ABS recall: wie, wat, waar?

By dr.Gear on 30 December 2014 路 15

Het ABS systeem
Het ABS systeem

ABS Airbags weet zich als geen ander in de kijker te spelen. Haalden ze vorig jaar de toorn van Morris op hun hals met een (dr. Gear citeert Morrs) stinkende campagne, dit jaar danken ze de publiciteit aan de leverancier van de stalen cilinders. Arjen schreef al eerder over de terugroepactie van ABS, maar het geheugen van freeriders blijkt kort. Zo niet het geheugen van dr. Gear. Want dit is alweer de 4e terugroepactie van ABS in korte tijd. Meer dan een smet op het degelijke Duitse imago. Waar Duitse auto's alweer allang de weg naar boven hebben gevonden is ABS zoekende.

Wordt de druk van de competitie te groot? Zijn de winstmarges heilig? Of rommelt het productieproces intern? De timing is precair nu Black Diamond met zijn Jetforce een alternatief biedt en Arc Teryx met een soortgelijk systeem aan de poort gaat rammelen. Amerikaanse auto's hebben geen goede naam in Europa en ABS heeft al tientallen jaren ervaring met zijn airbag, maar toch. De airbag markt is natuurlijk een compleet andere dan de automarkt, maar om een vergelijk te trekken... waar je ABS Airbags hoopt te associeren met Audi of Volvo doet ze dr. Gear nu eerder denken aan Renault. En was het niet de TUV die ooit daarover schreef: 'createur du malheur'?

4 recalls?

Ja, in relatief korte tijd. Dr. Gear somt ze nog even voor je op.

• 12 augustus 2011: ABS roept alle cilinders terug die tussen 1 september 2008 en 15 april 2010 zijn geproduceerd. Door een productiefout blijkt het bij een deel van de cilinders onmogelijk om het gas vrij te laten komen wanneer de hendel getrokken wordt. Gevolg is dat de airbag niet opgeblazen wordt.

• 15 december 2013: ABS roept alle wireless aangestuurde hendels terug. Bij veroudering blijkt de hendel niet op afstand te bedienen en alle zogenaamde wireless activation hendels worden terugroepen

• 2 oktober 2014: Vario base units van produktiejaar 2011/2012 worden teruggeroepen. Bij activatie blijkt de velcro te sterk waardoor de ballonnen niet naar buiten komen. Het gaat om base units met een serienummer startend met 612 of 712. Heb je zo'n unit, neem dan contact op met ABS.

• 3 december 2014: Bij het vullen van de stalen cilinders zijn kleine ijzerdeeltjes in de cilinder terecht gekomen. Deze kunnen bij activatie het ABS systeem blokkeren. Dit is zover bekend bij 3 testen het geval geweest tot dusverre. Zoals Arjen al eerder schreef roept ABS alle rugzakken terug die al eerder met een stalen cilinder zijn getrokken. ABS checkt dan het systeem en reinigt deze. Weet je niet zeker of je systeem is getest met een stalen cilinder, neem dan het zekere voor het onzekere. Je hebt er toch zo'n 800 euro voor betaald. Daarnaast roept ABS alle stalen cilinders terug die voor 15 december 2014 geproduceerd zijn omdat ze verontreinigd kunnen zijn met kleine ijzerdeeltjes. Het gaat hierbij om alle Twinbags van ABS en dus ook de Airbags die onder licentie door andere merken zijn uitgebracht (Bergans, Dakine, Deuter, Hagl枚fs, Ortovox, Salewa, The North Face, Vaude). De cilinders van carbon hebben overigens dit probleem niet en hoeven niet omgewisseld te worden.

ABS cilinder
ABS cilinder

Uniek ABS probleem?

Bovenstaande problemen hebben betrekking op de ABS, maar zijn niet uniek. Ook Mammut/Snowpulse heeft al airbags terug geroepen vanwege problemen met de cilinders, activatie hendels en te kleverig velcro. Het is toch wat. Een rugzak van pak hem beet 650 tot 800 euro die je leven moet redden. Het is niet voor niets dat dr. Gear liever minder uurtjes werkt, daarom geen airbag heeft, maar wel de tijd om in den treure met zijn lawinepieper te oefenen en nog belangrijker zich goed voor te bereiden en zich continue bij te spijkeren met kennis. De jongere garde onder jullie verklaart dr. Gear vaak voor gek om zonder airbag op stap te gaan, maar 3 gerichte vragen over lawinekunde aan zo'n snotneus leert dr. Gear dan weer genoeg. Beter gaat dr. Gear met zijn vertrouwde maatjes de berg op dan een met een airbag uitgedoste 'freerider' zonder kennis.

Wat?

Niet dat dr. Gear niet in airbags gelooft. Sterker nog, als je het geld ervoor hebt liggen. Maar dan moet het wel werken. Herken je je in bovenstaande recalls, druk dan op de links en je ziet direct hoe je in aanmerking komt voor een recall.

Ook ABS tassen van TNF vallen onder de recall
Ook ABS tassen van TNF vallen onder de recall

Waar?

Daarover is dr. Gear in verwarring. Als gearfreak komt dr. Gear op veel plaatsen en spreekt veel mensen. Zo ook in dit ABS gebeuren. Zo staat ABS voor een majeure operatie en een juridische uitdaging. Een majeure operatie in de zin dat er naar horen zeggen zo'n 150.000 cilinders vervangen moeten worden en zoveel zijn er helaas niet op voorraad. Het is wachten op nieuwe produktie en voorraden. Het vervangen van het complete cilinderbestand kan dus wel even gaan duren. Koop je een nieuwe airbag, laat het dan testen met een cilinder die gevuld is na 3 december 2014, of beter met een carbon cilinder.

Ook is er een juridische uitdaging. In sommige landen willen winkels zich opwerpen als service partner. Een mooie gedachte en soms ook makkelijker voor de klant, maar wat als er nadien alsnog iets misgaat. Wie is er dan aansprakelijk? De lokale winkel of ABS? En welke winkel kan dan wel sercvice partner worden in deze recall en welke niet? Of worden ze het allemaal. Dr. Gear heeft gehoord dat ABS zich (voorlopig?) niet aan dit risico wil branden en heeft daarom besloten alle airbags op te laten sturen naar ABS zelf. Om garantie te hebben dat ABS aansprakelijk blijft stuur je dus je ABS airbag op naar ABS. Hiervoor kun je je bij ABS registreren en krijg je vanzelf (als het goed is binnen 24 uur) een bevestigingsmail met daarin details hoe via DHL je airbag op te sturen.

En dan?

Er wordt op dit moment gesproken over behandeltermijnen van tenminste 4 weken. Maar er gaan ook geruchten dat het langer kan duren. Maar dit zijn niet door ABS bevestigde geruchten.

UPDATE zondag 4 januari 2014

Het laten checken, controleren, vervangen en dergelijke van je ABS airbag en de bijbehorende cylinders is onder andere mogelijk bij MK Skiservice en Skicentrum Heemskerk (vanaf 9 januari). Het is dus niet strikt noodzakelijk om je tas op te sturen naar ABS zelf!

Comments

• Ghini
    Advanced
    Ghini op 30 December 2014 路 21:51
    Wat lees ik nu? Heeft @dr.Gear zelf niet zo'n Mammut airbag overgehouden aan de actie met Bergzeit?? 馃槈
    Over het ABS probleem.. Het is mij wel eens opgevallen in foto's en filmpjes van getrokken ABS airbags in real life situations dat de airbags niet helemaal opgeblazen waren.. Als ik het goed lees zou dat dus het gevolg kunnen zijn van die verstoppende deeltjes..?
  • meerjasper
    Expert
    meerjasper op 30 December 2014 路 22:58
    Wat een goed artikel en interessant vraagstuk! Ik herken de discussie uit het parachutespringen. Daar gebruiken we computertjes die luchtdruk meten en de reserve parachute activeren bij omstandigheden waar dat nodig is. Ook die producten zijn relatief nieuw en daarom steeeds in ontwikkeling.

1. Ik denk dat het goed is om je te realiseren dat een airbag of zo'n parachute computer (AAD) nooit een garantie is op overleven. Anders dan bij een klimgordel of een parachute, die het gewoon moeten doen omdat je anders sowieso dood gaat, spelen er hier veel meer factoren. Iedere keer als een product een mankement vertoont, wordt het verbeterd. En zo ontstaat uiteindelijk een zeer betrouwbare aibag of AAD. Dus precies zoals je zegt dr. Gear, vooral vertrouwen op beter en langer bewezen methoden: lawine piepers, oefening, kennis, verstand.

2. De meest betrouwbare AAD's (en dus ook Airbags) komen van de producenten die het eerlijkst zijn over mankementen en gelijk actie ondernemen om het product te verbeteren. Ik heb vorig jaar nog iemand een airbag van een ander merk zien trekken die het niet deed. De producent heeft het probleem niet erkend ("er was geen probleem") en er is dus ook niets veranderd. Geen idee of het probleem zich in de toekomst dus nog een keer voordoet.
    Wat ik goed vind aan ABS is precies dat: ze zijn al decennia bezig om statistiek te verzamelen over de werking van hun product en voeren aan de hand daarvan continu verbeteringen door.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 31 December 2014 路 00:22
    Pardon!? "Sterker nog, als je het geld ervoor hebt liggen."

Natuurlijk is een airbag geen garantie en begint het met kennis. Maar we geven zulke bedragen ook uit aan opleiding, reis en verblijf, gear etc.
    En voor wie het dan nog niet weet; al eens aan de nabestaanden van lawineslachtoffers zonder airbag gevraagd of ze voor 500-800 Euro een kans hadden willen verhogen?

Risico = kans x effect. Moeten we onderhand niet eens standaard over een 5-eenheid gaan spreken?
    Kennis, pieper, probe, schop en airbag.
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 31 December 2014 路 09:40
    Kan ik hieruit ook concluderen dat MK het probleem voor NL klanten niet mag gaan oplossen? Leek een zekerheidje...
  • ollie
    Expert
    ollie op 31 December 2014 路 09:48
    ... misschien wel zo netjes om te vertellen dat de kans dat je een slechte cilinder hebt/had 1:50.000 is. En dat je misschien nu wel met een Carbon patroon kan rijden, maar dat je ook rekening moet houden met het feit dat je misschien ooit je Airbag getrokken hebt met een stalen cilinder.

Ik trek mijn ABS om het jaar om te testen (bij mijn vrienden van MK Skiservice). Dus een keer of drie, vier heb ik hem al getrokken zonder enige problemen. En ik rij nu met een stalen Noord-Amerikaanse cilinder dus ik rij dit seizoen gewoon nog met deze bag en stuur hem wel na het seizoen richting ABS.

Daarnaast ben ik het met @meerjasper eens dat je beter met een bewezen product kan rijden dan een product wat zichzelf nog moet bewijzen in de praktijk. En wanneer ABS open en eerlijk omgaat met problemen, dan is dat alleen maar een teken van kracht en betrokkenheid.

Tegenwoordig is het eerder gewoonte om zaken onder het tapijt te schuiven (kijk maar eens naar al het gedonder met Dynafit inserts en recent de Diamir Vipec)
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 31 December 2014 路 11:32
    @Faberge: Heb je nog voorbeelden van dergelijke filmpjes? Vergeet niet dat ook een ABS wat lucht verliest na verloop van tijd. Waarom zelf geen airbag? Dr. Gear is iemand van de oude stempel 馃槈. @meerjasper: Dank u. Dr. Gear is het geheel met u eens. Lof ook voor ABS dat ze hun recalls actief openbaar maken. @Mars: Dr. Gear neigt ernaar het me u eens te zijn. Internationaal zijn daar nog discussies over. @tomasdehoog: hoewel Dr. Gear ooit juridisch geschoold is, is dit een lastige kwestie. Zover Dr. Gear zich kan herinneren is er geen wetgeving die MK Skiservice verbied het probleem voor zijn klanten op te lossen. Het is natuurlijk ook de perfecte service naar de klant toe. Mogelijk dat er individuele overeenkomsten zijn tussen producent en winkelier die dit verbieden, maar daar heeft Dr. Gear geen zicht op. Wat betreft aansprakelijkheid kan ABS in de constructie zoals die nu geldt (opsturen naar ABS) bij een ongeval de aansprakelijkheid naast zich neerleggen en doorverwijzen naar de winkelier die de inspectie heeft verricht. @ollie: de kans van 1:50000 heeft Dr. Gear ook vernomen, maar niet als officieel statement van ABS, daarom heeft Dr. Gear deze niet vermeld. Dr. Gear kan ook niet verifieren waar de 1:50000 op gebaseerd is. Mogelijk heb jij die gegevens wel, dan ontvangt Dr. Gear deze graag om ze te publiceren. Overigens schrijft Dr. Gear wel het volgende 'Weet je niet zeker of je systeem is getest met een stalen cilinder, neem dan het zekere voor het onzekere.' Dat heeft Dr. Gear dus netjes gedaan. Pas maar op met die Noord-Amerikaanse cilinder 馃槈
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • ollie
    Expert
    ollie op 31 December 2014 路 13:32
    @dr.gear Je (u?) hebt helemaal gelijk, het is niet officieel bekrachtigd door ABS van die 1:50.000.

De opmerking over het trekken was ook geen commentaar maar meer het op het hart drukken van.. wellicht zijn er mensen die altijd met een carbon patroon lopen maar waarbij de zak de eerste keer wel is getest met een stalen patroon (zou ik heel logisch vinden). Dan ben je dus al "affected".

De Noord-Amerikaanse jetser is een heel verhaal, heb je misschien al wel eens voorbij horen komen. Ollie (en co.) vs. waardeloze Amerikaanse vliegtuigmaatschappij (United Airlines).. dit jaar moet die er toch uit dus dan lift ik meteen mee op de ABS-controle-yadieyadie..
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 1 January 2015 路 18:11
    Los van alle ellende rondom de recal:

Gister op de rand van het oude jaar even snel langs MK,

Super service weer, checken van de tas was in 2 minuten gepiept, patronen werden snel gewisseld en klaar was ik.

Geen gedoe met opsturen! Dus hop hop naar bilthoven... altijd wat te halen
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • TomDV
    Beginner
    TomDV op 2 January 2015 路 10:52
    Weet er iemand of er een punt in Belgi毛 is waar we onze ABS rugzak kunnen laten nakijken en cilinder inwisselen?
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 2 January 2015 路 13:07
    Heb de DHL-retoursticker inmiddels ontvangen - maar bij navraag via de hotline blijkt dat men vrijwel geen verwachting kangeven over hoe lang het zou gaan duren (minstens 2 weken, maar verder onduidelijk).

Dan maar even langs MK in de komende weken - inderdaad: altijd leuk om weer even rond te neuzen daar!
  • OscarV
    Advanced
    OscarV op 2 January 2015 路 15:55
    Net ff bij MK langs gereden, idd in 2 minuten gepiept. Spaar je de moeite om het op te sturen.
    You don't stop playing because you grow old, you grow old because you stop playing
  • ronaldophuis
    Advanced
    ronaldophuis op 5 March 2015 路 07:41
    Duurde bij mij bijna 4 weken, maar hij is terug na wat bellen en mailen...en ze vergoeden de huur van de vervangende airbag...is toegezegd, moet alleen het bonnetje nog opsturen...
    SnArty!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 7 December 2018 路 21:08

Even dit topic naar boven halen.

Ik had onlangs twee ABS airbags voor de kids gekocht. Beide verkopers hadden nog nooit van de recalls gehoord.
    Dus de systemen bij een service partner laten contoleren. Bij eentje was het prijs; verstoppingen!
    ABS heeft het opgelost door, op de fabriek, nieuwe slangen, ballonnen, etc. te monteren. Binnen een paar weken was ze terug,

Maar er zijn dus nog vervuilde ABS systemen in omloop.
    - Laat jouw ABS airbag door ABS of een servicepartner controleren, indien je dit nog niet hebt laten doen.
    - Gebruik geen patronen van voor 2 december 2014. Je kunt ze omruilen voor nieuwe.

Ben je niet zeker of jouw ABS al is gecontroleerd? ABS houd bij welke tassen zijn gecontroleerd.
    Je kunt een mail met het serienummer naar ABS sturen. service@abs-airbag.com
    Het serienummer staat bij oude systemen op de ballonnen geschreven. Bij nieuwere systemen zit er een label om een slang.

Voor verdere info zie: https://abs-airbag.com/en/service/recall/
  • Snowbert
    Tourist
    Snowbert op 8 December 2018 路 00:11
    Nieuw gekocht en vervuild of 2e hands?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 8 December 2018 路 09:33
    Dat is een goede vraag. 2e hands gekocht.

Maar ik ga er niet van uit dat er 4 jaar oude airbags of patronen in de winkel liggen. Bovendien zijn die door ABS ge茂nformeerd. De voorraad zal toen zijn geruild of gecontroleerd.

Vorig seizoen heb ik 3 stuks 2e hands gekocht. Die bleken alle 3 nog niet gecontroleerd. Dus bij mij 5 uit 5 niet gecontroleerd, waarvan er een niet werkte.
    Dat zegt statistisch niet veel. ABS zegt dat op 20.000 gecontroleerde systemen er 47 met een probleem waren. Na 40.000 controles stond de teller op 90. Dat betekend 1 op 444.
    Ik weet niet hoeveel systemen ABS heeft geproduceerd en er nu nog in gebruik zijn. Maar als bij mij 5 uit 5 niet gecontroleerd blijkt, vermoed ik dat er nog een heel aantal ongecontroleerd bij gebruikers/eigenaren in omloop zijn. Vandaar dat ik het topic naar boven haalde.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro