PA#13: Watch status!

PA#13: Watch status!
13 is alweer in de maak
#13 is alweer in de maak

We zijn nog druk doende met de resten van #PA12 of ik kan alweer een Powder Watch aankondigen voor #13. Een Powder Watch? Ja, om jullie nog beter van dienst te zijn heb ik mijn berichtgeving rond een significant sneeuw event in stukjes gehakt. En dat werkt voortaan zo:

  1. Powder watch (het is zeker er komt sneeuw)

  2. Powder alert (de regio’s zijn zeker)

  3. Where to go (finetuning tips voor het laatste moment)

  4. Aftermath(genieten, optekenen, vastleggen en delen

Aftermath #PA12

Poeh poeh. Zo was er hogedrukgebied Gabriela die de boel voor lange duur op slot dreigde te zetten en zo was daar opeens storm Quinn die voor significante sneeuwval zorgde in het noordwesten van Italië en de Franse Zuidalpen. Quinn kwam, zag en overspoelde ons met poeder. En niet zomaar. In San Domenico bleven de liften maar liefst 2 dagen gesloten om deze ochtend weer open te gaan. In minder dan 36 uur viel er op veel plekken in de Piemonte 50-100 cm sneeuw en lokaal zelfs 120-160 centimeter. Nee, Quinn was geen kleintje. Omdat er in de gehele Piemonte een mooie basis lag en de hellingen er bezaaid zijn met de overheerlijke lariksbomen was het tijd voor een EPIC alert. Gister, vandaag en morgen waren en zijn misschien wel de beste treerun momenten (geweest) van deze winter.

Ruim een meter vers in Alpe Devoro
Ruim een meter vers in Alpe Devoro

En dat het meetstation er niet naast zat bewijst onderstaand report. Sowieso heel erg veel dank voor de frequentie en de kwaliteit waarmee julliereports delen. Ze geven in de regel een beter beeld dan de webcams die wel eens zo geplaatst zijn dat het beeld vertekend. Dus blijven ze delen!

Dit report zegt genoeg
Dit report zegt genoeg

De rest van de week zon

Vandaag de laatste vlokken sneeuw in de Piemonte en daarna keert ook hier de zon terug. En net als in de rest van de Alpen verloopt de week dan zonnig. De nachten worden koud en helder, de dagen mild, zonnig en met knalblauwe hemels. Direct in het zicht van de pistes is alles al verspoord en op zonhellingen is de zon merkbaar aanwezig. Toch is er nog poeder te vinden. Op noordhellingen zijn nog mooie couloirs te vinden, maar check vooraf het lawinebericht en pas je plannen daar op aan.

Een alternatief zijn treeruns onder niet al te steile wanden. Door de beschermende werking van de takken is hier vaak nog heerlijk frisse poeder te vinden en het is er in de regel ook nog eens rustig.

Isa en Hanne staan garant voor zon
Isa en Hanne staan garant voor zon

Powder Watch #PA13

Een nieuwe stormcyclus in de maak en vanaf vrijdag wordt er een bres geslagen in de hogedruk dominantie van Isa en Hanne. Met een noordwest stroming komt er weer instabiele lucht richting de Alpen en dat zal zoals het er nu naar uitziet op zaterdag en zondag voor significante sneeuw zorgen in de Alpen. Ook is er een kans dat er daarna nog meer stormen volgen.

Stormtrack voor zaterdag aanstaande
Stormtrack voor zaterdag aanstaande

Vooralsnog hebben de Franse Alpen en het westen van Zwitserland goede papieren en ook in de Po-vlakte zou het doortrekkende laag voor wat reuring kunnen zorgen. Al met al nog te vroeg om te gaan pinpointen, maar dat zal woensdag/donderdag zeker gaan gebeuren. Ging #PA12 aan je neus voorbij, dan kun je gaan opmaken voor #PA13.

>Woensdag meer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Replies

Advanced
Willem2kAuthor17 February 2015 · 09:01

Deze zal aan mijn neus voorbij gaan, maar die nieuwe structuur klinkt goed Morris! Met die powder watch weet je in ieder geval vast welke dagen jij vrij moet plannen en wáár je heen gaat kun je dan later invullen.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuthor17 February 2015 · 09:18

@@Willem2K, dank. Dat is precies het idee erachter.

powfinder.com
Advanced
xs2arjan.Author17 February 2015 · 09:36

@@meteomorris, wax zit er al op ;-) Do avond of vrijdag weg… 7/8 dagen roadtrippen… lijkt een mooie timing te gaan worden voor ons! Nu de details met spanning afwachten!!

xs2arjan
Tourist
Marco_pasAuthor17 February 2015 · 11:55

De 28e gaan we de poeder in San Domenico, (SanDo voor intimi) opzoeken. Ik zal daar vandaan ook mijn eerste foto’s op dit weblog posten.

Beginner
PowdermidgetAuthor17 February 2015 · 18:07

Heb nog steeds een big smile van #pa12. Wat was die lekker epic. Goed dat we voor Airolo kozen en niet San Domenico (was eerste keuze). Maar ook Airolo was dieper dan verwacht (en lokaal de carnaval meegepikt, geinig carnaval in Ticino). Boven deels dicht, maar de bossen (skiërs links van gondel) waren über, tot in het dal meer dan prima. Snorkel was handig geweest, flink sneeuw gehapt.

Advanced
dickAuthor17 February 2015 · 19:00

thanks, mooie heads-up, ga dus vrijdag maar rijden

--
Tourist
AnonymousAuthor17 February 2015 · 20:10

Zitten nu in portes du soleil, loont het om vrijdag nog naar pila of cormayeur te gaan voor 1,5 dag?

Beginner
mhilbertsAuthor17 February 2015 · 22:30

@@Freriks, ik zou zeggen dat je in PDS goed zit voor Noord-west. Als de dump te westelijk is en de westalpen “mist” en maar aan de zuidkant terugkomt moet je wellicht meer naar het oosten, maar dat is dan gelijk een hele tour van een uur of 3-6 afhankelijk waar je naar toe gaat,

Tourist
AnonymousAuthor17 February 2015 · 22:53

Die dump gaan we sowieso missen want zaterdag al richting huis. in pds weinig poeder te vinden, daarom wilde we ff naar pila rijden (1,5uur ) om nog wat van de pow daar mee te pakken… is dat nog nipple deep op vrijdag?

Advanced
OrsAuthor17 February 2015 · 22:56

yep, vrijdag rijden om PA#13 mee te pikken :)
Ondertussen ga ik maar hard sneeuwdansen in de hoop dat het helpt om van PeeWee#13 - PeeAa#13 te maken

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Beginner
mhilbertsAuthor17 February 2015 · 23:26

@@Ors (is ORS niet dat spul dat je drink als je aan de diaree bent?) Als je vrijdag gaat rijden kun je wellicht PA#13 , PW#14 en PA#14 meepakken…Al het een beetje meezit zit er veel spektakel in de week vanaf vrijdag…

Expert
meteomorrisAuthor17 February 2015 · 23:32

@@Freriks, dat heeft geen nut. Dan moet je zeker 3 uur gaan rijden richting Alagna of Via Lattea.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuthor17 February 2015 · 23:33

@@Ors, #pa13 komt zeker.

powfinder.com
Advanced
OrsAuthor18 February 2015 · 00:33

Ja @@mhilberts Oral Rehydration Salt is ook een mooi zakje poeder! Good things come in small packages

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Expert
ThijsKennisAuthor18 February 2015 · 07:57

PA#12 ging inderdaad vies aan onze neus voorbij… Letterlijk 2cm gehad hier in Les 4 Vallées! Deze is dus van harte welkom

Pow!
Advanced
telemikeyAuthor18 February 2015 · 13:01

NB voor de andere helft van Nederland start de Krokus vakantie donderdagmiddag of vrijdagmiddag aanstaande. Reken dus op extra verkeersdrukte.

Ik ga ook richting sneeuw maar helaas alleen om vanaf het terras te bekijken…

White room,Pillow lines,I rule
Beginner
wimbersAuthor18 February 2015 · 16:58

ik ga vrijdag ook, heb hotelletje voorbij dijon geboekt, dan ben ik zaterdag hopelijk een beetje op tijd voor de drukte uit.

de kids hopen op zon, ik vrees voor hun, en hoop voor mezelf dat ze pech hebben.

Reply
Never miss a PowderAlert!

Get updates on the latest news, PowderAlerts and more!