Nieuwe schoentjes...

• CPet
    Advanced
    CPet op 22 Januar 2014 · 17:56
    @jaapvR,

vandaag begrepen bij een heel goede speciaalzaak en toerskiër. De flex van een tourschoen is inderdaad altijd wat soepeler gezien de ski die gebruikt wordt ook andere flex cq spexs heeft. Gezien de huidige tourskies ook wat breder worden is de flex waarde ook toegenomen. Dit is natuurlijk verdeeld over verschillende modellen schoenen. Wat ik van hem begreep neem een echte Big mountain lat alla Blizzard Cochise dan moet je flex rond de 120 zitten voor het goede gevoel en om de krachten op de ski over te brengen. Neem je daar in tegen de Blizzard chost (zelfde ski maar in lichte uitvoering) dan kan je terug in flex van de schoen om de zelfde krachten over te brengen. Een 90 a 100 zou dan voldoen geeft hij aan. Ik denk dat hij wel een punt heeft! Het gevoel van flex voorwaarts is niet geheel maatgevend gezien veel krachten ook zijdelings worden overgebracht op de schoen. Als je deze waarde zou bekijken tussen all mountain schoen en tour dan is het verschil te verwaarlozen zegt hij. Tevens geeft hij aan dat de flex voorwaarts ook wordt beinvloed door het snallen van de schoenen. Sommige hebben boven veel ruimte waar anderen de schoen strak snallen.

Hmmm is weer wat voor de techneuten en rekenwonders op het forum op terug te laten komen.
    Let the snow come!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 22 Januar 2014 · 18:18
    Het is zeker zo dat een lichtere / zachtere ski lekkerder (of even goed) rijdt met een zachtere schoen. Probleem is dat ik maar 1 paar schoenen ga kopen, en ik ook af en toe met harde planken in de lift zit. Dan liever wat harder dan te zacht..
  • CPet
    Advanced
    CPet op 22 Januar 2014 · 18:58
    Of een setje zo goed als nieuwe gebruikte er bij kopen?
    Let the snow come!
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 3 Februar 2014 · 12:28
    FWIW, heb mijn spectres op Coombacks getest. Titan UL gaat eruit. Spectre hoeft echt niet onder te doen. Skiet even goed, loopt heel veel beter en weegt een halve kilo per schoen minder. One quiver schoen? Denk het niet. Denk dat daarvoor enkel de Freedom SL en Vulcan in aanmerking komen. Dynafit liners zijn voor mij prut. Gelukkig wel goede service bij Dynafit...
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 3 Februar 2014 · 17:44
    Geen ervaring met toerschoenen maar wel met de Scarpa TX (telemarkschoenen, 1940gram) met de Intuition liner. Die dingen zitten daadwerkelijk als slofjes. Echt comfortabel dus, ik (1.90m, 95 kg) had zelfs niet de behoefte mijn schoenen tijdens de lunch los te doen. Nog nooit zulke comfortabele schoenen gehad.
    Het gaat beter als je denkt.
  • mitely
    Expert
    mitely op 4 Februar 2014 · 12:54
    +1 voor de term wandelingen😋
    Verder zoals eerder gezegd is denk ik de Maestrale RS een schoen die zeker op je shortlist moet. Goeie prijs/kwaliteit ook Scarpa. Daarnaast echte Dyna inserts en Intuition liners...
    Wat betreft die Spectres; waar zijn die dingen te koop? Ben ze nog niet tegengekomen in shops... coen op 20 jan. 2014 13:18

Bij Ons, haha.. maar we hebben alleen nog Mannen Gr 28.

http://www.bergzeit.de/la-sportiva-spectre-tourenstiefel-gr-28/...

Passform: breeder dan dynafit One/mecury, maar heeft een niet zo veel volume in de wreeef (de hoogte, maar die kan je door het ''bakken'' v.d binnenschoen redelijk groter maken.) Onze feedback in de winkel is erg goed !!
    Mitely
  • mitely
    Expert
    mitely op 4 Februar 2014 · 12:59
    (kiekje is gewoon van google, maar dat plekje word er niet minder om)..
    Het schoenenplot loopt lekker: zowel de Mercury als de Maestrale RS passen goed, en worden waarschijnlijk perfect als de liners gebakken worden...
    Mercury:
    + Betere loopmodus (dat is net een bergschoen, en dan kan de tong er ook nog uit!)
    + voelt in de shop iets stijver
    Maesteale:
    + Intuition Liner
    + meer progressieve flex
    Is zo'n intuition liner echt zo relaxed? En waarom? Iemand ervaring tov Dynafit liners? JaapvR op 22 jan. 2014 12:37

Ik zal meteen een goede (betere, anatomische) zool daar in doen, Bv. van Sidas...
    nog meer Komfort, betere pasform, en meer ski kontrolle.
    Mitely
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 4 Februar 2014 · 15:30
    Zolen komen er sowieso in. Twijfel meer tussen de voordelen mercury tov maestrale; hoeveel lekkerder is zo'n intuition nou echt??
  • CPet
    Advanced
    CPet op 4 Februar 2014 · 20:11
    Meastrale RS met intu. liners echt top. Basis sidas zooltje er in en gaan. Nu weekend gebruikt en ben verliefd! De schoen is misschien niet de mooiste maar o o o ik ben er wel weg van en zeker die liner!
    Let the snow come!
  • CPet
    Advanced
    CPet op 4 Februar 2014 · 20:11
    O thanks to @sanno! Die heeft mij de tip gegeven!
    Let the snow come!
  • mitely
    Expert
    mitely op 5 Februar 2014 · 08:24
    @JaapVr
    De pasvorm bepaalt welke schoen beter is.
    (houd er rekening mee dat de binnenschoen groter wordt !!)
    De maestrale is meer meer de Allrounder, de mercury heeft meer Ski performance.
    (en als je het niet lastig vind om die Tong ''telkens'' te wisselen is het zeker een optie)
    Intuition schoen van de RS heeft een tong die iets hardere buitenkant heeft dan de Maestrale binnenschoen.
    Intuition kan je perfekt ''bakken'' , ook later,maar zal ik meteen doen bij het kopen.
    Echter de schoen heeft een gesloten schuimcel, dat betekent hij zuigt zich niet vol met je zweet. (warmere dagen, lente...) is de schoen zeer warm. ook dit is natuurlijk afhankelijk van de persoon, de ene zweet meer dan de andere.
    Schoen is warm, droogt niet zo schnel, behoud z'n pasvorm relatief lang, aber de buitenkant is gevoelig voor ''beschadigingen'' (friction tussen buiten en binnenschoen.)
    De Dynafit TF schoen, kan je ook bakken maar is niet echt noodzakelijk, is niet zo
    ''perfekt'' aan te passen als de Int. Het klima in de schoen is iets beter, absorbeert zweet beter. Droogt schneller, wordt schnel groter.(schoen wordt na ca 30 skidagen altijd iets groter)
    , is misschien iets robuster. (is maar hoe je je materiaal behandelt.)
    Woon je nog steeds in Tromsø ?
    kan je deze schoen daar krijgen , of bestell je die Online ?
    Mitely
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 Februar 2014 · 11:05
    Thanks voor duidelijk verhaal, precies wat ik nodig had!

Heb beide schoenen hier in Tromso gepast (beide 28,0), en beiden zitten eigenlijk best goed (heb niet zulke moeilijke voeten geloof ik). Dynafit wat krapper maar na bakken wsch prima, RS misschien iets te ruim (na gebruik), maar daarvan zou ik graag een 27,5 proberen (ze hadden alleen 28).

Ik zit erover te denken om ze bij Menno te kopen als ik binnenkort in NL ben; goeie bootfitter en ik gun hem de handel..
  • mitely
    Expert
    mitely op 7 Februar 2014 · 10:16
    Het verschil tussen 28 en 27,5 bij Scarpa is niet groot, (zelfde schaal van buitenschoen, andere innenschoen)
    Bij Dynafit is de Buitenschoen gelijk bij 27-27,5 en 28-28,5... enz.
    Klopt Scarpa heeft een iets bredere pasvorm, dan dynafit Mecury
    Mijn tip, koop de schoen zo ''eng'' mogelijk, omdat hij later toch groter wordt. Probeer bijde
    grote uit, als het kan. !!
    schoen kopen via online is zeer moeilijk !
    Succes
    Mitely

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro