Het waxen en slijpen van je ski's en boards

• Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 January 2017 · 19:35
    Doe mij maar belag uit 1 stuk ..... liefst zwarte sintered Ultra Base o.i.d. Tukker op 23 mrt 2016 11:15

Daar ben ik afgelopen weekend ook achter gekomen: Belag bestaande uit verschillende delen in verschillende kleuren ziet er leuk uit, maar loopt bij sharks al snel meer schade op dan belag uit één stuk.
    Net nieuwe ski's (bruine met witte stippen en merknaam groot in uitgesneden stukken op de onderkant) moesten na een dagje Hinterstoder waar het helaas niet zo diep was, behoorlijk gevuld worden, deels doordat het belag op de naden werd losgetrokken.
  • KrisV
    Beginner
    KrisV op 11 January 2017 · 21:19
    Ik wax, slijp en repareer mijn base zelf. Maar is er iemand die weet hoe je ervoor zorgt dat er geen roet mee in je p-tex druppelt?
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 11 January 2017 · 21:21
    Zwarte ptex gebruiken 😃 dan zie. je het iig niet
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 January 2017 · 21:27
    Steek je Ptex niet in de fik, maar smeer het uit met een 'soldeerboutje of Ptex-gun. bv http://www.tognar.com/tognar-p-tex-base-repair-iron-230v-eu-au-nz/... en dan het makkelijkst met de wide-tip.

Het brandt te hard, geloof ik, als je roet krijgt. Probeer een klein blauw vlammetje te houden.
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 11 January 2017 · 21:42
    Het brandt te hard, geloof ik, als je roet krijgt. Probeer een klein blauw vlammetje te houden. Aryen op 11 jan 2017 21:27

Klopt. Hou het vlammetje klein en blauw door het dicht boven je board te houden en het staafje steeds te draaien (tussen je vingers rollen).
    Dromen zijn er om te realiseren
  • BasV
    Beginner
    BasV op 11 January 2017 · 21:52
    Het brandt te hard, geloof ik, als je roet krijgt. Probeer een klein blauw vlammetje te houden. Aryen op 11 jan 2017 21:27

Klopt. Hou het vlammetje klein en blauw door het dicht boven je board te houden en het staafje steeds te draaien (tussen je vingers rollen). FreeArno op 11 jan 2017 21:42

En de eerste druppel niet gebruiken, hier zit altijd de meeste troep in heb ik gemerkt.
  • Westendorf
    Beginner
    Westendorf op 12 January 2017 · 08:26
    Iemand tips om m'n ski's te laten waxen en slijpen in de regio Gent? Doe het af en toe zelf maar wil ze nu toch eens door een pro laten doen.
  • KrisV
    Beginner
    KrisV op 12 January 2017 · 11:58
    In regio Gent of Gent zelf? In Gent zelf ga ik af en toe is snuffele in West Side boardshop op de Nederkouter. Als je van de Veldstraat komt links van het gerecht en dan een stuk rechtdoor op je linker kant.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 12 January 2017 · 13:37
    Steek je Ptex niet in de fik, maar smeer het uit met een 'soldeerboutje of Ptex-gun. bv http://www.tognar.com/tognar-p-tex-base-repair-iron-230v-eu-au-nz/... en dan het makkelijkst met de wide-tip.

Prima tool zo te zien. Indien toch met open vuur:
    Vlammetje blauw houden en board reeds in een warme ruimte op temperatuur laten komen. Uiteindelijk dient het gelast te worden en het blauwe vlammetje het belag ook goed te verhitten. Luchtbellen met NATTE vinger uitdrukken. Pas dat de hete p-tex niet in contact komt met droge lichaamsdelen.....
    Tukker(ik)
  • Robert-marieke
    Advanced
    Robert-marieke op 12 January 2017 · 22:40
    Ik wax en slijp mijn snowboards al 21 jaar. mijn vrienden komen af en toe ook langs dat doe ik dan ook erbij, zelf doen is leuker maar ook beter want bij temperatuurs veranderingen kan ik snel even hotwaxen en dan ben ik weer de snelste van de hele club.😃😃😃
    Snowboarder
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 19 January 2017 · 12:07
    Tukker(ik)
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 19 January 2017 · 12:10
    Ik denk dat Hugh liever had dat de dames wat anders gingen waxen 😉
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 19 January 2017 · 12:49
    Als deze in je werkruimte staan kom ik ook even een paar ski's waxen 😃
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 8 February 2017 · 17:03

Doet altijd beetje pijn wanneer zo'n beauty schade heeft opgelopen. Gelukkig weer heel netjes te repareren met stukje doek en epoxy.
    Tukker(ik)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 February 2017 · 17:31
    @Tukker nice! staat die morgen nog bij jou? ik kom m graag ff bekijken
    May the powder be with you.
  • Bono
    Beginner
    Bono op 8 February 2017 · 18:14
    Hele mooie rocketfish zeg @tukker
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 8 February 2017 · 19:02
    @Tukker nice! staat die morgen nog bij jou? ik kom m graag ff bekijken meteomorris op 8 feb 2017 17:31

Ja, t/m vrijdag-avond te bewonderen bij Versus. Morgen heul de dag druk op kanteur vrees ik.
    Ik ben vrijdag vanaf 13.00 uur bij Versus .... neem gelijk je speeltje(s) mee, geef ik ze wat liefde 😉
    Tukker(ik)
  • rickkert91
    Advanced
    rickkert91 op 14 February 2017 · 13:53

Ready to go!
    Powder to the people!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 14 February 2017 · 19:12
    Als newby in het skionderhoud ben ik begonnen met waxen en maak nu de stap naar slijpen. Ff een waxvraagje: ik merk dat je het plexi schraapplaatje best vaak weer scherp moet maken. Kan ik hier ook een ijzeren schraapstaal voor gebruiken? Of levert dat schade op?
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 14 February 2017 · 22:03
    Schraper van ijzer (RVS) blijft langer scherp ....echter dien je wel iets voorzichtiger te hanteren, zeker op het stuk belag gelijk naast de staalkanten. Ik maak mijn (RVS) schraper altijd weer scherp met de bandschuurmachine (Montana) waarmee ik ook de onderkant van ski's en board schuur/slijp.
    Tukker(ik)
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 14 February 2017 · 23:38
    Ok, dus met een beetje beleid kun je prima een rvs schraper gebruiken. De plexi schraper moet ik na 1 ski al weer scherp maken. Dus als het anders kan dan is dat mooi.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 15 February 2017 · 16:07
    @SPAM je hebt hele simpele slijpers om je plexiglas weer scherp te krijgen. Ik ben geen expert maar ik krab nooit met de RVS schraper mijn wax er af. Dat doe ik altijd met het plexiglas. De RVS gebruik ik alleen om mijn belag te herstellen.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 15 February 2017 · 16:14
    @SPAM je hebt hele simpele slijpers om je plexiglas weer scherp te krijgen. Ik ben geen expert maar ik krab nooit met de RVS schraper mijn wax er af. Dat doe ik altijd met het plexiglas. De RVS gebruik ik alleen om mijn belag te herstellen. SaintUsuge op 15 feb 2017 16:07

wat voor slijpers zijn dat? Heb je evt linkje? Mijn plexi schraper is bijna rond.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 15 February 2017 · 16:52
    @bertjebertje volgens mij doet @Luukie25 het gewoon met schuurpapier
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 15 February 2017 · 17:44
    Heb al eens zitten denken aan zo'n driehoekig krabbetjes voor verf. Hoeken even afronden en klaar. Maar het lef nog niet gehad, en nu alleen nieuwe ski's...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 February 2017 · 18:07
    @SPAM je hebt hele simpele slijpers om je plexiglas weer scherp te krijgen. Ik ben geen expert maar ik krab nooit met de RVS schraper mijn wax er af. Dat doe ik altijd met het plexiglas. De RVS gebruik ik alleen om mijn belag te herstellen. SaintUsuge op 15 feb 2017 16:07

wat voor slijpers zijn dat? Heb je evt linkje? Mijn plexi schraper is bijna rond. bertjebertje op 15 feb 2017 16:14

@bertjebertje http://www.skiservice-shop.de/Swix-T408-Plexiklingen-Schaerfer-40-T040...
    M'n beste aankoop van seizoen 15/16. Een scherpe schraper scheelt zóóó veel. Ook al zou ik hem elke keer na een paar ski's krabben moeten aanscherpen ... 😉
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 15 February 2017 · 20:10
    thnx!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 15 February 2017 · 21:36
    Gewoon een ouderwetse houtschaaf werkt nog het beste. De kunst is de beiteldiepte zo minimaal mogelijk te instellen. Een keer de schraper er over trekken en de schraper is weer scherp.
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 16 February 2017 · 11:58

wat voor slijpers zijn dat? Heb je evt linkje? Mijn plexi schraper is bijna rond. bertjebertje op 15 feb 2017 16:14

@bertjebertje http://www.skiservice-shop.de/Swix-T408-Plexiklingen-Schaerfer-40-T040...
    M'n beste aankoop van seizoen 15/16. Een scherpe schraper scheelt zóóó veel. Ook al zou ik hem elke keer na een paar ski's krabben moeten aanscherpen ... 😉 Aryen op 15 feb 2017 18:07

Die heb ik inderdaad ook. Werkt erg gemakkelijk. Zonder scherp plexiglas heeft krabben ook geen zin. Je kunt het inderdaad ook doen door het plexiglas over een stuk schuurpapier te halen maar deze krabber werk veel makkelijker.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 February 2017 · 12:17
    Ik heb deze vorig jaar gekocht: https://www.blue-tomato.com/de-DE/product/Toko-Scraper+Sharpener-30073... . Die werkt misschien niet zo goed als een speciale vijl, maar voldoet prima.

Waarom wordt het plaatje zo groot gemaakt??

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro