Project Ski

• JoostW
    Beginner
    JoostW op 25 November 2014 · 21:49
    Alles is ongeveer voor elkaar. Nu alleen nog het totale uitwerken en het kopen van de spullen.
    Ik heb het over mijn eigen ski's maken en ik ben van plan hier wat foto's te plaatsen van de ontwerpen en processen.

Ik hoop dat jullie nog wat tips kunnen geven van wat ik misschien nog kan veranderen, beter kan doen en hoe ik het best ter werk kan gaan.

Ik begin natuurlijk met het ontwerp.
    De bedoeling is om een freeride ski te maken.
    Zelf ben ik ongeveer 1,80 dus had ik in gedachte om een ski van ongeveer 1,76 te maken. Breed onder de voet.

Als de wat moet veranderen aan het ontwerp van de ski graag even zeggen, nu kan ik het nog veranderen en misschien zijn dit toch niet de goeie maten voor een goede freeride ski.
    Er zijn hier waarschijnlijk veel meer mensen die meer verstand hebben van de perfecte maten van de ski dan mij.

Dit is voor mijn profielwerkstuk in 4 en 5 HAVO ter zijde!

De 0cm moet 10 cm zijn!

A winter without powder isn't a winter!
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 25 November 2014 · 22:24
    Lagen van onder naar boven:
    Base P tex 4001
    Kanten
    Rubber
    Glasvezel
    Kern
    Glasvezel
    Toplaag
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 25 November 2014 · 23:15
    Sicke camber.

Kies je bewust voor een allround ski? Is natuurlijk makkelijker vergelijken met 'echte' skis maar zou je niet veel liever een poederbak van 140mm ondervoet met een insane rocker voor de 150cm dump dagen in de dromen van een Japanse poederbaas?
    FUCK YEAH I AM FREE
  • bartus
    Beginner
    bartus op 26 November 2014 · 10:39
    @JoostW leuk project man! Ik weet niks van zelfbouw ski's maar ik volg je topic met intresse. Waarvoor gebruik je het rubber in je materialen lijstje?
  • cellofaan
    Tourist
    cellofaan op 26 November 2014 · 11:06
    Veel succes met je project!

Je zou kunnen overwegen wat early rise toe te voegen, en de ski kan misschien ook wel wat langer.
    Als je vanaf waar je nu de tip hebt bedacht de ski een cm of 10 langer maakt, en die 10 cm early rise geeft, blijft je running length hetzelfde dus hoef je de andere maten niet te wijzigen.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 26 November 2014 · 11:06
    Cool project @JoostW. Ik ga het volgen!
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 26 November 2014 · 12:40
    Cool! Nog een ski bouwer erbij!!! 😃

Ontwerp ziet er prima uit. Is alleen wel vrij traditioneel qua vorm. Je zou de tip wat langer kunnen maken en wat rocker erin kunnen doen om de kans op nose dives te verminderen. 8mm camber is prima voor een beetje een all round ski. Je verliest altijd een beetje na het persen dus dan blijft er ongeveer 6mm over. Als je echt een poeder ski wilt is de radius een beetje klein. Met een tip van 130 en een tail van 120 zou ik een waist van boven de 100mm doen.

Het enige wat denk echt anders moet is je dikte van je kern. 9mm onder de voet is heel erg weinig. Snowboards zitten meestal rond de 10 a 11mm en skis rond de 11 a 12mm. Het hangt een beetje af van je hout keuze voor de kern en je composiet samenstelling. Toch zou ik sowieso voor 11mm of meer gaan. Zelf maak mn bamboe kernen op het dikste punt 11,8mm en in de tip en tail 2,5mm.

Veel succes en als je vragen hebt kun je me altijd pm'en!

Mickey
    One step at a time.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 26 November 2014 · 17:21
    Dat klopt, rocker ski kan ik ook maken. Lijkt me alleen moeilijk met de afmetingen. Maken van de mal wordt dan natuurlijk wel makkelijker!
    Als ik goeie afmetingen van de perfecte rocker kan vinden/krijgen dan is dat zeker een optie!
    Wat ik daar voor nodig ben is Hoogte Tip/Hoogte tail, Tipbreedte/Breedte onder de voet/Tailbreedte. Iemand goeie afmetingen hiervoor?
    @ErnstHendrikSprenger
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 26 November 2014 · 18:03
    Early rise is inderdaad een idee. Samen met rocker er bij kan dat natuurlijk een mooie ski worden. Ik zal de ontwerpen even proberen te maken. Alleen weet ik niet precies wat een goede lengte is om de bindingen te plaatsen.

Maar met rocker is er dus geen camber. Scheelt in de mal! Dan heb ik ook geen last met het afschuren om hem mooi netjes af te laten lopen tot de tip en tail.

Als ik early rise toe voeg betekend het dus dat ik de lengte 10 cm langer maak en dan in plaats van waar normaal aan de ene kant de tip. Begint de tip dus 5 cm later maar gaat de ski eerder omhoog, 5cm dus. Hoe hoog zou ik de tip en tail doen? moeten natuurlijk wel gelijk zijn 😉

Klopt de kern kan ik nog wat dikker maken. 11 mm lijkt me ook goed. Ik ga gebruik maken van horizontaal op elkaar lijmen. Dus twee soorten hout zagen in een paar stukken en dat op elkaar lijmen door middel van Epoxy dan laten harden en dan schuren tot de juiste maat.
    Zal wel veel schuren worden denk ik om iets naar 2,5mm te laten schuren.

Rubber gebruik ik voor het afdekken van de base en de kanten.

Iemand nog sites waar ik materialen kan bestellen?
    Heb nu BMB en blankslateskis.com

[mention="/profile/1908"]@MickeydeHaas[/mention]
    [mention="/profile/14865"]@Cellofaan[/mention]
    @bartus
  • cellofaan
    Tourist
    cellofaan op 26 November 2014 · 23:34
    Ik bedoelde eigenlijk 10 cm early rise aan de tip, en de tail laten zoals ie is (mickeydehaas, is het geloof ik met mee eens op dat punt). Daarnaast staan je bindingen dan relatief verder naar achter, wat ook weer wat extra float geeft, maar op de piste sta je nog op het midden van je running length.
    Qua hoogte, misschien 1 cm op 10cm lengte? Dan komt je tip op 6 cm.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 27 November 2014 · 10:24
    Hoeveel druk ben je nodig als je een vacuüm pers gebruikt?
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 27 November 2014 · 15:46
    Zo daar is die dan, het ontwerp die ik hoogst waarschijnlijk ga gebruiken. Misschien nog wat aanpassingen en dan kan het beginnen.

• pindakeesie
    Tourist
    pindakeesie op 27 November 2014 · 16:28
    Is het de bedoeling dat er een knik in het profiel zit aan de voorkant?
    Lijkt me dat dit niet erg soepel gaat glijden.
    gewoon... omdat het lekker is
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 27 November 2014 · 16:30
    Nee haha is niet de bedoeling, ben nog niet zo goed met illustrator blijft wel vloeiend.

@pindakeesie
  • sanno
    Tourist
    sanno op 27 November 2014 · 17:12
    Surface skis hebben een soort knik rocker profiel. Ze noemen dat 3 stage rocker,.

Als de flex een beetje soepel is moet het ook wel kunnen.
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 27 November 2014 · 17:31
    Mooi project!

Is het de bedoeling dat er een knik in het profiel zit aan de voorkant?
    Lijkt me dat dit niet erg soepel gaat glijden. pindakeesie op 27 nov. 2014 16:28
    Nee haha is niet de bedoeling, ben nog niet zo goed met illustrator blijft wel vloeiend.
    [mention="/profile/109"][mention=109]@pindakeesie[/mention][/mention] JoostW op 27 nov. 2014 16:30
    Ach, bij Faction zijn ze er ook niet zo goed in. 😉
    http://www.evo.com/outlet/skis/faction-candide-40-2014.aspx...

Succes!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 November 2014 · 18:09
    En het zijn ook niet de schetsjes vooraf waar je als zelfbouwer je best op wilt doen...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 27 November 2014 · 20:43
    Klopt, zolang de maten goed zitten is het wel goed te doen. Was niet de bedoeling om die knikjes er in te zagen @evan @EmileHendrix
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 27 November 2014 · 20:46
    Zit alleen te twijfelen of ik wel of geen camber doe. Zonder camber is het moeilijker op de piste is me gezegd. En moet natuurlijk wel deels op piste.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 November 2014 · 21:54
    Zit alleen te twijfelen of ik wel of geen camber doe.... JoostW op 27 nov. 2014 20:46
    Je hoeft ook niet meteen -alle- camber te kiezen 😃
    Paar millimeter of wat kan een leuke uitdaging in het klussen zijn, zonder dat je ski's er meteen met je vandoor gaan...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 27 November 2014 · 22:21
    Klopt! Is natuurlijk wel makkelijker om zonder camber te klussen. Je hoeft alleen maar de tip en tail te maken in de mal.
    Maar als ik dan toch aan het schuren ben om de goeie rechte vorm te krijgen, kan ik net zo goed wat camber er in gooien. 5mm is redelijk wat. Misschien is 3 mm ook een redelijke camber. Is ook nog een beetje uitdaging in het klussen.
    @EmileHendrix
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 28 November 2014 · 17:38
    Slim plan om dmv vacuum te persen. Is dat al eerder gedaan op een van de andere zelfbouwfora? Zo niet, met welke druk persen zij die ski's?

Met vacuum hoef je in ieder geval geen enorme constructie te bouwen die de krachten van perslucht aan kunnen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 November 2014 · 18:01
    Met vacuum persen is niet zo heel ongewoon voor de amateur, scheelt veel werk omdat je maar 1 mal hoeft te maken.

Gewoon maximale onderdruk die je pomp genereert, dat zal wel iets rond de -1 op het metertje zijn.
    Zorg dat je die druk een tijdje kan houden zonder de pomp te laten draaien, dus alles moet echt luchtdicht zijn. Als je pomp continu moet draaien zal hij snel te warm worden.

Hier zie je mooi hoe het ongeveer gaat, ik heb er zelf nooit een filmpje van gemaakt.

splitfest.nl
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 28 November 2014 · 19:24
    Is er nog een site waar ze precies beschrijven hoe ze dit doen @ieism ? Alle stappen.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 28 November 2014 · 19:29
    Skibuilders.com ?
    Toerisski
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 28 November 2014 · 19:34
    En waar kan ik een goeie vacuum zak kopen die om de hele ski+mal past?
    Moet natuurlijk wel een zak zijn die niet zo scheurt
  • Easy
    Advanced
    Easy op 28 November 2014 · 20:09
    @ JoostW skibuilders.com moet je zeker checken. Daar kun je jezelf uren en tot in detail inlezen, mocht je dan nog vragen hebben kun je daar op het forum terecht,

Verder zou ik geen bamboo/esdoorn gaan lamineren (zonde van je tijd). Bamboo is standaard gelamineerd. In mijn opinie kun je geen beter kernmateriaal vinden. (alleen als gewicht wil besparen is abachi-hout een mooi kern materiaal. Maar dat is eigenlijk alleen interessant voor tourski's).
    Built for Speed
  • rollie
    Beginner
    rollie op 28 November 2014 · 20:15
    @EmileHendrix @JoostW

Gelukkig ben ik geen skibouwer, dus mag ik uit verveling wel een tekeningetje maken.... 😀
    😀 (t is maar een schetsje dus is niet volgens de tekenregels!!!!)
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 28 November 2014 · 21:27
    Dus bamboe gebruiken als kern, zonder iets er bij te doen?
    Is ook een goeie mogelijkheid. @easy
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 28 November 2014 · 21:31
    Wel een lange ski he? 2 meter. Ik denk dat ik het toch bij mijn ontwerpje laat. Beetje camber is wel fijn. Al is de breedte van tip en tail wel fijn. Denk dat ik er wel wat mee kan haha. @rollie

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro