Custom Ski Project

• PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 17 November 2015 · 19:40
    Overigens is dit ongeveer het resultaat wat je kunt verkrijgen met gebruik van peelply, een glad oppervlak wat niet of nauwelijks nabewerking vereist.

Discover the unknown
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 18 November 2015 · 15:51
    Thanks voor alle kennis en expertise. In het vervolg zal ik idd een uitgebreidere lay-up maken om alles beter te laten verlopen, en dan met name de luchtstroom. Nadat ik de pomp stop had gezet toch even een pvc buis (1 meter) in de mal gelegd en het tacky tape terug geplakt, gewoon om te kijken of het werkt, er werd aanzienlijk meer vacuum gezogen.

Zojuist beide skies losgemaakt van de mal. Alles ziet er ok uit en voelt aan als een ski. Met enige schaamte moet ik bekennen dat ik vermoed dat de topsheet met de verkeerde kant naar onder is geplaatst... Deze sheet trok ik er dus ook zo af...

De print ziet er nu wel duidelijker uit xD, omdat er een half transparante laag mist.
    Zou ik een nieuwe topsheet met epoxy op de skies in de mal kunnen leggen om vervolgens weer de pomp aan te slingeren?
    Of is een nieuwe laag epoxy, aanbrengen met epoxyroller oid, voldoende als topsheet?
    Of is het misschien een idee om de bovenste laag epoxy met textiel als topsheet te gebruiken?

Ik neig naar het eerste, dat is denk ik de meest solide vorm om de uiteindelijk functie van een topsheet te bereiken.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 November 2015 · 15:59
    Al mijn ongevraagde commentaren en tips zijn echt louter positief bedoeld hoor, het komt misschien een beetje betweterig over soms..... ik vind dit voor een eerste paar ski's echt een super resultaat! Dat er af en toe wat mis gaat hoort er gewoon bij, als ze het maar doen. 😃

Ik zou er gewoon met een roller een dun laagje op aanbrengen en klaar. Als je opschiet kan je ze dit weekend al testen!
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 November 2015 · 16:18
    En als je dat soort onbelangrijke foutjes dan nog als 'karakter' wegmoffelt is je eerste proef eigenlijk 100% geslaagd 😃
    Mooi hoor!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 18 November 2015 · 17:32
    Dank voor de complimenten mensen

@ieism, Dat vind ik alleen maar fijn, daarom post ik juist foto's en leg problemen uit vanuit mijn perspectief. Nieuwe kennis opdoen is ook één van de redenen waarom ik dit project ben gestart.

Op skibuilders.com hoorde ik ook van meerder mensen dat zonder topsheet een prima ski te maken valt. Ik denk dat ik nog een extra laag epoxy + eventueel vernis toevoeg om hem af te ronden.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 18 November 2015 · 19:21
    Nice work @Mucrup !

Nu snel er mee de poeder in 😃

(en topsheets zijn toch overrated)
    Rex Monte - Amor Nix
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 19 November 2015 · 11:44
    VET! Het is niet gewoon de peelply die je er daar van af trekt?
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 19 November 2015 · 14:48
    NICE!

Ik heb er ook geen topsheet op, in principe bedekt glasvezel ook genoeg. Ben alleen bang dat je decoratie erdoor kapot kan gaan. Met een roller eroverheen en dan topsheet aanbrengen zou wel goed moeten gaan.

Hoeveel gaf de onderdruk nu aan met de pvc buis erin?
    A winter without powder isn't a winter!
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 19 November 2015 · 15:46
    @Surfertje, haha nee. Twas toch echt een nylon topsheet van junksupply.com. Het effect is wel ong. zoals peeply als ik lees hoe dat werkt.

Ik weet dat het met mijn ski-stijl niet heel verkeerd is om een topsheet te hebben 😏, de topsheet van mijn huidige latten hebben het zwaar te voorduren. Echter deze brede poedervlotten hoef ik niet zo scherp te houden waardoor de skies elkaar minder snel beschadigen, dus dat scheelt weer.

Met pvc buis kwam de druk achterin op -0.6 atmosphere, maar ik had zoals ik zei het huidige folie en tacky tape herbruikt, dus echt helemaal goed werd het sowieso niet, in ieder geval een verbetering die we meenemen voor de volgende. Zojuist heb ik de skies nog een laag epoxy gegeven met een epoxyroller.
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 23 November 2015 · 17:18
    Nog een update, waarschijnlijk één van de laatste 😃
    Na de topsheet te hebben verwijderd heb ik twee lagen epoxy op de skies aangebracht als nieuwe topsheet/protective film

Nadat deze helemaal was uitgehard kon de ski worden uitgezaagd met de lintzaag

Na het uitzagen heb ik de randen geschuurd tot aan de staalkanten

De verschillende lagen van de ski waren niet helemaal perfect geposititoneerd, vandaar dat ik sommige onnauwkeurigheden en gaten heb gevuld met epoxy (leuk spul als je weet hoe het werkt 😃)
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 23 November 2015 · 17:32
    Ziet er net uit als echte ski's😃

Ik neem vanavond die bindingen mee naar Delft, kun je morgen naar snoworld!
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 23 November 2015 · 17:36
    Nadat de randen geëgaliseerd waren met epoxy en een schuurbuurt heb ik er met een freesconstructie een lichte chamfer/bevel op gezet (aflopende zijkantjes)

Deze randen wil ik nu lakken met botenlak, zodat het hout minder kwetsbaar is.

Ondertussen moeten de bindingen ook nog worden gemonteerd. Omdat het een home made ski is, staan er geen streepjes/indicatie van de fabrikant op mbt het monteren van de bindingen...
    Na wat wepowder topcis doorgespit te hebben (http://wepowder.nl/forum/topic/44152) en wat googlen heb ik besloten om de bindingen te positioneren volgens de volgende tuturial: http://www.gnolls.org/756/howto-mount-alpine-skis-using-the-ball-of-fo...
    Het is een homemade ski, dus niet super nauwkeurig geproduceerd, wel zo nauwkeurig mogelijk, maar het blijft lastig om dimensies zoals als 'running length', tip en tail lengte vast te stellen.

Eerst is het midden van de running length bepaald. De 'Ball of foot' wordt dan boven dit punt gepositioneerd. Vervolgens wordt het 'Center of the boot' overgenomen op de ski. Dit is het pijltje/streepje wat op de skischoen staat (voor degenen die dit nog niet wisten 😋)

Op bovenstaande foto zie je rechts de lijn voor het midden van de running length
    Links zie je de overgenomen 'Center of boot' lijn, met haaks daarop een centimeter lijn. Volgens de door mij gebruikte bronnen is het gebruikelijk om het 'Center of boot' punt op de schoen, 1 a 2 cm achter de lijnen te positioneren voor een poeder/off piste ski.

Mee eens?
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 20 December 2015 · 20:18
    Nog één laatste update dan…
    De bindingen heb ik eerst proef gemonteerd op een mdf lat.

Met een lichtbak die ik nog had liggen kon ik goed checken of de templates juist (geschaald) waren

Measure twice, drill once...

Gaten geboord (3,5 mm diameter en 8 mm diep), klaar om te schroeven

In elk gat een druppel epoxy laten vallen

Finished

De onderkant moest nog worden afgevlakt, de plaatselijke ski-boer had er al zijn twijfels bij, anyway: na één slijpbeurt was goed zichtbaar hoeveel reliëf er in de base zat:

Gelukkig vond ik elders iemand die de ski’s grover af kon vlakken en vervolgens een mooie structuur in de base kon zetten.
    Nog ff waxen:

En klaar.

Vanmiddag de latten getest in de ijskast van Zoetemeer, het is natuurlijk niet het de meeste ideale testomgeving gezien de omvang en doel van de ski, maar iets is beter dan niets.

Vraag me niet waarom, maar er lijkt bij het materiaalhok van Snowworld Zoetemeer een blacklight aan te staan. Hierdoor verkleurde het witte textiel uit mijn graphic layer en kwam de print iets beter uit de verf...

Je hebt er niets aan, maar tviel wel op...

De latten skiën lekker, door de zero camber voelen ze wat lomp aan wanneer je ze draagt en aantrekt, echter ze skiën gelukkig niet zo lomp als ik deed vermoeden. De early rise tail en de plaatsing van de binding op -1,5 cm geven een ander skigevoel dan een stel piste-latten. Helaas was de grote kicker er niet, dus heb ik de ski’s op de proef moeten stellen met een paar landingen van de kleine kicker. De ski’s hebben het goed uitgehouden en ik ben geen gekke dingen tegengekomen, alles ziet er nog goed uit. Op naar de echte sneeuw…

7-11 januari ga ik met een Epique trip naar St. Anton daar kan ik ze onder de juiste omstandigheden uitproberen. Natuurlijk neem ik nog wel een extra setje mee voor het geval dat 😉.

Voor nu, allen bedankt voor het volgen van dit topic en in het bijzonder dank voor alle hulp m.b.t. tot materialen, gereedschappen, bouwproces etc. 😃
  • rollie
    Beginner
    rollie op 20 December 2015 · 20:42
    hahahaha, ik vroeg me vandaag al af wie er met die enorme bakken toch de hal in ging! Had ik je toch even moeten aanschieten. Ziet er gaaf uit, veel plezier en succes straks in St. Anton! 😀
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro