Skiër in een lawine

By Arjen on 8 October 2013 · 9

Het lijkt wel of we iedere week een nieuwe video binnen krijgen waarin een skiër of snowboarder in een lawine terecht is gekomen. Dit keer helpt de airbag van de 24-jarige freerider Aymar Navarro hem om niet begraven te worden. Gezien de grootte van de lawine kan je toch wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de airbag z'n leven gered heeft.

Angstig gevoel

Naar aanleiding van dit filmpje wordt er op veel sociale media al veel gesproken over dit ongeluk. Bij het lezen van alle comments bekruipt me toch een angstig gevoel. Iedereen prijst de airbag (van in dit geval ABS) als levensreddend middel. Zelf ski ik al een paar seizoenen met ABS, maar het gevaar is echt dat het een gevoel van schijnveiligheid gaat geven. Als in: 'als ik een airbag heb, dan overleef ik het wel'. Met als risico dat je minder aandacht aan kennis en de traditionele drie-eenheid geeft.

Voorkomen is beter dan genezen

In mijn ogen klopt dat niet. Het begint met kennis. Om uit de problemen te blijven. Om meer poeder te rijden op veilige hellingen. Als het dan mis gaat MOET je weten hoe je moet handelen met je lawinepieper, schep en sonde. En wanneer het misgaat, dan trek je je airbag. Maar laten we eerlijk zijn: voorkomen is toch altijd beter dan genezen?

Comments

• poling
    Beginner
    poling op 8 October 2013 · 15:46
    massive avalanche inderdaad.
    vind het filmpje ook wel erg spectaculair is opgezet met die heroische muziek :-\
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 October 2013 · 16:26
    Jaaa... das zeker een goeie!
    Dan heb je mazzel dat ie je niet vermorzelt heeft voor je tot stilstand komt!!!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Rene
    Beginner
    Rene op 8 October 2013 · 17:07
    Sodeju, dat is geen misselijke lawine. Bizar om te zien dat je de andere plaat ook ziet breken op 0:28. Heftig zeg!
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 8 October 2013 · 18:02
    Hij trekt 20 seconden lang zn airbag niet...
    -Misplaatst zelfvertrouwen (ik ski er wel uit)?
    -Vergeet het in de paniek?
    -Lukt niet?
    ..?
    Dromen zijn er om te realiseren
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 8 October 2013 · 18:33
    Dat muziekje idd, en ook lekker overdreven in beeld gebracht hoe hij vooraf zijn trigger losmaakt.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • peaz
    Beginner
    peaz op 9 October 2013 · 11:58
    @zimoski zouden die beelden niet achteraf gemaakt zijn en erin gemonteerd?
  • costijn
    Expert
    costijn op 9 October 2013 · 12:20
    wat een belachelijk fimpje
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 9 October 2013 · 12:30
    Dat zou heel goed kunnen @pieterv
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • peaz
    Beginner
    peaz op 9 October 2013 · 12:32
    @zimoski Ik heb in het andere topic gezien dat er ook een ander filmpje gemaakt is, daar wordt er meer in gegaan op de dubieuziteit (?) van het filmpje

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro