Poeder mobiel

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 January 2012 路 13:05

[quote author=Spookjuh link=topic=1622.msg48962#msg48962 date=1326704416]
    Ik kan eens vragen of hij nog een Justy op de kop kan tikken. Het AWD systeem is overigens voor elke Subaru hetzelfde.

Als je dat wilt doen, graag. Die Justy is een serieuze kandidaat. De Suzuki SX4 ziet er overigens ook interessant uit. Is dat AWD systeem in die kleine Subaru's idd hetzelfde als in de grote?
    [/quote]

Volgens mij wel. Ik zal het anders ook nog wel even vragen aan de dealer als ik mijn mattenset op ga halen.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 16 January 2012 路 19:35
    Ik dacht dat de justy een in-lijn blok heeft ipv boxer, dus ziet de awd lay-out er ook anders uit ...  ???
    Built for Speed
  • Easy
    Advanced
    Easy op 16 January 2012 路 20:21

.. als de sneeuw heel diep is. En dan sta je met je Subaru al vast vanwege de sneeuw die tegen de bumper aan drukt  馃構

Gewoon schuiven die handel! 馃構
    Built for Speed
  • poling
    Beginner
    poling op 16 January 2012 路 20:25
    damn en dan niet er een touw aan vast binden en je laten towen...such a shame
  • ollie
    Expert
    ollie op 17 January 2012 路 10:28
    Forester: lage gearing en sper aan en je komt wel weg.. trust me.. (been there, done that.. )

Belangrijkste aankoop argument om voor mij een Forester te kopen was het begin van SSC 1 enkele jaren geleden waarin iemand met een Forester (Michiel of Martijn) de bus van Maarten "even" over een besneeuwde weg richting Selfranga sleepte..
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Easy
    Advanced
    Easy op 17 January 2012 路 10:38

Forester: lage gearing en sper aan en je komt wel weg.. trust me.. (been there, done that.. )

Belangrijkste aankoop argument om voor mij een Forester te kopen was het begin van SSC 1 enkele jaren geleden waarin iemand met een Forester (Michiel of Martijn) de bus van Maarten "even" over een besneeuwde weg richting Selfranga sleepte..

Je bedoelt zoiets? Overigens zonder lage gearing ...
    Built for Speed
  • doov
    Advanced
    doov op 17 January 2012 路 19:27
    WTF
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 17 January 2012 路 21:57
    Had ik deze al eens gepost?

Als je het hebt over ideaal poedermobiel...
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 17 January 2012 路 22:02
    Dit is overigens mijn "poedermobiel" in de maak:

Maar dat hoort verder ongetwijfeld in een ander forum  馃榾
  • Niels
    Advanced
    Niels op 17 January 2012 路 22:16

Omdat ik al 15 jaar in zo'n ding wil rijden.. en ik dacht.. nu mag het nog en is het nog betaalbaar..
    http://vorige.nrc.nl/opinie/article1857442.ece/Minder_vlees_moet... en http://www.nrc.nl/klimaat/2009/10/26/liever-een-suv-dan-een-hond/... is mijn CO2 emissie toch al tot een dieptepunt teruggevallen ten opzicht van menig prius rijder die hybride rijdt vanwege Den Haag..  :馃槂

Hehe alleen als je onder de 18.000 km per jaar blijf is die lc id beter als mijn viervoeter 馃槈
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 17 January 2012 路 23:18

Dit is overigens mijn "poedermobiel" in de maak:

Maar dat hoort verder ongetwijfeld in een ander forum  馃榾

Vet, daarmee knal je zelfs door dikke pow volgens mij ;D
    Wel geen ideale autobahn racer lijkt me :馃槂
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 January 2012 路 23:34

[quote author=meteo morris link=topic=1622.msg48841#msg48841 date=1326577470]
    Omdat ik al 15 jaar in zo'n ding wil rijden.. en ik dacht.. nu mag het nog en is het nog betaalbaar..
    http://vorige.nrc.nl/opinie/article1857442.ece/Minder_vlees_moet... en http://www.nrc.nl/klimaat/2009/10/26/liever-een-suv-dan-een-hond/... is mijn CO2 emissie toch al tot een dieptepunt teruggevallen ten opzicht van menig prius rijder die hybride rijdt vanwege Den Haag..  :馃槂

Hehe alleen als je onder de 18.000 km per jaar blijf is die lc id beter als mijn viervoeter 馃槈
    [/quote]

LOL... dat wordt fietsen..
    May the powder be with you.
  • Emmel
    Advanced
    Emmel op 17 January 2012 路 23:37
    Tijdens mij maanden in Boulder, CO afgelopen zomer waren mijn meest weldenkende-milieu-vrezende vrienden allemaal erg gecharmeerd van Subaru's (als ie wat meer verbruikt dan wij hier gewend zijn is dat natuurlijk alsnog niet echt een issue daar). Ik kreeg daar wel het advies te horen voor een legacy te gaan, met name omdat die de meest betrouwbare distributie-riem zou hebben. Of dat zo is weet ik niet, maar ik heb er met heel erg veel plezier een paar maanden de Rockies mee bedwongen. Zij het zonder sneeuw op de weg (wel muren van 4 meter ernaast overigens, leuk zo'n zomer!). En volgens mij is het ook een erg goede optie voor de portemonnee...
    Skiing combines outdoor fun with knocking down trees with your face.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 January 2012 路 00:30
    Oude 2.5 liter van de outback wil wel eens kaduuk gaan (lekkende/scheurende cilinderkop). 2.0 liter is oerbetrouwbaar, net als de rest van de outback en de legacy (Opa is er al een paar keer mee naar de maan gereden)
    May the powder be with you.
  • Chiel11
    Tourist
    Chiel11 op 18 January 2012 路 02:58
    En om je poeder mobiel helemaal compleet te maken:

• Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 18 January 2012 路 09:32
    Het is jammer dat de nieuwe Outback zo spuuglelijk is, vond het altijd een mooie bak. Weet iemand hoe het met de degelijkheid van het laatste model Forester zit?
    WeRookie
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 18 January 2012 路 14:48

Tijdens mij maanden in Boulder, CO afgelopen zomer waren mijn meest weldenkende-milieu-vrezende vrienden allemaal erg gecharmeerd van Subaru's (als ie wat meer verbruikt dan wij hier gewend zijn is dat natuurlijk alsnog niet echt een issue daar). Ik kreeg daar wel het advies te horen voor een legacy te gaan, met name omdat die de meest betrouwbare distributie-riem zou hebben. Of dat zo is weet ik niet, maar ik heb er met heel erg veel plezier een paar maanden de Rockies mee bedwongen. Zij het zonder sneeuw op de weg (wel muren van 4 meter ernaast overigens, leuk zo'n zomer!). En volgens mij is het ook een erg goede optie voor de portemonnee...

Subaru Legacy rules kan ik nu uit eigen ervaring roepen  馃槂
  • RP
    Advanced
    RP op 18 January 2012 路 15:08
    ;D mooie discussie, ieder zijn voorkeuren...

Uiteindelijk komt het er op neer waar de auto voor gebruikt gaat worden. Indien het alleen veilig vervoer (over natte en besneeuwde wegen) van A naar B is dan is een station met 4x4 een prima keuze. Koning is de A6 Allroad, staat redelijk hoog op zijn poten (op te krikken door de luchtvering) en een zeer mooi 4x4 systeem. Subaru Forrester is een goede 'budget' keuze. Veel kwaliteit (betrouwbaar) en tevens mooie aandrijflijn.

Wanneer je echt wil gaan poederjagen dan is een 'echte' 4x4 wellicht een betere keuze. Dit door de verhoogde bodemvrijheid, de lage gearing, middensper en als het meezit sper op de achteras, hiermee beer je bijna overal doorheen.

Ikzelf heb een tweetal Land Rovers (Discovery en Defender) waar ik puur mee off-road rij (ook Challenges en Off-Road Racing) maar voor dagelijks gebruik de absolute koning: Toyota Land Cruiser 100 V8, deze laatste is dan ook mijn poedermobiel.....

Zoals eerder beschreven is de banden keuze het belangrijkste, je kunt nog zo'n mooie aandrijflijn hebben, zonder grip ben je nergens. Op mijn Toyo zitten BF Goodrich All Terrain banden met sneeuwvlok..... onverslaanbaar in de sneeuw.

Succes met je keuze!

RP
    Explore the Outdoor!
  • Haas
    Expert
    Haas op 18 January 2012 路 15:15

(Opa is er al een paar keer mee naar de maan gereden)

Rolf Kuipers?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 18 January 2012 路 15:30

Uiteindelijk komt het er op neer waar de auto voor gebruikt gaat worden. Indien het alleen veilig vervoer (over natte en besneeuwde wegen) van A naar B is dan is een station met 4x4 een prima keuze. Koning is de A6 Allroad, staat redelijk hoog op zijn poten (op te krikken door de luchtvering) en een zeer mooi 4x4 systeem. Subaru Forrester is een goede 'budget' keuze. Veel kwaliteit (betrouwbaar) en tevens mooie aandrijflijn.

Wanneer je echt wil gaan poederjagen dan is een 'echte' 4x4 wellicht een betere keuze. Dit door de verhoogde bodemvrijheid, de lage gearing, middensper en als het meezit sper op de achteras, hiermee beer je bijna overal doorheen.

Ikzelf heb een tweetal Land Rovers (Discovery en Defender) waar ik puur mee off-road rij (ook Challenges en Off-Road Racing) maar voor dagelijks gebruik de absolute koning: Toyota Land Cruiser 100 V8, deze laatste is dan ook mijn poedermobiel.....

Zoals eerder beschreven is de banden keuze het belangrijkste, je kunt nog zo'n mooie aandrijflijn hebben, zonder grip ben je nergens. Op mijn Toyo zitten BF Goodrich All Terrain banden met sneeuwvlok..... onverslaanbaar in de sneeuw.

Succes met je keuze!

RP

Je hebt altijd 'Baas-Boven-Baas'  馃構
  • poling
    Beginner
    poling op 18 January 2012 路 15:31

[quote author=RP link=topic=1622.msg49536#msg49536 date=1326895715]

Succes met je keuze!

RP

Je hebt altijd 'Baas-Boven-Baas'  馃構
    [/quote]

das inderdaad het enige korrekte commentaar... 馃槷 馃構
  • RP
    Advanced
    RP op 18 January 2012 路 15:48
    Sorry, niet bedoeld om te patsen  8)

4x4's zijn mijn hobby, passie en sport, ben er al 20 jaar mee bezig.... bouw je ook wat op door de jaren....  馃槈

Nu we toch bezig zijn: heb ook een Steyr 4x4 Expeditiecamper (truck 14 ton) voor de betere (off)road-trips, heeft alleen wat alcoholische trekjes waar het op diesel aankomt...
    Explore the Outdoor!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 18 January 2012 路 16:54
    @ Dirksy: wat een heerlijk project! Laat ff weten op welk forum je het "project" plaatst en gooi iig foto's van het eindresultaat hier op het forum! Ik ben erg benieuwd!

@ RP: Ik had al zo'n vermoeden dat je een "petrol-head" was op basis van je eerdere omschrijving van je Toyota LC. Zoals je zelf al aangeeft is het een discussie waarin iedereen zijn voorkeuren heeft. In mijn ogen is het volkswagen-groep awd systeem mechanisch inferieur t.o.v. van die van Subaru. (Zoals ik ook al zei, voor echt offroad werk moet je bij Landrover of Toyota zijn ... wel grappig om dat terug te zien in jouw "garage"馃槈 ;D
    Built for Speed
  • RP
    Advanced
    RP op 18 January 2012 路 17:26
    Ha, ha, easy, heb jij geen last van he  馃槈

Audi Quattro systeem is in mijn ogen al jaren 'the sh*t' misschien dat Subaru technisch mooier is maar in de praktijk kan bijna niets tegen de A6 All-Road op wanneer het een ijzige of sneeuw ondergrond betreft, dit blijkt trouwens ook uit verschillende tests.

Maar goed ieder heeft zijn eigen mening over what is best, met beiden zit je volgens mij altijd goed  馃槂

Ga je nog achter de pow aan easy?
    Explore the Outdoor!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 18 January 2012 路 18:14

Ha, ha, easy, heb jij geen last van he  馃槈

Nee, ik begin steeds meer het idee te krijgen dat ik, ipv van bloed, benzine door mijn aderen heb stromen :-[ (het zit dus niet alleen in mijn hoofd) 馃構

Ga je nog achter de pow aan easy?

Dat is echt mijn frustratie van de week: zakelijke en familie verplichtingen (al 2 maanden terug gepland) zorgen ervoor dat ik dit weekend niet richting de sneeuw kan :'(  Daarnaast moet er het een en ander de komende weken op zijn plaats vallen voordat ik (financieel verantwoord) kan investeren in sneeuw (SSC1 praktijk wordt - hopelijk - maart)! Ik ben aan het solliciteren, dus vandaar de "onzekerheid & hopen" ...

Toch maar weer even "on petrol": Audi heeft natuurlijk wel de group B historie, als ik zou kunnen/moeten kiezen uit een testrit in een WRC subaru (McRea jaren) of een Quattro S1, zou ik voor de S1 gaan (... en daarna stiekem achter het stuur van de subaru kruipen)  馃槈
    Built for Speed
  • poling
    Beginner
    poling op 18 January 2012 路 18:37
    waren met pa10 metn xc90 awd weg maar die had toch werkelijk wat moeite om de berg op te komen met een laagje sneeuw. zou toch nie mogen?!. uiteindelijk zijn we achteruit de berg opgereden! -) leek wel of de achterwielen niet mee deden..!
  • RP
    Advanced
    RP op 18 January 2012 路 18:55
    Zou inderdaad niet moeten mogen, misschien aandrijfas of achter differentieel kapot? (of hadex koppeling)

Stond de auto wel op goede winterbanden met voldoende profiel?

Hoe dan ook, wat jij beschrijft zou normaliter geen probleem mogen zijn voor XC90..
    Explore the Outdoor!
  • poling
    Beginner
    poling op 18 January 2012 路 19:23
    tja dat dachten wij ook. winterbanden leken ok, ook niet verkeerd omgelegd...eigenaar was ook erg verbaasd en zei dat ie dat normaal nooit deed...
    achteruit is overigens wel de truuk
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 18 January 2012 路 21:14
    Klinkt als een probleem in de aandrijflijn naar achter.
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 18 January 2012 路 23:40

@ Dirksy: wat een heerlijk project! Laat ff weten op welk forum je het "project" plaatst en gooi iig foto's van het eindresultaat hier op het forum! Ik ben erg benieuwd!

http://www.zuwharrie.com
    ( http://bbs.zuwharrie.com/content/topic,77579.msg1170858.html#msg117085... )

Eindresultaat vermoedelijk rond mei 2012. Het zal dan waarschijnlijk toch wat rustiger op dit forum zijn dus dan kan ik makkelijk wat off-topic foto's plaatsen 馃槂

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro