Waar gaat het sneeuwen? Morris' kladblok

• SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 14 Oktober 2014 · 09:14
    Ik ruil die oktober maand zo in voor een mooie Nordstauwinter hoor...RP op 14 okt. 2014 08:13

Kreeg gelijk weer jeuk toen ik Noordstau zag staan..
    Rex Monte - Amor Nix
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 14 Oktober 2014 · 10:05
    Hallo, het is hier net eindelijk zomer, ff dimmen met die sneeuw ja! Volgende maand praten we verder. Nu wordt gewoon geklommen en wil ik geen neerslag zien! Dat hebben we al genoeg gehad deze zomer.
  • 49
    Advanced
    49 op 14 Oktober 2014 · 10:53
    met kerst de eerste echte wintersneeuw geeft de winter van de eeuw.
    dat is een oud italiaans gezegde.
    montagna bianca, ti amo
  • nzwarts
    Advanced
    nzwarts op 14 Oktober 2014 · 11:23
    Mooi topic, Morris. Erg leuk om te volgen.

Iedereen heeft natuurlijk al gezien dat het eerste SLF Lawinebericht van dit seizoen op de site staat:
    "im Hochgebirge winterliche Verhältnisse mit viel Neu- und Triebschnee"
    "besonders am Montag, 13.10. im Süden sehr viel Niederschlag."
    "intensiven Niederschläge [halten] zunächst noch an, wobei die Schneefallgrenze auf 2400 m sinkt"

Het is nog niet het reguliere dagelijkse bericht, maar toch...

http://www.slf.ch/lawinenbulletin
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 Oktober 2014 · 12:16 May the powder be with you.
  • nzwarts
    Advanced
    nzwarts op 14 Oktober 2014 · 12:23
    Waar heb je dat SLF berich in het weblog artikel nu toch vandaan gehaald, Morris? 😉
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 Oktober 2014 · 12:26
    @nzwarts LOL, dank dat je me wakker schudde. Ik was druk met de freeride routes.
    May the powder be with you.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 14 Oktober 2014 · 14:58
    Het SLF is vor de tendens, qua sneeuwgrens, erg optimistisch in mijn ogen... Het lijkt mij eerder dat de sneeuwgrens rond de 3500 meter komt te liggen en de 0 graden grens nog wat hoger dan. Wat is jullie visie hierop?

Ook met het oog op een eventuele trip richting steile wanden rondom zermatt/zinal is dit wel interessant voor mij 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 Oktober 2014 · 08:56
    @Roelaano, wanneer wil je gaan? Komend weekend (zaterdag/zondag) wordt het droog.
    Nulgradenniveau zal op zaterdag/zondag zo rond de 3800-4200 meter liggen.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 15 Oktober 2014 · 09:07
    Ik ga wanneer de condities goed zijn... "Steile wanden zijn een keuze" 😉

Zal de steilheid in combinatie met de noord expositie nog zorgen voor goede condities, de uitstraling moet aardig z'n werk kunnen doen denk ik...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 Oktober 2014 · 09:40
    @Roelaano, hangt er een beetje van af wat je zoekt. Het wordt komend weekend warm tot in de hele hoge luchtlagen, waarbij er een zuidelijke wind opsteekt. Nachtelijke uitstraling zal zeker zijn werk doen (vanaf nacht vrijdag op zaterdag), maar die zuidelijke stroming wordt in de loop van het weekend sterker. De sneeuw van de afgelopen dagen kwam voornamelijk uit zuid tot oost en is maar beperkt tegen steile noordwanden aangedrukt (wat een voordeel kan zijn).
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 Oktober 2014 · 17:25
    En daar is hij weer... het glijbaan scenario voor 26/27 oktober. We gaan het zien.

• RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 15 Oktober 2014 · 17:35
    Ik zie rustig & warm (na)zomerweer voor midden Spanje. Teken ik voor 😉 !
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 16 Oktober 2014 · 16:24
    Eerst a.s dinsdag kiten met megagolven in West Ierland en dan een paar dagen later van de eerste alpendump genieten? is dat wat hurricane Gonzalo voor ons gaat regelen?
    Ik kan alleen niet kiten, maar ja, gaat om het idee.
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 17 Oktober 2014 · 12:22
    Dinsdag a.s. PA1 voor Zermatt?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 Oktober 2014 · 13:01
    @mhilberts, niet wat westelijker? Kijkend naar de straalstroom?...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 17 Oktober 2014 · 13:04
    voorlopig is het hier in CH echt belachelijk warm... graadje of 20 in bern vanmiddag... en mijn nieuwe planken voor het nieuwe seizoen zijn er nog niet. Dus het mag nog heel even duren voordat het wit wordt 😀
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 17 Oktober 2014 · 17:06
    Hier in Noord Canada (Yellowknife) is vandaag eindelijk de eerste sneeuw gevallen! Winter is here!! Niet dat hier veel hoogteverschil is, maar de langlauflatten kunnen wel aan het werk gezet worden. En bovendien ziet dit winterwonderland er weer prachtig uit!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 17 Oktober 2014 · 17:34
    @Tim3, Yellowknife? dat is echt PRECIES in het midden van de "middle of nowhere"toch?

What brings you there, if you dont mind me asking.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 17 Oktober 2014 · 18:17
    @mhilberts Haha ja dat klopt, je kan een eind reizen en niets anders dan bomen, beren, meren en bisons tegenkomen. Doe hier in de Northwest Territories onderzoek naar gezondheidsproblemen van de inheemse bevolking ('eskimo's en indianen') en de toegang tot gezondheidszorg in afgelegen gebieden. Bijzondere plek om te zijn!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 Oktober 2014 · 18:39
    Dinsdag a.s. PA1 voor Zermatt? mhilberts op 17 okt. 2014 12:22
    Ik vermoed eerder de noordalpen. Kaart voor woensdag a.s. die vandaag berekend is heeft overigens erg veel weg van de kaart die al op 9 oktober naar voren kwam en ik toen al hier postte..

Zoek de verschillen
    * run van 9 oktober

* run van 17 oktober
  • TimV
    Advanced
    TimV op 17 Oktober 2014 · 18:59
    Denk je dat er nog iets mogelijk zal zijn in de Franse alpen voor het FFF @meteomorris ? aangezien nergens al een base...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 Oktober 2014 · 19:10
    @TimV Het is de wisseling van de seizoenen en dan kan het weer rap omslaan, maar voorlopig blijft dat nare hogedrukgebied boven Frankrijk liggen. 3 van de 30 modellen zien hoop.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 Oktober 2014 · 22:02
    Over de verschillen... drukt die extra lagedrukput boven noord-DE het zaakje meer naar het westen (en harder ook?)?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 17 Oktober 2014 · 23:53
    Ik stem op gewoon op Gonzalo. Eerst wind en golven en dan poeder.
    Het wordt in ieder geval woensdag ochtend epic surfen in NL met 4.5m en 12sec.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 Oktober 2014 · 11:50 May the powder be with you.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 19 Oktober 2014 · 12:03
    Bandjes gewisseld, materiaal op waxen na klaar, èn nu herfstvakantie met drukke weken daarna. Wat is wijsheid? 😀
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 Oktober 2014 · 13:01
    Windkracht 11 en meer: http://wepowder.nl/weblog/5368/Gletsjeralert-sneeuw-en-WIND...

Vrijdag wordt de dag! Mogelijk donderdag al okay, maar die wind gaat een spelbreker kunnen zijn voor de liften.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 20 Oktober 2014 · 13:32
    Dank voor je bericht weer, [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention]. Begrijp ik goed dat de snoeiharde wind voornamelijk pal west wordt (orografie in eerste instantie buiten beschouwing latend)?
    Als ik daarna wel naar de bergen kijk, zou ik dan mogen concluderen (moet de topokaarten er nog bij halen) dat je dan op de op de Pitztaler gletsjer en die van Sölden beter zit (meer in de luwte, meer sneeuw die blijft liggen), dan in het Kaunertal en Kaprun en helemaal beter dan in Stubai en Hintertux?
  • MDA
    Advanced
    MDA op 20 Oktober 2014 · 16:05
    Donderdag sneeuw voorspeld in berner oberland. 2 tot 5 cm in grindelwald. Maar zal wel niet blijven liggen voorlopig.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro