De juiste DIN-waarde voor je ski's

• Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 28 November 2014 路 17:13
    @QmaartenQ, ja dat is echt zo馃槂.

Het gaat om het moment dat je voet om je been(knie) uitoefent. Hoe langer je voet hoe groter de hefboomwerking en dus het moment om je knie zal zijn. Er van uit gaande dat maximale moment (waarbij je kniebanden scheuren) hetzelfde is voor mensen met grote en kleine voeten zal de maximale kracht die je op het einde van je voet (hefboom) uitoefent dus kleiner moeten zijn bij een lange voet (hefboom).

Probeer maar eens kracht op de zijkant van je voet uit te oefenen bij je tenen en daarna halverwege je voet en te kijken hoeveel moment je om je been/knie voelt. Als het goed is hoef je bij je tenen veel minder kracht (de helft namelijk) uit te oefenen dan halverwege je voet om hetzelfde moment om je been te voelen.

Bedenk nu dat die zijwaartse kracht uitgeoefend wordt door de binding op het uiteinde van je voet en het is meer dan logisch dat een langere voet een lagere DIN-afstelling vraagt.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 28 November 2014 路 17:20
    En dat je voor en achterbak verder uit elkaar staan is precies waar het om gaat ja, het maakt de hefboom (je voet) groter om het draadpunt (je been die het doorgeeft een je knie).

Dat je ski langer is heeft er verder niets mee te maken, je binding en knieen weten niet hoe lang je ski is, ski lengte heeft dus ook geen invloed op de DIN waarde. Het moment waarbij jou knie verdraaid blijft hetzelfde ongeacht de ski. De ski werkt wel als hefboom, waardoor bij een langere ski een kleinere kracht (mits aan het einde van de ski) uitgeoefend hoeft te worden om je binding uit te laten vliegen. Dit heeft echter nog steeds geen invloed op je DIN waarde aangezien die je lichaam als uitgangspunt neemt.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 29 November 2014 路 22:40
    als je het goed wilt doen moet je ook de dikte van de knie meenemen. Ik weeg 95kg op 1.97m maar door wedstrijdwielrennen zit een groot deel van mijn 95kg in mijn benen en de rest in mijn november wintervacht. Ik ken genoeg mensen die veel in de fitness komen, legday altijd overslaan en ook 95 kg wegen. Dat moet ook anders benaderd worden wat betreft DIN.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 30 November 2014 路 06:53
    @Remmie Ik vraag me af of je het dan goed doet. De juiste DIN-instelling biedt namelijk ook de bescherming die een passief orgaan als je voorste kruisband nodig heeft als je spieren vergeten aan te slaan. En je voorste kruisband zal gerust wat sterker zijn als je de juiste training hebt gevolgd dan wanneer je je 'legday' steeds overslaat of niet aan crosscountry running doet, maar niet zo heel veel sterker. 馃槥 helaas
  • sanno
    Tourist
    sanno op 30 November 2014 路 07:09
    Vroeger geloofde ik heilig in de schaalverdeling die in je binding staat. ondertussen heb ik op harde wijze ondervonden dat de staat en lengte van de veer naast het ontwerp van de binding invloed hebben op het wanneer open gaan van de binding. Aangezien de norm, schaalverdeling icm tabelletjes dus weinig zinnigs oplevert doe ik mijn eigen instelling, die mogelijk ook op weinig gebaseerd is (maar wel mijn vertrouwen heeft)

Ik trek gewoon mijn ski aan en zoek naar het punt waar ik nog mijn schoen naar binnen eruit kan draaien. Meestal kom ik dan uit op 10. Dat is een prima begin, mocht de binding alsnog vaak uit gaan doe ik er nog een haf slagje bij. De achterbak zet ik dan geheel arbitrair op +1.
    Toerisski
  • Constant
    Beginner
    Constant op 30 November 2014 路 12:43
    Ik ga altijd naar een winkel met zo'n binding-testautomaat. Voor een tientje kan ik dan met een veilig gevoel gaan ski毛n.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • skiester
    Advanced
    skiester op 1 December 2014 路 09:10
    Breed is 118 of 128 en 190 lang. Smal heb ik niet meer maar was 170 lang en 80 onder binding.

Wat bij de achterbak volgens mij ook meetelt is de sterkte van de kolom. Ik voel nl in een buckel mijn hiel wel eens omhoog komen maar die veert dan weer naar beneden. Ski op jesters met vrij steile kolom.

Maar knie is een lastig gewricht, en de mijne ook niet meer geheel origineel (ik mis ook wat). Dus ik denk dat ik met 8 prima zit. Ik moet ook zeggen dat toen ik nog op 5,5/6 stond ik wel hard skiede op de piste, maar niet zoveel druk zette. Dat zal zeker ook schelen.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • snowbuggy
    Tourist
    snowbuggy op 21 February 2018 路 01:11
    Even dit topic omhoog brengen.

Voor mijn snowkite wedstrijden en expeditie over Groenland gebruik ik Head iGS RD 195 skis uitgevoerd met Dynafit TLT Speed Radical bindingen die op stand 7 staan.

Wellicht voor de meeste skiers een rare combinatie want race skis met tourbindingen zie je niet vaak.
    Als tijdens snowkiten de wind wegvalt dan kun je met tourbindingen altijd nog lopen om afstand af te leggen.
    De races worden meestal op meren en zeer licht glooiend terrein gehouden; zekers geen alpine omstandigheden !
    Race skis met een grote radius zijn gewenst want bochten maken doe ik niet...lange rakken van enkele km's rechtdoor en aan aan het einde even omspringen om de skis weer in de juiste richting te sturen.

Zoals gezegd de bindingen staan op staan 7...mag ik aannemen dat dit overeenkomstig is met DIN 7 ?
    Ik zie dat de schaalverdeling op de Dynafit bindingen van 4 naar 10 loopt.
    Deze stand 7 is voor mij voldoende en redelijk "los". Alle keren dat ik crashte gingen de bindingen netjes open.
    Ik heb de stand 7 proef ondervindelijk bepaald.
    Ik weeg 92 kg, 1.92 mtr lang en schoenmaat 44-45.

Voor mijn aankomende deelname aan de RedBull Ragnarok snowkite race ga ik langere skis gebruiken : downhill skis van 218 cm lang.
    Hoe langer hoe beter, immers nog hogere snelheid op lange rechte stukken.
    Ik zal voor deze race normale bindingen (geen tourbindingen) er op willen zitten.
    Echter weet ik nog niet welke bindingen ik er op zal moeten zetten en welke DIN setting ik ongeveer rekening mee kan houden op basis van de ervaring die ik met mijn kortere skis opgedaan heb: langere skis betekent automatisch een lagere DIN setting of juiste een hogere ?
    De door de fabrikant aanbevolen bindingen voor deze 218 cm race ski hebben een setting van DIN 20.....ik neem aan dat hiermee de maximale waarde bedoeld wordt en dat de minimale waarde niet (nooit) opgegeven wordt ? Zal een DIN 20 binding ook nog DIN 7 aankunnen ?

Groet,

Eric

*message edited by snowbuggy op 21 Feb 2018 01:13 (3% bewerkt)
  • andreasdehaas
    Beginner
    andreasdehaas op 21 February 2018 路 08:41
    Je hebt calculator websites zoals:
    http://www.mechanicsofsport.com/skiing/equipment/bindings/din-calculat...

Je moet zelf een inschatting maken wat betreft skiniveau en hoe zich dit verhoudt tot snowkiten.
    Verder is boot sole length van belang. Dit staat op je schoen aangegeven.

Er zit vast een ondergrens aan hoe strak een binding kan. Dit is namelijk een veer die losser/vaster wordt gedraaid.
  • snowbuggy
    Tourist
    snowbuggy op 21 February 2018 路 10:47
    @Andreas : thanks for the link.
    Ik maak daar uit op dat de lengte van de ski niet relevant is voor de DIN setting : ski lengte is geen input parameter.
    Voor zover wat het waard hoe de input gegevens zich verhouden tot snowkiten kom ik op een DIN setting tussen de 3.5 en 9.5.

Dus mijn huidige setting van 7 lijkt me afdoende en ga ik op zoek naar een nieuwe binding die instelbaar is tussen de 4 en 10..... zit ik altijd goed 馃槂

Eric
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 21 February 2018 路 10:59
    Volgens mij moet je je niet zo veel aantrekken van calculators. Die zijn gemaakt voor strikt piste skien en elke andere activiteit (freeriden, snowkiten etc.) gooit hem overhoop en vraagt andere overwegingen. (al moet ik zeggen dat ie als ik hem nu in vul hij redelijk overeen komt met wat ik heb, 9)
    *message edited by Tim3 op 21 Feb 2018 11:03 (2% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • andreasdehaas
    Beginner
    andreasdehaas op 21 February 2018 路 12:29
    Het is in principe natuurkunde arm*kracht.
    Hoe langer je bent en hoe kleiner je hoe hoger de DIN waarde.
    De lengte van de ski zal best iets uitmaken, maar je zet zelf in het midden druk. Door oneffenheden, jumps etc kun je natuurlijk wel degelijk een hoge belasting voorop of achterop je ski krijgen.
    Ik kan me ook voorstellen dat de ski die nu krijgt een heel stuk stijver is. Dus waar de vorige ski zelf ook als een deel van de veer optreedt doet hij dat nu waarschijnlijk minder.
    Die calculators zijn inderdaad meer een leidraad. Grote kans dat ondergrens rond de DIN12 zit bij zulke bindingen (snelle check wees uit dat Marker Comp binding van 12-20 loopt). Dat zit wel een stuk boven je huidige 7. Dus denk niet dat het een slecht idee is een andere binding te monteren en te starten bij ca. DIN 7-8. Ik zou wel kiezen voor binding die tot 12/13 gaat, als je met 10/11 net niet tevreden bent is dat ook maar zonde.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 21 February 2018 路 13:40
    Zoals gezegd de bindingen staan op staan 7...mag ik aannemen dat dit overeenkomstig is met DIN 7 ? Als je alpine met alpine vergelijkt wel. Als je Dynafit vergelijkt met alpine niet. Mijn alpine bindingen zet ik altijd op 7 (ook offpiste), maar mijn Dynafits moet ik altijd tussen de 8 en 9 zetten. In het begin had ik mijn Dynafits op 7 staan en als ik wel eens stil stond in een helling dan kwamen ze regelmatig los.

Zal een DIN 20 binding ook nog DIN 7 aankunnen ?Mijn gevoel zegt van niet, maar zeker weten doe ik het niet.

*message edited by AlexSki op 21 Feb 2018 13:40
    When life gets too complicated.... SKI
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 21 February 2018 路 21:59
    Ik heb zelf ook een setje racebindingen van Din 8-Din18. Het zou zo maar kunnen dat racebindingen met max 20 starten bij 10 of 12.

Overigens denk ik dat de aanbevolen bindingen zijn aanbevolen voor de downhill discipline. Ik denk dat de meest robuste binding voor off piste een betere combi is. Denk dan aan bv de Salomon STH 16. Zoek iets met veel metaal en weinig plastic.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Marco-tje
    Beginner
    Marco-tje op 25 February 2018 路 16:31
    Interessante discussie over DIN waarden. Die waarden zeggen alleen maar wat Indien die "Anpressspannung" van de binding juist is ingesteld.

Dus als je met DIN 12 uit je ski stuitert, dan fronst mijn voorhoofd wel een beetje (tenzij met 140 km/h de berg afstuitert)
    Real Skiers don't have real jobs

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro