Een lawine airbag voor snowboarders

By dr.Gear on 1 January 2014 · 12

Jones 30L RAS
Jones 30L RAS

Vroeger toen dr. Gear jong was en je als snowboarder een rugzak zocht had je drie keuzes; Da Kine, Da Kine en Da Kine. Soms zag je een verdwaalde Eastpak voorbij komen en een enkele keer een verdwaalde alpinist met een 'echt klimmerk' op de rug, maar de meerderheid had een Da Kine of wilde graag een Da Kine. Het was enkel Burton die een deuk(je) wist te slaan in de hegemonie van dit van oorsprong Hawaiiaanse merk. Het was tekenend voor die tijd dat goed backpacks voor snowboarders van Hawaii moesten komen. Niet dat ze daar gemaakt werden, maar het is opvallend dat geen enkel in de Alpen gestationeerd merk er in slaagde 'ons freeriders' te bereiken. Zelfs skiers droegen op een zeker moment Da Kine.

Totdat de lawine airbag zijn intrede deed. De eerste rugzakken van ABS waren niet om over naar huis te schrijven. Het systeem was inventief, maar de rugzakken waardeloos. Gelukkig is daar de laatste 4 jaar heel wat verandering in gekomen. Nieuwe systemen (BCA, Mammut RAS en snowpulse), maar ook de intrede van 'traditionele' rugzakken makers op de markt zorgde voor veel goeds. Voor skiers althans. Maar ging dr. Gear weer eens een dagje met zijn board de berg op, dan kwam hij al snel tot de ontdekking dat de rugzakmakers bij het ontwerp net zoveel als snowboarders hadden gedacht als sterrenrestaurants aan vegetariers. Het bleef behelpen kortom.

Totdat Jones met een rugzak kwam. Nu moet dr. Gear bekennen dat hij tot op heden zelden een goede rugzak van een snowboardmerk heeft gezien en enige scepsis kwam bij mij op. Jones maakt zijn boards bij Nidecker en dan zal die rugzak ook wel niet veel meer zijn dan een kloon van een bestaand ontwerp, zo dacht dr. Gear. Een goede tassenmaker die daar verandering in brengt.

De Jones RAS 30 liter lag daar op dr. Gear te wachten. En dan wordt zelfs dr. Gear een beetje hebberig. Morris stelde al voor de tas mee te nemen naar Canada, maar aangezien hij daar alleen maar in de heli gaat zitten was dr. Gear van mening dat het flauwekul is om een rugzak te testen in een heli. Nee, dr. Gear zou hem diep in de backcoutry testen.

Er past veel in
Er past veel in

Ja, er past echt veel in. Ik heb dan weliswaar geen Gecko skins maar G3, een schep van Voile en zelden een puffy aan, maar er past heel veel in. Dr. Gear kon er zelfs makkelijk zijn thee en camera in kwijt. Maar nog belangrijker, de tas zit goed. Het is geen hangende zak afval op je rug. Gewoon een stevige tas, waar een board op past. Ja, je leest het goed. Want dat is geen gegeven meer. Of dermate slecht gemaakt dat na 3 dagen dragen je board door het materiaal heen snijdt. Hier lekker stevig.

Een stevige en goedzittende rugzak
Een stevige en goedzittende rugzak

Voorzien van RAS (removanble airbag systeem van Mammut/Snowpulse). Wat ik wel fijn vind. Dr. Gear draagt namelijk niet bij iedere tour een lawine airbag. Bij een laag lawinegevaar en een tour onder de 30 graden is dat enkel extra gewicht. Hoewel dr. Gear weet dat hij hier weer de criticasters op zijn nek haalt. Het zij zo.

Maar of dat RAS systeem werkt? Geen idee. Ik heb mijn airbag niet hoeven te trekken, hoewel de verleiding er wel regelmatig was. Gewoon eens kijken of het werkt. Totdat dr. Gear thuiskwam en bleek haken aan de klink van de deur. Weer wat geleerd. Altijd de trigger/hendel wegstoppen na gebruik. Het resultaat was een mooie rode zak.

Dr. Gear is bijna fan. Ware het niet dat ik ook regelmarig op de ski's sta. Want waar stop ik die dan tijdens een hike? Maar zou dr. gear alleen boarden dan is 'm dit. Ik vind 'm sterrenrestaurant waardig.

Comments

• Anon
    Tourist
    Anon op 1 January 2014 · 15:44
    Op de the north face patrol 24 abs kan ook gewoon een snowboard netjes op, de la Rue heeft geholpen met ontwikkeling.
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 1 January 2014 · 19:01
    @R.E.Q.U. Klopt, goede aanvulling. De Patrol heeft dr. Gear vorige winter al uitgebreid mogen testen. In een algemeen artikel ben ik daar al op ingegaan. Ook zeker sterrenrestautant waardig. Helaas niet geschikt voor de linkshandige boarder/skier. http://wepowder.nl/weblog/4243/Wat-is-de-beste-Airbag,-deel-I...

Dr. Gear is benieuwd wanneer de grotere uitvoering van de Patrol op de markt komt.
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 1 January 2014 · 21:15
    Ik heb zelf de ABS zip-on 20L van EVOC, modelletje van vorig jaar en ben daar ook zeer tevreden over voor gebruik met snowboard. Gaat ook veel in en is praktisch in te delen met compartimenten voor schep etc. Alleen als je een ijspik achterop hebt zitten, zit die wel in de weg als je snowboard achterop moet.
    @dr.Gear: heb ook die stokken van diamond, wat mij betreft hun geld meer dan waard!
    Work hard, play harder
  • humulus
    Tourist
    humulus op 1 January 2014 · 22:06
    Goede review.

Jones boardjes worden sinds 13/14 bij GST in Oostenrijk gemaakt. Bekend van Rome, Bataleon, Capita.
    Poeder is verslavend!
  • Rene
    Beginner
    Rene op 1 January 2014 · 23:46
    Maar de grote vraag is; hoe zit het board als hij gedragen moet worden door de tas 😉 Wel mooi dat het RAS systeem van Mammut er in gebruikt kan worden in ieder geval! Maakt een overstap altijd makkelijker!
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • kanski
    Elite
    kanski op 2 January 2014 · 09:34
    @R.E.Q.U ; de LE Rue... maar das een kleinigheidje! 😉
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 2 January 2014 · 10:22
    Plaatje lijkt op de 'oude' RAS, die dus niet in de schouderbanden verwerkt zit en achter het hoofd opblaast, ipv rondom het hoofd zoals de nieuwere RAS-serie ??
  • thijzel2
    Tourist
    thijzel2 op 2 January 2014 · 12:54
    Jaap, RAS is hetzelfde gebleven. Mammut heeft wel een nieuwe lijn die rond het hoofd opblaast, dat is het 'protection airbag systeem'. Het oude snowpulse systeem. Dat is ook removable, maar alleen in Mammut tassen te krijgen.
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 2 January 2014 · 22:24
    24u later en nog niemand die je aanspreekt/valt op je 30 graden uitspraak @dr.Gear .... 😉

Als ie ooit stopt komt er vast een 'la Rue de Xavier de le Rue' ... t' blijft een lastige taal 😉
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 3 January 2014 · 02:27
    Haha vette review hoor! Lijkt mij een goede rugzak 😃
    Skileraar bruin Jelmer
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 4 January 2014 · 09:51
    @dr.gear, en de camelbags dan? perfect om boardjes te dragen en heerlijk compact... en de hele dag lekker sloeberen uit de waterzak!
    sneeuw, pffff
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 28 October 2014 · 12:24
    Als echte skier, ben ik deze tas al een tijdje aan het overwegen!
    Skiing is Freedom!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro