Wat heb ik allemaal nodig om te vellen

• ieism
    Tourist
    ieism op 2 January 2017 · 18:50
    Top, je kan ook vellen pellen zonder je ski's af te doen. Rip em and ride, dat truckje laat ik nog wel een keer zien. Hoe bevallen de Freedoms?
    splitfest.nl
  • Havana
    Beginner
    Havana op 2 January 2017 · 18:59
    Conditie is het probleem niet 😉 Had ik ook niet verwacht trouwens, ben zoals gezegd een fanatieke fietser. Met 4 watt/kg en 10k+ dit seizoen is omhoog lopen geen probleem. Zijn er trouwens ook bindingen met vermogensmeting want dat dataveld miste ik behoorlijk op de Garmin 😉 ?

M.b.t. de Freedoms.... ik vind ze wel een stuk beter skiën dan de kabelbindingen maar het verschil is toch ook weer niet zo heel groot. Het geheel is wel actiever, dus vooral de bergski is stabieler. Het aandoen is iets sneller maar heel veel scheelt het ook niet (ik moet nog steeds op m'n knieën gaan zitten). Ik heb deze dagen ook veel in de Alpine techniek geskied omdat de omstandigheden daarnaar waren (één grote ijsplaat van kunstsneeuw) en dat gaat met de Freedoms ook beter dan met kabelbindingen.
  • AartvanA
    AartvanA op 9 January 2017 · 12:54
    Ha mooi dat je het te pakken hebt. Laat me wat meer weten of die NTN's ik heb zelf kabelbindingen zoals jij ze noemt en vroeg me af wat nu precies het verschil is. Volgens de Youtube filpmjes zou je er zo moeten kunnen instappen, maar uit jouw berichtje begrijp ik dat dat dus niet zo is. Ik ben nog niet toe aan nieuwe, en een heel nieuw setje met NTN betekend ook gelijk nieuwe schoenen, dus dat stellen we lekker nog even uit. Ik heb overigens de G3 Targa Ascent Telemark Ski Binding waarmee je zowel omhoog kan schuifelen als naar beneden telemarken. Goede combi binding.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 9 January 2017 · 14:03
    Kabelbindingen hebben een aantal nadelen

- geen step-in, het aandoen kost veel tijd en je moet bukken
    - geen stopper maar in plaats daarvan leashes
    - het is een vrij passieve binding > d.w.z. niet zo stijf
    - veel kabelbindingen hebben geen echte toermodus, dus tijdens het omhoog lopen voel je alsnog weerstand terwijl de hoek die je maakt (ROM) beperkt is. Dit is overigens wel verschillend per kabelbinding.
    - sommige duckbills (flappen) passen niet goed op bepaalde bindingen
    - kabelbindingen kunnen losschieten maar het zijn geen veiligheidsbindingen

NTN bindingen lossen eigenlijk al deze nadelen op

- het is een step-in binding, je stapt er zo in en je hoeft in theorie niet door de knieën. Helemaal waar is het niet, want het dichtklappen van de hendel gaat toch het makkelijkst door te bukken, alhoewel het ook kan met een skistok.
    - de binding heeft een stopper. Handig want scheelt gezeur met leashes en de ski loopt niet weg tijdens het aandoen. Ook handig dat de ski's zonder bandje gewoon bij elkaar blijven als je ze vervoert (zoals gewone ski's)
    - de Freedom heeft een echte toermodus, met weinig tot geen weerstand op de binding en een grote hoek (ROM)
    - de binding is veel actiever (stijver) dan kabelbindingen, ik heb ervaren dat dit voornamelijk voor de bergski erg fijn is.
    - een NTN binding is een veiligheidsbinding, weerstand is in te stellen

Heeft NTN dan geen nadelen? Jazeker wel, immers de wet van behoud van ellende geldt ook hier.

- je hebt nieuwe schoenen nodig. Tweedehands is er nog niet veel beschikbaar want het systeem is relatief nieuw.
    - het systeem is zwaarder dan kabelbindingen

Al bij al vind ik een tele-techbinding à la Meidjo nog interessanter maar dit is gewoon geen degelijk product. Bovendien erg duur. Als er ooit een 3.0 versie op de markt komt die wél degelijk is ga ik die wel overwegen.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro