Poeder in Japan: budget tips

• yannickdb
    Advanced
    yannickdb op 16 September 2015 · 19:05
    Ja, klopt. @BelgKoen heeft ergens in Sapporo als ik me niet vergis een soort van vertaling laten doen van zijn Internationaal rijbewijs. Was redelijk spannend qua timing, maar was op een uurtje toch geregeld. Ik vraag de details nog even na.
    Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
  • Marco
    Advanced
    Marco op 20 October 2015 · 19:22
    Waarschijnlijk moeten we een binnenlandse vlucht van Tokyo naar Sapporo of Asahikawa hebben.
    En airlines en ABS is nooit een goede combi.
    Nu heb ik wat zitten rondkijken, maar iemand ervaring met Jetstar? Zij werken samen met Qantas en daarnaar verwijzen ze ook in hun bagage policy.
    http://www.jetstar.com/jp/en/planning-and-booking/baggage/dangerous-go...
    http://www.qantas.com.au/travel/airlines/dangerous-goods/global/en#ava...

Als ik dit lees, dan zou een ABS zonder problemen meegenomen kunnen worden. Wie hebben er ook daadwerkelijk ervaring met Jetstar? Ik ben benieuwd!
    Van JAL en ANA lees ik verschillende ervaringen en net zo verschillende verhalen. Overigens, Peach en Vanilla Air zijn ook nog opties, maar moet nog even uitvinden wat hun beleid is bij het zien van een ABS.
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 29 December 2015 · 13:15
    Tips om wel of geen tolpas te nemen a 112 euro? Of gewoon cash/creditcard te betalen. Iemand ervaring waar je goedkoper mee uit bent?
    One Life, Live it
  • Kip
    Advanced
    Kip op 2 September 2016 · 09:24
    Dit jaar wordt het onze beurt voor een Japan poeder trip. Wij willen eind januari of begin februari naar Japan (Hokkaido).
    Echter is het zaterdag 28 januari Chinees nieuwjaar. Ik heb gehoord van iemand die er les gegeven heeft dat je er dan niet moet zijn i.v.m. de Chinese vakanties.
    Ik kan echter nergens vinden wanneer de Chinezen exact vakantie hebben. De week voor of de week na 28 januari?
    En is dat 1 of 2 weken lang?

Iemand die me hier wat meer info over kan geven?
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 2 September 2016 · 11:23
    Je hoeft niet bang te zijn dat die Chinezen de poeder versporen, maar alleen dat veel hotels vol zitten.

Over het algemeen zitten ze in de grotere dure hotels, dus als je budget aan doet heb je er geen last van.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 2 September 2016 · 11:25
    Tips om wel of geen tolpas te nemen a 112 euro? Of gewoon cash/creditcard te betalen. Iemand ervaring waar je goedkoper mee uit bent? ThijsL op 29 dec 2015 13:15

Wij hebben altijd aan het tolhuisje betaald aan de weg. Gaat prima en je krijgt er ook nog eens een mooie buiging bij.

Qua auto verhuur is Niseko Auto by far de goedkoopste! Goeie service, ook Engels en de bakken zijn niet gloednieuw dus je hoeft er niet heel voorzichtig mee om te springen.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 September 2016 · 11:50
    @Kip Chinees newjaar (aka "golden week") duurt t/m 2 feb. Zoals boven al gezegd bezetten zij vooral de duurdere hotels, en je wil ook niet terug naar Beijing moeten vliegen op 2 februari (verwacht een 5 uur lange rij..) maar ik neem aan dat je dat zowiezo niet wilt.

Qua poeder ga je veel meer last hebben van Australiërs en Kiwi's (of juist gezellig met ze optrekken, depending..) Hen kom je vooral tegen in de bekende resorts, Niseko en Furano. Hun National Day is 26 januari (tip: ochtend van 27 januari zijn ze aan het uitkateren!) Zij hebben hun school vakanties in 2017 tot 30 januari geloof ik.

Mijn tips zouden zijn: een 4wd auto waar je in kan slapen, af en toe naar een budget hostel voor de nodige opfrissing, en vooral tourspullen mee. In omgeving Niseko zijn veel dingen te doen waar je of een stuk voor moet vellen of met een lift bij kan komen maar dan het dal uit moet vellen en op die routes heb je vooralsnog weinig concurrentie. Mocht je naar het Daisetzuan National park willen (aanrader) daar zijn zowiezo geen liften, dus dan is tourmateriaal een must.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Kip
    Advanced
    Kip op 2 September 2016 · 13:38
    Dank voor de goede tips. Tourspul gaat zeker te weten mee in de koffer.
    Is het een idee om van 3 februari tot 18 februari te gaan, of is dit te laat in het seizoen?
    Bezoeken: Niseko, Mt Yotei, Tokachidake en Asahidake, Tomoraushi en Rusutsu.
    Daisetzuan National park ga ik eens kijken of het nog in de planning past.

Is het niet wat koud om in een 4 x 4 te slapen of laat je dan de motor stationair draaien?
    In Nieuw Zeeland een paar keer gedaan, bijna doodgevroren toen 😉
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 2 September 2016 · 14:06
    Probeer het boekje Snow search Japan te vinden. Een goede guide voor de verschillende gebieden. Geschreven door poederrijders.

https://www.bol.com/nl/p/snow-search-japan/1001004006879131/...
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 2 September 2016 · 17:58
    Dank voor de goede tips. Tourspul gaat zeker te weten mee in de koffer.
    Is het een idee om van 3 februari tot 18 februari te gaan, of is dit te laat in het seizoen?
    Bezoeken: Niseko, Mt Yotei, Tokachidake en Asahidake, Tomoraushi en Rusutsu.
    Daisetzuan National park ga ik eens kijken of het nog in de planning past.

Is het niet wat koud om in een 4 x 4 te slapen of laat je dan de motor stationair draaien?
    In Nieuw Zeeland een paar keer gedaan, bijna doodgevroren toen 😉 Kip op 2 sep 2016 13:38

Begin feb is perfect, wat rustiger en hele dikke base. Kan soms handig zijn als bv interior Hokkaido een langzame start heeft, wat wel eens wil gebeuren. Dan is het Sassa gras niet geheel ondergesneeuwd.

Qua gebieden moet je je laten leiden door het weer, net zoals in de alpen. Niseko zou ik links laten liggen, te druk en duur. Enige leuke is Moiwa, wat ook al rond 13:00 compleet verspoord is. Gaat een gate in Niseko open, dan duurt het 20 minuten...

als je dan toch meer noord-west Hokkaido wil, vergeet Teine en Sapporo Kokusai niet! naar mijn idee een van de leukste gebieden van Hokkaido.

Interior Hokkaido is veel rustiger en kouder, dus betere sneeuw. Denk aan Tomamu, Furano of Kamui. Maar ga ook eens op bezoek bij Sahoro of zelfs Pippu! Wil je nog avontuurlijker Nayoro, Akan of Hidaka kokusai.

Wij hebben altijd voor 35 euro pppn geslapen, dus over je camper idee kan ik niet meepraten. Kan wel steenkoud worden in Hokkaido. Dan lap ik toch paar tientjes extra voor een chill hotel met buiten onsen...

Succes.
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 3 September 2016 · 20:39
    +1 voor Teine en Kokusai tip
    xs2arjan
  • sdb
    Tourist
    sdb op 4 September 2016 · 00:28
    Kokusai vond ik niet veel aan, Teine top, Kiroro 2e
    Voor alle gebieden dicht bij sapporo: druk in weekend, anders geen kat
  • Kip
    Advanced
    Kip op 5 September 2016 · 19:23
    Iemand ervaring met campings in Japan? In nieuw Zeeland hadden we bij ieder ski gebied ook wel een camping, in hoeverre is dat zo in Japan? Zijn deze een beetje te doen in de winter in Japan? Kun je een camper aansluiten op stroom bijv.?
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 6 September 2016 · 10:55
    Iemand een idee over een goede ski breedte voor de Japanse poeder . Is superbreed 125+ een aanrader. Of kan het ook wel wat minder
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 6 September 2016 · 11:44
    Ik zou 'm zelf wat minder nemen. 115 is breed genoeg. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Kip
    Advanced
    Kip op 6 September 2016 · 16:17
    Is 98 mm in Japan echt te smal met 83 kg? In Europa nog nooit te smal geweest, ook al was het echt diep.

Mijn idee was gewoon mijn Kästle BMX 98 te gebruiken aangezien daar mijn Duke binding op zit (touren).
    Iets van 115 a 120 mm valt daar ook wel te huren op 190 cm, of wordt dat lastig?
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 7 September 2016 · 15:00
    Tips om wel of geen tolpas te nemen a 112 euro? Of gewoon cash/creditcard te betalen. Iemand ervaring waar je goedkoper mee uit bent? ThijsL op 29 dec 2015 13:15

Wij hebben altijd aan het tolhuisje betaald aan de weg. Gaat prima en je krijgt er ook nog eens een mooie buiging bij.

Qua auto verhuur is Niseko Auto by far de goedkoopste! Goeie service, ook Engels en de bakken zijn niet gloednieuw dus je hoeft er niet heel voorzichtig mee om te springen. Guy. op 2 sep 2016 11:25

Wij hebben dat uiteindelijk ook gedaan, vraag was van vorig jaar, en wij waren goedkoper uit. En ik had die buigingen voor geen goud willen missen! 😃
    One Life, Live it
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 8 September 2016 · 09:46
    Wanneer je van plan bent om regelmatig heen en weer te rijden tussen zuid Hokkaido (Kiroro etc) en Centraal Hokkaido (furano etc, ) is het verstandig om de pas aan te schaffen, omdat je dan een flink stuk snelweg pakt. Anders gewoon bij de tolhuisjes betalen idd, dat kan je best vaak doen voor je over de 112 € zit, en die buigingen zijn inderdaad een mooi extraatje.

Vwb skien in de regio Kiroro, Teine en Asarigawa, kan je prima slapen in het smile hotel in Otaru. Wij hebben daar meer meerdere keren geslapen en pas op de dag zelf voor een scherpe prijs geboekt via de booking.com app. Parkeren voor de deur en je kan je spullen onder toezicht van het erg vriendelijke personeel laten drogen in de lobby. Otaru is maar een klein stadje, maar heeft wel alle voordelen van een wat groter plaatsje.

Bij het kanaal kan je overigens fantastisch sushi eten, maar als je echt wilt lachen, moet je een praatje maken met een van de gasten van het backcountry kantoortje in Kiroro en vragen naar Chin in Otaru. Zij stuurden ons naar een klein ramen tentje vlakbij het smile hotel, waarbij we tegen de eigenaar moesten zeggen dat zij ons gestuurd hadden. Hele avond gratis gegeten en gedronken en gelachen met de eigenaar.
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 18 January 2017 · 01:21
    @bobvaniterson @xsarjen
    De sushi langs het kanaal hebben we (willem2k en ik) gevonden. Oishi desu!
    Mocht er in de toekomst nog iemand behoefte hebben aan lekker eten: hij heet Kantaro sushi.

Als jullie nog enig idee hebben van waar dat ramen tentje zat, houden we ons aanbevolen! Na de goeie sushi zijn we hier ook erg benieuwd naar 😉
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 18 January 2017 · 08:22
    @willemien_w

naam wederom niet bekend, maar ik kan het je wel problemen uit te leggen;

wanneer je met je rug naar het station de stad in loopt heb je na zo'n 100 meter aan je linker hand het smile hotel liggen, ga deze straat in en loop een stukje voorbij het smile hotel, even verderop staat aan je linkerhand een soort vrijstaand houten huisje, keuken links in de zaak, tafeltjes rechts, dat moet em zijn,

als de eigenaar nog leeft, drinkt hij bier uit een zilveren beker,

succes
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 21 January 2017 · 12:45
    De eigenaar was druk aan het werk, maar wat een mooi figuur! En wat een goeie noodles! <3

En omdat je niet alleen maar tips kan gebruiken maar ook moet delen, hebben wij in Niseko de beste curry soup spot uitgezocht: Tsubara Tsubara in Hirafu. Minder obscuur maar niet minder lekker!
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 22 January 2017 · 12:34
    goed om te lezen dat jullie gebruik hebben kunnen maken van onze (culinaire) tips.
    wij zullen Tsubaru Tsubaru gaan checken mochten we ooit nog eens gaan, niet dat dit een vraag is overigens...

veel plezier nog!
  • powderpedro
    Tourist
    powderpedro op 23 February 2017 · 20:42
    impressie van trip in januari 2017:
  • Kip
    Advanced
    Kip op 25 February 2017 · 06:52
    Net een een weekje terug uit Japan. 2 weken geweest, meeste sneeuw gepakt in kiroro en centraal Hokkaido (ashahidake en tokachidake).
    Niseko was het 2 weken droog geweest dus zijn we snel weggegaan. Hierdoor nergens poeder in heel deze regio.
    Kosten vielen me mee. Eten is goedkoper dan in Europa en drinken doe je niet zoveel omdat er geen apres ski is. We hadden wel een 4x4 gehuurd zodat we lekker flexibel waren om poeder te zoeken. Kosten alles bij elkaar zo'n 2700 euro.

Toffe ervaring en geen spijt van, maar het skiën viel me wel wat tegen. Had de sneeuw dieper verwacht en het is wel heel erg vlak over het algemeen. Uitzonderingen daargelaten in centraal Hokkaido.
  • powderfranky
    Advanced
    powderfranky op 6 March 2017 · 10:56
    Wij zijn eind januari / begin februari twee weken op Hokkaido geweest. Wij hadden nagenoeg elke dag verse pow (20/50 cm). Ben het eens met de analyse hierboven dat het eten niet duur is (mits je openstaat voor Japans voedsel) en je minder drinkt dan in de Alpen door het ontbreken van apres-ski.
    De meeste skigebieden op Hokkaido zijn bovenin aanvaardbaar steil maar onderin vervlakt het nogal dus ik snap de opmerking hierboven wel. Voor snowboarders belangrijk om te weten dat je wat bospaadjes afprikt om weer terug bij de liften te komen. Je skiet veel door berkenbossen wat weer eens wat anders is dan in de Alpen, op de vulkanen zoals Ashahidake die wat hoger zijn is er wel ruimte om harder te chargen into the great wide open.
    Houd er wel rekening mee dat er overal riders zitten die poeder willen scoren: alles in de buurt van liften is begin van de middag verspoord. De skigebieden zijn allemaal klein, aan de pistes is weinig te beleven, tenzij er verse poeder ligt, maar die is op de piste binnen een half uur verspoord.
    Ik vond het een geweldige ervaring en kan het elke liefhebber van poedersneeuw van harte aanbevelen. Wat tipjes:
    Je moet wel een 4*4 huurauto nemen om optimaal te genieten.
    Ter plekke hotels reserveren.
    Kiroro en Kukusai pakken meer sneeuw dan Niseko.
    Niseko is druk, maar er valt echt wel poeder te scoren, een goed begin van de trip omdat het nog het meeste lijkt op wat je gewend bent.
    Teine heeft wat steiler terrein met waanzinnig uitzicht op de Oceaan en op Sapporo.
    Na de middag zijn de meeste skigebedieden relatief rustig.
    Otaru is prima uitvalsbasis en leuk stadje.
    Bezoek het snowfestival in Sapporo indien mogelijk. Hetzelfde geldt voor Tokyo.
    Ashahidake is heel bijzonder met de stinkende, rokende geisers waar je langs skint. Prachtig terrein en echte internationale poederski sfeer. Na een dagje poeder knallen daar hebben wij de onsen gepakt in het La Vista hotel.
  • Kip
    Advanced
    Kip op 6 March 2017 · 22:18
    Ja Sapporo Teine is inderdaad een tof gebied!
    Tokochidake was ook zeer nice...
  • BASC
    Advanced
    BASC op 7 September 2017 · 18:29
    Ik ga nu al 4 jaar naar Japan. Vind het heerlijk, de sneeuw is ongekend! Mensen super aardig en het eten heerlijk! Elke middag met je blote reet de onsen in is ook geniaal!

Kan niet wachtten om komende winter met First Tours te gaan! Hopen op net zo veel sneeuw als vorige jaren!

Spam: www.firsttours.nl
    First Tours

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro