wanneer helm vervangen?

• Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 21 Oktober 2009 · 21:11
    als sinds dat ik board/ski heb ik dezelfde helm (5 jaar). hij heeft me al vaak geholpen de hoofdpijn wat dragelijker te houden als dat een muts dat had gedaan 😉 ) dus.

Wanneer zou jij je helm vervangen? puur technisch gezien los van het design/modieuze aspect. Plus zijn stickers nu echt schadelijk voor een helm?! kan mij namelijk haast niet voorstellen.
    http://verticaldissidents.net
  • Spider
    Tourist
    Spider op 21 Oktober 2009 · 21:34
    Ik weet dat voor klimhelmen word geadviseerd deze na 5 jaar te vervangen omdat het plastic dan veroudert (harder word en bros word) en zo niet meer de impact op kan vangen. Ik kan me voorstellen dat dit bij een skihelm ook zo is.
    Better to burn out, then to fade away.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 21 Oktober 2009 · 23:10
    Ik weet dat voor klimhelmen word geadviseerd deze na 5 jaar te vervangen omdat het plastic dan veroudert (harder word en bros word) en zo niet meer de impact op kan vangen. Ik kan me voorstellen dat dit bij een skihelm ook zo is.

dat soort data vind ik altijd lastig, want wat gebruiken zij als gemiddelde gebruiksduur per jaar en met wat voor zonnestraling houden zij rekening? de inpact van UV is 's winters lager maar de weerspiegeling vanaf de sneeuw moet je ook weer meerekenen.... voer voor wetenschappers.
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 21 Oktober 2009 · 23:32
    meestal wordt bij richtlijnen voor de maximale levensduur van dergelijke veiligheidsprodukten rekening gehouden met intensief gebruik
    de eerder genoemde vijf jaar lijkt me redelijk en verstandig, Petzl adviseert bv. een maximale levensduur van 10 jaar voor plastic produkten zoals helmen (afgezien van beschadigingen e.d.)

dat het plakken van stickers wordt afgeraden is vooral een kwestie van aansprakelijkheid uitsluiten (claimcultuur, advocaten, algemene voorwaarden, etc.)

heb voornamelijk ervaring met klimhelmen maar menig fabrikant voorziet z'n helm van een logo door middel van een sticker
    produktiedatum, CE keurmerk, etc. blijkt vaak uit een sticker rechtstreeks op het schuim aan de binnenkant
    bv. Black Diamond verkoopt gewoon vellen met stickers voor op de helm

kortom, in de praktijk zal een sticker op je helm vermoedelijk geen noemenswaardige risico's met zich meebrengen (afgezien van imagoschade 😀
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 22 Oktober 2009 · 12:54
    bv. Black Diamond verkoopt gewoon vellen met stickers voor op de helm

dat geloofde ik ook al nooit. en dan soms er bij zeggen dat je echt alleen hun eigen stickers mag gebruiken en niet die van een ander (lees: wePowder) 😉
  • robbie
    Expert
    robbie op 22 Oktober 2009 · 13:35
    een helm moet vervangen worden nadat 'ie een harde klap heeft gekregen. Ook als er geen schade te zien is. Het schuim vervormt bij impact, zonder dat je er veel van ziet. Als dat eenmaal gebeurd is, zal de helm bij een volgende impact niet meer zoveel energie kunnen absorberen.

Als het een Sweet is kan je hem naar sweet opsturen en dan kijken ze of 'ie nog goed is.
    Anders, en zeker gezien de leeftijd, vervangen dus.

WBT stickers: Of een sticker de helm beschadigt hangt af van het materiaal van de helm en van de lijm die op de sticker zit. Bepaalde lijmsoorten bevatten oplosmiddelen die de buitenschaal van de helm kunnen aantasten. Smeer maar eens Bisonkit op piepschuim, dat idee.
    Als je een carbon/epoxy helm hebt (bijv sweet), dan is het onwaarschijnlijk dat 'ie aangetast wordt door welk oplosmiddel dan ook, aangezien epoxyharsen zeer oplosmiddel bestendig zijn. Met thermoplasten (de meeste helmen) zou ik voorzichtiger zijn, maar het lijkt me dat je wel heeeeel veel stickers erop moet plakken voordat er echt schade optreedt.
  • karel
    Tourist
    karel op 22 Oktober 2009 · 15:45
    Ik heb 's een keer een test gezien waarin ze een meloen in een helm hadden gestopt en vervolgens die helm met meloen lieten vallen. De helm was nog heel (geen zichtbare schade iig), en de meloen ook.. Toen hebben ze het nog een keer gedaan, de helm was nog steeds heel maar de meloen niet meer. :shock:

Maar hoe weet je het nou? Helmen zijn nou ook niet bepaald goedkoop.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 22 Oktober 2009 · 16:38
    ik heb even lopen googlen en vond op Epic Ski http://www.epicski.com/forum/thread/80316/replace-helmet-after-fall... antwoorden zijn helaas weer niet eenduidig.

meestal check ik m'n helm eens per jaar op indeukingen van het schuim aan de binnenkant. so far nog nooit iets gevonden. ik zou zeggen dat als het schuim impact heeft gehad het in die vorm blijft. zou het ook beschadidg kunnen zijn als het nog z'n originele vorm heeft? that's the question.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 22 Oktober 2009 · 17:02
    [quote author="karel"]Ik heb 's een keer een test gezien waarin ze een meloen in een helm hadden gestopt en vervolgens die helm met meloen lieten vallen. De helm was nog heel (geen zichtbare schade iig), en de meloen ook.. Toen hebben ze het nog een keer gedaan, de helm was nog steeds heel maar de meloen niet meer. 8-)
    sbs roelz
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 22 Oktober 2009 · 17:10
    zou het ook beschadidg kunnen zijn als het nog z'n originele vorm heeft? that's the question.

Jazeker, als je gevallen bent deukt het piepschuim (of welke vulling je ook hebt) in en "veert" de buitenschaal weer terug (ook deels afhankelijk van het materiaal). Hetzelfde geldt voor motorhelmen e.d. als je daar een 2ehands koopt en er zitten krassen op moet je er erg mee oppassen omdat je dus niet per definitie kunt zien of de helm slechts een onschuldige kras heeft of een flinke deuk heeft opgelopen waarna de schaal weer teruggeveerd is. Afhankelijk van hoe hard je buitenschaal is kun je waarschijnlijk voelen of je een deuk hebt (aan de buitenkant dus). Als je er flink mee gevallen bent (dat zul je je dan vast nog herinneren :mrgreen:
    Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 22 Oktober 2009 · 19:01
    Maar hoe weet je het nou? Helmen zijn nou ook niet bepaald goedkoop.

wat is goedkoper om te vervangen? een meloen, een helm of je hoofd? ik neem aan dat je vraag daarmee is beantwoord 😀
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 22 Oktober 2009 · 19:08
    ik heb even lopen googlen en vond op Epic Ski http://www.epicski.com/forum/thread/80316/replace-helmet-after-fall... antwoorden zijn helaas weer niet eenduidig.

Had je dan een eenduidig antwoord verwacht? Kan jij mij vertellen of er een eenduidig antwoord bestaat op de vraag: "wanneer moet ik mijn fietsframe vervangen (of stem, of stuur, of???)? Ik ben er wel een paar keer mee gevallen, maar niets erg." En dan vraag ik nu niet om de policy bij Trek, Giant, Specialized, Intense, Turner,...
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 23 Oktober 2009 · 09:56
    Kan jij mij vertellen of er een eenduidig antwoord bestaat op de vraag: "wanneer moet ik mijn fietsframe vervangen (of stem, of stuur, of???)? Ik ben er wel een paar keer mee gevallen, maar niets erg." En dan vraag ik nu niet om de policy bij Trek, Giant, Specialized, Intense, Turner,...

wat ik zoek is wat onderbouwde antwoorden en niet van:"ik denk dit of vermoed dat" maar de bovenstaande antwoorden geven wel aan dat ik eens naar wat nieuws moet gaan zoeken. thanx!

hahaha... & wat betreft die fietsvraag weet je aan wie je de vraag stelt?! :mrgreen: )
  • karel
    Tourist
    karel op 23 Oktober 2009 · 10:36
    Als je er flink mee gevallen bent (dat zul je je dan vast nog herinneren 😉) wegdoen
    Maar wat is flink? Ik ben al vaak genoeg heel erg blij met m'n helm geweest, laatst had ik 'm in zoetermeer niet op en dat heb ik mogen betreuren met 2 dagen koppijn.. Om nou elke keer 100 euro in de vuilnisbak te pleuren zonder zeker te weten dat het echt nodig is vind ik ook een beetje jammer. Volgens mij ben ik nog nooit zo hard gevallen dat ik m'n schedel had kunnen breken, of een zware hersenschudding op had kunnen lopen.. maar toch zeker wel een aantal keer hard genoeg voor een lichte hersenschudding / paar dagen koppijn. Is dat dan ook reden voor vervanging?

Ik vraag me af wat Sweet dan precies doet bij het checken van een helm?
  • Haas
    Expert
    Haas op 25 Oktober 2009 · 23:38
    niet van:"ik denk dit of vermoed dat" maar de bovenstaande antwoorden geven wel aan dat ik eens naar wat nieuws moet gaan zoeken. thanx!

Ik denk... dat de helm nog okidoki in orde is... het enige wat een helm doet is een lokale impact verdelen over een grotere oppervlakte, zodat de kans op een schedelfraktuur afneemt. zolang je helm aan de buitenkant en binnenkant nog ok is zal ie daartoe m.i. in staat zijn.
    Als je namelijk een impact op je helm krijgt, die zonder helm een schedelbasis fraktuur zou hebben veroorzaakt, lijkt me dat de helm wel degelijk sporen van schade heeft.

w.b.t. stickers ik heb nog tweeduizend wepowderstickers in de auto liggen als je die er allemaal opplakt gaat je helm zo weer vijf jaar mee! 😀
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • semmel
    Expert
    semmel op 26 Oktober 2009 · 00:11
    [quote author="mediahaas"]
    w.b.t. stickers ik heb nog tweeduizend wepowderstickers in de auto liggen als je die er allemaal opplakt gaat je helm zo weer vijf jaar mee! 😀 😀
    Respect the Mountains..!
  • Jasperpolak
    Tourist
    Jasperpolak op 26 Oktober 2009 · 13:01
    Ik vraag me af wat Sweet dan precies doet bij het checken van een helm?

Als ze bij sweet een helm binnenkrijgen voor zo'n check gaat'ie daar door de molen:

1. optische check: beschadigingen aan gelcoat/epoxy
    2. foam check: is je schuim nog overal van de juiste hardheid/dikte? Door een flinke klap vervormd schuim soms, maar dat is lang niet altijd te zien. Vaak zit ook de 'deuk' in het schuim aan de 'buitenkant' dus tegen de shell aan, en niet aan de binnenkant waar je het zelf kunt zien. Tevens checken ze je outfitting, dus of je riempjes/outfitting nog in orde is.
    3. carbon check: dmv trillingen kunnen ze vaststellen of er in de carbon shell barsten of scheuren zitten

Als dit allemaal goed gaat, wordt je helm 'goedgekeurd' waarmee ze bedoelen te zeggen dat'ie niet nieuw is, maar wel vrij van (serieuze) beschadigingen. Verder adviseren ze bij Sweet elke 5 jaar je helm te vervangen (zowel plastic als carbon). Dit is natuurlijk een richtlijn, en is zoals eerder gezegd afhankelijk van hoe vaak je 'm op hebt (UV bijvoorbeeld) en hoe vaak je ermee op je snufferd gaat. Mijn kayak helm (100+ dagen per jaar) vervang ik iedere 2 seizoenen.

Tot zover inside info uit Trysil, Norway. 😉
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 26 Oktober 2009 · 14:21
    Door een flinke klap vervormd schuim soms, maar dat is lang niet altijd te zien. Vaak zit ook de 'deuk' in het schuim aan de 'buitenkant' dus tegen de shell aan, en niet aan de binnenkant waar je het zelf kunt zien.

dat het schuim niet altijd vervormd komt denk ik door de zeer stijve buitenschell ?? in vergelijking met een fietshelm die daar veel fragieler is zal een stijve dikke wintersport helm de kracht meer verdelen over het schuim en dus minder snel deuken in het schuim veroorzaken... neem ik aan. Maar goed om te realiseren dat niet alle schade zelf te inspecteren is.
    Over het nut van koolstof in helmen ben ik zelf nog niet uit. Behalve gewichts besparing (en imago) zie ik niet het nut van een materiaal dat slecht tegen puncture impact kan... dan maar een taaie ABS of PC shell.

Tot zover inside info uit Trysil, Norway. 😉

daar een leuk stekkie/baantje gevonden?? niet gek!! & thanks voor deze goede info.
  • Jasperpolak
    Tourist
    Jasperpolak op 26 Oktober 2009 · 18:06
    daar een leuk stekkie/baantje gevonden?? niet gek!! & thanks voor deze goede info. Nope dat niet, maar ik kom ieder seizoen wel een keer in de fabriek. Ken ze goed daar..

Wat je zegt over het indeuken van het schuim mbt de harde/sterke shell klopt helemaal. Dit verklaard dat ook direct waarom er voor carbon gekozen wordt in de helmpjes. Carbon is inderdaad niet zo puncture resistant als andere plastics. Hoe vaak val je echter hard op iets scherps? Het overgrote deel zijn 'doffe' klappen op sneeuw of steen/boom oid. Wat er dan met cabon gebeurt is dat het breekt en zo een hoop energie absorbeert.
    Die lichte fietshelmpjes zijn niets meer dan schuim met een hard laagje erop, daar is niets van over na 1x crashen!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro