Nieuwe poederplank vraag

• HelmertR
    Beginner
    HelmertR op 26 August 2016 · 21:59
    Het thuisfront heeft groen licht gegeven voor het uitzoeken voor een nieuw snowboard. Nu zou ik graag naast het board dat ik heb (bataleon goliath) een poederplank willen aanschaffen. Nu heb ik wat opties op een rij: Bataleon Cameltoe, Jones Hovercraft, Jones Snowchaser, K2 cool bean. Wat zouden jullie doen en waarom en laat je vooral niet beperken tot de planken die ik genoemd heb.

Alvast bedankt!
  • BasV
    Beginner
    BasV op 27 August 2016 · 16:37
    Ik kan je alleen wat vertellen over de Hovercraft (heb ik zelf) en de Cameltoe (paar afdalingenop die van een vriend gestaan). Beide lekkere en vergelijkbaar planken maar wel met een wezenlijk verschil. De cameltoe heeft, zoals die vriend van me het noemt, een skippybal onder zen neus zitten. En dit is tijdens het rijden op verspoorde hellingen zeker te merken. Je hoeft nooit bang te zijn dat de plank hapt en de plank glijd soepel over alle hobbels e.d. Hierdoor lever je in mijn beleving wel iets in op grip. Maar ik heb er zoals ik zei maar een paar afdalingen op gestaan dus durf dit niet met zekerheid te zeggen. Ik heb hem helaas ook niet in de diepe poeder kunnen testen.

Hovercraft hoef ik eigenlijk weinig woorden aan vuil te maken verwacht ik. Lees alle lovende reviews op internet maar. Ik vind het gewoon een fantastische plank. Door de breedte kan je hem wat korter rijden dan veel andere planken wat hem enorm speels maakt en perfect voor tussen de bomen. Ook in verspoord terrein en ijzige hellingen valt er weinig op aan te merken. Met een hovercraft zit je sowieso goed.

Helaas heb ik nog op te weinig verschillende planken gestaan om een diepere mening te geven of ze te vergelijken met veel andere planken, maar deze twee zijn in mijn ogen beide een prima keus. Als het mogelijk is moet je even kijken of je ze een dagje in snowworld of iets dergelijks kan testen. Ik weet dat die vriend van me zijn Cameltoe heeft gekocht na een testdag van Bataleon in Zoetermeer geloof ik.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 28 August 2016 · 07:18
    Ik neem aan dat je de Jones Stormchaser bedoeld? Als je wel eens in Landgraaf komt wil ik hem wel mee nemen. Geen poeder, maar dan kun je er eens op rijden.
    Ik sluit mij aan bij BasV. Met een hovercraft zit je sowieso goed.
  • HelmertR
    Beginner
    HelmertR op 28 August 2016 · 16:27
    Ik bedoel inderdaad de stormchaser! Thanks voor het aanbod iig!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 August 2016 · 08:56
    @HelmertR

Wat tips die je wereldbeeld wat breder maken. De boards die je noemt zijn van de actievere importeurs in Nederland. Onderstaand een lijstje merken/boards die ook zeker op je shortlist moeten (hoewel het dan een longlist wordt 😉). Ze zijn wellicht wat minder bekend, maar in sommige gevallen duidelijk beter dan wat je zelf aandraagt.

De complete serie boards van Moss en Gentemstick (Lodewijk levert ze in Europa: http://sunrisesnowsurf.tictail.com/products). Duur, maar heel erg fijn. Iedereen moet ooit zo'n board in zijn quiver hebben.

Ik ben zelf een fan van de Moss Wingswallow (http://www.mosssnowsurfing.com/collection.php?mid=41...), ga dit seizoen wederom op de Korua Apollo rijden omdat deze wat goedkoper is en ik minder treurig ben als ik hem beschadig. Ik heb 15 jaar op een Swell Panik gereden (tegen de stroom in), en heb zo'n beetje alle op de markt aanwezige snowsufers gereden. Echt groot zijn de verschillen tussen de verschillende boards en merken niet. Het heeft vooral met je voorkeur te maken. Zo vind ik de Moss boards zo lekker omdat er heel wat bamboo in zit, wat een heerlijk demping geeft en toch een onvoorstelbare grip. Ik was de eerste jaren ook grootgebruiker van Jones, maar sinds ze een nieuwe fabriek hebben vind ik de boards wat zwaarder, maar ze voelen vooral wat stijver en doodser aan. Datzelfde vind ik van K2 overigens. Bataleon vind ik een mooi concept. De TBT maakt de kantwisseling een stuk makkelijker, maar het board zelf vind ik vanwege de materiaalkeuzes wat logger. Maar goed, dit is allemaal persoonlijk en in al die jaren proefondervindelijk zelf vastgesteld.

De boards van Korua (de Apollo is een heerlijke shape) worden geleverd in Benelux door Severe (http://www.skatesurfsnowstore.com/online-boardshop/...). Goede prijs, zeker als je denkt dat een poederplank er iets voor erbij is.

Verder bouwt Swell Panik misschien wel de allerfijnste boards voor grote hellingen op diepe dagen. Iets minder bedoeld voor trefruns (hoewel de magistral 175 en de Twinzer dat ook makkelijk kunnen). Duur, maar handgemaakt en van een voortreffelijke bouwkwaliteit. (http://www.swellpanik.com/snowboards-splitboards-monoskis/...)

Dan is er nog de Salomon Derby. Weinig geld voor een mooi poederboard. Wel listig in packed pow. Dan rijd je beter een Sick Stick van hetzelfde merk.

Ook de Dupraz moet je eens naar kijken. Met name de 5'2 en 5'5 zijn fijne boards. De langere boards zijn vooral de grotere open hellingen (http://www.dupraz-snow.com)

Wat je ook neemt, laat je verassen, ga er mee spelen, gedraag je als een surfer en blijf experimenteren. Snowsurfers koop je het liefst wat breder en korter. Voor 400 euro heb je de Korua Apollo, waarna je je zult beseffen dat je je Goliath het beste kunt verkopen en je poederplank je plank voor alle dagen wordt.
    May the powder be with you.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 29 August 2016 · 10:13
    100% eens met Morris ..... laat de "mainstream" lekker in het rijtje bij de liften aansluiten en 's-avonds los gaan op een of andere deejee ..... surfen wij de meest cleane golven in de bergen op boards die (wellicht) door surfers zijn bedacht.
    Tukker(ik)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 August 2016 · 11:43
    Ik heb hier ook een Hovercraft (en nog wat planken), en ik ben het wel eens met Morris. Er is niet veel op aan te merken, maar toch sta ik niet echt te trappelen om erop te rijden. Hij gaat vaak niet eens in de auto, hoewel ik eigenlijk geen condities kan bedenken waarop ik er niets mee zou kunnen.

Het is een beetje een persoonlijk ding, maar ik zou voor een "snowsurfer" ook gaan voor iets dat echt speciaal is. Iets wat niet iedere freerider al heeft, iets dat een magische tinteling door je benen laat gaan bij iedere bocht.

Venture is ook weer terug van weggeweest, ik zou die Euphoria wel eens willen rijden. Ik ken iemand in Spanje die er misschien nog eentje te koop heeft.

Of iets exotisch?
    http://tj-brand.com/product/2016-2017model

Of zelf iets zelf maken?

splitfest.nl
  • HelmertR
    Beginner
    HelmertR op 29 August 2016 · 11:47
    @meteomorrris
    Thanks ik ga dit vanavond eens even in alle rust nalezen en bekijken!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 29 August 2016 · 20:31
    Je schrijft dat je groen licht hebt voor je eerst poeder board. Dan krijg je aanvankelijk voorstellen waar je niet fout mee kunt gaan. Goed dat je je verder gaat verdiepen.

Morris heeft helemaal gelijk. Er is meer/beter te krijgen. Dat de verschillen tussen de verschillen tussen de verschillende boards en merken niet zo groot zijn; not so much.
    En kun je gelijk helemaal los gaan? Voor een Japanse plank of Magistral koop je zo ongeveer 2,5 Korua.

De Korua Apollo heeft een andere shape maar dezelfde opbouw als de Korua Pencil. Mijn Pencil is een speels board. Uitstekend board voor de capriolen die de heren Nicolas Wolken en Co. op dit board in de ‘Yearning for turning’ serie laten zien. Je kunt er ook zo een funpark mee in.
    Maar het is niet de poederplank die je plank voor alle dagen wordt en waar je dus bv. ook met familie/kennissen een dagje piste rijd. Daarvoor missen de Korua´s de demping die Morris al vermeldt; http://wepowder.nl/forum/topic/226422 Dan is de Magistral een andere plank.

Als je naast de Stormchaser de Pencil en een Magistral wil proberen hoor ik het wel.
  • holi4
    Beginner
    holi4 op 30 August 2016 · 10:07
    http://www.snoplanks.com/shop

Wordt helaas niet in Europa verkocht.
    Ze versturen wel, maar dat kost een paar centen.

Mocht je toch mainstream willen kiezen en naar Bataleon kijken, denk dan ook eens aan de Magic Carpet. Ik heb hem vorig jaar gekocht; van alle TBT's die ik gereden heb vind ik dit (los van de vrij geniale naam) absoluut de lekkerste plank ever.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 30 August 2016 · 11:02
    Oh man. In de categorie 'kort en breed' is tegenwoordig zo veel moois te koop. Ik sluit me wel aan bij @ieism. Koop iets wat -jou- een goed/speciaal gevoel heeft.

Het voordeel van een populairder board kopen -zeker als eerste- is wel dat het je een goeie referentie geeft voor een eventueel volgend board. Als je een een paar seizoenen op een Hovercraft, fish, derby oid gereden hebt en 'meer X', of 'een tikkie minder Y' wil in je volgende board kunnen meer mensen je helpen dan als je een snoplank of swellpanik hebt die misschien 5 mensen op het forum überhaupt ooit gezíen hebben.

Persoonlijk zou ik op dit moment geloof ik ook voor een korua gaan, maar dan de tranny finder. Vooral omdat ik nieuwsgierig ben naar het merk en wel geloof in die blunt nose ijslepel shapes. 😃 Als het een jones moet worden zou ik als pure poeder stick denk ik eerder voor de stormchaser kiezen.

Oh, en laten we de Capita Treehunter niet vergeten. Die is dit jaar ook weer sexy 😃
    http://wepowder.nl/forum/topic/222224
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • HelmertR
    Beginner
    HelmertR op 31 August 2016 · 09:29
    Ik word helemaal enthousiast van de Korua boards! uiteraard van de andere optie ook maarja die prijs hé... Daarom denk ik dat het goed is om voor de Korua te gaan. (zodat ik ook nog wel wat dromen overhoud 😉)
    Maar dan de shape Ik ga denk ik voor de Apollo die Morris al adviseerde vanwege die onweerstaanbare shape en omdat die lekker kort te rijden is. Met mijn 70 kilo kan ik best voor de 52 gaan of niet?
    Als je nou denkt dat ik nu helemaal de verkeerde keus maak hoor ik het graag. Maar wel snel want ik kan me zelf bijna niet meer bedwingen 😉! Heerlijk stoke bij 26 graden!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 31 August 2016 · 09:51
    Ik denk dat je op beide prima uit de voeten kunt. Het verschil in gewicht dat ze opgeven is niet zo groot. 52 zal misschien iets wendbaarder zijn, 56 misschien wat stabieler op de piste / in de crud... Maar daar koop je dit board niet voor geloof ik 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 31 August 2016 · 09:55
    @HelmertR de 52 is prima!
    May the powder be with you.
  • Jeroen999
    Beginner
    Jeroen999 op 31 August 2016 · 12:14
    Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Rijdt nu nog op een Lib Tech Skunk Ape 161 en twijfel of ik die wil vervangen of er een extra puur poederboard bij koop. Vorig jaar voor het eerst echt gaan freeriden met een gids voor een week. De Skunk Ape kostte me vrij veel moeite om te blijven drijven, vooral op iets lagere snelheden. Ik wil dit jaar nog proberen om mijn bindingen op de maximale set back te zetten, maar alvast oriënteren kan nooit kwaad.

Uiteraard kijk ik zeer geïnteresseerd naar al deze snowsurfer ontwikkelingen. Niet om de minste reden dat deze boards BREED zijn. Met mijn maat 46 heb ik vrij veel last van toe drag op stijle traverses, zelfs met een waist van 26.8cm op de skunk ape. Waarschijnlijk hebben mijn boots nog niet al teveel reduced footprint, dus nieuwe boots zouden daarmee ook kunnen helpen.

Het dilemma met snowsurfers is dan weer het maximale rijder gewicht. Ik weeg ongeveer 86-88kg, met alle gear zal dat dus makkelijk boven de 90kg uitkomen. Zal zo'n Korua Apollo 56 gaan met dit gewicht?
  • sdb
    Tourist
    sdb op 31 August 2016 · 12:35
    Moeilijk te zeggen natuurlijk, als het traag & vlak gaat is het altijd lastig, wat meer setback helpt ook altijd.
    Korua blijft natuurlijk een kleiner bedrijf, dus op zich logisch dat ze geen 5 verschillende lengtes aanbieden.
    De waist is maar 26.9 tov 26.8, dus misschien daar ook niet optimaal.
    De reeds vermelde Stormchaser is misschien beter, hoewel maat 46 is nu ook niet zo groot dus misschien ligt het idd aan je boots.

Was vorig (of 2jaar geleden) de Korua met een extruded base ipv nu sintered?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 August 2016 · 13:17
    @sdb Een K2 Coolbean is nog een stuk breder. Voor mij (72kg) was de 144 perfect, maar er schijnt ook een 150of 155 te zijn komend seizoen? Bel even met Snowcountry, kan best zijn dat zij 'm weer in voorraad gaan nemen.
    splitfest.nl
  • HelmertR
    Beginner
    HelmertR op 31 August 2016 · 13:59
    Hoppa Korua Apollo net besteld en de mannen van Severe komen hem volgende week thuis brengen! Top service! Laat die winter maar komen!
  • HelmertR
    Beginner
    HelmertR op 31 August 2016 · 14:00
    ohja allemaal super bedankt voor het meedenken!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro