[flickr-photo:id=88617539,size=s] Daar gaat ie... het 1e poederalert. Nu wordt het liften spotten of tourroutes uitstippelen. De vraag is niet meer of ze gaan vallen, de vraag is eerder wanneer en waar ga jij knallen? De afgelopen 24 uur viel er al heel wat vers en de komende 72 uur komt er nog meer bij. Vanuit la douce France werd vanochtend al 30-40 cm vers gemeld op 2700 meter hoogte en naar verwachting komt daar tot en met vrijdag nog een meter bij. Ook vanuit Zwitserland wordt tussen de 20 en 40 cm vers gemeld, maar daar klaart het inmiddels op. Nu is Oostenrijk aan de beurt (het land met de solide basis). Van maandag op dinsdag sneeuwt het daar stevig rond de Alpenhoofdkam. Zoals je in onderstaande animatie kunt zien.
[b]Typisch eerste sneeuw[/b]
Het sneeuwt in dit jaargetijde maximaal in de Alpenhoofdkam. Het is nog niet echt koud waardoor de vochtige lucht nog tot ver in de hoofdkam kan doordringen. Hartje winter zul je zien dat de meeste sneeuw bij een dergelijke 'flux west' in de vooralpen blijft hangen. Tijd om de Alpenhoofdkam in te trekken. Komend weekend zijn de dalafdalingen van de meeste gletsjergebieden mogelijk. Ik ruik kansen... ;)
[b]Sneeuwgrens jo-jo[/b]
Ook typisch is de sneeuwgrens jo-jo. De hoofdstroom de komende dagen is pal west. Gevolg is dat voor de passage van het koufront er warmere lucht uit het zuiden kan binnenstromen. De sneeuwgrens gaat dan in de westalpen richting de 2200 meter en in het oosten richting de 1700 meter. Na de frontpassage draait de wind naar noordwest. Aanvoer van koudere lucht en de sneeuwgrens daalt rap. Iets wat vandaag ook al goed te zien was. Gisteravond sneeuwde het pas boven de 2200 meter, terwijl vanmiddag de sneeuwgrens in Samoens onder de 1000 meter dook. Typisch een weststroming.
[b]Komende 72 uur[/b]
Morgen nadert er een nieuwe storing vanuit het westen. Eerst gaat de sneeuwgrens weer omhoog, om in de loop van de woensdag rap te dalen. Tot en met donderdag blijft het onbestendig met de meeste sneeuw in de westalpen.
[b]Komend weekend.. sneeuw uit het zuiden?[/b]
Wie weet zeer explosief. ECWMF en GFS berekenen een lagedrukgebied ten zuiden van de Alpen (zie ook onderstaand kaartje). De middellandse zee is nog lekker warm waardoor er een explosieve sneeuwcocktail kan ontstaan. Daarover later deze week meer.
[b]Komend weekend 2[/b]
Ik ga deze week m'n winterbanden onder m'n auto schroeven en sta klaar voor m'n eerste sneeuw komend weekend. Een klein belrondje net was voldoende om de universele poederstoke in luttele seconden te doen opbloeien... Oeh, wat ben ik stoked. Nu open liften spotten. Wie doet er mee?
[b]Spot open liften[/b]
Ik weet dat er meer mensen klaar staan voor een eerste hit and run. Help mee ons poeder scoren en we belonen je met lekkere foto's ;) Ga je komend weekend richting de Alpen, laat het dan weten.. wie weet kunnen we ergens een ontmoet en poedergroet doen ;)
Stay Stoked
Uw weerzegger..