Graag jullie mening

• Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 31 January 2015 · 00:10
    Wellicht een wat vreemd bericht, maar ik moet het toch ff kwijt. Ik hoor graag jullie mening.

Ik had vanavond een etentje met een groep "vrienden" waarvan 1 persoon echt een vriend van mij is en de anderen weer vrienden van hem. Een samengestelde groep met het plan om eind maart een aantal dagen met elkaar te gaan skien.
    Wat een leuke avond had moeten worden werd al gauw een wat verhitte discussie en ruzie over de verwachtingen van een ieder bij het skien. Ik kreeg dus zeer zware irritatie met een van de personen ( ik noem hem X) over off piste skien. Het ging over het feit dat die persoon zich afvroeg of ik wel met hem off piste mocht skien aangezien hij twijfelde of ik dat wel aankan. Hij had me namelijk in 2011 zien skien en was blijkbaar niet ondervde indruk. Nou kan dat best zijn aangezien hij sinds zijn 7e jaar skiet en ik pas 15 jaar maar ik heb ook niet stil gezeten sinds 2011 en ik kan zelf wel beoordelen of het te hoog gegrepen is voor mij. Off piste skien is voor mij nog best een kluif maar je moet ergens beginnen en het opbouwen.
    Ik vroeg hem vervolgens wat zijn probleem nu was en hij zei dat hij zich verantwoordelijk voelt voor de personen die met hem mee gaan off piste maar dat hij geen skileraar wil zijn en ook niet te lang op mensen wil wachten. Kortom, hij meende dat ik hem niet zou kunnen volgen en de andere jongens wel omdat ze sinds 2011 samen met hem off piste hadden geskied waardoor de andere jongens veel progressie hebben gemaakt. Mijn maat die er bijzat vond het allemaal maar gelul omdat als de off piste route voor mij te hooggegrepen zou zijn, de groep gewoon opgesplitst wordt en hij met mij zou gaan skien.
    De andere jongens in de groep gingen zich er nu ook mee bemoeien en vonden het maar onzin dat ik niet mee zou kunnen komen en dat het verantwoordelijkheids gevoel van X wel wat overdreven is. Alsof ik zelf niet de afweging kan maken en zelf niet verantwoordelijk ben.
    Ik vroeg X vervolgens waarom hij zo voorbarig is over mijn skien en of hij dus niet met mij off piste wil skien. Dat was niet zo volgens X . Hij wilde alleen maar even de verwachtingen afstemmen. Ik voelde nogal afgezeken en vertelde X dat ik zijn aanname nogal voorbarig vindt en dat ik zijn zogenaamde verantwoordelijkheids gevoel , omdat hij de beste skier is, niet vind rijmen met het feit dat hij een drie eenheid en lawinerugzak maar onzin vindt en dus ook niet gebruikt. Ook een helm is aan X niet besteed. Vervolgens ging de discussie over het feit dat dat allemaal niet nodig was want risico was heel laag waar hij off piste skiet. Daarnaast checkt hij altijd de lawine berichten. Een lawinerugzak was ook alleen maar populair omdat Friso er geen had. Ik mag dan wel de minste off piste skier zijn van het stel. Ik heb dus wel in veiligheid geïnvesteerd ( drie eenheid en abs) en wil wel cursus daarin gaan doen.
    Kortom; ik voel me eigenlijk wel boos en afgezeken en vraag me af ik uberhaupt met X wel op vakantie wil. Hij werpt zich op als de leider maar houdt er nogal een arrogante mening op na op basis van aannames. Morgen eens vragen wat mijn maat die er bijzat nu van vond.
    Wat vinden jullie als je dit zo leest?
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 31 January 2015 · 01:39
    X klinkt als een vent die zichzelf iets te hoog heeft zitten. Geen goede kwaliteit voor een freerider, zeker als dat duidelijk nergens op gebaseerd is. hij heeft natuurlijk een punt dat niveauverschil vervelend kan zijn maar dit is natuurlijk geen constructieve manier van doen.

mijn advies: huur een gids,
    -die kan X dan vertellen dat hij beter wel een helm/3 eenheid kan meenemen.
    -jou niveau (en dat van de anderen) verbeteren, je doet ook kennis op over de offpiste. -zorgen voor routes waar iedereen zijn ei in kwijt kan. en X hoeft zich dan ook niet verantwoordelijk te voelen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 January 2015 · 05:03
    Ga lekker met je eigen vriend samen rijden, en laat die losers maar lekker gaan.

Mensen die bij voorbaat al beginnen te zeiken en moeilijk doen wil je er toch niet bij hebben offpiste.
    Ik ken mensen die verschrikkelijk goed kunnen skiën, maar geen probleem maken van een totale beginner. We doen dit voor de lol toch?
    splitfest.nl
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 31 January 2015 · 08:03
    Ik snap heel goed dat niveau verschil vervelend kan zijn in een groep, maar dat los je dan ter plekke op door af te splitsen of daar afspraken over te maken, maar heel arrogant van aannames uit gaan en op voorhand jezelf als de King van de groep beschouwen vind ik heel vervelend. Dat X vervolgens een helm en drie eenheid onzin vindt, vind ik eigenlijk van domheid getuigen.
    Ik wil graag beter off-piste leren skiën en we doen het zeker voor de lol. Ik denk dat ik technisch gezien zeker een begin kan maken met off-piste skiën en genoeg technische bagage heb om hellingen kleiner dan 30 graden aan te kunnen. Het is voor mij meer een kwestie van doen en de volgende stap zetten. Minder nadenken en meer voelen en ervaren.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 31 January 2015 · 09:17
    Neem zelf lekker een gids en/of eerst offpiste techniek training.
    Als X een 3-eenheid onzin vindt dan wil je sowieso geen meter offpiste met hem skiën. Wat denkt hij, dat hij iemand met een parallelschwung kan lokaliseren en carvend kan uitgraven?!
    Zulke types zijn een gevaar voor zichzelf en anderen, die vind je ooit terug in een van de (te) vele berichten over lawine ongelukken waarbij mensen geen 3-eenheid bij zich hadden.
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 31 January 2015 · 09:21
    Niveau verschil kan inderdaad lastig zijn, maar daar valt best mee te spelen, zeker in een groep vrienden. Verder denk ik dat X lekker in zn eentje moet gaan skien , zeker als hij niet open staat voor veiligheid buiten de piste.
    Lawine rugzakken zijn inderdaad populairder geworden sinds Friso. Dat ongeluk heeft voor een stuk gewaarwording gezorgd onder de wintersporters en dat is ergens dus best goed geweest. Het belangrijkste blijft het kunnen werken met je drie eenheid en het kunnen inschatten van het lawinegevaar. Jij hebt groot gelijk in deze discussie.
    Misschien kan je X nog even de statistieken van lawine ongevallen dit seizoen laten zien. Het zijn namelijk helemaal niet alleen gekken en pro's op gestoorde hellingen die in lawines komen.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 31 January 2015 · 10:38
    Let wel als JIJ in een lawine of terrain trap terecht komt kan X je niet helpen. Kun je braaf een pieper om hebben maar als je maten dat niet hebben heb je er alsnog weinig aan. Kies je maten zorgvuldig!
  • GBSS
    Advanced
    GBSS op 31 January 2015 · 13:39
    Evenals bovenstaande meningen: niet met X op pad gaan. Lekker met je eigen vriend dingen doen die je leuk vindt. Zeker als X weigert om te investeren in veiligheid was ik er al klaar mee. Het is tenslotte ook zo dat als hij er onder komt hij niet gevonden wordt en als een van jullie er onder komt hij jullie ook niet kan vinden. Dus heel simpel: hij hoort op de piste, tussen de paaltjes thuis en niet er buiten.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 31 January 2015 · 13:48
    Ik kan het zelf ontzettend mooi vinden om met "beginnende/lichtgevorderde" off piste skiers op pad te gaan. Samen buiten zijn, mooie routes plannen waar iedereen zich prettig bij voelt. Goede planning en communicatie is een hele uitdaging voor de meest ervaren riders van het stel!! Tussendoor samen piepers zoeken bijvoorbeeld, ook een fun factor. En je krijgt er zo veel voor terug aan het einde van de dag, van je vrienden...
    Bros
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 31 January 2015 · 14:19
    Ik zou heel ver weg blijven van X.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 31 January 2015 · 15:12
    Bedankt voor jullie reacties. De boel is geëscaleerd en mijn maat en ik hebben besloten met z'n tweeën op vakantie te gaan. Eén van de andere jongens (vriend van X) schijnt vanmorgen via de telefoon ook woorden te hebben gehad met X over wat er tijdens het eten is gebeurd en schijnt er ook klaar mee te zijn. Hij vraagt zich af of hij ook wel met X op vakantie wil. Wellicht dat hij nu met ons mee gaat, maar dat is niet zeker. Een hoop mensen hebben zich geïrriteerd aan X tijdens het eten gisteren avond. Jammer dat het nu zo uit elkaar is gevallen, maar ik voel me erg prettig met het feit dat mijn maat en echte vriend is (bevestiging van wat ik al wist) en dat mijn emotie terecht was.
  • old_chap
    Advanced
    old_chap op 31 January 2015 · 15:59
    Verstandige keuze echt gezellig ging anders toch niet meer worden met X. Een volgende keer is de discussie natuurlijk snel afgelopen toch met iemand zonder de drie eenheid?
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 31 January 2015 · 17:38
    Ja, die factor MENS in de lawinekunde, dat is wat. Vooral de groepsdruk waar de mens last van heeft. Dat laat dit verhaal weer goed zien. Benieuwd wanneer we X in de foute statistieken tegen gaan komen. Hopelijk zit hij dan niet boven me in een helling.

@Poppiholla : Lekker laten gaan en mensen zoeken die wel snappen hoe je verantwoord lol kunt beleven buiten de pistes. Gelijke niveaus kan helpen, maar niet over elkaars grenzen gaan is veel belangrijker. Fijn dat je er nu tegenaan loopt en niet in een discussie op een berg bij een schitterende berg triebschnee...
    Avalensemble!
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 31 January 2015 · 18:14
    Ik noem X liever Y. Van eikel
    Live to ride, ride to live
  • The_O
    Tourist
    The_O op 31 January 2015 · 18:29
    Zo zie je maar weer hoe belangrijk "etentjes" kunnen zijn.....
    And Also The Trees
  • skiester
    Advanced
    skiester op 31 January 2015 · 19:11
    De vraag is niet of jij mee mag met X. De vraag hier is of hij mee mag met jou.

Zakkewasser. Ik ski zelf ook liever met mensen met vergelijkbare kunde en kennis. Maar met een groep is daarmee te spelen.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Frisco
    Advanced
    Frisco op 31 January 2015 · 21:18
    Een van de belangrijkste tips die ik van @opa en Maarten Huisman heb onthouden op de 1e cursus van Snow Safety:
    Nieuwe vrienden zoeken. En na 4 dagen praktijk in Davos was dat al gelukt!
    Never eat yellow snow!
  • ronplanken
    Beginner
    ronplanken op 1 February 2015 · 08:21
    Offpiste verbeteren....epique heeft nuttige trainingen!
    Even the silver surfer rocks on pow
  • evan
    Advanced
    evan op 1 February 2015 · 10:51
    Een van de belangrijkste tips die ik van [mention="/profile/170"][mention=170]@opa[/mention][/mention] en Maarten Huisman heb onthouden op de 1e cursus van Snow Safety:
    Nieuwe vrienden zoeken. En na 4 dagen praktijk in Davos was dat al gelukt! Frisco! op 31 jan. 2015 21:18
    Lijkt wel Scientology. 😉
  • robbert
    Advanced
    robbert op 1 February 2015 · 11:17
    Het is belangrijk om niveau van de groep en verwachtingen thuis al te bespreken. Thuis is je eerste filter en zoek je passende toeren bij het niveau van de groep uit. Dus dat etentje was heel nuttig. Nu weet je dat je beter niet met X op pad kan gaan.

Wat betreft verantwoordelijkheid zit X er een beetje naast. Als er iets gebeurt dan wordt er eerst naar de hoogst (relevante) opgeleide persoon en/of meest ervaren persoon gekeken. NIET naar de beste skier/boarder.

Schep/Pieper/Sonde mag natuurlijk geen punt van discussie zijn.

Misschien kan je X adviseren om enkele Safety topics of het lawine ongevallen topic te lezen. Denk dat hij daar wel het een en ander van kan leren. Uiteindelijk zou het ook lullig zijn als X op de bewuste vakantie overlijdt door off-piste skiën. Komt er weer een bij voor de statistieken zou toch zonde zijn…….
  • rob
    Advanced
    rob op 1 February 2015 · 11:25
    Ik noem X liever Y. Van eikel SportGillie op 31 jan. 2015 18:14

Precies. Dat dit soort mensen niet meer verstand hebben. Ongelooflijk.

Goed plan om samen met je vriend te gaan. Laat alsjeblieft dit "soort" vrienden lekker gaan. En over niveau gesproken, iedereen heeft een ander niveau, Het getuigd van respect als je dan alsnog bij elkaar blijft en elkaar helpt en ondersteund. Iedereen kan hulp gebruiken en wat leren. Das echt heeeeel normaal. Bovendien is het Vakantie ! Geniet van het met elkaar zijn en van de sneeuw,
    Als je jezelf te goed vindt voor een groep, heb jezelf een probleem, niet die ander.
  • Borrie
    Beginner
    Borrie op 3 February 2015 · 11:32
    [mention="/profile/27975"]@Poppiholla[/mention], juiste beslissing genomen! "Y" hoort op de piste waar anderen voor hem hebben uitgezet waar hij veilig kan rijden.
    Zoals hierboven uit de reacties al blijkt, zoek de juiste maten! Het kan prima, ik ben zelf als beginner dit weekend met twee gevorderden op pad geweest. Netjes aan elkaar aangepast, ik heb mijn best moeten doen én veel geleerd. Eindresultaat, het was TOP! Voor alle drie!
    The first fall of snow is a magical event. You go to bed in one world and wake up in another...
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 3 February 2015 · 12:50
    Hele goede keus die je hebt gemaakt. Zo te horen blijft X straks alleen achter...

Al een knoop doorgehakt over ski's?
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 3 February 2015 · 13:11
    Ja ik ga toch voor de Salomon Q105. Ik wilde eerst voor de Q98 gaan, maar aangezien ik al een piste ski heb, kan ik voor nu beter voor een ski gaan met meer off-piste focus, terwijl op de piste ook nog heel acceptabel is. Wat minder een one quiver, maar off-piste gezien mijn gewicht beter. Ik heb iets met Salomon dus ik voel me hier wel goed bij.
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 3 February 2015 · 18:26
    Het ergste is dat Y geen materiaal heeft om jou uit te graven en jij wel voor hem! Hoezo verantwoordelijkheid?
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • The_O
    Tourist
    The_O op 3 February 2015 · 18:53
    -Ja ik ga toch voor de Salomon Q105.
    Komt goed !! Laat tzt zeker ook even weten of de ski's bevallen....
    And Also The Trees
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 4 February 2015 · 17:06

Wat betreft verantwoordelijkheid zit X er een beetje naast. Als er iets gebeurt dan wordt er eerst naar de hoogst (relevante) opgeleide persoon en/of meest ervaren persoon gekeken.

Dus zou je met Y buiten de piste zijn en jij hebt bijv Snowsafety Lawine 1 theorie gedaan er vallen slachtoffers, ben jij verantwoordelijk!

Dit is onafhankelijk van jouw waarschuwingen, en zijn eigenwijsheid. Zorg dat je niet in die situatie komt!
    Laat de zwaartekracht je helpen
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 4 February 2015 · 17:14
    ok.thanks..good to know. Gelukkig is het niet maar aan de orde en gaan we zelf een reisje boeken. 😉

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro