Maxing and relaxing in Siberie

• sanno
    Tourist
    sanno op 19 April 2015 路 21:30
    Aan het eind van een lange slechte weg ligt een half verlaten dorp. Ooit was er veel gaande hier maar een aantal jaar geleden is de goudmijn gesloten, sindsdien is het stil behalve dan de max 20 man die hier van november t/m april (of langer afhankelijk van de sneeuw) zich omhoog laten rijden door de cat.
    Bij het binnen rijden van het dorp kreeg ik meteen een gevoel van een dorp uit een western in te gaan met ons als outlaws oid. 1 straat en een aantal houten vervallen huizen aan beide kanten van de straat en iedereen kijkt je half verscholen achter een gordijntje aan. Maar waar er in een western het zand door de straten waait, ligt er hier sneeuw in de straten en dan in grote hoeveelheden.

Dat laatste komt goed uit want daarom zijn we naar hier gekomen. We zijn [mention="/profile/427"]@markindealpen[/mention], Jorg, Robert en ik. Daarnaast nog 3 Zwitsers en nog 10 Russische telemarkers want het is telemark week en 3 skiers. Het is een grote groep met 20 man, maar al snel blijkt dat er ruimte en sneeuw genoeg is voor iedereen. Daarnaast blijven de Russen graag in het spoor van de gids en hebben wij zo ruimte bij daarnaast naar beneden te duiken.

Snowcat skien in Altai is in de basis eenvoudig. Het is relaxen in de cat naar boven en daarna maxen naar beneden. De afdalingen zijn kort 350-450hm zodat je in een keer naar beneden kan duiken en zonder verzuring weer onderaan staat voor het volgende tochtje naar boven. Het bovenste stuk is een open veld of bowl en onderaan is het bos. Soms is een stop nodig om de witte corridor tussen de bomen (veelal berken maar ook dennen) te vinden. En ieder kan zijn onderaan zijn eigen lijn kiezen, want snowcat skien is vrij makkelijk: Je begint bovenaan en duikt naar beneden totdat je onderaan op het rattrack spoor uitkomt. Dan kijk je links en rechts waar de gids is en dan loop of schaats je naar hem toe en wacht op de pick-up.

In de cat is het relaxen. De Russen proberen massaal te slapen eventueel ondersteund door een slok wodka uit een heupflacon en/of muziek luisteren. Zowel in de cat naar boven als tijdens de afdaling is 1 liedje veruit het meest populair. Dat is maya loebonitsa.

Wij observeren de Russen, kijken naar gemaakte filmpjes en foto's. Nemen het script voor de 'creative angles' edit van Jorg door (we wachten er nog steeds op het resultaat!), denken na over de vorige afdalingen en dromen over lijnen op flanken waar we met de cat niet kunnen komen.

De tweede dag skien we op een open helling, met daarnaast een veel steilere bowl, met daarboven een gigantische windlip. Na een goed gesprek van Robert met onze Gidski mogen we dan deze 'special' doen onder begeleiding van de tailguide Dima. Eenmaal in de bowl zie je totaal geen diepte en is de poeder geheel verwaaid.Het enige opwindende van deze afdaling is dat Jorg een hobbeltje sneeuw over het hoofd ziet en tomahawkend de halve helling naar beneden duikelt. Dus terwijl wij ploeteren in onze 'special' genieten de andere van een geweldige poederafdaling. Gidski wist dit wel en hij staat ons dan ook met een grote grijns beneden op te wachten met een houding van: de gids weet het altijd beter!

Zo vliegen de dagen eigenlijk wel voorbij met elke dag iets meer verse sneeuw. Van 10cm naar 20cm tot de laatste er zeker 50cm gevallen is. De derde opent wel onze ogen door een opmerking van de gids. Met ruim 20cm poeder en onderaan een wat steilere helling vraagt hij ons voorzichtig te zijn. niet omdat het mogelijk stenen zouden raken, maar vooral omdat je kan blijven hangen achter toppen van bomen!? Zei hij nu echt toppen van bomen? Ja dat bleek hij echt te bedoelen. Ok Berken takken zijn wat harden dan Dennen maar Jungwald duw je toch wel makkelijk omver dacht ik zo. Dus onderaan vraag ik hem over de sneeuwdiepte hier op de cattrack weg. Hij zegt dat er 3 meter sneeuw ligt. Ongelovig kijk ik hem aan en pak daarna mij sonde en stop hem in de sneeuw. Moeiteloos verdwijnt hij geheel en nog iets verder in de sneeuw. Dus er ligt hier zeker 250cm sneeuw. Dan zal 3 meter ook wel kloppen en dan is een klein boompje wat net uit de sneeuw steekt opeens toch een aardige boom met de nodige stevigheid.

's Avonds is er niet heel veel te doen. Je kan tafelvoetballen. Een boekje lezen, een spelletje spelen, chillen. Een avond wandeling wordt afgeraden vanwege de honden die er ooit waren om de beren buiten het dorp te houden maar ondertussen verwilderd zijn mogelijk agressief als je te dichtbij komt. Sommigen lijken ook eerder wolven dan honden.

Maar je kan ook een sauna sessie doen of een hottub sessie buiten. Helemaal goed als je eerst nog even in de sneeuw gaat liggen, maar hoe dan ook prettig om in het warme water te zitten. Helaas moet je er ook nog een keer uit.

de laatste dag breekt alweer veel te snel aan, maar het kondigt ook meteen aan dat het een hoogtepunt wordt. 50cm vers! Helaas door de lawine situatie moeten we uitwijken naar een redelijk vlakke helling met veel bomen. soms is het zoeken naar snelheid, maar het is wel diep!

Rond 12 uur trekt de lucht nog open er wordt het alleen maar beter. Althans zo lijkt het. maar opeens houdt de cat er mee op. Er schijnt iets gebroken te zijn in de track en dat moet gerepareerd worden. Maar met een vroege lunch en een leuke air sessie staat de cat voor mijn gevoel al weer veel te snel gerepareerd en wel bij ons voor de volgende afdaling.

De lucht betrekt weer en het begint weer te sneeuwen voor de laatste paar afdalingen. Te snel is het voorbij. Het was het weekje wel. Een geweldig avontuur met veel sneeuw en veel lol.

Deze trip smaakte wel naar meer. In november schijnt er alweer ruim een meter te liggen, is het nog niet enorm koud maar valt er normaal wel veel sneeuw. klinkt als een goede tijd om nog eens terug te gaan.
    Toerisski
  • MDA
    Advanced
    MDA op 19 April 2015 路 23:24
    dikke like!
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 20 April 2015 路 08:36
    Leuk verhaal, leuke trip.馃槂

En dit in plaats van de heli-trip? Niet verkeerd?
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 20 April 2015 路 08:49
    Lekker hoor 馃槂
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 April 2015 路 08:57
    +1 @sanno wanneer komt jouw versie van 'skiing around the world' uit? 馃槈
    May the powder be with you.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 20 April 2015 路 09:56
    Oh wat was t toch lekker daar, leuk verslag Marnix!
  • RP
    Advanced
    RP op 20 April 2015 路 10:39
    Toptrip!
    Explore the Outdoor!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 20 April 2015 路 11:42
    Nice! Lekker jumpje
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 20 April 2015 路 17:17
    Gaaf hoor!
    Wat kost dat nou zo'n cat tripje als ik vragen mag?
    powpowwowjippiajippieee
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 20 April 2015 路 18:56
    @Sanno Mooie trip!! Ik hoorde van een Rus die zo vaak mogelijk in de sneeuw staat dat hij het seizoen altijd opent in november in Siberië, met vaak top omstandigheden. Gewoon uitproberen 馃槈.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 April 2015 路 20:58
    @QmaartenQ @Nicky

ook hier liepen we tegen een buitenlander prijs aan, maar nog steeds schappelijk voor 5 dagen volpension en 5 dagen cat maar tot onze verrassing zonder vervoer van Krasnojarsk was het €750. Ondertussen is de Euro behoorlijk verzwakt tov roebel en is het verschil tussen de euro en de roebel prijs niet zo groot meer.
    De accommodatie is vrij basic met 2,3 of 4 bedden per kamer en douches en toilet op de gang, en zonder internet (dus meer tijd voor andere zaken)

Het was zeker een mooie trip, toch @Markindealpen? misschien mogelijk om een wepowder cat af te huren voor november? ik begreep dat november gegarandeerde poederrijden is. Veel sneeuw, veel wind, geen zon. anders misschien volgend jaar maart?

Ze hebben 3 cats. Wij zaten nu in de grootste die nogal langzaam is. Mooiste is om met 12-15 man te zijn en de snelle cat te hebben, dan kan je wel 4000+ hm maken, nu kwamen we dagelijks uit op 3000-3500hm. Wat op zich prima was maar we hebben wel een paar dagen gehad dat we nog wel 1 of 2 extra afdalingen hadden willen maken.
    Toerisski
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 21 April 2015 路 09:54
    Het was een hele mooie trip @sanno , gave combinatie van dik poeder rijden in een land waar ik al lang eens naar toe wilde. Ik wil volgende winter weer terug!
    De snellere cat zou inderdaad een uitkomst zijn. We kunnen ook proberen de start-tijd van 1030 wat te vervroegen, dan win je ook al flink wat hoogtemeters! maar een wat kleinere groep dan 20 is altijd beter.
  • DDim
    Tourist
    DDim op 21 April 2015 路 15:35
    Dat is maya loebonitsa telemark week version:
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 21 April 2015 路 15:52
    Goed verhaal man. Lekker om zo achter elkaar poeder te kunnen knallen.
    @markindealpen Alleen maar met de cat omhoog, of ook gesplit?
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 21 April 2015 路 16:26
    [mention="/profile/28559"]@DDIM[/mention] goed gevonden! Ja de telemark week was een top week!

de gast in de blauwe overall is de eigenaar. Hoewel het lijkt alsof hij er heel de tijd bij was deed hij maar 1 afdaling mee.

Oh ja, de taart was best goed. dus een verjaardagsfeestje kan je daar ook wel houden.
    Toerisski
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 21 April 2015 路 20:49
    Deze vond ik nog 馃槂

• markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 22 April 2015 路 09:37
    @Poedertijn, nee alleen zittend omhoog! leek best wel op vakantie 馃槂
    En al die extra toer- gear in t vliegtuig mee slepen wordt je ook niet vrolijk van!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 April 2015 路 10:21
    Haha, ook wel eens lekker!
    Hoe dan ook... we moesten maar eens een eigen cat claimen met een aantal man 馃榾
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • yannickdb
    Advanced
    yannickdb op 22 April 2015 路 14:04
    Knap verhaal @Sanno, bedankt voor de inspiratie!!
    Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
  • sanno
    Tourist
    sanno op 22 April 2015 路 14:08
    @AlexSki bedankt was nog niet aan toe gekomen die erop te zetten.

@yannickdb bedankt, maar misschien heb ik voor je nog wel een interessantere optie
    Toerisski
  • yannickdb
    Advanced
    yannickdb op 22 April 2015 路 20:56
    @sanno: Laat maar komen 馃槈 We hebben in Kosovo ook enkele keren met de cat geskiet, maar ging al bijna even graag te voet. Was leuk voor de ervaring, maar inderdaad niet de beste manier om veel hoogtemeters af te leggen. Was er wat stijl terrein daar?
    Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
  • sanno
    Tourist
    sanno op 23 April 2015 路 16:20
    Er is wel wat steil terrein (40+) te vinden, maar gezien de wind is het waarschijnlijk of weggewaaid (zoals wij zelfs mee maakten) of heel erg loaded.
    Maar genoeg leuk spul vooral als je van tree skien houdt.
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 October 2015 路 10:54
    Na het zien van het fimpje van @Powdermidget denk ik weer terug aan het tripje in Siberie met o.a. @Markindealpen.
    Mijn eerdere filmpje was van 1 afdaling en erg grof, maar Jorg heeft een geweldige reportage gemaakt van de hele trip.
    Toerisski
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 October 2015 路 12:05
    Lekker! 馃槂
  • sanno
    Tourist
    sanno op 24 February 2016 路 18:02
    nog wat meer foto's van vorig jaar. Nu een beetj ehet hele seizoen bijgehouden. Wat kan het daar sneeuwen zeg.

Toerisski
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 24 February 2016 路 19:18
    Heerlijke beelden... vast tripje plannen in November?
    And snow it is.....
  • sanno
    Tourist
    sanno op 25 February 2016 路 12:57
    november is wel een goede tijd, maar vele anderen denken daar etzelfde over, dus je moet er snel bij zijn.
    Eind maart is ook een goede periode (en de tijd ertussen, maar dan is het soms ook wat fris)
    Toerisski

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro