Tenminste 4 doden door lawine in Tignes

• Rogier
    Elite
    Rogier op 13 February 2017 · 20:02
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 13 February 2017 · 21:00
    Jeetje zeg... wat een drama voor die mensen en voor hun nabestaanden. Ziet er uit als een hele linke helling bij het lawinebericht wat in her artikel staat... wat een drama. Dat verwacht je niet als je met een groep op pad gaat. Verschrikkelijk.

@Haas: weet jij iets waardoor jij 'professionals' tussen haakjes zet?
    Life starts at the end of your comfort zone
  • Haas
    Expert
    Haas op 13 February 2017 · 21:31
    Jeetje zeg... wat een drama voor die mensen en voor hun nabestaanden. Ziet er uit als een hele linke helling bij het lawinebericht wat in her artikel staat... wat een drama. Dat verwacht je niet als je met een groep op pad gaat. Verschrikkelijk.

@Haas: weet jij iets waardoor jij 'professionals' tussen haakjes zet?

FreshPow op 13 feb 2017 21:00

Ik zet professionals tussen aanhalingstekens als een verzameling van berggidsen, skigidsen/snowboardgidsen, skileraren( met een offpiste licentie. ) Dus niet om de professionaliteit van deze begeleiders in twijfel te trekken.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • evan
    Advanced
    evan op 13 February 2017 · 22:50
    Dat had inderdaad gekund, @poling. Ik heb het even nagevraagd bij Paul en hij bedoelde inderdaad 'ständig befahren' ook al heeft hij daar zelf ook vaker geskied. Gezien de locatie van de breuk, de webcambeelden van voor (zeer macaber om die mensen daar nog te zien zitten waar later de breuk is te zien)en na de lawine, de verklaring van Tignes hierboven vermoed ik ook dat het eerder met een zwakke laag te maken heeft dan met triebschnee. Ben zeer benieuwd naar het officiële rapport.
  • kanski
    Elite
    kanski op 13 February 2017 · 23:40
    @Evan; Heeft natuurlijk te maken met beide! En de zeer zware triebschnee op de eerdere laag die weer samen drukken op de vreselijke instabiele oude zwakke laag van in het begin van het seizoen. Dan nog de belasting van skiërs of boarders erop in een hang van 35°+. Het is echt heel moeilijk te herkennen of in te schatten op het moment waar en waneer of waarom lawines naar beneden komen.
    Het best doe je er waarschijnlijk aan om de hele basic ERM in acht te nemen...

Stay safe out there guys, PRUDENCE!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 13 February 2017 · 23:59
    Heftig nieuws. Sterkte voor allen die erbij betrokken zijn.

In het off-piste gidsje van Tignes vond ik wat meer info over de helling, zie bijgevoegde foto.
    Avalensemble!
  • Ors
    Advanced
    Ors op 14 February 2017 · 07:54
    RIP....
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 14 February 2017 · 08:34
    Ai ai ai, wat een drama....
    Lees dat de groep uitgerust was met lawinepiepers (dat vermoedde ik eerst niet, aangezien het om een esf leraar ging en ik op de foto's mensen met probes zie zoeken). Iemand enig idee hoe diep de betrokkenen zijn begraven? Als ik de foto's bekijk dan heeft de lawine een enorm pad afgelegd, ook nog een eindje door die geul onderin.
    Tevens las ik dat de groep snowboarders verrast werd toen zij hun snowboards wilden onderbinden. Dat betekent dan dat zij nog helemaal bovenin waren?
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • jover
    Beginner
    jover op 14 February 2017 · 08:59
    https://www.francebleu.fr/infos/faits-divers-justice/avalanche-mortell...
    Vreselijk, mijn medeleven aan alle betrokkenen...
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 14 February 2017 · 11:06
    Man wat een vreselijk nieuws dit. Ik krijg de bibbers als ik de foto's bekijk. Mijn gedachten gaan uit naar de betrokkenen.
  • Yasper
    Tourist
    Yasper op 14 February 2017 · 13:00
    Wat een verschrikking. In het RTLZ weerberichtbulletin van 12:00 uur werden een aantal van de foto's van dit topic gebruikt en uitleg erbij.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 February 2017 · 13:31
    Wat een verschrikking. In het RTLZ weerberichtbulletin van 12:00 uur werden een aantal van de foto's van dit topic gebruikt en uitleg erbij. Yasper op 14 feb 2017 13:00Was wel een vrij correct en genuanceerd verhaal in ieder geval. Zo kan het dus ook!
  • evan
    Advanced
    evan op 14 February 2017 · 14:10
    Er zaten nog wel wat onjuistheden in. Jammer dat ze die uitleg niet overlaten aan een expert. Ze vonden het blijkbaar zelfs te veel moeite de webcambeelden zelf van de website van Tignes te halen.
    http://www.rtlxl.nl/?&_ga=1.44902252.914774779.1487077111#!/rtl-we...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 February 2017 · 14:55
    @evan, ik zie de laatste jaren wel een duidelijk stijgende lijn in de berichtgeving van RTL. Veel minder sensatie, veel meer uitleg en steeds beter de feiten op orde. We hebben de laatste jaren veel contact met ze gehad en ik ben blij dat het resultaat steeds beter wordt. Ik merk dat de kennis uit de Academy bij hen begint te landen. Ik weet niet of een 'expert' erbij helpt. Het wordt nu in gewone mensentaal uitgelegd en dat doen ze best knap. Ik denk dat we als community er steeds beter in slagen de mensen om ons heen te bereiken. Zeker op de momenten dat het echt link is. We zijn er nog lang niet, maar ieder gewaarschuwd mens is er weer eentje extra.

Ik zou zeggen, gaat zo allen door en blijf de mensen om je heen voorlichten.
    May the powder be with you.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 February 2017 · 15:21
    Sterker nog, doordat het bericht niet direct afkomstig is van " idioten die gevaarlijke dingen buiten de piste (dus heul gevaarlijk!) doen" (met dank aan @AvdL in een ander topic) kan de acceptatie wel eens een stuk groter zijn op deze manier.
  • evan
    Advanced
    evan op 14 February 2017 · 15:40
    @meteomorris, ik ben het met je eens dat de berichtgeving van RTL verbeterd is ten opzichte van eerdere lawines. Ik denk wel dat het effect van (diepte)rijp en triebschnee op het lawinegevaar zich goed (visueel) laten uitleggen. Heb je geen beeldmateriaal daarover uit de Safety Academy dat je met hen kunt delen? Dat hoeft inderdaad niet per se door een expert gedaan te worden.
    Dat (steeds terugkerende) verhaal met een "compacte laag" en een "gladde laag" in RTL Weer vind ik wel erg simplistisch. Het mag van mij ook wel gezegd worden dat op vlakke hellingen (zonder steile hellingen erboven) het lawinegevaar nihil is om onnodige bezorgdheid weg te nemen.
    De NOS viel me overigens in positieve zin op: http://nos.nl/artikel/2158113-skien-buiten-de-piste-is-juist-dit-jaar-....
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 February 2017 · 15:53
    @evan, ik zal tzt het doorgeven aan ze. NOS deed het gister anders belabberd: http://nos.nl/artikel/2158044-vier-doden-door-lawine-in-franse-alpen-v...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 February 2017 · 15:55
    Sterker nog, doordat het bericht niet direct afkomstig is van " idioten die gevaarlijke dingen buiten de piste (dus heul gevaarlijk!) doen" (met dank aan @AvdL in een ander topic) kan de acceptatie wel eens een stuk groter zijn op deze manier.
    evr66 op 14 feb 2017 15:21
    LOL....
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 February 2017 · 10:42 Never ski faster than your guardian Angel can fly!

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro