Hoeveel sneeuw ligt er momenteel in Iran?

• Bros
    Advanced
    Bros op 27 February 2016 · 09:41
    Ik ga misschien eind april naar Iran. Hoofddoel is het beklimmen van de Damavand en hopelijk zo ver mogelijk af te kunnen dalen. We hebben ongeveer 14 dagen, dus we willen ook in de omgeving skien en toeren.

De tickets zijn nog niet geboekt, voordat we dat doen wil ik graag een beeld hebben van de huidige sneeuwcondities Iran. Uiteraard geen garanties voor eind april, en staat los van poeder maar ben al geholpen met antwoord op de vraag of het sneeuwdek gemiddeld is, boven gemiddeld of dat het karig en droog is. In het laatste geval boeken we een andere bestemming.

Weet iemand hoe de sneeuwcondities momenteel in Iran zijn?
    Iemand tips voor websites, of misschien een contactpersoon die er iets over kan zeggen? Of zijn er sattelietbeelden met snowcover?

Veel dank!
    Bros
  • BjvdB
    Beginner
    BjvdB op 27 December 2016 · 21:07
    Hi,

Nog geweest? Een vriend en ik zitten ook te kijken om dit jaar dit kant op te gaan en alle info is welkom!
  • Bros
    Advanced
    Bros op 27 December 2016 · 22:23
    We zijn eind april inderdaad in Iran geweest. Was een fantastische trip.

Ik kan je veel info geven. Je kunt aansluiten bij een gids of zelfstandig op pad. We hebben alles zelfstandig gedaan. Eerst Alam Kooh daarna Damavand. Alamkooh is meer een ski-expeditie met winterkamperen. Op De Damavand zuidkant is een hut op 4100m. Dit is dus toegankelijker maar door de hoogte van de hut en de top (5600m) ook echt serieus. Wij hadden begin mei op de top sneeuwstorm en extreme koude.
    Je kunt aansluiten bij europese gidsen, we kwamen wat groepen tegen uit Oostenrijk en Zwitserland......

Daarnaast heb je nog de skigebieden. Daar zijn wij niet geweest. Verder is er geen info te vinden over sneeuwcondities, wij troffen het erg goed. Lag meer dan in de alpen in die periode!

Ik zal eens kijken of ik nog een trip report kan schrijven, ik weet niet of daarvoor interesse is op het forum. Is een klim- en tourverhaal, geen freeride trip..

Ik hoor het graag als je vragen hebt. Kan met pm maar ook op het forum. Hebben anderen er ook nog iets aan.
    Bros
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 27 December 2016 · 22:30
    @Bros (offtopic) +1: Interesse voor een report zeker! De klim en tourverhalen vind ik het mooiste en ooit wat extremere trips gaan doen staat op mijn o-zo-lange bucket-list! 😃
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 28 December 2016 · 00:30
    Lijkt me erg leuk leesvoer!
    Riding on the edge!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 28 December 2016 · 10:38
    +1 voor een report!
    Rex Monte - Amor Nix
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 28 December 2016 · 11:52
    Graag report! Iran staat al een tijd op mijn lijst 😃
    Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 28 December 2016 · 11:55
    ja graag! wil ooit nog wel eens die kant op.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 28 December 2016 · 13:24
    Prima! Leuk te horen! Ik ga de komende week wat tijd maken om te schrijven en foto's te verzamelen. Het is alweer een tijdje geleden.
    Bros
  • BjvdB
    Beginner
    BjvdB op 5 January 2017 · 21:56
    O en wat is de beste tijd om te gaan? Heb het idee dat de sneeuw goed blijft liggen, maar weinig valt. Aangezien we niet voor de pistes gaan is het wel prettig om te weten wanneer we de grootste kans hebben op verse poeder 😀
  • Bros
    Advanced
    Bros op 6 January 2017 · 20:47
    @BjvB Ik heb eigenlik geen idee wanneer de kans het grootst is om in de skigebieden poeder te vinden. Ik ben niet in de skigebieden geweest. Volgens mij is Dizin wel een van de grotere gebieden, met hellingen op het noorden, relatief hoog.

Een paar meteo essentials:
    -Het gebergte direct ten zuiden van de Kaspische zee ontvangt veel stuwingsregen, is bijna subtropisch, groen en bij Alam Kooh (hoogste berg in deze regio) lag ontzettend veel sneeuw eind april. HELAAS zijn er geen skigebieden in deze regio... Boven 4000m had de sneeuw een dun poeder toplaagje
    -Damavand is het nu -30C.... Met storm erbij zijn de condities hier in winter en voorjaar echt extreem.
    -De skigebieden zijn relatief droog, inderdaad.
    -Zon is krachtig. En je zit hier op de breedtegraad van Marokko ongeveer,nabij Tehran. Voor poeder zou ik dan niet te laat in het seizoen gaan. Denk aan februari-maart?
    -Je kunt nog zuidelijker bij Shiraz toeren, nabij Persische golf. Daar moet je echt in januari of februari heen. Voor de beeldvorming: je zit zuidelijker dan Koeweit!

Verwacht geen poeder maar een mooi avontuur en een bijzondere ervaring!! Ski en dessert is geweldig. En misschien heb je geluk!!

Ik heb alle info over weer gevonden op:
    http://www.snow-forecast.com/resorts/Dizin/6day/mid...
    http://www.mountain-forecast.com/peaks/Alam-Kuh/forecasts/4850...
    http://www.mountain-forecast.com/peaks/Damavand/forecasts/5670...

Verder is het eigenlijk heel lastig om een beeld te vormen van sneeuwcondities. Ik heb vrijwel niets gevonden en de weerberichten zijn ook onbetrouwbaar door gebrek aan ijking met meteostations... Zelfs fotos op facebook van skitripjes zijn niet te vinden omdat facebook in principe niet toegankelijk is. Vergeet webcams.

Het is een grote gok maar zeker de moeite waard als je flexibel bent in de plannen.
    Bros

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro