Gezocht: 3- eenheid

• Ansje
    Beginner
    Ansje op 20 September 2016 · 09:34
    Aangezien ik mijn vriend mee sleur off piste ben ik op zoek naar een pieper / 3-eenheid voor hem. Zelf heb ik de ortovox 3+, maar een andere goede kan natuurlijk ook, zoals een Mammut. Heeft iemand nog iets liggen, of ergens een goede aanbieding?
    Volgens mij zijn ze nu het goedkoopst op bergzeit.de (sowieso een tip voor heel veel gear!) maar dacht ik probeer het hier ook even.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 20 September 2016 · 09:35 My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Ansje
    Beginner
    Ansje op 20 September 2016 · 15:47
    Ja, die had ik ook gezien. Iemand ervaring met de tracker 2?
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 20 September 2016 · 16:02
    Yes,

Persoonlijk vind ik hem makkelijk in gebruik. ledjes en indicator doen het prima. Alleen nog nooit een multi burrial mee geoefend, dus dit is gebaseerd op het zoeken van 1 ander signaal.

Is alleen wat aan de grote kant versus een pieps.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • jurriaan
    Beginner
    jurriaan op 20 September 2016 · 16:19
    Ik zou gewoon marktplaats of ebay in de gaten houden, daar komt altijd we iets voorbij. Succes met zoeken!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 20 September 2016 · 17:38
    Als het i.i.g. maar 'n 3-antenne pieper is. Ik heb zelf de Mammut Element en vind die erg fijn werken en is i.d.d. nu bij Bergzeit nieuw maar ietsje duurder.

Tijdens pieperfest vorig jaar vond ik overigens de Orthodox 3+ er niet zo best uitkomen. Waar ik bij 60+ meter signaal had, had de ortovox telkens pas bij -25m signaal. Kan een matig exemplaar zijn geweest, maar dat wil je in het echie niet meemaken... Heb jij ook al zoiets ervaren met oefenen?
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Ansje
    Beginner
    Ansje op 20 September 2016 · 18:01
    Met oefenen doet hij het altijd prima, maar je hebt gelijk dat de Mammut beter is op de grotere afstand denk ik. Verder is hij erg makkelijk in gebruik en doet het enorm lang op één batterij. Mammut is achteraf misschien beter, maar het is niet alsof ik elke paar jaar een nieuwe pieper ga kopen 😉
    Ik zat idd ook al naar de Element te kijken, volgens mij een goede pieper voor een redelijke prijs. En als je dan toch een pieper aanschaft, dan maar meteen een goede, ook voor multi burials. Dat lijkt de BCA niet zo goed te kunnen...
  • bsb
    Beginner
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 20 September 2016 · 19:07 was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Ansje
    Beginner
    Ansje op 22 September 2016 · 11:59
    Dank allemaal! Ik heb het setje van Fliegfix besteld (de Element).
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 September 2016 · 13:27
    Mooi setje voor 'n mooie prijs. Veel plezier er mee, hoewel dat bij een pieper wat raar klinkt 😉
  • sanno
    Tourist
    sanno op 22 September 2016 · 14:00
    En als je dan toch een pieper aanschaft, dan maar meteen een goede, ook voor multi burials. Dat lijkt de BCA niet zo goed te kunnen... Ansje op 20 sep 2016 18:01

Multi-burial functie is een soort Recco. in theorie fantastisch, maar in het echie heb je er waarschijnlijk niet veel aan. Zorg maar eerst dat je 1 persoon weet te vinden en uit te graven.

Daarnaast is de kans heel klein (<2%) dat de slachtoffers zo bijeen liggen dat je een complexe multi-burial situatie hebt.
    http://www.avalanche.net.nz/files/Digging-Deeper.pdf...
    Toerisski
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 22 September 2016 · 14:13
    Ansje op 20 sep 2016 18:01

Multi-burial functie is een soort Recco. in theorie fantastisch, maar in het echie heb je er waarschijnlijk niet veel aan. Zorg maar eerst dat je 1 persoon weet te vinden en uit te graven.

Daarnaast is de kans heel klein (<2%) dat de slachtoffers zo bijeen liggen dat je een complexe multi-burial situatie hebt.
    http://www.avalanche.net.nz/files/Digging-Deeper.pdf... sanno op 22 sep 2016 14:00

Interessant artikel, ik wist wel dat graven bij een redding een flink deel van de beschikbare tijd opslokt. Maar dat het ook de grote oorzaak is van het niet tijdig kunnen redden wist ik niet.

Ik ben met oefenen vooral in de weer met het pieper zoeken zelf, en veel minder met uitgraven (want ja hoe oefen je dat (realistisch)). En ik neem aan dat dat iedereen zo is.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 September 2016 · 15:06
    @markindealpen Klopt hoor. Op pieperfest krijg je dan wel deze theorie voor je kiezen. Maar nog geen praktijk. Eigenlijk zouden we eens op een oude lawine moeten oefenen, om de belemmering van de keiharde klonten te voelen. Hoe erg dat het snelle zoeken/bewegen beperkt en vooral dus ook het graven.

Manuel Genswein, de beroemde, heeft aardig wat zweetdruppels in het hele rescue proces gestoken en ook de v-shape graafmethode ontwikkeld. Wat de graaftijd aardig kan beperken. Daarbij heeft hij ook nogal wat dure schepjes van grote merken afgeplast, omdat de kwaliteit ondermaats bleek. Wel een leuk artikel (weet niet of deze hier al voorbij is gekomen); https://www.outsideonline.com/2040331/avalanche-rescue-needs-revolutio...
    en deze gaat wat dieper in op de V-shape graafmethode: http://www.alpine-rescue.org/ikar-cisa/documents/2008/ikar200804060001...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 22 September 2016 · 15:29
    ...Ik ben met oefenen vooral in de weer met het pieper zoeken zelf, en veel minder met uitgraven (want ja hoe oefen je dat (realistisch)). En ik neem aan dat dat iedereen zo is.
    markindealpen op 22 sep 2016 14:13

Dit is prima te oefenen hoor:
    stap 1: Zodra je ski/boardbuddy na een lange dag eindelijk onder de douche/aan de bar staat pak je zijn rugzak.
    stap 2: Begraaf deze rugzak met jouw aangezette pieper en 2 blikken bier een meter onder een veldje naast je hut/huisje/hotel.
    stap 3: Wacht tot 'ie is uitgedoucht/terug komt van de bar en start de stopwatch!

Dit kan je gedurende een trip-/vakantieweek week ook prima een paar keer herhalen. Kijk alleen niet raar op als je eigen rugzak op een gegeven moment na een wc-bezoek weg is. Mijn buddie heeft me zo goed en wel overtuigd van zijn snelle graafskills. Hem vertrouw ik me op trip wel toe 😀
    (Ik hoop dat @sportgillie het er bij kan hebben op splitfest 😉 )
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Mr-90
    Advanced
    Mr-90 op 21 October 2016 · 18:30
    Ben je nog op zoek? Ik heb evt een BCA set, bestaande uit:
    - tracker 1...
    - 2.40m sonde
    - stalen schep

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro