Ciao Ragazzi!

Ciao Ragazzi!

Nieuw seizoen, nieuwe blogger. 49, aangenaam. Over mijn upgrade van holiday-warrior naar backside skibum en de ontdekking van een freeride paradise.

@meteomorris vroeg: “Wie gaat er op seizoen?”. Drie maanden Alagna was mijn antwoord, en: misschien leuk om met wePowder mijn avonturen te delen. Dus. Hierbij. Blogposts over mijn drie maanden snowbatical in het Freerideparadise.it op de flanken van de Monte Rosa, met vriendin en hond.

Groovr trekt een lijn
Groovr trekt een lijn

Al zeker 15 jaar vergeet ik wel eens waar de rand van de piste ligt of dat ik toch echt bij die palen van een skiroute in de buurt zou moeten blijven. Met de 49-reductiemethode® “groter dan 2 = pisteday” (don’t try this at home) heeft dat geleid tot heel veel hard-pack en moguls skiën en af en toe wat poeder knallen. Met chop-sticks in de crud, those were the days. Je zou me een echte vakantie-freerider kunnen noemen. Gelukkig ben ik wel altijd aan mijn kennis en techniek blijven werken, met regelmatig een privélesje en de laatste jaren zo nu en dan een gids om de weg te wijzen. Voor mij echt de manier om in die paar weekjes per jaar toch steeds beter te blijven worden.

Powdog
Powdog

Drie maanden Alagna wordt anders. Dertien weken om te transformeren naar een backside skibum. In januari rustig warm draaien, in april een steile Canale voor het ontbijt. Een skiterrein ontdekken zo groot als Les Trois Vallées, maar dan zonder absurde hoeveelheid platgewalste pistes. En dat op de flanken van flinke vierduizenders.

Vakantiefreerider en skibum-to-be
Vakantiefreerider en skibum-to-be

Geweldig dat ik samen met mijn meisje en viervoeter drie maanden weg kan uit ons vlakke land, het Italiaanse hooggebergte in. Ik hoop dat jullie kunnen meegenieten door de verhalen en beelden die ik hier ga plaatsen. Misschien hebben jullie ook wel ideeën over wat je graag zou willen weten over freeriden in Alagna of over hoe je van holiday-warrior een echte backsider wordt. Laat het me weten! Ik vind het gaaf om mijn ontdekkingen met jullie te delen en jullie reacties en feedback kunnen mij ook helpen. Als je van plan bent dit seizoen naar de Monte Rosa te komen lees ik dat graag. Misschien kan ik dan ergens mee helpen of shredden we straks samen van de Malfatta naar het polvere paradiso.

49

Replies

Elite
kanskiAuthor5 December 2013 · 10:09

Lekkerrr, geniet ervan! Super mooi gebied. Hoop er dit jaar weer een te skiën.

Mijn eerste keer in het Monte Rosa gebied was in '97 denk ik.
We hebben toen warm geskied in Antagnod en zijn de volgende dag begonnen in Champoluc en doorgestoken naar Gressonay om uit te komen in Alagna. En daarna via verschillende andere routes weer terug. Ik kan me nog goed herinneren dat de lift naar Passo Salati niet liep en we dus naar Punta Indren moesten vellen om uiteindelijk tegen een uur of 7 's-avonds aan te komen in de rifugio Guglielmina.

Dat wordt een mooie tijd daar…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Advanced
GhiniAuthor5 December 2013 · 10:22

Heel vet!

Advanced
49Author5 December 2013 · 11:36

@@kanski thanks!
Ben vaak in 4vallées geweest. De foto van Powdog is bij Siviez geschoten. Laat je het weten als je richting Monte Rosa komt dit seizoen?

@Fabergé
Ik ben al maanden totaal stoked, kan niet wachten tot ik er ben! Als je ideeën hebt voor mijn posts: let me know.

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuthor5 December 2013 · 11:39

@@49, nice. Welkom… La dolce vita is al tijden teveel onderbelicht… Kom maar door

powfinder.com
Advanced
rutgerbergeAuthor5 December 2013 · 11:46

super nice
zat jij toevallig bij lawine 1 in Sassenheim?

Advanced
49Author5 December 2013 · 11:56

@@rutgerberge scherp!

montagna bianca, ti amo
Advanced
RPAuthor5 December 2013 · 11:56

Geniet ervan!

Ben benieuwd naar je verhalen en beelden…

Explore the Outdoor!
Elite
ErnstHendrikSprengerAuthor5 December 2013 · 13:12

Leuk, ben benieuwd naar je progressie!

FUCK YEAH I AM FREE
Advanced
evanAuthor5 December 2013 · 13:54

Goed plan! Bestaan er skipassen voor de gehele regio?

de 49-reductiemethode® “groter dan 2 = pisteday” (don’t try this at home)
:-D Geen slechte methode als je in aanmerking neemt dat het gros van de freeriders dezelfde methode gebruikt, maar dan met 2=3. Ook veel mensen met het pak van hun skischool aan en zonder rugzak met de juiste inhoud. :-(

Advanced
evanAuthor5 December 2013 · 14:04

… en pieper natuurlijk (voordat de storm letterlijk en figuurlijk losbarst!).

Leuk hondje met een mooie sneeuwbaard trouwens. :-)

Advanced
49Author5 December 2013 · 14:09

@@evan

Skipassen voor Val d’Aosta en buren (incl. Monte Rosa):
http://www.skivallee.it/interna.asp?codpage=skipass_vd

skipassen voor Monte Rosa gebied:
http://www.monterosa-ski.com/

montagna bianca, ti amo
Advanced
SportGillieproAuthor5 December 2013 · 19:06

4 jaar geleden na lawine 2 doorgereden naar Alagna… Was genieten. Heel veel succes!!!

Live to ride, ride to live
Beginner
PieterVDAuthor5 December 2013 · 20:44

wij (2 makkers en mezelf) gaan van 16 t.e.m. 19 januari naar Champoluc.

Have fun !

Advanced
skiesterAuthor6 December 2013 · 13:57

Wat ontzettend gaaf! Heeeel veeeel plezier deze winter en ride safe!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Advanced
CPetAuthor7 December 2013 · 12:51

Veel fun daar en hou ons op de hoogte. Hier is er weinig aan met die regen op die vlakke paden.

Let the snow come!
Advanced
49Author7 December 2013 · 19:11

@@gillie-o2 @@skiester @@CPet @@RP @@ErnstHendrikSprenger
Thanks! Ik probeer heel regelmatig wat te schrijven. Leuk als jullie me feedback blijven geven.

@@PieterVD
Laat maar weten als je tegen die tijd nog wat info nodig hebt of samen een route wil doen (ook al zit je aan de andere kan).

montagna bianca, ti amo
Beginner
RobGAuthor8 December 2013 · 23:07

Lekker hoor. Dat doe je goed zo’n snowbatical…
Ben zelf de afgelopen 2 jaar in maart naar Alagna (Riva Valdobbia) gegaan om er te heliskien.
Als ik je een tip mag geven: Ga eens een avondje naar hartje Riva Valdobbia om in de bar van Mario iets te drinken. Leuke sfeer en volle glazen…cheers!!
Alagna was heerlijk en zeker voor (nog een) herhaling vatbaar.

Advanced
49Author9 December 2013 · 12:07

@@RobG Nice, ik ga zeker ook Riva Valdobbia onveilig maken en zal Mario’s glazen proberen te legen :). Dank voor de tip! Laat maar weten als je dit seizoen toch nog een keer naar Riva gaat.

montagna bianca, ti amo
Advanced
koen_djfistelAuthor10 December 2013 · 04:42

klinkt tegek :-) :-) enjoy !!!

sbs roelz
Tourist
AnonymousAuthor11 December 2013 · 13:55

Monte Rosa, fijn! Vorig seizoen een weekje rond gereden, met onderstaand flimpje als resultaat:

Advanced
49Author11 December 2013 · 15:32

@@koen_djfistel thanks!

@@Yama220 heerlijk filmpje. Heb je tips?

montagna bianca, ti amo
Tourist
AnonymousAuthor12 December 2013 · 09:56

@@49 We hebben redelijk wat offpiste mogelijkheden kunnen vinden links en rechts vanaf de Bettaforca lift. Niet super uitdagend, wel makkelijk te bereiken. Bij Punta Indra vind je een officiele off piste route die met verse pow top is.

Een gids in de arm nemen is altijd een goede tip om de ‘secret’ spots te vinden.

Advanced
49Author12 December 2013 · 17:24

@@Yama220 Thanks.
Ik ben me nu aan het inlezen met de gids “Polvere Rosa” en de Freeride Map Monte Rosa, me laten gidsen zit in de planning!

montagna bianca, ti amo
Reply
Never miss a PowderAlert!

Get updates on the latest news, PowderAlerts and more!