Academy: was het een risicovolle helling?

• robses
    Beginner
    robses op 11 December 2014 · 12:40
    @FreshPow: je ter verduidelijking, Lawinegevaar 2 max 40 graden zou bij geen hoog risico volgens ERM net niet kunnen (
  • robses
    Beginner
    robses op 11 December 2014 · 12:54
    @FreshPow: je ter verduidelijking, Lawinegevaar 2 max 40 graden zou bij geen hoog risico volgens ERM net niet kunnen (
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 December 2014 · 12:55
    @kanski: goede aanwijzingen!

Windrichting afgelopen dagen? Loefzijde of lijzijde... of een beetje?!

Ik zou zeggen primair loefzijde, in ieder geval sinds de laatste sneeuwval.

Wind pressed snow? Windrichting afgelopen dagen...

Yes, ik zou denken van wel.

Windsterkte afgelopen dagen? Hoeveelheid verplaatste sneeuw?

Matige wind (sinds de laatste sneeuwval in ieder geval). Ik denk niet dat er veel sneeuw verplaatst zal zijn.

Vanaf welke groepsgroten spreken we van "grosser Zusatzbelastung"?

Heb ik even opgezocht. Ik denk al vanaf 2 man als er onvoldoende afstand wordt gehouden.

Wat geven op de foto's de sporen aan? (Overigens zou je die misschien niet hebben kunnen zien vanaf de entree)

Ik lijk sporen van oude lawines te zien?

Puntlawines of oppervlakkige sluf slides?

Ik zou denken het laatste.

Kritische neusnee menge vanaf welke hoeveelheden in ongunstige situatie?

Heb ik ook maar even opgezocht. In ongunstige situatie: 10 tot 20cm. Daar komen we hier niet aan. Maar is dit een ongunstige situatie voor neusnee menge? Ik zou denken een matige situatie (wel koud maar geen harde wind en veel nieuwe sneeuw).

Ik zou de heling overigens schrappen op basis van het bericht, de kaart en mijn kennis niveau.
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 11 December 2014 · 14:23
    @Morris schreef (nam over):
    http://wepowder.nl/info/elementaire-reductiemethode...
    'Bij lawinegevaar twee neem je geen hellingen waarvan het steilste punt gelijk is aan of steiler dan 40 graden. Let daarbij eens goed op de nuanceverschillen in de formulering van de steilste hoek van de helling'
    (ik ga ervan uit dat het stijlste punt rond de 40 graden ligt, heb em zelf niet nagemeten)

Lawine berichten: matige wind uit nw tot n. Maar wel enorme windtekenen te zien. Zijn die ouder dan de genoemde lawine berichten? Of heeft het te maken met de nabijheid van de graat??

Volgens de uitgebreide reductie methode kunnen we geen reductie toepassen in de tweede klasse. Echter de wind heeft vol op de helling gestaan en er zal niet veel triebschee op de helling liggen. Daar moet je bij de aanloop dan weer wel rekening mee houden, maar zo op het blote oog te zien op de kaart is deze niet stijl (na meten!).

Zie eerdere berekeningen, restrisico is 1,33 (als je onderling afstand houdt) maar als je naar de windrichting kijkt en een 1,5 in de tweede klasse zou zetten vanwege de schoonmakende werking van de wind, zit je al onder de 1....

Ik zou em zelf niet rijden met mijn kennis en kunde. Teveel op het randje. Ook omdat we er niet door naar boven lopen en em du niet van dichterbij kunnen bestuderen.
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
  • kanski
    Elite
    kanski op 12 December 2014 · 16:40
    Zo zie je dat het nog niet makkelijk is om goeie afwegingen te maken! En daarvoor zijn die praktijk dagen van het Snow Safety Center zo goed! Om onder professionele begeleiding dit soort wanden te leren inschatten op al haar aspecten en daarna een goed onderbouwde beslissing te kunnen nemen. Met de theorie alleen ben je er nog niet!

De theorie vereist een follow up in de praktijk...

www.snowsafety.nl
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 13 December 2014 · 17:42
    @meteomorris
    Komt er ook feedback? Een soort van "juiste" evaluatie zodat iedereen voor zichzelf kan bekijken of hij/ zij juist zat in de evaluatie ...
    Ik lees veel stops, klopt dat op basis van de theorie? Met de 3x3 methode in het achterhoofd moet je tenslotte op basis van de gegevens die we hier kregen toch al een stop or go moeten kunnen geven? (die dan 's ochtends of ter plaatste bijgesteld kan worden)
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 13 December 2014 · 18:56
    @kanski Praktijk komt hopelijk dit seizoen!
  • Frisco
    Advanced
    Frisco op 15 December 2014 · 10:49
    @meteomorris Krijgen we nog een evaluatie van deze casus? Ben wel benieuwd!
    Never eat yellow snow!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 December 2014 · 12:46
    @Jozua @Frisco! Ja. Volgt. Nu ff erg druk
    May the powder be with you.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro