Minder vlees = lagere sneeuwgrens?

• AlexP
    AlexP op 5 December 2015 路 10:43
    @Thomas, de onzinnige discussie gaat gewoon door hoor (when will they ever learn?)

• Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 December 2015 路 10:57
    馃槂

Dat zeg ik: http://www.populationconnection.org/

Met abortus hoef ik bij mijn vriendin niet meer aan te komen. 馃榾
  • vasco
    Advanced
    vasco op 5 December 2015 路 11:37
    Nog een korte vraag over de methaanuitstoot van koeien, de grootste veroorzaker van de klimaatimpact van vlees: Waarom wordt dit als broeikasgas geteld? Dit methaan is toch niet fossiel van oorsprong (een koe tankt geen diesel voor zn spijsvertering)? En daarmee zou deze uitstoot dus ghg-neutraal moeten zijn, als de groei van het voedsel wordt meegenomen (vgl biobrandstoffen / hout stoken)?
    Of zit het verschil hier in het feit dat koeienvoedsel CO2 opneemt (fotosynthese), terwijl koeien CH4 uitstoten, met een factor 23 verschil in greenhouse-potential? JaapvR op 4 dec 2015 13:18

Niet alle broeikasgassen komen uit fossiele brandstoffen. Ook grote delen permafrost bevatten veel methaan, die door ontdooiing langzaam in de atmosfeer komen.

Ik ben zelf wetenschapper, en zie hoe ongelofelijk ingewikkeld het klimaat is. Sceptici vinden altijd wel een discutabel puntje in onderzoek. Dat is echter geen reden om niet met zijn alleen heel hard aan de slag te gaan om onze invloed op het klimaat (uitstoot, ontbossing, en uitputting) te verminderen. Zie het als een experiment met onze hele aarde. Wat er precies gaat gebeuren is nog niet geheel duidelijk, maar bijna alle prognoses wijzen erop dat het een stuk minder leefbaar gaat worden, een risico dat we niet willen lopen. Aan ons de keuze: Van te voren opgeven en daar later waanzinnige spijt van gaan krijgen, of hard aan de bak om er met zijn allen iets aan te doen.

Een kleine bijdrage met meer skiplezier:
    Maak van weekend tripjes naar de poeder een week vakantie. Meer skitijd per reiskilometers Als je daar dan ook nog onbetaald verlof voor opneemt is dat al helemaal een goede investering: Minder economische activiteit betekend ook minder uitstoot!
  • Haas
    Expert
    Haas op 5 December 2015 路 13:49
    mooie discussie!
    @ArjenLubach... geniaal!
    @meteomorris goed bezig!
    @vasco +1
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 5 December 2015 路 14:19
    Kak... ik heb net zo genoten afgelopen weekend in Adelboden. Dat smaakte naar meer.
    Maar ik ben al bezig om een lang weekend later in het jaar op te rekken.

Ps: geen kids en al 33 jaar vegetari毛r, dus misschien heb ook wel wat credits 馃榾
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 5 December 2015 路 16:37
    Uiteindelijk is het effect van minder vlees ongeveer hetzelfde als een wat zuinigere auto rijden. Ga dan maar met de trein naar de Alpen en al helemaal niet met vliegtuig naar Japan of Canada.

In plaats van het altijd maar over reduceren te hebben, moet je parallel daaraan ook denken aan effectieve oplossingen. De juiste mix van duurzame energie bronnen met daarbij energie opslag. De mix is afhankelijk van lokatie.

Maar goed, jullie zijn allemaal welkom op mijn afstudeer praatje, ergens rond zomervakantie 2016 馃槈
    www.instagram.com/gilbertsmink/
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 5 December 2015 路 16:43
    Uiteindelijk is het effect van minder vlees ongeveer hetzelfde als een wat zuinigere auto rijden. Ga dan maar met de trein naar de Alpen en al helemaal niet met vliegtuig naar Japan of Canada.

In plaats van het altijd maar over reduceren te hebben, moet je parallel daaraan ook denken aan effectieve oplossingen. De juiste mix van duurzame energie bronnen met daarbij energie opslag. De mix is afhankelijk van lokatie.

Maar goed, jullie zijn allemaal welkom op mijn afstudeer praatje, ergens rond zomervakantie 2016 馃槈 GilbertS op 5 dec 2015 16:37

@GilbertS ik zie graag de vergelijkende data van minder vlees versus de auto.
    May the powder be with you.
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 5 December 2015 路 18:32
    Paar weken geleden was dat filmpje van Lubach over team vleesch ineens heel populair, maar dat getal/percentage was zo hoog, dat ik er niks van geloofde. Ik had toen wat informatie gezocht en zelf een berekeningetje gedaan. Die heb ik niet meer, maar kan ik wel nog een keer doen als mensen hier dat interessant vinden?

Hier een stukje op NRC, lekker simpel en overzichtelijk. Wanneer je met 2 personen 2 dagen per week geen vlees eet, scheelt dat 320 kg CO2 equivalent per jaar. Volgens hun bespaar je 500 kg wanneer je een kleinere auto rijdt en voor vakantie een grotere huurt. Zelfs je voedsel verspilling terug brengen helpt meer.

Toen had ik wat andere artikelen bekeken, maar na een snelle zoek actie kom ik nu even op dit artikel: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es102221h . Daaruit komt weer hetzelfde, veranderen van je dieet is ongeveer dezelfde besparing als een zuinigere auto. Wel is het aanpassingen van het dieet beter voor je portemonnee volgens hun (dit is wel voor de US waar benzine een stuk goedkoper is). Als je wilt kan ik je prive dat artikel wel opsturen, ik kan ze gratis inzien als student.

Maar ja, de vlees industrie geeft dan nog steeds veel uitstoot. Maar dat vind ik een beetje makkelijk. Als je dat je overweging is, dan moet je ook verder kijken. Bijvoorbeeld naar ge茂mporteerd fruit en groente uit onze kassen. Palmolie is volgens mij ook verschrikkelijk als je de bosbranden in Indonesi毛 als uitstoot meerekent.

In plaats van reduceren, kun je ook gaan voor een aanpassing in productie wijze, waardoor je het wel gewoon allemaal kan blijven eten. Er zijn nu bijvoorbeeld een paar kassen in Nederland die verwarmd worden met geothermische aardwarmte.

Uiteindelijk is het allemaal veel te complex om er nog wat van te snappen. Afhankelijk hoe je het rekensommetje maakt komt dat iets verschrikkelijk slecht is, of juist wel meevalt. Laten we ons daar niet mee bezighouden, maar kijken wat we kunnen doen aan het proces om deze wel goed/schoon/eerlijk te maken.

Ik weet ook niet precies de oplossing, maar denk wel dat we gewoon moeten gaan investeren in duurzame energie. Daarbij accepteren dat dit ons even meer geld kost, en we niet alles meteen goed doen.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 5 December 2015 路 20:09
    Ik weet ook niet precies de oplossing, maar denk wel dat we gewoon moeten gaan investeren in duurzame energie. Daarbij accepteren dat dit ons even meer geld kost, en we niet alles meteen goed doen.

Je weet de oplossing dus wel!
    Vrij binnenkort moet alle energie schoon zijn, en schieten we weinig op met onze dubbelglas- en gas ipv- steenkool strategien. Toch gaat in mijn ogen de (poltieke) discussie en het beleid teveel over reductie en te weinig over de transitie.
    [en ondertussen is hier, 250km boven de poolcirkel, alweer 10cm regen gevallen, die normaal gesproken een meter sneeuw had kunnen zijn...]
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 5 December 2015 路 20:32
    @GilbertS ik ben nog steeds benieuwd naar je berekening. 馃槈 http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2012/5/Steeds-meer-vlees-geconsume...
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 5 December 2015 路 23:12
    @jaapvr de eerste stap naar schone energie is een om je energie vraag te verminderen. Omdat hernieuwbare energie per definitie erg variabel van nature zijn moet die capaciteit vele malen groter zijn dan je energie vraag. Dit kun en moet je verkleinen met energie opslag en een vermindering in energie vraag. Dus ja, wel dubbel glas, maar het daar niet bij laten.

@meteomorris In Engeland heeft een gemiddeld dieet 7.40 kg CO2e per dag, een gemiddeld vegetarisch dieet 5.79 kg CO2e per dag ("The relative greenhouse gas impacts of realistic dietary choices", C.N. Hewitt 2012). Dat is dus 22% reductie.

Uitstoot per huishouden voor categorie "food, drink, tabacco" voor EU-27 is 17.12%. (http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/daviz/share-of-globalenvironmen...)

Een reductie van 22% geeft dus een reductie van 0.1712*(1-5.79/7.40) = 3.7% reductie. Eigenlijk nog minder dus, omdat ook tabak is meegenomen.

"Transport en communication" staat voor 23.1% van de totale uitstoot van een huishouden. Dus ipv vlees eten kun je dezelfde reductie maken door een auto te gaan rijden van energieklasse A ipv C/D. Dat is 0.231 * 0.20 = 4.6% reductie.

Waarschijnlijk haal je dezelfde reductie door 120 te rijden ipv 180 naar de alpen 馃榾

Of maak ik nu ergens een giga fout?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 5 December 2015 路 23:55
    @GilbertS
    Lezenswaardig: http://lcafood2014.org/papers/99.pdf

Kijk ook nog eens kritisch naar de EU data (transport is natuurlijk meer dan enkel een auto)

Ik ben ook benieuwd tot welke uitkomst je komt als je aan de slag gaat met de kilo's vlees die ik in een eerdere link met je deelde.

Geen giga-fout, maar in termen van Munter: kritisch de data filteren alvorens tot een go- No go beslissing te komen 馃槈
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 December 2015 路 10:03
    @GilbertS waar gaat je afstudeerpraatje eigenlijk over? Klinkt interessant.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 December 2015 路 11:16
    @jaapvr de eerste stap naar schone energie is een om je energie vraag te verminderen. Omdat hernieuwbare energie per definitie erg variabel van nature zijn moet die capaciteit vele malen groter zijn dan je energie vraag. Dit kun en moet je verkleinen met energie opslag en een vermindering in energie vraag. Dus ja, wel dubbel glas, maar het daar niet bij laten.

Eens. Maar op basis van de discussie in media en politiek lijkt het alsof 'we' het wel willen laten bij vermindering; de urgentie voor de transitie krijgt imho te weinig aandacht.. Het uitrollen van hernieuwbare energie (inclusief de benodigde aanpassingen in infrastructuur) is een veel langduriger project, dat meer onderzoek en investeringen vergt dat het installeren van dubbelglas. We lijken ons nu slechts op het laaghangende fruit te concentreren. Vanuit de politiek gaat er nog altijd meer subsidie naar fossiel dan naar hernieuwbaar, en de grote 'energie'-maatschappijen concentreren zich nog steeds liever op olie-exploratie dan op het leiden van de transitie. Het goede voorbeeld wordt iig niet van bovenaf gegeven, dus het is aan 'ons' om het momentum op te bouwen.. Succes met je thesis, stuur tzt vooral een link als ie online staat!
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 6 December 2015 路 15:57
    @meteomorris Ik heb mijn lawine cursus in Canada gedaan, daar vertellen ze je niet over meneer Munter 馃槈 (En ik heb steeds last dat mijn berichten niet geplaatst worden. Als ik te lang aan het typen ben, ik weet niet precies? Dit bericht had ik eigenlijk vanochtend al geschreven)

Maar je hebt gelijk, daar dacht ik nog aan. Die transport categorie moet ik natuurlijk eerst nog filteren tot personen auto's. Verder heb ik je link alleen even kort geopend, maar niks mee gedaan.

Dus, via http://www.eea.europa.eu/publications/why-are-greenhouse-gases-decreas... dan even (niet gelezen, alleen gescanned)
    0.197 * (5/8) * 0.20 = 2.5%, yes minder idd. Maar we rijden in Nederland al de zuinigste auto's van Europa.

Maar goed, dit is voor nu wel zo een beetje alle tijd die ik er aan wil besteden.
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 6 December 2015 路 16:13
    @meteomorris Thesis gaat over een energie onafhankelijk geheel elektrische woonwijk, met transport ge茂ntegreerd. Woonhuizen zijn uitgerust met zonnepanelen en er is een of meerdere windturbines op afstand. Helaas zijn deze energie bronnen nogal variabel van nature, waardoor seizoensopslag nodig is. Dit wordt gedaan door regen op te vangen en om te zetten in waterstof met een electrolyzer, wanneer er een overschot aan energie beschikbaar is. Dit wordt onder druk (kan ook anders) opgeslagen en kan weer omgezet worden naar elektriciteit met een fuel cell, wanneer er een energie tekort is.

Nu wordt er vanuit gegaan dat er genoeg Fuel Cell Electric Vehicles (FCEVs) in de woonwijk beschikbaar zijn, die de stroom leveren. Dus al deze auto's bij elkaar zijn een soort energie centrale.

Hiervan ga ik een model opstellen, die een optimalisatie moet gaan kunnen maken van verhouding wind/zon/opslag capaciteit etc. Dit kan ook per locatie anders zijn. Noorden van europa heeft vaak meer wind in de zomer en het zuiden heeft natuurlijk veel meer zon.

Uiteindelijk gaat het erom wat de laagste energie prijs oplevert. Dus kosten gaan ook ge茂ntegreerd worden. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat een veel goedkopere aanschafwaarde van een electrolyzer zwaarder weegt, dan de extra verliezen ten opzichte van een effici毛ntere, maar veel duurdere variant.
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 6 December 2015 路 16:14
    Groetjes vanaf de Kitzsteinhorn trouwens 馃槈
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 16 December 2015 路 15:03 Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 December 2015 路 15:05
    Omdat jullie komkommer eten, heb ik dus nu geen sneeuw. Lekker dan.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 December 2015 路 16:29
    @tsc72149 LOL. Heb je het onderzoek al gelezen? Is gebaseerd op de eetgewoontes van Amerikanen en de aanbevelingen van de Amerikaanse overheid. Lees eerst het onderzoek dan praten we verder. http://link.springer.com/article/10.1007/s10669-015-9577-y...

Journalisten lezen tegenwoordig geen onderzoeken meer. Die doen enkel 'cut and paste'.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 16 December 2015 路 16:34
    Kwam op mij ook nogal sketchy over, op zijn zachts gezegd.
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 16 December 2015 路 17:17
    Ik kwam dit vermakelijke artikel op Geenstijl tegen en moest gelijk aan dit topic denken.
    (Excuses als jullie de schrijfwijze van geenstijl niet kunnen waarderen)

Groente drie keer slechter voor milieu dan vlees!

Milieumalloten brullen al een tijdje dat een vegetarisch dieet veel beter is voor het milieu dan een dieet voor normale mensen, met vlees. Een universiteit heeft dat eens nagezocht en concludeert: 'uh, nee'. Voor de productie van een krop sla wordt meer CO2 geproduceerd aan teelt, transport en opslag dan voor een mals stukje spek. Veel meer? Ja, drie keer zoveel. Niet dat vlees eten goed is voor het milieu, maar vegetarisch eten is gewoon nog veel slechter. Dat geldt overigens niet alleen voor het milieu, maar ook voor het menselijk lichaam. Een dagelijkse hap vlees houdt het gestel gezond. Maar goed, we kunnen dus RoosVonkiaans concluderen dat sla-eters hufters zijn, want zij slopen het milieu. Al die biologische Marqt-hipsters verneuken deze planeet drie keer heftiger dan nuchtere mensen die gewoon elke dag wat diepvriesburgers van de Lidl in de koekenpan pletteren. Of, om het om te draaien, zelfs de planeet zegt 'optieven met dat kut vegetarische dieet, stelletje sla-scharminkels. Jullie stinken!' Dit onderzoek is mooi. Omdat milieuschreeuwerds vanaf nu een vleesdieet moeten promoten, in plaats van een vegetarisch dieet. Eet minder groente, meer vlees, dat is beter voor het milieu. Tenzij al die planeetpaaiers hypocriete vaatdoekjes zijn, komen ze nu terug op hun eerdere beweringen en zijn ze voor vlees. Want elke keer als je een schijfje komkommer eet, zakt er ergens een atol een centimeter dieper onder water. SLA IS MOORD! Aarde op 茅茅n, eet een koe!

Betreffende onderzoek:

http://www.independent.co.uk/news/science/vegetarian-diet-bad-for-envi...

EDIT: oh, ik zie nu hier boven dat ik niet de eerste ben 馃榾
    Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 December 2015 路 18:15
    @FrankvDelden LOL. 1 conclusie en iedereen rent en weer achter aan. Het zou de 'journalisten' van Geen Stijl sieren als ze eerst het achterliggende onderzoek lezen alvorens de pen ter hand te nemen. Ik vermoed zelfs dat het matige optreden van het Neerlands elftal is terug te voeren op de kwaliteit van dergelijke journalistiek. Als je als jongeling ziet dat de schrijvende pers er al met de pen naar gooit, waarom zou je op het veld dan nog je best doen 馃槈

Goed, het artikel van de Independent (de link waar je naar verwijst) is wat intersubjectiever (https://nl.wikipedia.org/wiki/Intersubjectiviteit) en de schrijver geeft kennis van het feit dat hij meer heeft gedaan dan 'cut en paste'.

Hij zet het onderzoek in een kader:
    'But they found that eating only the recommended 鈥渉ealthier鈥 foods prescribed in recent advice from the US Department of Agriculture increased a person鈥檚 impact on the environment across all three factors 鈥 even when overall calorie intake was reduced.' Het gaat dus over de US context.

Ofwel de 'schijf van vijf' zoals aanbevolen door de US overheid wordt gewogen op duurzaamheid. En nu zit in die schijf van vijf ook groente. Dan blijkt volgens de onderzoekers dat het eten 'volgens de normen van de US-overheid' een grotere impact heeft op het milieu volgens de aannames van de onderzoekers.

Maar het goed om eens naar die aannames te kijken:
    1. ze gaan ervan uit dat als we gezonder gaan eten een zelfde hoeveelheid calorie毛n moeten eten. Maar dat is natuurlijk niet zo. Het gaat om de inname van het aantal prote茂nen en niet de hoeveelheid calorie毛n. Als je 200 gram salade hebt gegeten zit je al flink vol, terwijl dat bij 200 gram vlees veel minder is. Daarnaast bevat 200 gram vlees meer calorie毛n dan 200 gram salade. Ze maken hier dus een denkfout.
    2. daarnaast gaan ze ervan uit dat indien een Amerikaan volgens de normen van de US overheid gaat eten er meer voedsel wordt weggegooid. Dat is een interessante aanname die in dit onderzoek nogal een impact heeft. In 2014 deden 2 duitsers namelijk eenzelfde onderzoek voor Duitsland (en met een Duitse schijf van vijf) en toen bleek de impact op het milieu te dalen.

Maar goed wie ben ik ten opzichte van een Geen Stijl? Ik zou zeggen, lees het onderzoek eens zelf en oordeel dan. Het is hier (http://link.springer.com/article/10.1007/s10669-015-9577-y...) te downloaden en er circuleren al pdf's op het net.
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 16 December 2015 路 18:41
    @meteomorris;sorry,het komt door het gebrek aan sneeuw dat ik me met zulke dingen ga bezighouden!馃槈
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • BasV
    Beginner
    BasV op 17 December 2015 路 12:53
    Ik zie dat @meteomorris ook al wat beter naar het artikel heeft gekeken. Om daar nog wat aan toe te voegen, dit staat in hun eigen discussion:

Meier and Christen (2013) determine that an iso-Caloric
    shift to the German Nutrition Society official food-based
    dietary recommendations could reduce energy use by 7 %,
    blue water use by 26 %, emissions by 11 %, and land use
    by 15 %. These findings differ significantly from our
    increased impact estimates resulting from an iso-Caloric
    shift to the USDA Dietary Guidelines. Meier and Christen鈥檚
    study accounts for larger reductions in meat, poultry,
    and egg consumption and smaller increases in vegetable
    and dairy products.

Ze trekken nog meer vergelijkingen met andere onderzoeken die soms net en soms flink afwijken van wat ze zelf gevonden hebben. Wat belangrijk is om altijd te onthouden bij dit soort onderzoeken is dat een klein verschil in aannames een groot verschil in resultaten kan geven.

De journalist van het belgische artikel wat @tsc72149 poste lijkt echt alleen de samenvatting gelezen te hebben en verder niet.

Als er mensen ge茂nteresseerd zijn in het artikel, stuur me even een PM met je email adres. Ik heb het via de universiteit kunnen downloaden. De belangriDe belangrijkste conclusie die we denk ik kunnen trekken uit het artikel is dat minder vlees eten niet de magische oplossing is waardoor het opwarmen van de aarde direct stopt, daarvoor is wel iets meer nodig.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 October 2016 路 09:51
    We hebben 2 warme winters achter de rug (en dus zal komende winter minder warm worden, want La Ni帽a komt terug).... Maar er verscheen een aardig artikel in de correspondent: https://decorrespondent.nl/5411/zo-zou-de-wereld-eruitzien-als-iederee...
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 15 October 2016 路 18:48
    Afhankelijk wie er achter de schermen aan de knoppen zit, krijg je een heel ander antwoord.

Windmolens in zee kunnen per definitie niet zelf bedruipend zijn zonder subsidie, daar de winstmarge enkel en alleen gehaald wordt via de subsidies.
    De vraag is dan moeten we stoppen met molens in zee te zetten ? Hangt af wat we willen ? Groene stroom of goedkope stroom ?

Van het energievraagstuk ken ik wel het een en ander, en veel van die informatie willen de eco-terroristen niet horen omdat het hun niet past.
    Als er plotseling argumenten op tafel komen te liggen waar ze niet om heen kunnen fietsen of wandelen zijn ze meestal niet meer te bespeuren. Natuurlijk is dit een heel technische discussie waar je als niet ingewijde heel rap verloren geraakt.

1 ding is zeker, en dat weten alle belanghebbende energie spelers, is de dag dat de energieopslag onder controle geraakt dit 'DE' gamechanger is waardoor alle huidige spelers (groot producenten, en distributeurs) nachtmerries van krijgen.
  • Bart313
    Tourist
    Bart313 op 16 October 2016 路 21:48
    Ik heb mijn Tesla Powerwall al in bestelling staan 馃榾
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 16 October 2016 路 22:08
    Voor de belgisch consument is een batterijpack voor het ogenblik niet rendabel zolang de wetgeving blijf zoals ze nu is.
    Voor de Nederlandse markt kan ik mij niet uitspreken, omdat ik niet hoe het juist in elkaar zit.
    Wel zit voor de Belgisch consument de prijsopbouw volledig fout, namelijk 20% is de energiecomponent en de overige 80% is distributie, taksen en toeslagen. Energieprijs zakt, maar de consument zit het bijna niet op zijn afrekening.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro