Silicone skins

• alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 17 Dezember 2015 · 17:05
    Ik weet dat Snowcountry de nieuwe Pomoca vellen heeft met vacuum technologie.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • MDA
    Advanced
    MDA op 17 Dezember 2015 · 17:38
    hier in CH kun je het echt vergeten om een open winkel te vinden op zondag... behalve misschien in een skigebied. Maar daar wil je je vellen niet kopen als je portemonee je lief is...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • vasco
    Advanced
    vasco op 19 Dezember 2015 · 15:43
    MKski verkoopt gewoon colltex vellen. Ik heb een paar colltex whizzz (groen). Die hebben geen siliconen lijmlaag, maar acryl. Plakt iets meer dan de kohla vacuum vellen. Over een week zal ik mijn ervaring opschrijven.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 Dezember 2015 · 18:54
    Goed topic, weer wat geleed! Ik wil eigenlijk ook aan jullie allen een vraag stellen: door onhandig plakken en oprollen heb ik het voor mekaar gekregen lijm op de behaarde kant van mijn vellen te krijgen. Daar gaat dan altijd een klont sneeuw aan vast plakken. Enig idee of er methodes zijn dat te verwijderen? Spuitbussen oid? Ik ben met strijkijzer en wcpapier in de weer gewwest, en het wc papier nam wel iets lijm op, maar het mag geen naam hebben.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 Dezember 2015 · 14:35
    aceton / wax-remover? (=nagellakkremover?)
    Die wc-papier truuk werkt alleen als het papier harder absorbeert dan de haren van je skin; lastig...

Aan de andere kant van je vel werkt de truuk met bakpapier en het strijkijzer overigens perfect; heb de lijm van menig setje waardeloze skins weer als-nieuw gemaakt.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 20 Dezember 2015 · 15:02
    Aceton had ik ook al aan gedacht. Ik ga het proberen.
    De bakpapier truk kwam ik op youtube tegen. Ik hou m in gedachten voor als de boel niet meer plakt!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • vasco
    Advanced
    vasco op 25 Dezember 2015 · 16:42
    Ik heb helaas mijn nieuwe vellen niet kunnen uitproberen. Op de eerste dag ben ik op mijn pieper gevallen en heb daar wat ribben bij gekneusd. Dat+opkomende griep hebben ervoor gezorgd dat we weer in Nederland terug zijn. Ga niet langs start, u ontvangt geen ..... .
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 29 Februar 2016 · 13:05
    Vorig jaar heb ik 3 dagen met kohla vacuum vellen getoured en dat werkte goed! Nu wil ik zelf ook graag en paar kopen. Ik had een paar besteld in duitsland, maar DHL kan niet zo goed bezorgen (proberen ze bij onze expeditieafdeling aan te komen in het weekend en savonds). Mijn pakketje is weer naar duitsland terug. Ik ga zondag naar de alpen en zoek voor die tijd nog vellen. Weet iemand of ik die hier in NL kan krijgen? Ik heb al een tijdje gezocht, maar niet meteen iets gevonden. Zouden er winkels tussen hier en Bern zijn die op zondag open zijn? vasco op 17 dec 2015 16:35

Werkten die kohla vacuum ook goed bij meermaals wisselen op een dag?
  • vasco
    Advanced
    vasco op 29 Februar 2016 · 14:07
    Tijdens die dagen heb ik maar 1 afdaling per dag gemaakt. Voor mijn gevoel is het het belangrijkste dat je skies en de silicone kant van de vellen droog blijft, die droog maken kan heel makkelijk met het stukje handdoek dat ze in het zakje voor de vellen hebben gewerkt.
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 9 März 2016 · 13:46
    Zelf gebruik ik Gecko's, minder problemen dan mijn maten die G3 stijgvellen hebben.
    TIP: hou je stijgvellen warm (in je jas tegen je lichaam) bij je afdaling, dan plakken ze weer goed bij je volgende hike omhoog.
    Live your passion!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 März 2016 · 15:00
    Ondertussen heb ik wat mogen testen met de nieuwe Contour Hybrid, en daar ben ik best wel tevreden over.

Het zit een beetje tussen een silicone en gewone skin in, en met name de lijmlaag voelt wat duurzamer dan Gecko aan. Je moet wel je skibase even afdrogen voordat je plakt, maar voor de rest is de skin vrij ongevoelig voor temperatuur verschil.
    Ook een beetje sneeuw op de plaklaag schud je er zo af. En de skins zijn nog makkelijker dan Gecko van elkaar te halen. Cheatsheets zijn eigenlijk niet meer nodig, en de skin is een fractie dunner en lichter dan een reguliere. Mix is 70/30 mohair nylon, mooi compromis dat redelijk goed waterafstotend is.

Dit weekend wil ik de Splitboard versie nog even aan de tand voelen, maar ik ben al vrij zeker dat ik ga overstappen op deze skin eigenlijk.

Tip: Leg je skins niet boven de hete kachel te drogen. Daar kan bijna geen één skin goed tegen.
    splitfest.nl
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 14 März 2016 · 11:06
    Ok, Contour heb ik nog geen ervaring mee.
    Gecko's voor onze splitboards zijn naar mening erg duurzaam. 12 weken intensief hiken over drie jaar en nog super sticky! Jammer dat ze met de Gecko's gestopt zijn, inderdaad verdiepen in een goed alternatief en misschien zijn die Contour ook voor ons een oplossing.
    Live your passion!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 März 2016 · 11:25
    @SnowRebels Ik heb de Contour hybrid even getest dit weekend voor spliboards, en ze doen het zoals verwacht. Zelf heb ik ook altijd gecko gehad maar ga nu dus overstappen. De tailclips zijn wel een beetje apart . Je haakt eerst de tail erop met een beugeltje zoals normaal aan de voorkant zit. Die zit dus permanent vast. Dan haak je de voorkant,die zit met een klittenband en beugel aan de skin. Het is wel stevig en ongevoelig voor sneeuw, maar een beetje anders.

Ik zal er even een paar foto's van schieten, want volgens mij snapt anders niemand hoe je dit zou moeten monteren. Stuur even een pm als je nog vragen hebt.
    splitfest.nl
  • vasco
    Advanced
    vasco op 13 Oktober 2017 · 18:29
    Intussen heb ik nog het een en andere aan tourtochtjes gemaakt met voorjaarscondities op colltex vellen met acryl lijm. Vellen plakken en trekken gaat echt veel makkelijker en sneller dan met dikke klodders "gewone" lijm, er is zeker geen gezeur met cheatsheets nodig.

Wel heb ik het gevoel dat ze iets minder goed plakken: op het breedste punt bij de neus, aan de zijkant komt er langzaam wat sneeuw onder. Ik heb echter nog geen enkele keer gehad dat dat echt doorzette of problemen gaf.

In zwitserse hutten zie je ze veel hangen.
  • Raoultn
    Beginner
    Raoultn op 13 Oktober 2017 · 20:57
    @ieism ik zat toevallig laatst naar dat contour systeem te kijken, zou je misschien een paar foto's van kunnen maken, want ik begreep er inderdaad niet veel van.

Ben benieuwd!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 Oktober 2017 · 21:31
    @Raoultn Dat gaat eigenlijk alleen over de Splitboard skins. De skins voor ski's zijn vrij simpel en hebben ook een heel handig systeem.

De skins voor Splitboard zitten aan de achterkant permanent vast met een beugel, en aan de voorkant los met een velcro haak. Precies andersom als bij alle andere skins dus, vandaar dat niemand het snapt. Je plakt ze dus ook van achter naar voren. Overigens komen ze waarschijnlijk dit seizoen nog met een andere tailclip, daar zijn we nog mee bezig.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 Oktober 2017 · 21:34
    Skin plakken en goed plaatsen zodat de velcro tip bevestiging mooi aansluit.

Skin snijden, ook achter helemaal dekkend.

Tailclip passen en aftekenen.

Klein knipje aan twee kanten zodat het beugeltje perfect past.

Omvouwen

Plastic buisje eroverheen schuiven

Rivets erin hameren

Dit was een testsetje waar ik de foto's mee gemaakt heb. Ik heb nu een stuk of 30 tourdagen op de splitboard skins en een stuk of 5 met de skiversie gelopen. Echt een fijne skin, maar het blijft een rare bevestiging. Als je het velcro tipclipje kwijt bent ben je de lul, dus even met een touwtje permanent aan je skin bevestigen is wel handig.

Persoonlijk gebruik ik helemaal geen tailclips met deze skins. Als de achterste beugel er niet op zit hoef je het velcro haakje vooraan ook niet los te halen, kan je dat ook niet meer krijt raken. Probleem opgelost, nog nooit een skin losgegaan aan de achterkant.
    splitfest.nl
  • Raoultn
    Beginner
    Raoultn op 13 Oktober 2017 · 22:15
    Thanks! Mooi systeem. Ik was bezig met een paar vellen te vermaken en vond dit het front systeem maar kon niet direct vinden of het zou werken met andere vellen dan Contour. Daar zit natuurlijk geen velcro op en dat zullen ze er vast niet los bijleveren om erin te naaien oid. Als je (of iemand anders) overigens een keer nieuwe tipclips moet hebben zijn die los te koop op: https://www.snowinn.com/ski-winkel/contour-easy-front-pair/136611525/p...

Ik ga opzoek naar iets anders om van een paar Dynafit tips (met zo'n pielletje) een universele tip te maken 😉

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro