Into the Woods

By MartijnSchell on 2 April 2013 · 6

Plezier, skiën tussen de lariksbomen tijdens sneeuwval.
Plezier, skiën tussen de lariksbomen tijdens sneeuwval.

Zie je het al voor je? Lekker op tempo door het bos freeriden, behendig alle bomen ontwijkend. Hier en daar een pillow pakken voor een gedurfd acrobatisch sprongetje. Handen uit de polslussen en de helm met goggle op die ons beschermen voor striemende takken. Yeahh… let's go skiing pow!

Een droombos

Dit ideale bos bestaat uit lariks- loof- of uitgedund dennenbos en geeft de freerider genoeg ruimte. Bomen zoals de lariks of bijvoorbeeld de papierberk hebben die zekere ruimte ook nodig om goed te groeien, fungeren als windvanger maar niet als paraplu. De sneeuw valt tussen de takken gemakkelijk door tot op de bodem en bij wind waait al die lekkere verse sneeuw niet compleet kapot of zelfs weg.

Berken- of loofbossen zien we niet zoveel op de hogere Alpenhellingen. De loofbossen waar we voornamelijk zo goed kunnen freeriden vinden we bijvoorbeeld in Japan of Kashmir. Wat we hier wel hebben, zijn de lariksbossen.

Met name in de Zuidalpen zoals in het Italiaanse Piemonte en de Franse Ecrins of Queyras zijn de flanken goed bezaaid. De boomgrens ligt tot zeshonderd meter hoger dan in de Noordalpen wat er voor zorgt dat je bij slecht zicht of sneeuwval nog grootse afdalingen kunt maken. Is het in dit sprookjesbos dan altijd feest? Niet altijd. De takken van de lariks breken bij een storm gemakkelijk af en dan verandert dit bos helaas tot een minder aangenaam speelterrein.

In de Noordalpen is de flora anders. De hier dominante dennenbomen blijven groen, ze staan over het algemeen dicht bij elkaar en je bent als freerider dan ook snel genoodzaakt om uitgedund bos, geulen (daar waar de skilift loopt bijvoorbeeld) of open velden op te zoeken en dan gelden vooral bij de open velden natuurlijk de regels die bij het lawinegevaar past. Op een helling steiler dan dertig graden gaan we dus lawinerisico aan en met al die bomen onder je zitten we hier wel in de flipperkast!

Gisteren intensieve regen met een enorm natte sneeuwlawine tot gevolg.
Gisteren intensieve regen met een enorm natte sneeuwlawine tot gevolg.

Regen

Maar wanneer moeten we vooral op onze hoede zijn in het (uitgedunde) dennenbos? Bij een flink stijgende temperatuur zoals tijdens een broeierige lentemiddag of als het regent bijvoorbeeld! Met enige ervaring kunnen we hierop anticiperen maar hoe ontstaat dat lawinegevaar nu precies en waarom als het vooral regent voor ons freeriders? Een lastige vraag maar een van de mogelijke oorzaken begint al vroeger in de winter. Na sneeuwval blijft de kruin van de den nog een tijdje bedekt. Na een flink portie zonnestralen zet deze sneeuw razendsnel en valt als 'oude' sneeuw op de schaduwrijke en dus koelere bodem. Omdat er dikwijls al niet veel 'verse' sneeuw onder deze bomen ligt, kunnen we juist hier de sneeuw aantreffen die klaar ligt om als bodemlawine te gaan glijden over de mossige of begroeide ondergrond. Een bijkomend nadeel in een dicht begroeid bos is dat de temperatuur ook minder zakt tijdens de nacht waardoor de sneeuw hier natter blijft. Tot zover nog geen direct alarm.

Toch soms ook acuut lawinegevaar in een dicht bos?

Het enige wat nog moet gebeuren is een snelle opwarming van het complete sneeuwdek en dat gebeurt met name hier als het regent. Onder de bomen wordt de regen sneller door deze sneeuw naar de bodem gedraineerd en zo wordt de sneeuw loodzwaar. Als het dan al niet uit zichzelf gaat glijden gebeurt dat wel als wij ons door het bos proberen te worstelen, want reken maar dat de sneeuw aanvoelt als een soep. Als het even kan laten we bij regen het bos het beste links liggen want voor je er erg in hebt word je al gemakkelijk door de kleinste natte sneeuwlawine meegesleurd. Met veel bomen als obstakels of soms ook riviertjes in het dal waar je met sneeuw en al in terecht kunt komen verkeer je je al snel in een penibele situatie!

Boven een riviertje, extra gevaarlijk bij natte sneeuwomstandigheden.

Alternatief

Als de temperatuur tijdens de neerslag te hoog is om in de bossen te skiën dan is een café of de spa een mogelijk betere dagbesteding. Met een beetje geluk zakt de sneeuwgrens of ligt hij net boven het dalstation waardoor we de veiligheid beter kunnen managen maar bij een zeer hoge nulgraden grens worden we gedwongen boven de boomgrens te blijven en daar kunnen we bij slecht zicht lastig waarnemen. En mochten we toch naar boven zijn gegaan waar we tijdens de afdaling merken dat de sneeuw overgaat in regen, kun je in dat geval beter de skilift naar beneden nemen en bewaren we het droombos tot dat mooie moment. Lekker freeriden door verse pow bij een temperatuur die bij de winter past!

Comments

• Teon
    Advanced
    Teon op 2 April 2013 · 11:48
    Goed stuk!

Draagt die snowboarder op de laatste foto nou stijgski's?
    Schade. Ernussmarmalade.
  • Haas
    Expert
    Haas op 2 April 2013 · 12:05
    Goed stukje Martijn.
    Uit eigen ervaring: Een jaar of wat geleden heb ik mezelf (einde seizoen) flink in de nesten gewerkt. Ik was die dag met een paar vrienden die meer freestyle dan freeride onderweg waren. Aan het eind van de dag (we hadden de dag grotendeels door gebracht met jibben in de slush) dacht ik nog even een offpiste variant te rijden i.p.v de slushy piste dal afdaling. De anderen achterlatend dook ik een couloirtje in waarna het mij bekende bos opdook. Ook al dacht ik: dit kon nog wel eens tricky worden ik ging toch door. (Werner Munter; de mens is geneigd ballistisch te handelen. een eenmaal genomen besluit wordt als een kogel die de loop verlaat niet meer heroverwogen)
    Na een stevige remactie omdat ik een boom dreigde aan te rijden zag ik alle sneeuw tot op de bodem onder me weg glijden. half klimmend half op m'n reet glijdend ben ik zo het dal in gegaan continu boven me kijkend of er niet nog meer sneeuw van plan was naar beneden te glijden.
    Uiteindelijk beneden lag ik een aantal biertjes op m'n vrienden achter maar had ik een stupide actie overleefd.
    Zal ik deze nog ff kopiën en pasten in het pannenkoeken topic?

Note:
    Hoewel een natte sneeuw lawine over het algemeen makkelijker te voorspellen is dan een schneebrett lawine is ie net zo dodelijk.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Haas
    Expert
    Haas op 2 April 2013 · 13:01
    @teon idd de boarder op de foto is op stijgskietjes onderweg.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 3 April 2013 · 09:06
    Goed om te melden en erg herkenbaar!

Met Goede vrijdag in Champex getourd onder belachelijk warme omstandigheden waarbij het later ook nog eens (nat) ging sneeuwen. We waren al behoorlijk op de hoede vanwege de sterke opwarming en de zware sneeuw.

Desondanks bovenin nog even een convexje aangesneden en een stukje sneeuw laten schuiven. Maar dat nam snel in volume en snelheid toe en denderde vervolgens flink door het bos/ struikgewas. Dat was behoorlijk indrukwekkend te noemen: al het gekraak en geschud van bomen maakte heel erg duidelijk dat dit met een grote portie geweld gebeurt.

Was een van ons per ongeluk mee gegaan dan was het gevaar op begraving niet zo groot geweest, daar was in dit geval de hoeveelheid schuivende sneeuw onvoldoende voor. Maar een armpje, beentje of ruggetje breken tegen een boom was een zeer reeele optie geweest! Duidelijk moment van bezinning...
    White room,Pillow lines,I rule
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 4 April 2013 · 13:24
    I Like trees...
    May the powder be with you.
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 5 April 2013 · 18:09
    I loooove trees, heerlijke mélèze....
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro