De meeste dodelijke slachtoffers in de Alpen zijn wandelaars

• tellie-G
    Expert
    tellie-G op 3 October 2016 · 01:20
    Maar de boodschap die hij probeert te verkondigen is uitstekend: "risicoreductie werkt, doe er je voordeel mee!" JaapvR op 2 okt 2016 13:28

Precies en daar gaat het om. meteomorris op 2 okt 2016 14:02

In de alpen, en zeker in het voorseizoen, (jeej we mogen bijna weer!!) zitten we om de beste sneeuw te vinden al snel in serieus alpien terrein, en daarmee sluipen we stiekem richting de (statistische) ellendegroep van de alpineerders, ik vond die nogal heftig dus.
    (ter verduidelijking de statistiek is hier ellendig niet de alpineerders, althans de meeste zijn best lief alleen dat naar beneden lopen he, dat snap ik dan weer niet zo goed want dat is wel ellendig)
    maar goed ik dwaal af, de pannekoekfilmpjes op dit forum laten lig goed zien hoe moeilijk je zonder staalkanten of stijgijzers kan remmen op een verijsde helling wat best dodelijk kan zijn en ook zijn er nog altijd hele volksstammen onderweg die niet beseffen hoe een gletsjer er in de zomer uit ziet, maar als de stats voor (geoefende) alpineerders al zo ellendig zijn wat betekent dat dan voor de overlevingskansen van part-time alpien beunende freeriders???
    Perfect munter-gereduceerd alsnog in een gletsjerspleet storten is iig niet chill.
    Bij gebrek aan winter achter een laptop lekker nerden over statistieken is dat trouwens wel 😃
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • vasco
    Advanced
    vasco op 3 October 2016 · 20:33
    Geen idee wat ze onder 'Alpine Mountaineering' verstaan. Een huttentocht of een dagje boulderen boven de boomgrens is een heel ander verhaal dan big-walls of lange expedities ( <8000m)... En waarom zijn er niet ook 3 categorien 'motorrijden': 's nachts zonder helm uit de kroeg, 50 kmh met zijspan, en/of in de regen?
    JaapvR op 2 okt 2016 13:28

Ik vind het een lastig tabelletje. De data uit de tabel komt grotendeels uit Jamieson 2009:
    http://www.slf.ch/info/mitarbeitende/schweizj/publications/index_EN/Ja...

De overlijdingskansen bij bergbeklimmen komen uit een artikel over straling:
    http://journals.lww.com/health-physics/Abstract/1965/09000/Radiation_a...

Ik vraag me sterk af of deze getallen nog kloppen. In 1965 waren de zekermogelijkheden bij alpineren en klimmen nog een stuk beperkter dan nu. Ook werd er veel pioniering werkt gedaan. Ik heb het gevoel dat er naar verhouding nu meer mensen makkelijkere beklimmingen maken.
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 4 October 2016 · 17:47
    @meteomorris ik ben nu wel benieuwd naar de culturele verschillen mbt. de definitie van risico. Erwin op 2 okt 2016 11:23[/quote]

Me too! 😃
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 4 October 2016 · 17:52
    Jup, hoewel de Duitsers groote liefhebbers van bureacratie zijn staat er in het DSLV lehrplan doodleuk omschreven dat het een goed idee is om met je 'kinder' beginners klasje het terrein in te gaan omdat dit de stabiliteit voor de eerste bochten zou verbeteren ?!? Maar misschien snap ik het helemaal verkeerd en is dat boek eigenlijk geschreven voor Duitse skileraren in Amerika 😉

Volgens mij bedoelen ze daar niet het stabiliseren van het sneeuwdek mee maar het stabiliseren van de techniek van de kids. En als je dat op de juiste (veilige) stukken doet kan dat. Sommige skigebieden geven skileraren mee welke stukken ze hiervoor mogen gebruiken omdat die hiervoor safe zijn.
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro