Poeder mobiel

• Easy
    Advanced
    Easy op 19 January 2012 · 00:42

Eindresultaat vermoedelijk rond mei 2012. Het zal dan waarschijnlijk toch wat rustiger op dit forum zijn dus dan kan ik makkelijk wat off-topic foto's plaatsen 😃

Wat maakt dat uit, dit is een los "auto" topic, dus mensen die daar geen behoefte aan hebben kunnen gewoon dit topic negeren. 😉

waren met pa10 metn xc90 awd weg maar die had toch werkelijk wat moeite om de berg op te komen met een laagje sneeuw. zou toch nie mogen?!. uiteindelijk zijn we achteruit de berg opgereden! -) leek wel of de achterwielen niet mee deden..!

Volvo awd systemen hebben 80-20 verdeling voor-achter. (dwz bij mijn weten ...) De achterwielen doen dus (zeer) beperkt mee. :😃
    Built for Speed
  • RP
    Advanced
    RP op 19 January 2012 · 07:42
    Ha Easy, dat de vermogensverdeling standaard 80-20 is zou kunnen, in geval van grip verlies zou er echter een andere verdeling (elektronische regeling) moeten ontstaan zodat de wielen die de meeste grip hebben ook de maximale aandrijving krijgen. Wellicht dat de XC90 waar poling mee op pad was hier een defect had (waardoor de vermogensverdeling voor - achter niet tot stand kwam) en dat men daardoor achteruit de berg op moest rijden.

Nogmaals, normaliter mag een helling met sneeuw geen probleem zijn voor een XC90 met winterbanden  :-\

Explore the Outdoor!
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 19 January 2012 · 07:47
    Volgens mij heb ik hier een keer gelezen dat het importeren van Subaru's uit Duitsland nog wel lucratief kan zijn. Iemand ervaring mee? Hoe doe je dat met garantie en dergelijke?
    WeRookie
  • doov
    Advanced
    doov op 19 January 2012 · 09:36
    Dat geldt niet aleen voor Subaru´s maar voor alle auto´s.
    Het is niet zo ingewikkeld, een collega van me heeft het gedaan en heeft zo´n € 6000 bespaard op een merrie SLK van ca 5 jaar oud.
    Kort gezegd: je gaat met de autopapieren naar het RDW, betaalt de BPM en je bent klaar.
    Garantie: je zult voor defecten doorgaans terug moeten naar Der Heimat, tenzij je nog fabrieksgarantie hebt. Dan kun je iedere bij dealer in NL terecht.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 19 January 2012 · 11:28

Het is niet zo ingewikkeld, een collega van me heeft het gedaan en heeft zo´n € 6000 bespaard op een merrie SLK van ca 5 jaar oud.
    Kort gezegd: je gaat met de autopapieren naar het RDW, betaalt de BPM en je bent klaar.
    Garantie: je zult voor defecten doorgaans terug moeten naar Der Heimat, tenzij je nog fabrieksgarantie hebt. Dan kun je iedere dealer in NL terecht.

Interessant. Waarom kun je met defecten niet gewoon naar een Nederlandse dealer? Als je geen garantie meer hebt zul je in Der Heimat toch ook gewoon moeten betalen voor je reparatie? Of willen ze je in Nederland niet helpen met een DE auto?
  • Easy
    Advanced
    Easy op 19 January 2012 · 11:53

Ha Easy, dat de vermogensverdeling standaard 80-20 is zou kunnen, in geval van grip verlies zou er echter een andere verdeling (elektronische regeling) moeten ontstaan zodat de wielen die de meeste grip hebben ook de maximale aandrijving krijgen.

Ik heb ff volvospeed gecheckt en nog wat gegoogled, dit zijn mijn bevindingen (internet bron, dus garantie tot aan de voordeur). Het oude viskeuze volvo awd systeem heeft een 80-20 bias (ik wist wel dat ik daar goed mee zat, maar n.v.t. voor een XC90 😉 ). In een XC90 zit een haldex awd, deze verdeelt elektronisch op basis van verschil in wiel toerental/snelheid. Standaard draaien aangedreven wielen 5% sneller dan niet aangedreven wielen, dus op droog wegdek zit je ong. op een 95-5 voor-achter verdeling. Afhankelijk van wielspin op de voorwielen wordt er meer vermogen naar de achterwielen gestuurd.

Een quote (van swedespeed-forum): "Halidex requires a winding up basically of the coupler, which then releases the energy to the other wheels on the car. When we do the offroad coarse at Land rover with a Halidex equiped car, there is alot more wheel spin, and alot more of a ruff ride, alot more noise, and requires a larger start to attack."

quote 2 (van swedespeed-forum): "it requires a huge amount of wheel spin and once the wheels are done spinning there is a usually huge snap of energy from the wheels that now have power shifted to them, which is short lived and really doesnt do good on a muddy hill."

Op een besneeuwde helling zul je dus voor je gevoel veel wielspin moeten creëren voordat de achterwielen echt serieus aangedreven worden ... misschien zijn jullie (poling) voor dat punt afgehaakt en achteruit gaan rijden? Als er iets mis was met het haldex systeem zou je een foutcode moeten hebben (daar zou ik me dus geen zorgen om maken).
    Built for Speed
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 19 January 2012 · 12:16
    Toch wel een beetje teleurstellend dus al die moderne zogenaamde 4x4's. Doe mij maar een oudere Audi quattro met torsen diffs! Daar komt geen elektronica bij kijken en werkt instantaan, ultra mooi systeem.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 19 January 2012 · 12:30

Toch wel een beetje teleurstellend dus al die moderne zogenaamde 4x4's. Doe mij maar een oudere Audi quattro met torsen diffs! Daar komt geen elektronica bij kijken en werkt instantaan, ultra mooi systeem.

KWeenie hoor, onze poedermobiel is een 'oude' Cayenne, nog nooit problemen mee gehad. Rijdt alles op en af, trekt andere auto's uit de shit (leve de trekhaak) en ook gewoon 200 plus op de autobahn dus in 6 1/2 uur op de skis is goed haalbaar.  Alles op electronica.  Ligt er dus kennelijk aan welke electronica ze gebruiken. Kettingen liggen nog steeds ongebruikt achterin. Duur in de benzine maar auto kost qua aanschaf vrij weinig.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • doov
    Advanced
    doov op 19 January 2012 · 12:40

[quote author=doov link=topic=1622.msg49647#msg49647 date=1326962178]
    Garantie: je zult voor defecten doorgaans terug moeten naar Der Heimat, tenzij je nog fabrieksgarantie hebt. Dan kun je iedere dealer in NL terecht.

Interessant. Waarom kun je met defecten niet gewoon naar een Nederlandse dealer? Als je geen garantie meer hebt zul je in Der Heimat toch ook gewoon moeten betalen voor je reparatie? Of willen ze je in Nederland niet helpen met een DE auto?
    [/quote]

De vraag was hoe het met de garantie zit. Als je zelf betaalt, maakt het idd niets uit
  • poling
    Beginner
    poling op 19 January 2012 · 12:47

[quote author=RP link=topic=1622.msg49639#msg49639 date=1326955365]
    Ha Easy, dat de vermogensverdeling standaard 80-20 is zou kunnen, in geval van grip verlies zou er echter een andere verdeling (elektronische regeling) moeten ontstaan zodat de wielen die de meeste grip hebben ook de maximale aandrijving krijgen.

Ik heb ff volvospeed gecheckt en nog wat gegoogled, dit zijn mijn bevindingen (internet bron, dus garantie tot aan de voordeur). Het oude viskeuze volvo awd systeem heeft een 80-20 bias (ik wist wel dat ik daar goed mee zat, maar n.v.t. voor een XC90 😉 ). In een XC90 zit een haldex awd, deze verdeelt elektronisch op basis van verschil in wiel toerental/snelheid. Standaard draaien aangedreven wielen 5% sneller dan niet aangedreven wielen, dus op droog wegdek zit je ong. op een 95-5 voor-achter verdeling. Afhankelijk van wielspin op de voorwielen wordt er meer vermogen naar de achterwielen gestuurd.

Een quote (van swedespeed-forum): "Halidex requires a winding up basically of the coupler, which then releases the energy to the other wheels on the car. When we do the offroad coarse at Land rover with a Halidex equiped car, there is alot more wheel spin, and alot more of a ruff ride, alot more noise, and requires a larger start to attack."

quote 2 (van swedespeed-forum): "it requires a huge amount of wheel spin and once the wheels are done spinning there is a usually huge snap of energy from the wheels that now have power shifted to them, which is short lived and really doesnt do good on a muddy hill."

Op een besneeuwde helling zul je dus voor je gevoel veel wielspin moeten creëren voordat de achterwielen echt serieus aangedreven worden ... misschien zijn jullie (poling) voor dat punt afgehaakt en achteruit gaan rijden? Als er iets mis was met het haldex systeem zou je een foutcode moeten hebben (daar zou ik me dus geen zorgen om maken).
    [/quote]

thanks easy voor al de research. Wielspin hebben we genoeg gecreerd  8) zonder zichtbaar resultaat. Al met als lijkt me het ook niet een fijne methode eigenlijk dat je eerst veel wilspin moet maken om de aandrijving op de achterwielen te genereren. Raar systeem mijn inziens.
    Verder ook geen foutmelding. Hij was ook nog niet naar de garage geweest, dus ...tot nu toe geen aanwijsbare oorzaak.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 19 January 2012 · 14:02

[quote author=Surfertje link=topic=1622.msg49674#msg49674 date=1326971775]

KWeenie hoor, onze poedermobiel is een 'oude' Cayenne, nog nooit problemen mee gehad. Alles op electronica.  Ligt er dus kennelijk aan welke electronica ze gebruiken.
    [/quote]
    "Porsche Cayenne - 38/62 planetary with lockup clutch pack"
    "Porsche's PSD system uses electro-hydraulic control of a mechanical LSD"

KWeenie hoor 😋 , maar dat is dus echt een heel ander systeem (en dan heb ik het niet alleen over de elektronica) dan haldex, waar o.a. volvo en vw (audi gebruikt het op vw gebaseerde modellen ook, maar de top audi's hebben een torsen systeem) gebruik van maken.
    Built for Speed
  • poling
    Beginner
    poling op 19 January 2012 · 14:06

[quote author=skiester link=topic=1622.msg49677#msg49677 date=1326972656]

KWeenie hoor, onze poedermobiel is een 'oude' Cayenne, nog nooit problemen mee gehad. Alles op electronica.  Ligt er dus kennelijk aan welke electronica ze gebruiken.
    [/quote]

KWeenie hoor 😋 , maar dat is dus echt een heel ander systeem (en dan heb ik het niet alleen over de elektronica) dan haldex, waar o.a. volvo en vw (audi gebruikt het op vw gebaseerde modellen ook, maar de top audi's hebben een torsen systeem) gebruik van maken.
    [/quote]

mechanical LSD....  😋 roept toch weer een aantal vragen op...  ;D
  • skiester
    Advanced
    skiester op 19 January 2012 · 14:24

[quote author=skiester link=topic=1622.msg49677#msg49677 date=1326972656]

[/quote]

[/quote]

KWEENIE! 😮 Ik heb werkelijk geen idee hoe dat systeem werkt, het enige dat ik weet is dat het electronisch is, ik reageerde op iemand die zei liever een mechanisch systeem had met dat het dus aan het soort electronisch systeem kan liggen en dat electronisch dus prima kan werken..

Maarreh:  38/62 planetary with lockup clutch pack, Porsche's PSD system uses electro-hydraulic control of a mechanical LSD.  Wat betekent dat?  (idd mechanische LSD, kweenie hoor... 😋 )
  • RP
    Advanced
    RP op 19 January 2012 · 14:37
    Kweenie hoor, als het werkt, werkt het!  😉

In mijn opinie zijn de 'handbediende' systemen op de serieuze 4x4's het mooiste: zelf in te schakelen (dus zelf de baas over de systemen) en over het algemeen fully hufterproof.

Met de systemen bedoel ik: middensper (bij een permanente 4x4) lage gearing en 100% differentieelsper.... 😮
    Explore the Outdoor!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 19 January 2012 · 15:06

Maarreh:  38/62 planetary with lockup clutch pack, Porsche's PSD system uses electro-hydraulic control of a mechanical LSD.  Wat betekent dat?  (idd mechanische LSD, kweenie hoor... 😋 )

De 38/62 planetair is een "tandwiel" LSD (is dus mechanisch en koppel regulerend ... "torsen"😉. Daarnaast heeft de Cayenne een mechanische "lock-up" - vergelijkbaar met wat RP omschrijft - alleen dan elektronisch gestuurd ipv handbediend. Voornaamste voordeel, een onwetende bestuurder zal niet zijn aandrijflijn slopen door bij hogesnelheden de "lock" erop te houden. Nadeel, elektronisch gestuurd dus je bent niet "zelf de baas". Een "lock" spert 100% en verdeelt dus zowel koppel als snelheid 50/50.

Ter aanvulling: haldex en visco-LSD systemen zijn snelheid regulerend.

@ Skiester: Zo! nu weet je het wel! 😉
    Built for Speed
  • skiester
    Advanced
    skiester op 19 January 2012 · 16:17
    overigens is de lage gearing wel met de hand in te stellen...  heb ik trouwens nog nooit nodig gehad.

Hoe dan ook vind ik de CJN de ideale poeder mobiel, want een goed werkende 4x4, in hoogte verstelbaar en daardoor kan de bodemvrijheid behoorlijk vergroot worden, zeer comfortabele en snelle cruiser. En een fijne automaat die bijv doorheeft dat je berg afrijdt en in D zelf bedenkt dat bij bergaf en gas los hij niet op moet schakelen.  Als het dan nog te hard gaat is het met een knopje op het stuur (tiptronic) terug schakelen, waarbij hij vanzelf weer op D gaat als de helling voorbij is.  Dit laatste was vorig jaar in Zwitserland heel erg fijn.  Met de pook kun je hem trouwens wel vast zetten op manual.

Het grote nadeel is het geslurp van dat ding.  Want dit alles kost heeeeel veeeeel benzine :-X.
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 20 January 2012 · 11:44
    Lang topic geworden met (vind ik) een leuk onderwerp maareh.... heeft Paul er nog wat aan gehad eigenlijk? 😋

Forester: zag net dat het huidige model (2012) niet eens in turbo te krijgen is. Jammer!
    WeRookie
  • Easy
    Advanced
    Easy op 20 January 2012 · 15:01

Lang topic geworden met (vind ik) een leuk onderwerp maareh.... heeft Paul er nog wat aan gehad eigenlijk? 😋

Wie? ??? 😋

Forester: zag net dat het huidige model (2012) niet eens in turbo te krijgen is. Jammer!

Slecht dat ze hem niet in de benelux leveren, maar de XT wordt wel degelijk nog geproduceerd! Nou moet ik eerlijk zeggen dat het zoiezo erg jammer is dat Japanse fabrikanten de echte "snoepjes" alleen in Japan op de markt brengen.
    Built for Speed
  • pauldob
    Advanced
    pauldob op 20 January 2012 · 19:09
    @polderboarder. Nee zie de datum van de eerste post. 😉 Ik ben vorig jaar gezwicht voor de ruimte en heb een gewone bak met 2 wielaandrijving gekost (Peugeot 807). Voordeel: Makkelijk met 4 man, bagage en 8 paar ski's naar de Alpen zonder dakkoffer of met z'n tweeën en achterin pitten.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 20 January 2012 · 21:45

@polderboarder. Nee zie de datum van de eerste post. 😉 Ik ben vorig jaar gezwicht voor de ruimte en heb een gewone bak met 2 wielaandrijving gekost (Peugeot 807). Voordeel: Makkelijk met 4 man, bagage en 8 paar ski's naar de Alpen zonder dakkoffer of met z'n tweeën en achterin pitten.

Tjah, dat is ook een optie  😃
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 21 January 2012 · 17:28
    Me pa heeft wel een ''nieuwe'' auto gekocht, prima voor een poeder tripje...

4 wiel aangedreven, 3L diesel 6 in lijn. Automaat, met alle luxe.

Oja, en geen wegenbelasting! Ding is een oldtimer 😋

maar dan wel met cruise control, stoelverwarming, airco, standkachel. Geen probleem om het ding mee te nemen.
    ''The guy in the orange jacket!''
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 21 January 2012 · 17:40
    Heeeerlijke reisauto. Ik hoop wel dat het 4-matic systeem geen problemen gaat geven want dat is meestal enorm duur om te repareren. Als het werkt is het trouwens wel erg mooi.

Ik zou er zo een kopen als hij niet 1:7 zou rijden :-\
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 21 January 2012 · 19:03
    Volgens mij is de Fiat Panda 4x4 nog steeds de meest ideale auto voor in de sneeuw, ik heb er in ieder geval nog nooit één gezien met sneeuwkettingen. :😃

http://www.nu.nl/auto/2719989/fiat-panda-4x4-klimgeitje.html...

Verder nog een leuke vergelijking... 😉

Maar om van NL over de Autobahn naar de sneeuw te rijden neem ik toch liever mijn Bimmer 528 touring.  ;D
    And snow it is.....
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 21 January 2012 · 22:47
    ja, panda is een  geweldige auto, maar voor mij is  dat ding net zo praktisch is als een viskar.... ding is gewoon te klein!
    die van skister..... groot zat, rijdt lekker, goede grip, (auto reedt omhoog waar wij niet normaal konden staa.)
    hij  zuipt alleen als de ouwe baas die een viskar douwt.... ;D
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • skiester
    Advanced
    skiester op 21 January 2012 · 23:20

ja, panda is een  geweldige auto, maar voor mij is  dat ding net zo praktisch is als een viskar.... ding is gewoon te klein!
    die van skister..... groot zat, rijdt lekker, goede grip, (auto reedt omhoog waar wij niet normaal konden staa.)
    hij  zuipt alleen als de ouwe baas die een viskar douwt.... ;D

Ja 2 keer waar:

Dat helllinkje met ijs waar je alleen met scherpe skistokken omhoog en omlaag kon: geeneens slippen...  Ik ben uiteindelijk met stokken omhooggeklommen om vervolgens de auto over dat ijs omlaag te rijden (met skischoenen aan..) zodat jij en Max niet op jullie bek gingen ;D ;D!!  En zuipen: die ouwe van jou ligt vrees ik al op apegapen als de CJN nog ff lekker 300 km doortrekt met dik 200 k/u....😮
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 22 January 2012 · 00:45

Heeeerlijke reisauto. Ik hoop wel dat het 4-matic systeem geen problemen gaat geven want dat is meestal enorm duur om te repareren. Als het werkt is het trouwens wel erg mooi.

Ik zou er zo een kopen als hij niet 1:7 zou rijden :-\

Dat is inderdaad jammer ja 😋
    ''The guy in the orange jacket!''
  • prefix
    Tourist
    prefix op 23 January 2012 · 07:25
    @gerrit jij begrijpt hem rijd ook een bimmer 328 touring perfecte auto!
    The joy i get from skiing, thats worth dying for
  • poling
    Beginner
    poling op 23 January 2012 · 08:51
    blijft toch indrukwekkend die pandas 4x4
  • RP
    Advanced
    RP op 23 January 2012 · 09:10
    Ja Poling, Panda is superkeuze voor skileraren en andere ' bergbewoners'. Klein, licht, wendbaar en zeer capabel in de sneeuw (mits goede winterbanden natuurlijk). Wel errug klein en zou er niet graag 12 uur inzitten om naar de alpen te rijden  😃

Met een Panda lach je nog steeds iedereen uit, behalve op de Autobahn  😉
    Explore the Outdoor!
  • doov
    Advanced
    doov op 23 January 2012 · 09:34

Met een Panda lach je nog steeds iedereen uit, behalve op de Autobahn  😉

En als je langs de Autobahn bij een tankstation staat...............................

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro