3 doden en zwaargewonden door lawines in Les 2 Alpes en Avoriaz

• barte
    Advanced
    barte op 15 January 2016 · 12:32
    @JaapvR De gymleraar trad in dit geval op als gids. Van wie je verwacht dat deze niet enkel de basiskennis heeft om dit soort zaken correct in te schatten.

Er is een groot verschil tussen jezelf in gevaar brengen, en mensen in gevaar brengen waar je verantwoordelijk voor bent en die naar jouw kennis kijken voor risico's in te schatten.

@meteomorris , onderzoek is er inderdaad altijd, maar het feit dat ook de gymleraar verantwoordelijk wordt gesteld is waar ik op doelde.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 January 2016 · 12:52
    @JaapvR +1 doel van dit topic zou ook niet het veroordelen moeten zijn, maar bewustwording
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 January 2016 · 13:22
    @barte, ah helder. In principe zal bij een onderzoek altijd gezocht worden naar een verantwoordelijke. Ook bij de case van Friso is er gekeken of zijn compagnon verantwoordelijk gesteld kan worden. Net als in de case van het ouder echtpaar, waar uiteindelijk de man werd veroordeeld voor nalatigheid omdat hij niet de pieper van zijn vrouw gecheckt had. Juridisch gaan we nog heel wat meemaken de komende jaren vermoed ik.

Ik denk dat @JaapvR er vooral op doelt dat met dit soort incidenten duidelijk wordt dat er een groot verschil is tussen we wat we denken hoe het is (een leraar heeft er kennis van) en hoe het daadwerkelijk is. Dat de man daardoor geslachtofferd wordt is enerzijds terecht (hij had zich kunnen scholen), maar heeft ook als gevaar dat we daarna weer vrolijk verder gaan met het leven van alledag. Preventie is altijd beter dan veroordelen, hoewel er zeker een afschrikwekkende werking vanuit zal gaan.
    May the powder be with you.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 January 2016 · 15:06
    @mm, barte: Ook ergens in mij knaagt een onderbuikgevoel dat dergelijk 'onverantwoord' gedrag niet zomaar voorbij kan gaan, en ik zie de preventieve werking van het officieel verantwoordelijk houden van de gymleraar. Maar ik ben dolgelukkig dat ik niet op de stoel van de rechter / onderzoekscomissie zit die uiteindelijk een oordeel/strafmaat moet bepalen. Onderzoek: natuurlijk! Maar veroordelen (slachtofferen? verantwoordelijk houden?), bovenop het trauma dat de man al heeft? Als we dit soort ongelukken in de toekomst willen voorkomen hebben educatie en bewustwording imho meer effect dan juridische procedures.

Als deze man zich bewust was geweest van het risico had zijn eigen morele zorgplicht hem er wel van weerhouden z'n klas in gevaar te brengen. Ik stel niet dat hij er niets aan kon doen, maar wel dat de hoofdoorzaak van dit ongeluk ergens anders ligt dan bij één enkele gymleraar. Immers, in hoeverre is zijn handelen uitzonderlijk, vergeleken met hoe de rest van de wintersporters, ski- en gymleraren, en reisleiders zich off-piste gedraagt?
    De beste oplossing is om dit onderzoeksrapport met een catchy filmpje en goede flyer te verspreiden in skigebieden, online, en onder reisorganisaties. Liefst met een aangrijpend persoonlijk verhaal door de gymleraar zelf. Daar schieten we veel meer mee op dan de man een boete te geven of in de juridische statistieken te laten verdwijnen.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 15 January 2016 · 17:54

Overigens vraag ik me af of bedrijven in de ski verhuur wel verantwoordelijkheid nemen, momenteel zit ik in Argentiere en valt het me op hoe bizar veel mensen rondlopen met een setjes gehuurde Sin 7's die vast niet de allemaal de kennis hebben en safety materiaal mee nemen. Ondanks de vele geweldige initiatieven hoop ik dat er de komende tijd een manier wordt gevonden om de gewone onwetende skiër ook te informeren.

Absoluut een goed punt. Bij motorzagen werkt het al op dezelfde manier. Die kun je niet huren als je niet over de juiste uitrusting beschikt (zaagbroek, vizier, gehoorbescherming).

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro