Ten minste 5 doden bij lawine in Tirol

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 6 February 2016 · 16:51
    Bij Wattener Lizum
    In Tirol

http://mobil.krone.at/phone/kmm__1/story_id__494786/sendung_id__32/sto...

Vreselijk. Er wordt momenteel nog gezocht naar meer slachtoffers.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 6 February 2016 · 17:02
    Het schijnt overal mis te zijn, veel verschillende lawines. Zie bijvoorbeeld

http://www.tt.com/panorama/unfall/11091222-91/fünf-tote-bei-lawinenab...

na het bericht over de grote lawine staat een opsomming van een aantal andere lawines.
    Avalensemble!
  • Teze
    Tourist
    Teze op 6 February 2016 · 17:23
    2kms breed. 5 m hoog. Amai.
  • kanski
    Elite
    kanski op 6 February 2016 · 18:03
    Heavy shit!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • BING
    Advanced
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 6 February 2016 · 19:27
    Hoor op het nieuws net dat er in totaal zeker 17 man gegrepen is vandaag... poeh heftig!!😞
  • mitely
    Expert
    mitely op 6 February 2016 · 21:32
    Laatste dagen veel gebeurd hier,
    heerste Lawine Stufe 3 tot 4, de Huttenbaas had ze gewaarschuwd, zijn doch weggegaan....
    (ontbreken de woorden..) Bergwacht had ook gezegd , het terrein was niet ongevaarlijk, waar ze die gevonden hebben.
    Mitely
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 7 February 2016 · 14:21
    Zoals altijd goede analyse van Patrick & co: http://lawinenwarndienst.blogspot.co.at/2016/02/detailanalyse-des-lawi...

Das Fazit: Wir befinden uns leider wieder in einem Winter mit einem sehr ausgeprägten und bereits lange anhaltenden Altschneeproblem. Es zeigt sich auch, dass oberhalb etwa 2300m vorerst keine Besserung der Situation in Aussicht ist.
    Wir gehen derzeit von vermehrten Problemen in Schattenhängen oberhalb etwa 2300m und in besonnten Hängen oberhalb etwa 2500m aus. Dies ist v.a. für die Regionen der Tuxer, Zillertaler, Stubaier, Ötztaler und Tuxer Alpen der Fall.
  • evan
    Advanced
    evan op 7 February 2016 · 14:44
    Zoals altijd goede analyse van Patrick & co: http://lawinenwarndienst.blogspot.co.at/2016/02/detailanalyse-des-lawi... bertjebertje op 7 feb 2016 14:21Die laten er inderdaad geen Oberflächenreif over groeien.

Opvallend dat de hele groep uitgerust was met lawine-airbags. Zouden ze -ondanks alle waarschuwingen- dezelfde route hebben gekozen als ze niet allemaal een airbag hadden gehad?
  • evan
    Advanced
    evan op 7 February 2016 · 15:38
    Op het VRT-nieuws hadden ze het steeds over Axamer (in plaats van Wattener) Lizum en lieten ze de lokale Nederlandse lawine-expert Hans ter Braak (wie kent 'm niet?) aan het woord ("Lagen sneeuw en föhnwind waardoor sneeuw schuift").
    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2566000...

Iemand van Touring mocht zijn tips (http://wepowder.nl/forum/topic/223034) ook nog even geven.

De uitzending:
    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.4282... (vanaf 0:44)
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 7 February 2016 · 16:06
    o o die hans 😃 die heeft de klok wel horen luiden hoor, maar waar die klepel toch hangt....
  • BasV
    Beginner
    BasV op 7 February 2016 · 16:21
    "Je kan ook een pieper dragen en eventueel een cursus volgen"

Eventueel? Man man man

Wel heftige lawine zeg..
  • evan
    Advanced
    evan op 7 February 2016 · 16:31
    o o die hans 😃 die heeft de klok wel horen luiden hoor, maar waar die klepel toch hangt.... -Jurjen- op 7 feb 2016 16:06Haha, exact wat ik dacht.
    "Klinkt wel deskundig", moeten ze bij de VRT hebben gedacht.
  • kanski
    Elite
    kanski op 7 February 2016 · 21:11
    Hier in les 4 Vallées toch ook wat gebeurd op dezelfde dag schijnbaar! Een berggids met gasten en een lawine op de backside Mont Fort! Niemand weet er het fijne van en geen berichtje in het nieuws! Een cover-up zoals we hier vorig jaar ook al hebben meegemaakt. Heel bizar... Bekende berggids uit Verbier blijkbaar. Vraag me af of dat er mee te maken heeft of dat lawines met gidsen hier gewoon onder het tafelkleed verdwijnen...
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 7 February 2016 · 21:20
    Ik begrijp écht niet dat er niemand bij de VRT eindredactie op het idee komt om een échte deskundige aan het woord te laten ; er lopen er hier honderden rond ... Dit komt ZO amateuristisch over 😞
    sbs roelz
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 7 February 2016 · 22:58
    Het ongeluk van de groepen tourskiers in Wattens wordt door de media blijkbaar aangegrepen om een hard oordeel te vellen over de skier of snowboarder die toch offpiste gaat. Een skigebied rondom de Lizumer Hütte is ver te vinden, of zouden ze het ene sleepliftje voor de militairen bedoelen dat er staat?!

Ook RTL4 besteedt er veel aandacht aan:
    http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/ga-je-toch-offpiste-lees-dan...

Tijdens het RTL nieuws kwam ook @kanski ook weer in beeld (hoe zit het eigenlijk met die beeldrechten Sander?).
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 February 2016 · 07:59
    Ohh wat had ik te vertellen dan? Ah, alleen mijn glij fase! 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 February 2016 · 10:23
    @kanski Typisch gevalletje mens en plaatselijk belang en dan snel de makkelijkste uitweg zoeken = doodzwijgen. Gebeurt overal, dat soort onzin. Helaas...
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • MDA
    Advanced
    MDA op 8 February 2016 · 14:01
    Veiligheidstip nr2 van RTL: 'Gebruik altijd speciale ski’s die iets breder zijn. De zogeheten 'diepe-sneeuw-ski’s'

*check*

Ik kan veilig op pad 😃
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 8 February 2016 · 14:16
    Veiligheidstip nr2 van RTL: 'Gebruik altijd speciale ski’s die iets breder zijn. De zogeheten 'diepe-sneeuw-ski’s'

*check*

Ik kan veilig op pad 😃 MDA op 8 feb 2016 14:01
    Shit, ik heb een snowboard......

Enne, diepe-sneeuw-ski's? Nooit van gehoord...
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 8 February 2016 · 14:27
    Diepe-sneeuw-ski's, dat zijn toch skiërs met aan elke voet een snowboard?
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 8 February 2016 · 14:30
    Heren, misschien is het gepaster om voor het bashen van verzekeraars en omroepen een apart topic te starten? Aanleiding voor dit topic was naar mijn mening triest genoeg.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 8 February 2016 · 18:38
    Uit het laatste bericht van het blog van de tiroler lawinedienst blijkt dat 5 van 10 totaal begraven personen zijn gered. Petje af voor de redders als je 5 van de 10 optijd weet te bevrijden.

Al blijft het helaas te weinig..
    If the conditions are crap, it's called training!
  • evan
    Advanced
    evan op 8 February 2016 · 18:53
    Heren, misschien is het gepaster om voor het bashen van verzekeraars en omroepen een apart topic te starten? Aanleiding voor dit topic was naar mijn mening triest genoeg. evr66 op 8 feb 2016 14:30Mijn oprechte excuses aan alle Tsjechische nabestaanden die hier meelezen.
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 9 February 2016 · 08:49
    Hier in les 4 Vallées toch ook wat gebeurd op dezelfde dag schijnbaar! Een berggids met gasten en een lawine op de backside Mont Fort! Niemand weet er het fijne van en geen berichtje in het nieuws! Een cover-up zoals we hier vorig jaar ook al hebben meegemaakt. Heel bizar... Bekende berggids uit Verbier blijkbaar. Vraag me af of dat er mee te maken heeft of dat lawines met gidsen hier gewoon onder het tafelkleed verdwijnen...
    kanski op 7 feb 2016 21:11

dubieus :/ en niet cool...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 February 2016 · 09:13
    Nou zullen, uitzonderingen daargelaten(?!), Zwitserse berggidsen hier niet meelezen, maar toch zou ik 't leerzaam en een teken van kwaliteit vinden als een professional wilt leren van zijn/haar fouten. Niet dat ik het fijn vindt om te horen dat gidsen uit de bananenrepubliek VS of waar dan ook wat kan gebeuren (verre van!).
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro