PA#2 Sestrière: Boemski werd BAMski

• FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 24 December 2016 · 19:46
    Film van @RP
    Actiefoto's van @RDRCK

Verslag onder de film

Zou het wel? Niet? Toch! Nee. Ja BAM!!
    Het ging sneeuwen en wederom zou het zuidwesten er ongenadig van langs krijgen. Voor de korte termijn erg prettig want hier lag al een base boven +/- 1800m. Een kwetsbare bovenlaag welliswaar dus wederom werd Stufe 3 en 4 verwacht voor de komende dagen.

Contact werd gelegd en ik ga met een mooi clubje met Bas ( @Tank24 ), Rutger ( @rutgerberge ) en Roderick ( @RDRCK ) op pad. Bas en ik rijden op maandag en Rutger en Roderick op dinsdag.

De reis ging maandag voorspoedig, halverwege besluiten we dat het Sestrière gaat worden en om 20.00 zaten we al aan de primi van pasta en een secondini van kip. Met een klein pilsje uiteraard, gevolgd door Genepi en Amaretto. We zijn begonnen. Het sneeuwde al lekker door en de auto was wit na het diner en loaded de volgende ochtend.

Bas aan Diner

De auto ligt vol geladen

Hotel Savoy Edelweiss was nog niet helemaal klaar voor gasten dus het ontbijt dinsdagochtend moesten we ergens anders scoren.

Bas aan het ontbijt

9 uur liften open. Althans... een paar liften. Niet al te steil terrein en dat was eigenlijk ook wel prima. De sneeuw is on Europees fluffy. Sprays! Run, na run, na run…

Arno in actie

Op veel plaatsen zien we scheuren, dus behoudend in de terrein keuze.

Het blijft de gehele dag sneeuwen en maandagavond arriveren Rutger en Roderick relaxed op tijd en kunnen we gelijk samen dineren. Daarna ontmoeten we mijn idolen van Poederkaas, voor echte mannen, en maken we de disco onveilig. Voor ons is dat tegen middernacht wel klaar maar de echte Poederbaas mannûh Paul, Tim en Rembert hebben naar het schijnt bij het opkomen van de zon het licht uit gedaan.

Roderick aan het diner

Woensdagochtend. Het sneeuwt nog zachtjes. In de nacht zijn ook @RP en @Roelaano aangekomen. Een verrassing uit de hoge hoed! Top want met RP rijden is altijd fijn en ik wil graag eens een dag met Roel op pad. We spreken om 9 uur in Borgata. Wederom is de hoogste lift niet open. We knallen naar Pragelato, maar ook daar is alles dicht. De gondel brengt ons gelukkig wel weer terug in het gebied. Het zicht is niet goed genoeg om met deze Stufe te gaan toeren. We zouden te weinig van onze omgeving en daarmee weer, wind en sneeuw tekenen kunnen zien.
    Het gebied is gelukkig groot genoeg om onverspoord te blijven vinden in het bos en het aantal freeriders valt enorm mee. Roderick heeft zijn foto camera bij zich en we nemen de tijd om actie foto’s te schieten. Vind ik leuk!

RP

Arno

Bas

Na de lunch proberen we een andere route en rijden ook hier heerlijke stukjes dikke poeder. Het is vandaag wel wat warmer en de poeder dikt wat in. Echt zwaar is het ook weer niet, maar in het vlakke terrein moet je flink vaart houden. Dat is af en toe tricky want het sneeuwdek is nog dun en een omgevallen boom of afgebroken tak kan dicht onder het sneeuw oppervlakte liggen. We vinden een kort stijl stuk, in het bos, boven de piste. Stijl genoeg om vaart te kunnen maken voor een mooie foto, kort genoeg om niet lawine gevaarlijk te worden. Roderick installeert zich en wij knallen 1 voor 1 naar beneden.

Als Bas aan de beurt is gaat het mis. Hij heeft een mooie snelheid maar wordt gelanceerd door een dikke overdwars liggende tak. Hij vliegt ongeveer 5 meter ver + wat hoogte meters en landt in zitpositie op een overdwars omgevallen boomstronk. Het is een doffe BAMski!! 😞 We weten gelijk dat het mis is. Bas geeft aan dat hij denkt iets gebroken te hebben. Ik ben snel bij hem. Bas pakt zijn bovenbeen vast en laat zien dat hij hem kan bewegen terwijl zijn heup en knie op dezelfde plek blijven. Juist… dat bovenbeen is dwars doormidden. Bas kan zijn tenen nog bewegen en heeft gevoel in zijn been.

Vanaf de bovenste stronk vliegen, op de onderste zittend landen

Rutger staat op de piste, kan ons zien en is dichtbij genoeg om met ons te communiceren. Hij belt 118. Ik stut Bas zijn snowboard met dat van mij zodat hij niet weg kan glijden en we een soort plateau maken. We gebruiken 2 skistokken als spalken en ducktapen zijn been vast. Zachtjes laat Bas zich van de boom af zakken terwijl ik zijn been stabiel hou. Roderick houdt hem aan zijn rugzak vast zodat Bas niet te snel kan glijden. Zo komen we in een aardig tempo snel dichtbij de piste zonder dat Bas veel pijn heeft.

Been met 2 stokken op 3 punten vast gezet

Als de hulptroepen komen wordt alles anders. Waar we in 20 minuten gespalkt hebben en bijna op de piste staan (nog 20 meter), duurt het een dik uur voordat Bas op de brancard ligt en op het karretje. We zijn hulpverleners erg dankbaar want ze deden erg hun best, maar dit team kan nog wel wat oefening gebruiken. Nadat ze de brancard voor de 3e keer uit hun handen laten vallen en Bas kapot gaat van de pijn, tillen RP, Roderick, Rutger en ik Bas zo goed als zelf naar het sneeuwscooter karretje. We spreken af dat RP op de scooter met Bas mee gaat en dat ik de auto bij het hotel ga halen om richting het ziekenhuis te rijden. We maken ons flinke zorgen om Bas omdat we niet weten hoe erg de interne bloeding zal zijn. Zijn bovenbeen lijkt flink in puin te liggen en hij heeft enorm veel pijn. Het doet zeer hem zo op de scooter te zien liggen en weg te zien rijden.

Zo dichtbij, maar zo ver weg

Hulpverleners doen hun uiterste best

We haasten ons naar het hotel. Daar belt RP ons dat hij niet mee mocht met de ziekenauto want er moesten 4 andere mensen mee. We krijgen de naam van de EHBO post in Pragelato waar Bas eerst naar toe gaat en het ziekenhuis in Pinerolo. RP komt naar het hotel. We pakken een tasje voor Bas en springen in de auto. 20 minuten later zijn we in Pragelato waar Bas al weg is en een uur later in het ziekenhuis. Daar vinden we Bas gelukkig snel. De foto’s zijn al genomen.

Dat ziet er niet goed uit

Dat is duidelijk. Veel losse botsplinters en volgens de dokter een uiterst gecompliceerde breuk. Bas wordt morgen of vrijdag geopereerd en wordt nu naar zaal gebracht. Gelukkig is hij snel stoned van de morfine.

Kusje erop

In de avond gaan we naar huis en spreken met Bas af dat hij ons een seintje geeft als hij weet wanneer de operatie plaats gaat vinden.

Donderdagochtend. De stemming is nog steeds bedrukt, but life goes on. We hijsen ons in ons pak en nemen een stevig ontbijt.

We gaan richting Borgata. De toplift is open! Nice!! Dit ontsluit veel (offpiste) terrein waar nog niemand geweest is. @ieism sluit een paar runnetjes aan. De eerste runs gaan simpel langs pistes en korte traverses. De sneeuw is fantastisch! De heldere koude nacht heeft zijn werk gedaan en het vocht heeft uit het sneeuwdek kunnen stralen. Later maken we langere traverses om in een mooie kom te komen waar we flink wat runs maken.

Roel

Roel

RP

Arno

Rutger

We hebben inmiddels gehoort dat Bas onder het mes ligt en RP en ik haken rond 14.00 uur af om weer richting het ziekenhuis te gaan. Daar aangekomen ligt Bas net op zijn kamer. De operatie is gelukt en Bas is 2 pinnen rijker.

2 Pinnen

Operatie gelukt

We blijven tot ‘s avonds 21.00 uur. Tussendoor slaapt Bas… en wij ook.

Dan komen de boys langs met een kerstboom, kerststol en vuurwerk. Bas, we hebben met de zustertjes afgesproken dat je het vuurwerk op 1e kerstdag om 12.00 uur af mag steken in je kamer. Maak je even foto’s aub?!

Bas zijn vrouw Suzanne heeft een vlucht genomen en komt rond 20.30 aan met haar vader. We dragen de goede zorgen over en gaan door de prachtige nacht weer op weg naar Sestriere.

Prachtige nacht

Vrijdagochtend is een mooie morgen. De mannen gaan in de ochtend nog een toertje maken, maar ik besluit om naar huis te gaan. Mijn knie is inmiddels weer dik en ik moet het hele eind alleen naar huis rijden en dat doe ik liever overdag. Achteraf heb ik uiteraard spijt want kijkt u even mee met de foto’s van Roderick van Paul, RP en Rutger.

Vellen onder en touren

Paultje Pillow

Ruger en RP

Lekker zeg!!

Zaterdagochtend hebben we via de app contact met Bas. Hij heeft ok geslapen maar nog wel erg veel pijn.
    Aangezien Bas vorig seizoen op dit snowboardje op de eerste trip van het seizoen ook een boom omver kopte, hebben we unaniem besloten dat dit board niet meer gereden gaat worden door Bas. Ik vraag hem wat hij met het board wil.

Op de app

Een bankje? Dat denk ik niet.

Bedankt heren voor een prachtige trip, de vele grappen en grollen, de mooie filmbeelden, prachtige foto’s en bovenal dat jullie hebben laten zien allemaal uit het juiste hout gesneden te zijn in onverwachte situaties.

Nog een keertje dan…
    Dromen zijn er om te realiseren
  • sanno
    Tourist
    sanno op 24 December 2016 · 19:59
    da's wel enorm balen sterkte met herstel. Verder erg lekkere beelden mannen.
    Toerisski
  • Markie
    Advanced
    Markie op 24 December 2016 · 20:55
    Taai om zo je seizoen te eindigen, spoedig herstel en de sneeuw in maart is yours Bas.
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 24 December 2016 · 21:05
    Oh man, sterkte Bas!
    Verder klinkt t als n goede trip.
  • Suzanne82
    Beginner
    Suzanne82 op 24 December 2016 · 21:07
    Thanks mannen voor de fantastische zorg voor mijn mannetje die zo ongelukkig op n boom landde.
    Ach ja, kerst in 'n Italiaans ziekenhuis is ook weer n's wat anders!
    Fijne feestdagen voor jullie allemaal!
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 24 December 2016 · 21:29
    Oei. Dat is flink balen. BETERSCHAP!!
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 24 December 2016 · 22:21
    @Tank24, Pm me ff je huisadres. Dan sturen we je wat literatuur om de winter mee door te komen! Sterkte!

Desondanks... het verhaal leest als een jongensboek. Ik mis alleen de Cavalerie op het einde!
    May the powder be with you.
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 24 December 2016 · 22:21
    Het zit je ook niet mee Bas! Heel veel beterschap!
  • 49
    Advanced
    49 op 24 December 2016 · 23:16
    Balen Bas! Maar een bankje uit dat boompje zou nu wel als gegoten zitten, toch? Beterschap!
    montagna bianca, ti amo
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 24 December 2016 · 23:37
    Mooie trip, heb nu helemaal spijt dat ik niet die kant ben opgereden, heb echt wat gemist lees ik.
    Balen Bas, heel veel sterkte en beterschap.
    And snow it is.....
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 25 December 2016 · 00:55
    Beterschap Bas!
    Mooi opgeschreven!
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 25 December 2016 · 01:34
    @Tank24, probeer je nou weer niet met Splitfest mee te gaan Bas? Beterschap ouwe brokkenpiloot. Enne... Mooi verslag heren!
    Live to ride, ride to live
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 25 December 2016 · 02:16
    @SportGillie ik probeerde eigenlijk onder kerst met de schoonfamilie uit te komen. Maar ben iets te hard van stapel gelopen
    High Roller
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 25 December 2016 · 09:40
    Pff. Balen zeg @Tank24.
    Beterschap man!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 25 December 2016 · 09:54
    Bedankt mannen!
    Goed geschreven Arno!
    En dat board haha geweldige foto!
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 25 December 2016 · 09:55
    Beterschap Bas, en een fijne steriele kerst 😞

Leuk trip report Arno! En goed filmpje, ik ben elke keer weer jaloers op RP zijn muziekkeuze.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 25 December 2016 · 10:16
    Tjeez bas, heb hevig meegeleefd met je. Baalde stevig dat ik niet meekon dit tripje, dus had veel contact.

Hoop dat herstel goed verloopt. Als de pinnen goed zitten dan komt dat wel goed. Ben je wel bionic man!!

Arno goed verhaal! En is n mooie trip geweest. Nooit getwijfeld aan dat hout overigens!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 25 December 2016 · 10:45
    Beterschap bas!! Verders: lekker tripje weer hoor mannen!!!
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 25 December 2016 · 11:34
    Mooi geschreven, leuke foto's!! Jammer van de val... beterschap man... Ik hoop dat het een beetje goed heelt, maar dat komt vast goed!
    Riding on the edge!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 25 December 2016 · 13:18
    Jemig Bas, wat een pech man! Sterkte met het herstel!

Lekker verhaal weer @Freearno Heerlijk om te lezen!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 25 December 2016 · 13:41
    Scheisse ; da wilde ni meemaken ! Sterkte met het herstel !!

De rest zag er wél Zalig uit !!! 😃
    sbs roelz
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 25 December 2016 · 15:32
    Mooie trip mannen en goed gehandeld bij het ongeval van Bas.

Bas heel veel sterkte met je herstel!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 25 December 2016 · 16:59
    Veel beterschap!

Ondanks het minder leuke stuk over het ongeluk leest dit wel erg lekker weg.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 25 December 2016 · 20:47
    Shit, balen die boom! Beterschap Bas!

Dank voor de kwijlwaardige beelden en woorden.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 25 December 2016 · 22:35
    Hulde mannen voor de redding en het kameraadschap. Vorige week tijdens de ehbbo cursus meerdere benen moeten spalken, maar in het echie is het toch weer anders, goed gedaan!

Bas, sterkte met revalideren!
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • Dio
    Advanced
    Dio op 25 December 2016 · 23:12
    Aiii, lelijk breukje. Veel beterschap! Wel een fijn tripreport 😃
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 25 December 2016 · 23:43
    Mooi verslag, ziet er fantastisch uit, op de breukfoto na dan..

Veel sterkte met het herstel!
  • Balboa
    Tourist
    Balboa op 26 December 2016 · 13:45
    Jeetje, hoogte- en dieptepunten kunnen soms heel dicht bij elkaar liggen. Mooi om te lezen hoe men dan voor elkaar staat en tegelijkertijd ook nog weet te genieten van de poeder.

Sterkte met het herstel!
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 27 December 2016 · 10:50
    Ow shit...het begon als een sprookje....sterkte Bas!!
    Lekker verhaal!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 27 December 2016 · 14:16
    dat is balen, beterschap Bas.

rest zag er wel heel fijn uit, mooie trip

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro