Wat is de beste helmcam?

By dr.Gear on 7 March 2013 · 11

Dr. Gear zou Dr. Gear niet zijn als hij zich niet zou inlaten met nieuwerwetse techniek. Dr. Gear zal zeker niet ontkennen dat de jaartjes bij hem beginnen te tellen en het interweb niet zo goed in de vingers heeft als jullie, maar de helmcam-trend is Dr. Gear zeker niet ontgaan. De kleine kabouters pontificaal op de helm, de koker naast de goggle en het wonderlijke stokje dat mensen voor zich houden tijdens de afdaling. Nee, Dr. Gear heeft een neus voor trends.

Point of view

De POV, ofwel point of view deed dr. Gear eerst verbazen over de beelden die geschoten werden. Hoe waren deze shots mogelijk? Daarna was het de snelle penetratie die Dr. Gear heeft verbaast en na zelf wat vluchtig getest te hebben verbaasde Dr. Gear zich over de prijzen die men over heeft voor apparaten die bij bosjes verloren worden, waarvan de batterijen te snel en altijd op het verkeerde moment leeg zijn en waarvan het beeld niet altijd om over naar huis is te schrijven. De allernieuwste trend die Dr. Gear op het spoor is gekomen is het gebrek aan creativiteit. Een filmpje van vijf minuten van een en dezelfde afdaling kan Dr. Gear niet bekoren. Noem me flauw en ouderwets, maar zelfs mijn ietwat oudere spanningsboog is na dertig seconden meer dan verslapt. Een beetje creativiteit is welkom.

Helmcam

En toch wil ik me ook aan een helmcam of POV wagen en iets in Dr. Gear zegt dat jullie daar mee vanaf weten dan Dr. Gear zelf in een test kan achterhalen. Dr.Gear heeft de uitgebreide test van Gizmodo tot zich genomen, maar Dr. Gear heeft nu wat vragen aan jou. Want jullie zijn de ultieme testers in de sneeuw. Leuk natuurlijk al die test van hippe sites en techno blaadjes, maar de proof of the pudding is in the eating. In dit geval in de sneeuw dus.

Dr. Gear oriënteert zich op de Drift Ghost (adviesprijs: Eur 349,95), Sony Action Cam (adviesprijs: Eur 248,00 ), Contour +2 (adviesprijs: 349,95) en de Go Pro Hero 3 Black (adviesprijs: Eur 449,95).

De vragen van Dr. Gear

• Welk type heb jij? En raad je me jouw helmcam aan?

• Hoe lang gaat een opgeladen batterij mee? Eerlijk? Dr. Gear bedoelt dus in de vrieskou!

• Heb je problemen gehad? Welke?

• Hoe voorkom jij dat je je cam kwijtraakt?

• Vind je de cam het geld waard?Heb je al eerder een helmcam gehad en zo ja welke?

• Waarom heb je die vervangen? Of ben je hem kwijtgeraakt?

Dank je! En als je lef hebt overtuig Dr. Gear ook nog met beeld. Dr. Gear heeft gehoord van de redactie dat hij een winnend filmpje mag kiezen en dan een wePowder beanie mag opsturen. Ha! Dr. Gear is benieuwd.

Comments

• DrRoetker
    Beginner
    DrRoetker op 7 March 2013 · 11:14
    Ik ben voor de GoPro Hero3 White gegaan. Eigenlijk wilde ik de Black die 1080p 60FPS schiet, maar die was voor kerst nog niet leverbaar. De Silver vond ik niet de moeite, schiet evenals de White max 1080p in 30 FPS. In de praktijk zal je dan liever voor 720p 60fps kiezen, wat zowel de White als Silver prima kunnen. Tevens heb ik ook €200 in mijn zak kunnen houde met de White.
    Ik heb de camera nu op 2 vakanties gebruikt, en ben er erg tevreden over. Het is wel lastig de goede opname hoek te vinden, de eerste vakantie merkte ik dat ik te veel naar beneden keek. Ik heb nu een app voor mijn Android wat wel helpt, maar je kijkt toch meer naar beneden als je skiet dus stel hem wat hoger in, wel fijn om horizon te blijven zien in de filmpjes.
    De batterij duur is redelijk, ongeveer 4 uur. Soms vergat ik hem uit te zetten en bleef hij standby en dan gaat hij ook snel leeg. Ik heb nu een 2e accutje gekocht om te swappen, vind ik handzamer dan die battery-backpack, maar nu ik er meer op let en hem na opnemen direct uitzet eigenlijk niet nodig gehad 😋.
    Je moet inderdaad wel een beetje handig zijn met video editing, anders heb je er niks aan, het worden toch vaak lange trage filmpjes en 4 uur video knip je zo terug tot 4 minuten. Ik heb van mijn eerste trip in Lötschental met kerst een videotje gemaakt, niet heel spannend, maar geeft je een idee van de kwaliteit. Probeer hem wel in 720p te kijken of Youtube!
    Ik hoorde van te voren dat de White een minder grote sensor heeft dan de Black ( zie je ook bij die Gizmodo filmpjes, iets donkerder beeld) maar heb je overdag in de bergen geen last van, je filmt toch meestal overdag, vaak ook tijdens mooi weer. Het contrast is erg goed vind ik, ook tijdens filmen direct in de zon.
    Ik heb ook gekeken naar de concurrenten, onder andere de Sony die voor een scherpe prijs wél 1080p 60FPS aanbied, maar van afgezien omdat er voor de GoPro veel meer accesoires zijn. Daarnaast is 720p in de praktijk scherp genoeg, en het formaat van de files is kleiner en daardoor ook makkelijker en sneller te editen, helemaal met mijn wat oudere laptop.
    Proof of the pudding:

Wel in HD zetten! Poeder komt pas halverwege, zoals ik zij niet heel spannend maar ach, it's a start.
    Ik ben hem nog niet kwijtgeraakt, hij zit stevig op mijn hoofd, maar heb laatste vakantie ook de chest-strap gebruikt. Ook erg fijn, zeer stabiele beelden en je verliest ja camera ook nooit uit het oog.
  • mitely
    Expert
    mitely op 7 March 2013 · 12:54
    Welk type heb jij?
    - Contour 720HD met een XtremVU lens, UV filter en met mooi weer een Pol filter. ( al 4 jaar in gebruik)
    En raad je me jouw helmcam aan?
    - waarom niet..?
    Hoe lang gaat een opgeladen batterij mee? Eerlijk? Dr. Gear bedoelt dus in de vrieskou!
    - Film niet continu, maar zet hem aan als ik filmen wil, zo ca 4 Uur, en ik heb een extra opgeladen Akku mee.
    Heb je problemen gehad? Welke?
    - Nee
    Hoe voorkom jij dat je je cam kwijtraakt?
    - Leash..
    Vind je de cam het geld waard?
    - ja
    Heb je al eerder een helmcam gehad en zo ja welke?
    - nee
    Waarom heb je die vervangen? Of ben je hem kwijtgeraakt?
    - nvt.

Toen ik die Cam kocht had je dit model, de Gopro Hero,of via Camcorder dit waren nog de allereerste modellen. Koos voor de Contour omdat hij klein is, geen kabels had. Eenvoudig om te bedienen. En had veel Ass.
    Je kan deze 720Hd niet meer vergelijken met de nieuwe generatie, maar voor mijn doel is hij nog steeds goed en werkt hij nog prima.
    De 720Hd heeft twee laser stralen om je ''hoek'' uit te richten, werkt niet altijd goed in de sneeuw met veel zonne. De nieuwe modellen kan je mbv.een Bleutooth / App verbinding controleren. (zo kan je ook de instellingen v.d. Cam veranderen )
    Zoals DrRoetker ook al zegt, je moet het ook leuk vinden om achter een PC /Mac te zitten om je materiaal te Editten.
    Zorg ook dat je hardware snel is, veel geheugen, externe HD met snelle verbinding ed.

Vids:

Mitely
  • snelle_henkie
    Advanced
    snelle_henkie op 7 March 2013 · 13:12
    Paar opmerkingen bij het filmpje:
    - let op dat je de instellingen goed zet (meestal staat YouTube niet standaard op 1080 HD)
    - GoPro lijkt relatief donker beeld, maar heeft juist het meeste contrast en gezien wij vooral bij veel licht filmen, is dat van belang.
    - Bij de bloemen zie je duidelijk dat GoPro beste beeldscherpte heeft
    - Bij donker beeld zie je dat de GoPro.
    Let wel, het gaat hier om de GoPro Black Edition, de duurste variant (betere, meer lichtgevoelige lens, ook handig voor onderwater, en een afstandsbediening, handig!).

U raadt het al, ik ga de GoPro kopen. Goedkoop is duurkoop denk ik. Nou maar hopen dat ie bij de eerste crash niet direct kapot gaat 😉
    Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
  • freek
    Beginner
    freek op 7 March 2013 · 15:56
    Nog vóórdat er een keuze voor een camera wordt gemaakt, kan men beter tijd en energie steken in een lesje videobewerken en renderen.. 9/10 keer zijn beelden alsnog bagger omdat eindgebruikers vanwege onwetendheid upscalen van 720p60 naar 1080p25, of van 720p50 naar 1080p30 of van progressive naar deinterlaced gaan en vice versa, pal en ntsc dus niet uit elkaar kunnen houden etc etc. Kwaliteit vergelijken op basis van youtube beelden is al helemaal uit den boze 😉 Als je al uploadt naar Youtube, hou dan ook hun 'regels' in het vizier, zodoende kan je er nog redelijk wat van maken, maar ook daar lever je altijd in op kwaliteit http://support.google.com/youtube/bin/answer.py?hl=en&answer=17221...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 March 2013 · 03:01
    Ik heb geen idee welke camera de beste is, en ik denk dat dat helemaal niet uitmaakt. Hoe je de beelden edit, dat maakt of kraakt een filmpje. Wie goed kan editen, kan overal iets leuks van maken. Alle hierboven genoemde camera's schieten beelden goed genoeg voor een heel leuk youtube of vimeo filmpje.

Meer moet je ook eigenlijk niet willen. Niemand van ons is op dit forum omdat hij/zij professioneel filmer wil worden. We willen poederrijden, en dat sluit een echt goede kwaliteit film maken (lees: bioscoop kwaliteit) uit. Je wilt niet op een helling drie uur zitten wachten op dat ene fantastische shot. Of een rijder meesjouwen op je hike naar boven.
    Je wilt het thuisfront vertellen hoe gaaf het was. That's it, that's all!

Wat Freek zegt: snijdt veel hout: probeer niet naderhand te upgraden, dan krijg je wel heel erg slechte kwaliteit, later downgraden is makkelijker.
    Experimenteer veel. Probeer allerlei soorten camerastandpunten uit (familievakantiedagen zonder poeder zijn daar heel geschikt voor) Doe ook vooral gek. Maak die camera overal aan vast waar je m aan vastmaken kan. Probeer gewoon of dat werkt.
    Bedenk je vooral dat je van drie uur film ongeveer een minuut of twee gebruiken kan.
    Bedenk je ook dat het leven meer is dan poeder, en een goed verhaal meer is dan alleen die berg.

Wat camera's betreft: ik had een Hero1. Heb inmiddels een hero2, want de beeldkwaliteit is gewoon zooooveeel beter. Een vriend van me had de drie bij zich, waarvan de beelden nog beter, nog scherper, nog groter zijn, maar omdat ik geen bioscoopwaardige filmpjes wil maken, schaf ik geen drie aan. Niet nodig voor wat ik wil.

(mijn filmpje in japan is op alledrie de gopro's geschoten plus footage van een panasonic handcamera'tje, en door elkaar gemixt. Dat kan je ook zien aan de kwaliteit van voornamelijk de sneeuwbeelden (veel Hero1 materiaal) maar de atmosfeer van de trip komt goed over en daar ging het om.)

Waarom de Gopro? Vanwege alle assecoires en opties, en hoe makkelijk je die overal krijgen kan. Omdat ik m ook in/onder het water wilde gebruiken en de gopro ziet er het meest waterdicht uit.

Een opgeladen batterij gaat in echte kou (-12) hooguit drie kwartier mee. Zodra de temperatuur omhoog gaat (-2) gaat ie drie uur mee. Ik heb twee extra batterijen, in een fleece zakje gewikkeld in de binnenzak van mijn fleece zo dicht mogelijk bij mijn lichaam. Is gewoon nodig als je veel beeld wilt schieten (waar je dan maar luttele minuten van gebruikt)

Problemen: Als je geen goede SD kaart hebt die veel en snel beeld plus kou niet trekt, wordt het niks met de gopro. Minstens snelheid 10, en kingston kaartjes schijnen het best tegen de kou te kunnen.
    Verder kloot ik nogal wel eens met de knopjes van de gopro: staat ie nou aan? Of staat ie uit? was dat een piepje of drie? Zo nog wel eens heel erg lekkere beelden gemist. Het gaat nu al veel beter, oefening baart kunst.

Ik voorkom dat ie kwijtraakt door alles driedubbel aan te draaien (vloeken bij het weer losdraaien) plus er zit een touwtje aan de cam. (meegeleverd bij de grab bag of mounts) Hij is tot nog toe nooit losgekomen... ooit zal dat vast gebeuren, en dan ga ik op zoek naar een nieuwe, want een beetje geld is zo'n cam wel waard. Maar ik zou toch proberen een hero2 of een tweedehands drie te kopen want het is wel veeeul geld voor een beetje stoerdoenerij..

het filmpje; (downgraded voor youtube kwaliteit)

PS: met editen heb ik erg vaak problemen met het geluid. Je hoort me bijvoorbeeld erg vaak whoop geluiden maken in deze film, en de geluiden van het bezoek aan de onsen appjes hoor je al boven de voorgaande sneeuwbeelden. dat was niet de bedoeling, de geluiden van de filmclips zelf zijn verschoven ten opzichte van de beelden (de soundtrack is wel goed) en ik heb geen idee hoe dit te veranderen, ondanks dat ik alles geprobeerd heb wat op youtube wordt vermeld over dit probleem.

En ja, een snelle computer is nodig. Beelden van de hero3 worden maar heel schokkerig weergegeven door mijn laptopje.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 March 2013 · 03:03
    Oh, en nog dit: het enige waar ik de hero2 ECHT niet goed in vind is avond/nachtbeelden. die zijn slecht. Daar gebruik ik dan liever mijn gewone fotocamera'tje voor die ook okee video schiet.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • freek
    Beginner
    freek op 8 March 2013 · 07:40
    Thumbs up!
  • Mavco
    Advanced
    Mavco op 8 March 2013 · 13:00
    -Welk type heb jij? En raad je me jouw helmcam aan?

Drift HD 1080; Ik raad de camera zeker aan, want is voordeliger dan de GoPro en maakt naar mijn idee zelfs wel mooiere beelden, ook tegen de zon in. En belangrijker: looks (zie onder 😉

-Hoe lang gaat een opgeladen batterij mee? Eerlijk? Dr. Gear bedoelt dus in de vrieskou!

Een uur of 4 als die continu aanstaat: tussendoor uit, dan langer. Reserve batterij is wel handig!

-Heb je problemen gehad? Welke?

Neen

-Hoe voorkom jij dat je je cam kwijtraakt?

Niet vallen 😃

-Vind je de cam het geld waard? Heb je al eerder een helmcam gehad en zo ja welke?

De camera is absoluut z'n geld waard: maakt mooie beelden, heeft een grote beeldhoek en kan aan de zijkant van de helm zodat je er niet als een Teletubbie uitziet. Bestandsformaat is MOV. Dit is m'n 2e helmcamera: m'n eerste zat aan een Archos AV500.

-Waarom heb je die vervangen? Of ben je hem kwijtgeraakt?

Die had een matige kwaliteit beeld en bestandsformaat was AVI.
  • Mavco
    Advanced
    Mavco op 8 March 2013 · 13:11
    Kleine toevoeging nog: de Drift Ghost was vorig jaar december nog niet beschikbaar. Mooie voor die is dat je ook met je iPhone/Android telefoon de camera kunt bedienen/beelden kunt bekijken: dat is wel erg handig. Verder is de lens te draaien (zowel van HD1080 als Ghost), zodat de horizon recht blijft...
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 11 March 2013 · 19:41
    - Welk type heb jij? En raad je me jouw helmcam aan?
    Gopro Hero 3 Black Edition. Ja! Dit is mijn eerste action camera, dus heb geen vergelijkingmateriaal, maar pluspunten voor mij zijn gebruiksgemak door afstandsbediening en beeldkwaliteit. (Heb gefilmd in 1080p & 60fps en alleen bij goed weer)
    Nadeel is dat je laptop geschikt moet zijn om dit af te spelen. Ik heb wat filmpjes terug gezien op een MacBook met Retina scherm, wauw! Ik vind het ook een stoer cameraatje om te zien, helaas vervalt dit als je 'm op je helm zet 😉

- Hoe lang gaat een opgeladen batterij mee? Eerlijk? Dr. Gear bedoelt dus in de vrieskou!
    Ik heb 2 batterijen (1 originele, 1 andere) en kan hiermee een klein dagje filmen als ik 'm regelmatig uitzet. Ik ga binnenkort wel een extra batterij kopen.

- Heb je problemen gehad? Welke?
    Ja, dat hij hangt. Waneer ik de batterij er even uithaal, werkt 't weer.

Hoe voorkom jij dat je je cam kwijtraakt?
    Ik heb een camerakoordje aan de camera vastgemaakt, die ik dan weer aan de band van mijn goggle doe. Ik ben nog bezig iets beters te verzinnen.

Vind je de cam het geld waard?Heb je al eerder een helmcam gehad en zo ja welke?
    Jazeker, 400 euro voor betaald in pre-order, maar na 1 trip gefilmd te hebben vind ik 'm al waard. 1e cam.

Mij 1e filmpje met de gopro
    [youtube]1A_XV2A66vs[/youtube]
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 11 March 2013 · 20:30

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro