Hoe vervelend ook, in dit topic een overzicht van de (bijna) ongelukken met lawines in winter '14-'15. Ze helpen jou en mij om alert te blijven, bepaalde patronen te herkennen (bepaalde regio's, bepaalde tijdstippen etc.) en om kennis en vragen uit te wisselen.
Let wel: altijd vanuit respect naar de slachtoffer(s) en zijn naasten. Geen brute speculaties en veroordelingen graag. Wel feiten en vragen.
We waren afgelopen weekend aan het splitten bij Andermatt, en het viel me echt op dat de gehele bovenlaag, zowel noord als zuid-expositie erg hard-ijzig was. Dat gaat nog voor een hoop problemen zorgen als er een verse laag op valt, lijkt me!
Afgelopen weekend in St. Moritz vanuit de lift een skier in een lawine zien komen. Hij kon er gelukkig ongeschonden uitkomen en werd niet helemaal bedolven. Trapte gelukkig alleen de toplaag los waar in het lawinebericht voor werd gewaarschuwd.
Ongelofelijk om te zien dat er daarna mensen dezelfde en andere gevaarlijke hellingen zonder 3-eenheid en alleen besloten te rijden. Die lawine was overigens in de kom links van de Glüna lift.
Later wouden we een Z/ZZW helling rijden, dichterbij gekomen bleek ook deze niet veilig. Daarna nog een snowpit gegraven met zelfde expositie en 20cm onder de toplaag vonden we nog een glij laag, kwam los bij 3e klap vanuit elleboog. De toplaag kwam al los toen ik mn schep verticaal in de muur stak..
@rollie wist net vanaf de Mölltaler Gletscher te vertellen dat daar een grote lawine naar beneden is gekomen. De politie gaat uit van twee vermisten.
Volgens Roland was de lawine ongeveer 100m breed en 600m lang en onstond bovenin het gebied, rond 3100m. http://diepresse.com/home/panorama/oesterreich/4630046/Molltaler-Glets...
@meteomorris, @rollie had van liftmedewerkers gehoord dat er negen mensen in de lawine gevonden zijn. Over hun toestand weet hij voor zover ik weet niks. Helikopters vlogen af en aan...
De lawine van vandaag:
Je ziet de helling waar het loskwam, lijkt minder steil dan het was. Beneden zie je een heli staan)
Niet heel duidelijk, maar de breuklijn is te zien
Mijn mening: Toen ik s ochtends op de gletscher kwam was duidelijk dat t niet verstandig was, de afgelopen dagen was die lift dicht vanwege de wind. Helling lag op het zuiden, was s ochtends nog gesperrt omdat ze ladingen lieten springen (er was duidelijk te zien dat op andere steile stukken in de kom lawines naar beneden waren gegaan).
Ik had besloten om op de pistes te blijven....
Verder was op andere stukken te zien dat de wind duidelijk sneeuw de helling in heeft geblazen, kleine corniches als volgt.
T is in de middag denk ik fout gegaan toen alle stukken verspoord waren, en mensen net over de kam omhoog klommen om die extra 30 meter open veld te versporen (t was daar steiler, en te zien is dat de breuklijn langs enkele rotsjes gaat).
Dit bevestigd wel dat als een helling al volledig afgekrast is, dit niet betekent dat het veilig is.
Misschien een expert die de eventuele werking van de zon kan verklaren? 😉 ( [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] )
"I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
Goed bezig, @rollie. Ik zou zeggen dat de meeste Triebschnee net achter die rotsen neerkomt. Het sneeuwdek direct achter de rotsen is daardoor dunner, waardoor sneller een zwakke laag wordt geraakt. Dat wordt nog versterkt door de instraling van de zon, die nu bijna loodrecht op steile zuidhellingen staat en de rotsen verwarmt, en de hogere luchttemperatuur.
In dit bericht staat ook een goede toelichting hoe de combinatie van triebschee en zon tot een gevaarlijke situatie hebben geleid. Die situatie is nu identiek.
Heb nog ff gekeken, tussen 35 en 40° stijl. Lawinestufe 3. Zuidoost expositie. Veel te stijl gereden. Op de foto's doet ook niemand iets, wel raar. Serfaus is natuurlijk niet echt een freeride gebied, maar toch. Mij lijkt dat de lawine nog niet lang is afgegaan. Én dat daarna de piste wordt gesloten...
http://skiinformatie.nl/lawine-masnerpiste-serfaus
Heb nog ff gekeken, tussen 35 en 40° stijl. Lawinestufe 3. Zuidoost expositie. Veel te stijl gereden. Op de foto's doet ook niemand iets, wel raar. Serfaus is natuurlijk niet echt een freeride gebied, maar toch. Mij lijkt dat de lawine nog niet lang is afgegaan. Én dat daarna de piste wordt gesloten... AvdL op 6 jan. 2015 19:28
bizar... je zal dr maar met je kleuterklasje skieen als leraar...
http://skiinformatie.nl/lawine-masnerpiste-serfaus
Heb nog ff gekeken, tussen 35 en 40° stijl. Lawinestufe 3. Zuidoost expositie. Veel te stijl gereden. Op de foto's doet ook niemand iets, wel raar. Serfaus is natuurlijk niet echt een freeride gebied, maar toch. Mij lijkt dat de lawine nog niet lang is afgegaan. Én dat daarna de piste wordt gesloten... AvdL op 6 jan. 2015 19:28
2012 stond ik nog bij de lazid nord die hele kegel af te prikken, blijft toch altijd een lugubere ervaring als je weet dat die lawine waarschijnlijk al te lang geleden was om er nog iemand levend uit te halen