Ski tour Breithorn

• martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 3 January 2017 路 10:51
    In de week van 10 tot 15 april zit ik zoals het er nu naar uitziet in Zermatt.
    Gezien de hoogte van het gebied lijkt me dit per uitstek geschikt voor een een 1e 4000er. Toch wel een droom om naar de 4000 te gaan

Nu is mijn oog gevallen op de Breithorn, Hier en daar op internet gelezen dat dit een van de makkelijkste 4000ers is.
    Heeft iemand ervaring met deze tour? En wilt daar iets over vertellen?
    Naar boven red ik wel met een gids, Maar naar beneden is een ander verhaal. Ski nog niet heel erg stabiel en zeker in het terrein. Maargoed, daarom vind ik naar boven leuker dan naar beneden. ( zou bijna al een te strak pakje kopen en te smalle skies en gaan rennen met die dingen)

Of hebben jullie andere suggesties voor een 4000er waarbij de afdaling niet te steil is of te smal?
    Tips voor goede en leuke gidsen zijn ook welkom.

Of moet het voorlopig nog bij dromen blijven?
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 3 January 2017 路 11:10
    Het is lastig inschatten wat je niveau is vanaf een berichtje 馃槈. Als je niet zeker bent over je kwaliteiten zou je aantal dagen van tevoren al een gids kunnen boeken en met hem/haar overleggen. Dan sta je zelf ook wat zekerder.

Toen wij voor de eerste keer een gids boekte waren de eerste runs mellow om te kijken wat het niveau van de groep was. Weet niet hoeveel tijd er nodig is voor deze klim maar misschien is dat ook een idee?

Ik weet verder niet hoe steil het is op die specifieke berg... wat wel veel verschil kan maken is sneeuwkwaliteit. Genoeg poeder rijdt (voor snowboarder iig) een stuk makkelijker dan harder geworden of verspoord. Je zou het ook af kunnen laten hangen van de condities?

Ik moet zelf bekennen, ben vorig jaar een dag in la Grave geweest en dat was soms wel even spannend. Ik had nog nooit zo steil geboard en de condities waren erg zwaar! Ook de Franse gids werkte heerlijk verhelderend: "stay right and please do not fall here, go slow, Its a little bit steep with rocks on the side." Maar uiteindelijk als je rustig aan doet en je bochtjes netjes maakt kom je wel naar beneden.
    Riding on the edge!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 3 January 2017 路 11:51
    Ik heb de Breithorn jaren geleden eens in de zomer beklommen (zonder skies). Van wat ik me ervan kan herinneren is het geen lastige beklimming. Je gaat wel over een gletscher met de bijbehorende risico's. Dus heb je wel de kennis en kunde nodig voor hoog alpine terrein. De afdaling is volgens mij niet spectaculair en je bent al vrij snel weer terug in het skiegebied van Zermatt.

Een alternatief in die regio zou de Bishorn zijn, dat is een mooiere afdaling denk ik maar ook over een gletscher.

Verder wat @AlexanderHurk zegt.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 3 January 2017 路 12:07
    Eens, vandaar dat er ook een gids mee gaat. Zolang het mellow en overzichtelijk is kom ik wel onder.
    Bishorn zegt me wel iets, zal het straks eens opzoeken 馃槂 Klimmen zal het issue niet zijn. Maar 30 en steiler gaat offpist een uitdaging worden. Overigens alle tour tips in dat gebied zijn welkom 馃槂
  • PS
    Advanced
    PS op 3 January 2017 路 12:12
    @martijnuiterwijk de beklimming van de Breithorn is vanaf het Klein Matterhorn station redelijk eenvoudig. Reken op maximaal 1.5 uur.

Bij de afdaling heb je meerdere keuzes. Het is mogelijk om direct de noordwand te ski毛n, maar dat is behoorlijk stijl en exposed terrein. Een vriendelijkere optie is langs de zuidflank richting Schwarztor traverseren om vanaf daar naar de Gornergletscher te ski毛n. Je kan dan ook Pollux meepakken als tweede 4000-er. Exit van de route is bij Furi.

Het is geen bijzonder moeilijke afdaling, maar je zit wel erg lang op een gletscher (eerste de Schwarze, daarna de Gorner) met de nodige crevasses. Het is uiteindelijk aan je gids om de call te maken, maar zeker voor je eigen gemoedsrust is het niet prettig om op een gletscher te ski毛n als je niet zeker bent van je stuur- en stopkunsten.

Andere opties in de buurt zijn de Alphubel of Alaninhorn vanuit Saas Fee. Langere en mooiere klim, kortere afdaling. Maar ook dat zijn gletschers.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 3 January 2017 路 13:16
    Breithorn vanaf de Klein Matterhorn is niet moeilijk maar wel over een gletscher. Je kan ook prima weer terug skien naar de Klein Matterhorn en dan via het skigebied weer naar het dal.
    topflank is wel 30-35 graden.
    https://map.geo.admin.ch/?topic=ech鈱=de&X=87407.35&Y=623747....
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 3 January 2017 路 15:13
    Lijkt me een mooi avontuur! Maar nu is het week 1, en je gaat in week 10? Tijd zat voor techniek training toch? En aangezien het toch gaat dumpen in de Noord-Alpen...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 3 January 2017 路 22:36
    In week 4 wel wat techniek training in Kaprun icm een tour, ideaal dat er nu wat aan het dumpen is.

@PS, Welke van de 2 andere opties vond jij een mooiere klim dan wel niet de mooiste , er van uitgaande dat je de tour hebt gemaakt.

@ijsbeer, Thanks voor de tip c.q de link

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro