snowboarden: is er leven na de dood?

By dr.Gear on 29 September 2015 · 34

Snowboarden zit in een crisis. In de jaren '90 van de vorige eeuw stapten de skimerken massaal in het snowboarden. Snowboarden had de toekomst en analisten en experts voorspelden dat bij de start van het nieuwe millennium nog maar 15% van de wintersporters op ski's zou staan. Om de boot niet te missen stapten de skimerken massaal in het snowboarden. Nu 25 jaar later is de realiteit een compleet andere. Snowboarden is een krimp sport, de van origine skimerken investeren nauwelijks nog in hun snowboardtak en de radicale snowboard kids van toen zijn vijftigers geworden die rijk geworden in de sport hun binding met het board zijn verloren.

Dr. Gear liep afgelopen winter voor de zoveelste keer rond op de wereldwijde trade shows. In Denver, maar ook op de ISPO in Munchen was het beeld treurig. Op de snowboard beursvloer is in 20 jaar niets veranderd. Er staat een grote halfpipe, houthakkers shirts, snoeiharde muziek en halve liters bier om 10 uur in de ochtend. 'Radical dude'.

Een mengeling van tieners op een skateboard aan de ene kant en vijftigers met een bierbuik, maar de kledinglooks van toen aan de andere kant doet een poging de stemming er in te houden. Snowboarden koos er 20 jaar geleden voor om het equivalent van skateboarden in de sneeuw te worden. Jochies die al railslidend door een stad knalden kregen de voorkeur en daarna werd de tunnelblik smaller en smaller. Een niche die niet iedereen paste. Veel snowboarders stapten over op ski's of stopten simpelweg met de (winter)sport.

Is dit de toekomst?

Toch zijn er 3 opvallende trends waar te nemen die aantonen dat het snowboarden niet dood is. Allereerst is er Japan. In geen enkel land in de wereld wordt zoveel gesnowboard en 'kleine' merken als Moss en Gentemstick houden het vuur brandend en geven het door. Ten tweede is er zo iemand als Jeremy Jones. Een rijder die door de industrie als te oud werd bestempeld en iemand die ze bij O'Neill het liefste de zak hadden gegeven. Het is dat Jeremy een ijzersterk contract had, maar anders. Maar veel belangrijker in dit verhaal zijn zijn Jones Snowboards. Jeremy leurde al geruime tijd met wat concepten voor boards. Concepten die door de branche werden afgedaan als boards voor oude lullen. Daar viel niets mee te verdienen. En dus begon hij zijn eigen merk (met de hulp van Nidecker) en het succes verhaal mag bekend heten. Als derde is er de terugkeer naar de roots. We gaan dieper de backcountry in, laten piste en park massaal links liggen en zijn bereid voor het avontuur een paar stappen te zetten.

Snowboarden is niet dood, maar het bestaande business- en marketingmodel is aan vervanging toe. Wat dat betreft kan het snowboarden heel veel leren van het surfen en skateboarden. Want surfen heeft hetzelfde probleem gehad: 'Throughout the early 90's Kelly Slater was redefining performance surfing on ultra narrow, heavily rockered 6'1"s. While about 1% of the general surfing population could actually ride these types of boards, the other 99% struggled.'

Boards voor een niche groep zijn in de regel niet leuk voor een grote groep. Dat heeft men geleerd in de wereld van het surfen, maar ook in de wereld van het skien. De skimerken kopierden alle mooie dingen van het snowboarden (de g-krachten tijdens het carven, makkelijk de poedersneeuw in, het vrijere gevoel) naar het skien en dat deden ze erg goed. Want laat dr. Gear eerlijk zijn. Skiers springen hoger, doen radicalere tricks, gaan sneller, zijn efficienter op de berg en vallen in de regel minder vaak. Claims waarvan snowboarders altijd vonden dat zij beter in waren. En terwijl het skien weer leuk werd na jaren op bikkelharde latten zonder enige wendbaarheid te hebben gestaan, wandelde het snowboarden een niche tunnel in.

Maar gelukkig worden snowboards weer leuk en is snowboarden gewoon heel leuk, waarom zouden zoveel van ons het anders nog doen? Als dr. Gear hard, hoog en snel wil gaan dan worden de ski's ingepakt. Maar voor het vrije gevoel dat dr. Gear ook op een surfplank krijgt pakt hij zijn snowboard. En dat gebeurt de laatste jaren steeds vaker. Een reis naar Japan en het aanschouwen van de Carve clinics van Erwin Heeres hebben dr. Gear zijn ogen geopend. Niet dat de parkboys en railkids geen recht hebben op hun boards. Zeker wel, maar kom daar niet bij dr. Gear bij aan.

Morgen publiceert dr. Gear een hele zwik aan snowboards die het plezier weer terug brengen, maar tot die tijd een vraag aan jou. Waarom ben jij blijven snowboarden?

Comments

• woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 29 September 2015 · 13:56
    Mooi artikel! Voor het grootste deel sta ik ook op ski's. Enerzijds omdat mensen om mij heen op ski's staan, maar ook omdat ik het gevoel heb nooit uitgeleerd te zijn op ski's.

Maar wat mij echt een kick geeft, is wanneer er voldoende poeder ligt voor m'n snowboard. Een hark op de piste, veel te stijf tussen de bindingen. Maar dan... In een maagdelijke poedervlakte komt dat ding tot z'n recht. En dan kan het skiën me gestolen worden. Snowboarden is nog steeds cool en heeft naar mijn idee bijgedragen aan de ontwikkelingen in de skiwereld. Ik denk ook niet dat ik ooit met snowboarden ga stoppen.
    one way to go down
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 September 2015 · 13:57
    "Waarom ben jij blijven snowboarden?"

Omdat skiën er zo lullig uit ziet. 😉

Snowboarden is in principe best springlevend, maar er worden wat minder spullen verkocht en daar worden de grote graaiers niet blij van. Ik zie genoeg kleine fabrikanten die prima draaien omdat ze een vernieuwend of bijzonder product hebben, een merk als Furberg is zelfs vrij vroeg in het seizoen meestal al uitverkocht.

Als je zoals de grote merken doen, veel te veel boards in je gamma hebt die niets toevoegen behalve een ander printje, dan blijf je met veel stock zitten en zal je heel vroeg in het seizoen je prijzen al moeten verlagen. Die trend zie je steeds meer, en in het algemeen worden de boards daar goedkoper van wat de marges drukt. Wie koopt er tegenwoordig nog een board voor de volle prijs, niemand. Behalve als je toevallig iets bijzonders wil of iets vernieuwends dus. Weg winst.

Ga in het weekend eens in een willekeurig resort vlakbij de grote steden van Italie kijken, de jonge snowboarders vliegen je om de oren. Kwestie van stijl dus. 😃 Okee, in de rest van de wereld neemt het aantal af maar in principe heb ik daar geen moeite mee. Een niche sport kan ook best leuk zijn (kijk naar Telemarken).
    splitfest.nl
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 29 September 2015 · 20:30
    Huh ?? Wat een rare vraag ?? "Waarom ben jij blijven leven?" vraag je toch ook niet ... ?!?
    sbs roelz
  • Rogier86
    Advanced
    Rogier86 op 29 September 2015 · 21:51
    Prima vraag van Dr. Gear. Want zoals hij al zelf beschrijft:
    " Want laat dr. Gear eerlijk zijn. Skiers springen hoger, doen radicalere tricks, gaan sneller, zijn efficienter op de berg en vallen in de regel minder vaak. Claims waarvan snowboarders altijd vonden dat zij beter in waren. En terwijl het skien weer leuk werd na jaren op bikkelharde latten zonder enige wendbaarheid te hebben gestaan, wandelde het snowboarden een niche tunnel in. "

Is het een niche tunnel of moeten we ons afvragen of er uberhaupt nog licht aan het einde van de snowboard-tunnel is? Als skien sneller en radicaler is wordt het vanzelf ook weer uber-stoer en hip gevonden. En dat is nu net de reden waarom de jeugd in de jaren '90 in groten getale overstapte op snowboarden.
  • evan
    Advanced
    evan op 30 September 2015 · 00:01
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 October 2015 · 15:33
    Waarom ik ben blijven snowboarden? Nou, omdat een carve op een board nou eenmaal radicaler, dieper en beter is. Kom ik met mijn neus superdicht bij de sneeuw.

Is skieen handiger op een berg? Ja. Maar het gaat niet om handig. Het gaat om die bocht. Die middelpunt vliedende kracht. Jezelf bijna plat in de bocht kunnen leggen en een superdikke spray trekken.

Ja, dat kan op ski's ook, carven en supervette sprays trekken. Maar op een board gaat het nog net effe wat beter. Omdat het een enkele brede plank is. Omdat het zo natuurlijk voelt. (Dat zal een goeie skieer ook zeggen, weet ik)

Dat, en omdat ik geen zin heb het skieen te leren. Ik wil NU de poeder in, op skies moet ik dan weer van voren af aan beginnen. Nee zeg. Dan split ik gewoon mijn board wel. En hoppen. En routes uitkiezen met minder traverses erin.

Hop! Hop!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • old_chap
    Advanced
    old_chap op 1 October 2015 · 17:03
    Waarom ik ben blijven snowboarden? Dat is omdat snowboard schoenen comfortabeler zijn, je zo gezellig lepeltje lepeltje in een anker lift omhoog kan, dat je voorkeur links of rechts mag zijn zonder daarover in discussie te hoeven, dat je slechts 1 item hoeft te zoeken in het donker als je een bakkie te veel op hebt, dat ik mijn snowboardende zoon wat kan leren (tijdelijk waarschijnlijk)……

maar vooral dat ik na 20 jaar nog altijd met een big smile op mijn boardje in de bergen bezig ben
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 1 October 2015 · 17:29
    omdat ik geen zin heb het skieen te leren. Ik wil NU de poeder in, op skies moet ik dan weer van voren af aan beginnen. Nee zeg. Dan split ik gewoon mijn board wel. En hoppen. En routes uitkiezen met minder traverses erin.
    Dutchess op 1 okt 2015 15:33

Precies dit!
  • Vincent.S
    Beginner
    Vincent.S op 1 October 2015 · 22:03
    Logisch, nog nooit op ski's gestaan en kan me niet voorstellen waarom dat beter zal zijn
  • holi4
    Beginner
    holi4 op 2 October 2015 · 06:25

Omdat ik een recalcitrant mannetje ben
  • Yama220
    Tourist
    Yama220 op 7 October 2015 · 14:01

Nooit iets anders gedaan in de sneeuw. Na windsurfen en skateboarden was snowboarden de meest logische stap en heb ook totaal geen behoefte om te gaan skieën. Dat snowboarden eventueel minder populair word bij de massa interesseert mij overigens geen reet, ik zal altijd blijven boarden, ongeacht wat "men" daarvan denkt te moeten vinden.
  • PieterPOW
    Tourist
    PieterPOW op 7 October 2015 · 21:10
    Omdat het eens wat anders was dan skiën, omdat je minder moeite moet doen om die beide benen bij elkaar te houden en omdat het gewoon sierlijker en speelser is!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 7 October 2015 · 21:35
    Waarom springen sommige mensen in de defensieve houding? Volgens mij hoef je tegenover niemand te verantwoorden waarom je snowboard of skiet. Als je maar plezier hebt in waar je mee bezig bent.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 8 October 2015 · 07:52
    Omdat het eens wat anders was dan skiën, omdat je minder moeite moet doen om die beide benen bij elkaar te houden en omdat het gewoon sierlijker en speelser is! PieterPOW op 7 okt 2015 21:10
    Monoskiën is ook weer helemaal de bom. 😉
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 8 October 2015 · 13:39
    Waarom springen sommige mensen in de defensieve houding? Volgens mij hoef je tegenover niemand te verantwoorden waarom je snowboard of skiet. Als je maar plezier hebt in waar je mee bezig bent. AlexSki op 7 okt 2015 21:35

Er wordt een stelling vermeld : "snowboarden is dood" en vervolgens wordt er gevraagd "waarom ben jij blijven boarden"? Dan is het logisch dat er reacties komen.

Ik ben blijven boarden omdat ik dit na 20 jaar nog steeds met veel plezier doe, en imo je met een board toch het lekkerst in de dikke poeder bezig kunt zijn.
    Al moet ik wel zeggen dat ik vorig jaar na erg lang weer op de ski's gestaan heb, en dat toch ook wel heel leuk vond, gelukkig hoef ik geen keuze te maken.
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 8 October 2015 · 20:00
    Het surf en vrijheidsgevoel in de diepe pow, need to say more?
    Dat krijg je niet met skieen imho...

PS mooi artiekel, zelfs met de kinderlijk eenvoudig rijdende rocker planken gaan heel veel kids weer skieen....!
    Misschien een generatieding? De ouders van de kids die nu gaan wintersporten skieen nog steeds voor het overgrote deel dus gaan de kids dat ook doen, en zeker nu het zo ontzettend cool is (ja dat is het op die grote latten) blijven ze dat doen.
    Als het snowboarden zolang cool was dat het merendeel het langer gedaan zou hebben zou de generatie daarna er eenvoudiger instappen.

Daarnaast is de moeilijkheidsgraad nog steeds een ding, ik zie vrienden na een jaar op een plank toch gaan skieen. Dan kunnen ze makkelijker meekomen...
    sneeuw, pffff
  • Rolfenize
    Tourist
    Rolfenize op 8 October 2015 · 20:24
    Skieën, snowboarden, windsurfen, golfsurfen, kitesurfen. Allemaal hetzelfde: Plezier hebben met de elementen en intens blij zijn als alles samen komt!

Die kids die weer massaal gaan skieën, Wat moet je anders met zo'n selfie stick? Met skieen wordt ie multifunctioneel en valt er tenminste nog iets te prikken.

Ik geloof helemaal in de weg die merken zoals Gemstick inslaan, lekker fun, kort breed, andere tail. Over tien jaar staan we na een korte bloei weer op dit punt met allemaal het zelfde board in de hand and then what?!.

Waarom ik blijf snowboarden? Ik denk dat het iets met surfen te maken heeft, maar stiekum twijfel ik ook wel eens bij een goede deal met skis 😀
  • Vincent.S
    Beginner
    Vincent.S op 8 October 2015 · 23:58
    Hans, ik wil ook zo'n pet
  • Kingma
    Tourist
    Kingma op 9 October 2015 · 09:30
    Ik vind de post een beetje negatief... De niche is nice! Ga lekker allemaal skiën maar doe het voor de juiste redenen. Als freestylen of street voor kinderen is, dan is freeriden voor ouwe lullen haha. Ik snowboard vanwege de éénvoud (maar je kan het zo moeilijk maken als je wil 😉 omdat het leuk is en omdat ik het er mooier uit vindt zien dan skiën. Heb overigens niets tegen skiën.
    when men and mountain meet
  • kanski
    Elite
    kanski op 9 October 2015 · 09:34 Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 13 March 2019 · 11:00
    Het volgende vraag ik me af (en die vraag past wel in dit topic vind ik, maar ook in deze topics: https://wepowder.com/nl/forum/topic/92574; https://wepowder.com/nl/forum/topic/256337).

Vorige week werd bekend gemaakt dat Transworld Snowboarding er helemaal mee ophoudt. Een iconisch snowboard magazine sinds 1987. Daarnaast ook o.a. online content en producent van films.
    https://snowboarding.transworld.net/news/transworld-snowboarding-magaz...

In het voorwoord van de laatste Taste (het enige overgebleven magazine in NL!) wordt gezinspeeld op een mogelijk einde van het magazine na 20 jaar (wordt in het midden gelaten).

Teken aan de wand?

Of is het nu eenmaal de huidige tijd (social media, online) en houdt het geen verband met de sport an sich?
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • ardt
    Advanced
    ardt op 13 March 2019 · 11:17
    Dat staat los van de sport. Transworld Skateboarding is ook geschrapt terwijl skateboarden groter is dan ooit. Abonnees krijgen Men's Journal ter vervanging 😆
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 13 March 2019 · 11:22
    @pulverdude taste gaat online in een nieuw format. Ik denk eerder dat we te maken hebben met een transformatie naar online.
    Steeds meer marketeers willen influencers, klicks, cookies, conversie en (kopen) reviews.
    Online is de oorlog gaande en dat gaat allemaal ten koste van onze privacy of komt in de vorm van gekocht en #fakenews

Transworld en Taste zijn offline bladen die het moesten hebben van een mix van advertenties en abonnees.
    Omdat de adverteerders niet meer willen betalen voor offline is het einde van deze bladen gekomen.
    Uiteindelijk allemaal (deels) dankzij onszelf omdat we graag klikken, onze digitale sporen achterlaten en voor het goedkoopste gaan.

Ondertussen zie ik dat de jeugd in Zwitserland, Noorwegen en Italië weer gaat snowboarden en poppen er overal enthousiaste merkjes op die een andere richting kiezen. De soul is nog steeds springlevend, de commercie worstelt alleen een beetje..

*message edited by meteomorris op 13 Mar 2019 11:24 (1% bewerkt)
    May the powder be with you.
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 13 March 2019 · 11:47
    Bedankt voor je reactie @meteomorris. Ik vind het jammer dat steeds meer offline bladen het niet redden. En of de Taste als online format gaat werken vraag ik me af. Het Nederlandse Snowboarder magazine had een paar jaar geleden ook die stap gemaakt, maar niet lang volgehouden.

*message edited by pulverdude op 13 Mar 2019 12:11
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 March 2019 · 12:03
    Als ik even snel tel heb ik 7 skiërs aan het powsurfen gekregen dit seizoen, waarvan 1 blijvend.
    Wat ik niet echt snap is al die snowboarders die hun kids op ski's zetten. Hou je niet van ze ofzo? 😉
    splitfest.nl
  • Micko
    Advanced
    Micko op 13 March 2019 · 12:24

Wat ik niet echt snap is al die snowboarders die hun kids op ski's zetten. Hou je niet van ze ofzo? 😉 ieism op 13 mrt 2019 12:03

Omdat ze pas vanaf 7 jaar lessen kunnen volgen? En soms zelfs vanaf 10 jaar pas...
  • ardt
    Advanced
    ardt op 13 March 2019 · 12:27
    @ieism dat komt doordat skischolen en ouders een mythe in stand houden dat je eerst moet leren skiën. In Japan zag ik de jongste kleuters op een board staan - kennen nog geen voor of achter en draaien constant 360s. Skiërs moest je met een vergrootglas zoeken.

Wat die bladen betreft, het speelt zich allemaal online af. Snowboarden en skateboarden lopen daarin voorop, mede door de jonge aanhang. Geprinte blaadjes zijn voor wielrenners enzo.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 March 2019 · 12:34
    En omdat ouders dat accepteren. Ik ga liever in een ander land op vakantie waar mijn dochter wel mag snowboarden. Ski heil, fuck die bullshit.

Met die bladen in print ben ik het wel eens, wie leest er nou nog magazines. Je kan ook niet echt bewegende beelden in een magazine plaatsen, dat helpt ook niet echt bij een actiesport.
    *message edited by ieism op 13 Mar 2019 12:35 (3% bewerkt)
    splitfest.nl
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 13 March 2019 · 12:51

Wat die bladen betreft, het speelt zich allemaal online af. Snowboarden en skateboarden lopen daarin voorop, mede door de jonge aanhang. Geprinte blaadjes zijn voor wielrenners enzo. ardt op 13 mrt 2019 12:27
    Haha, got me. Voel me wel een ouwe lul zo, ik draai ook nog cd's 😉 (overigens de uitgever van Taste maakt onder meer ook het mooie Wielrenblad...)
    *message edited by pulverdude op 13 Mar 2019 12:52 (11% bewerkt)

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro