Skistokken

• elchico
    Tourist
    elchico op 16 November 2009 · 17:07
    Ja indd, een topic over skistokken.
    Opscheppen over hoe cool je skistokken zijn is natuurlijk niet zo cool als pochen met hoeveel milimeter je wel niet aan het rijden bent. Maar toch nemen we ze iedere keer met ons mee de berg op en zijn ze onmisbaar gebleken.

Vorig seizoen m'n coole skileraar-Leki stok gebroken tussen de bomen, dus nu op zoek naar een nieuwe.

vraag:
    1. skiën jullie tijdens het freeriden met een tourstok of een "gewone" stok
    2. of heb je één paar stokken voor in de pow en één paar voor op de pistes?
    3. brands:komperdell, leki, dynafit, black diamond, of??
  • robbie
    Expert
    robbie op 16 November 2009 · 18:31
    Bamboestokken uit m'n moeders moestuin... Peulen of tuinbonen, kan allebei.
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 16 November 2009 · 21:20
    Ik heb nu Komperdells, mooie stokken met soort ovale buis, maar die heb ik vooral omdat ze goedkoop waren €25,-.
    Ik heb ooit carbon stokken gehad, zonde van het geld, tuurlijk lekker licht maar ik heb liever het gevoel dat ik wat in mijn handen heb.
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 16 November 2009 · 23:32
    JAJAJA! Hier heb ik iets héél belangrijks te zeggen. áls je ooit onder een lawine komt, ben je me dankbaar. Bijna íedereen doet dit fout:

Draag de pols straps van je skistokken niet als je offpiste gaat. Waarom? Als een lawine los komt moet je zwemmen, als je je polsbandjes om hebt, kan dat simpelweg niet. Het is geen quasi vaag theorie verhaaltje: Ik heb het geleerd van iemand die zelf onder een lawine vandaan is gehaald, dus een ervaringsdeskundige.
    Dus mijn tip: let op of je je polsbandjes er makkelijk af kunt halen. Leki valt bij deze optie dus al automatisch af, want die zijn alleen mooi en duur vanwegen het polsbandjes systeem, aan de andere kant, ze zijn wel makkelijk afneembaar:lol:

Anyways, ik heb Scott stokken, lekker handvat, en straps gaan er makkelijk af.

oh en tip 2: Koop geen stokken van te dik alu. Als je valt offpiste moet je stok mee buigen. Het is namelijk: of je stok, of je ribben. Als je stok dus te stevig is, en je valt wat ongelukkig dan breek je met wat pech je ribben, en je zult zeker niet de eerste zijn.

Succes nog!
    Pow!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 17 November 2009 · 00:06
    Ik koop m'n stokken altijd op basis van de prijs. Nou moet ik toegeven dat mijn laatste paar technique extreme stokken het 1 dag hebben overleeft in hintertux, maar toen toch liever bij de stenen bleven hangen 😃

Echt een stokkenmens ben ik dus niet, en ik denk dat het me ook helemaal niks uit zal maken welke stokken ik gebruik. Als de lengte goed is en er een teller op zit ben ik snel tevreden.

Voor de rest gebruik ik me stokken nooit, want ik ga altijd naar beneden en ga niet on-wepowder toeren want dat is slecht voor je image 😉
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 17 November 2009 · 00:35
    ik ben het niet eens met roel,
    duurder is vaak beter, zeker bij skistokken. Lichte skistokken zijn erg belangrijk zodat je niet teveel gewicht meesjouwt en wendbaar blijft. Ik hoor heel vaak mensen over schoenen praten dat zo belangrijk is enzo maar geloof mij nou maar stokken is waar het verschil in materiaal zit.
    Denk ook aan de grip!!!!
    bij huurstokken is de grip vaak niet ergonomisch waardoor je heel snel rugklachten krijgt, last van je ogen en erger nog te verkrampt gaat skien. Ik heb zelfs het verhaal gehoord van iemand wiens grip niet goed was, hij gleed erlangs, BAM grip van zn stok in zn oor en die is dus nu doof... Let dus goed op dat de grip precies past, meestal vraag ik ook eerst of ik de stokken een paar dagen mag testen :shock: ) Dikke kans dat je het verschil merkt, zeker in de poeder!! Soms wordt je raar aangekeken maar dat zijn vaak van die wannabes die het liever over skis hebben....
    GOODE combines craftsmanship and patented technology to produce high quality, state-of-the-art Composite ski poles. The days of aluminum ski pole shafts are gone! Ski pole design will never be the same again, thanks to the amazing strength and durability of high-tech composites.
    GOODE Carbon Composite poles strength-to-weight ratio is up to six times greater than aluminum.
    GOODE is the first company to totally integrate Aerospace Carbon Fiber Composite technology into ski poles. GOODE produces more composite ski poles than all other companies combined. The pure Carbon Fiber construction makes GOODE Ski Poles the industry's lightest. Discover for yourself why GOODE Skis ski great!
    GOODE Ski Technologies is dedicated to providing you with products and services with unmatched innovation, performance and quality.

Dit zijn bv goede stokken maar ook scott heeft een paar juweeltjes in het assortiment:http:
    en hebben het befaamde " •Notch Strike dual-density grip for slip-free control " systeem en voor een schappelijk prijse van iets meer dan 100e! :shock: ) laten maken bij sommige fabrieken, absoluut een aanrader en neem genoeg tellers mee voor veranderende condities!!!

Owja voordat ik het vergeet de straps zijn ook erg belangrijk, ik las al iemand over lawines maar als je van die goedkope straps hebt gaan je handschoenen ook snel kapot dus let op dat je strap siliconen aan de binnenkant hebben!!!!!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 17 November 2009 · 00:55
    @ sjonnie, als je niet teveel gewicht mee wilt sjouwen, dan kan je beter kortere stokken nemen.... met 90cm stokken kan je ook nog een beetje goed in het park voor de dag komen en je bent niet te zwaar op pad.

sowieso zak je in de poeder altijd een stuk weg, laten we zeggen 30 cm. Als je dan 'normaal' stokken van 120 hebt, kan je moeiteloos overstappen op 90cm omdat je toch 30cm dichter op de sneeuw zit.

Zelf heb ik dan ook 3 paar stokken in verschillende lengtes, een paar van 120, een paar van 90cm voor de redelijk diepe dagen, en een paar van 70 cm voor de echt diepe dagen....
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 17 November 2009 · 07:48
    Hey jongens had ik al gezegd dat de bergen 's nachts kleiner worden 😉
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • doov
    Advanced
    doov op 17 November 2009 · 09:28
    Ik heb al tig alu stokken versleten ( lees verbogen). Soms al na een paar dagen gebruik.
    Heb nu al 3 jaar carbonstokken (Salomon Hot) en die zijn nog steeds kaarsrecht.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 17 November 2009 · 10:30

Zelf heb ik dan ook 3 paar stokken in verschillende lengtes, een paar van 120, een paar van 90cm voor de redelijk diepe dagen, en een paar van 70 cm voor de echt diepe dagen....

70 cm?? Krijg je dan geen vragen in de liftrij waarom je met de skistokken van je zoontje skiet? Heb zelf niet echt ervaring met korte stokken in de poeder dus kan er niet echt over meepraten, ik heb gewoon één lengte van 120 cm. Zou het eens moeten proberen denk ik.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 November 2009 · 10:47
    In lengte verstelbare stokken is where it's at.

Heb nu alu stokken (van BD als ik me niet vergis) maar zou graag overgaan op carbon: eerst deze maar eens 'op' skien.

De teller is idd belangrijk: heb dus altijd grote poeder baskets er aan hangen :mrgreen:
    White room,Pillow lines,I rule
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 November 2009 · 10:57
    Wat Sjonnie zegt. En denk ook eens na over dat gepatenteerde knikje van de Leki stokken. Ik heb mensen echt 3 klassen beter zien skiën nadat ze die stokken hadden gekocht.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • willie
    Tourist
    willie op 17 November 2009 · 11:04

bij huurstokken is de grip vaak niet ergonomisch waardoor je heel snel rugklachten krijgt, last van je ogen en erger nog te verkrampt gaat skien.

http:

LOL, wut?
    Mijn nieuwe signature
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 November 2009 · 11:07
    [quote author="SPAM"]Hey jongens had ik al gezegd dat de bergen 's nachts kleiner worden :roll:

Btw: deze is ook goed!

Nieuwe inzettechniek skistok
    Gepost door: x10 ()
    Datum: 15 november 2009 20:07

Hebben jullie ook gehoord dat de nieuwe inzettechniek van je skistok volgens de ned ski ver. is: ellebooginsteken, (je hand gaat dan eigenlijk omhoog, je elleboog beweegt van boven naar beneden ) en dan pas je onderarm naar beneden en een beetje je schouder en dan zet je de stok in de sneeuw.

Wie weet wat je achterliggende reden daarvan is?

Voorheen was het: beide armen naar voren en vanuit je polsen de inzet van de stok doen.

Groetjes,
    x10

Las ik op een ander forum.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Thijzel
    Tourist
    Thijzel op 17 November 2009 · 11:07
    @ sjonnie, als je niet teveel gewicht mee wilt sjouwen, dan kan je beter kortere stokken nemen.... met 90cm stokken kan je ook nog een beetje goed in het park voor de dag komen en je bent niet te zwaar op pad.

sowieso zak je in de poeder altijd een stuk weg, laten we zeggen 30 cm. Als je dan 'normaal' stokken van 120 hebt, kan je moeiteloos overstappen op 90cm omdat je toch 30cm dichter op de sneeuw zit.

Gewoon een beetje gas geven, dan zak je niet zo ver weg 😀 .
    http://www.snowcountry.nl
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 17 November 2009 · 11:12
    @ willie, heb je wel eens last van je rug en of ogen gehad? Heb je wel eens met huurstokken geskied?
    ...Precies! Nou dan weet je eindelijk waar het aan ligt 8-)
  • doov
    Advanced
    doov op 17 November 2009 · 11:17
    [quote author="telemikey"]

Heb nu alu stokken (van BD als ik me niet vergis) maar zou graag overgaan op carbon: eerst deze maar eens 'op' skien.

quote]

Geef ze een paar dagen aan mij mee en ze zijn gegarandeerd verbogen en dus "op".
  • willie
    Tourist
    willie op 17 November 2009 · 11:21
    [quote author="sjonnie"]@ willie, heb je wel eens last van je rug en of ogen gehad? Heb je wel eens met huurstokken geskied?
    ...Precies! Nou dan weet je eindelijk waar het aan ligt :lol:
    Mijn nieuwe signature
  • robbie
    Expert
    robbie op 17 November 2009 · 11:22
    Weet iemand eigenlijk hoe je je stokken het best in het vliegtuig kan meenemen?
    Ik heb nu zo'n Dakine powder pole special edition flight bag besteld voor m'n offpiste komperdells, maar mag je die ook voor Leki's (van die coole) gebruiken?

Nog een tip:
    Ik haal dan altijd de handvatten eraf, die neem ik als handbagage mee, want ze zijn op maat gemaakt voor mijn middenhandsbeenlengte. Dus stel dat je bagage kwijt raakt, dan huur je gewoon stokken en dan kan je je eigen handvatten erop zetten. Ik laat dat altijd ff doen bij de verhuur.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 November 2009 · 11:35
    @Robbie: Heb jij je grips bij Suregrip laten maken of bij De'formable? Loop daar (i.v.m. het toeren deze winter) ernstig over te denken. Niet alleen ivm middenhands-beenlengteverschil (wat een woord) maar ook i.v.m. verminderde loopweerstand en kleiner risico op http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/carpaaltunnelsyndroom&....
  • robbie
    Expert
    robbie op 17 November 2009 · 11:45
    Voor touren kan je beter naar Strolz gaan. Die zijn ultralicht en werken ook nog goed op grotere hoogtes. Met m'n Suregrips loop ik al snel tegen de limiet aan te touren, die gebruik ik eigenlijk alleen nog maar in de Ardennen. Bij Strolz heb je voor €799,- een op maat gemaakte tourgripbinnenschaal (Pebax/Carbon laminaat met Belgisch eiken kern), afgeschuimd met Gamma Pro Pur.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 November 2009 · 11:53
    Voor touren kan je beter naar Strolz gaan. Die zijn ultralicht en werken ook nog goed op grotere hoogtes. Met m'n Suregrips loop ik al snel tegen de limiet aan te touren, die gebruik ik eigenlijk alleen nog maar in de Ardennen. Bij Strolz heb je voor €799,- een op maat gemaakte tourgripbinnenschaal (Pebax/Carbon laminaat met Belgisch eiken kern), afgeschuimd met Gamma Pro Pur.

WTF? Ik ben het effe helemaal kwijt.
    Praten we nu over een skistok grip van 800ballen???
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 November 2009 · 11:54
    F*ck. Ik rij eigenlijk alleen nog in de alpen en dolomieten. Wel duur... Is dat inclusief bioscan?
  • robbie
    Expert
    robbie op 17 November 2009 · 11:58
    Inclusief scan! (alleen bovenlichaam, als je ook je ballen laat doen komt er €80 admin bij)

Geen geld toch?
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 17 November 2009 · 12:07
    @mieky, ik vind het ook echt idioot. Ik dacht dat 145e voor een custom poederteller al veel geld was....
    Denk wel dat het echt een geode investering is geweest! of niet robbie?
    Heb je ook nog aparte grips voor wanten/handschoenen? En kan je die oude suregrips dan niet beter in de sales gooien?!?!
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 17 November 2009 · 12:12
    @mieky, ik vind het ook echt idioot. Ik dacht dat 145e voor een custom poederteller al veel geld was....

Eh? 145E voor een teller? Dat gaat toch ook totaal nergens over? In hoeverre is dat merkbaar beter dan een gewone grote teller?
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 November 2009 · 12:17
    blah... En kan je die oude suregrips dan niet beter in de sales gooien?!?!

Wel ff lezen! op maat gemaakt...
  • doov
    Advanced
    doov op 17 November 2009 · 12:21
    [quote author="sjonnie"]blah... En kan je die oude suregrips dan niet beter in de sales gooien?!?!

Wel ff lezen! op maat gemaakt...[/quote]

Dussss: ff de maten er bij vermelden!

Iemand nog echte freeride-steunzolen nodig?
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 November 2009 · 12:46
    Inclusief scan! (alleen bovenlichaam, als je ook je ballen laat doen komt er €80 admin bij)

Geen geld toch?

:oops: Jep, ik heb bij deze officieel geen idee meer waar dit over gaat...
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 17 November 2009 · 13:10
    terug naar subject:

Juist het buigen van alu stokken is in mijn ogen een voordeel tov van carbon wat kan breken. Als stokken krom zijn kan je die weer voorzichtig terug buigen en kan je door gaan terwijl je je carbon sateh prikker weg kan gooien.
    Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor alu 'race'stokken die zijn stijver maar breken ook sneller. Dus eigenlijk zijn 'huur stokken' optimaal goedkoop en lang inzetbaar.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro