Pistes? Veel gevaarlijker dan off-piste

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 07:49
    Jaarlijks staan de media bol van lawines en de gevaren buiten de pistes. Maar zelden hoor je iemand over de gevaren op de pistes.

Er bestaat geen centrale dienst die de gegevens bij houdt. Om een beetje een beeld te krijgen dit topic, waarin we serieuze en minder serieuze data bijhouden over de gevaren op de piste.

Doel? Om een beetje een gevoel te krijgen of het buiten de pistes nu echt zoveel gevaarlijker is dan op de pistes.
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 07:51
    Alleen al 1700 Nederlanders dit seizoen teruggevlogen met een zogenaamde 'gipsvlucht'. "We zien een duidelijke toename van verwondingen door botsingen tussen skiërs. Maar kniebandletsel en gebroken benen staan nog steeds bovenaan het lijstje", aldus de woordvoerder van IMC." http://www.nu.nl/algemeen/124725/ruim-1700-gewonden-van-wintersport-ge...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 07:52
    'Meer meldingen van ernstige verwondingen tijdens wintersport'... "Wij hebben de indruk dat het letsel steeds ernstiger wordt. We zien bijvoorbeeld ook veel mensen met een bekkenbreuk, gescheurde milt of wervelfractuur'"

Bron: http://www.nu.nl/reizen/4469697/meer-meldingen-van-ernstige-verwonding...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 07:53
    Dode op de piste na botsing met reddingsdienst

Ein 49-jähriger Skifahrer ist am Mittwoch auf der steirischen Reiteralm bei Schladming (Bezirk Liezen) mit einem Skidoo kollidiert und hat dabei schwerste innere Verletzungen erlitten. Der Mann wurde zwar noch mit dem Rettungshubschrauber in das Diakonissenkrankenhaus geflogen, dort erlag er aber seinen Verletzungen,

http://www.wetter.at/wetter/oesterreich-wetter/Crash-mit-Pistenretter-...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 07:55
    Massale vechtpartij op de piste

Beim Nachtskifahren auf der Hochwurzen bei Schladming (Bezirk Liezen) führte eine Kollision zweier Skifahrer am Dienstagabend zu einer Massenschlägerei. Mehrere Personen wurden verletzt.

Zwei Deutsche waren gegen 19.25 Uhr auf der Nachtpiste zusammengeprallt, wobei ein 20-Jähriger am Knie verletzt wurde. Nachdem sein 22-jähriger Unfallgegner einen Datenaustausch verweigerte, kam es zu einem Streit

http://www.wetter.at/wetter/welt-wetter/Massenschlaegerei-auf-Nacht-Sk...
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 17 February 2017 · 07:56
    Met als absoluut dieptepunt een aantal weken geleden:
    http://www.focus.de/panorama/welt/toedlicher-skiunfall-sechsjaehriges-...

Echt super triest...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 17 February 2017 · 08:00
    Afgelopen week had ik een dag vrij en ging eens skiën bij Fellhorn. Blijkbaar kan het daar nogal druk worden. Sneeuwomstandigheden op de piste: ijs platen met daar tussen soms een grote hoop nepsneeuw. Offpiste was het natte crust of kleine moguls.

Case in point: in een afdaling van zo'n 800 meter kwam ik twee afvoeringen met sneeuwscooter en eentje met helicopter tegen, alle drie op die zelfde piste.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 08:56
    Dit is ook een raar verhaal. Een meisje van 16 overleed zonder duidelijke reden op een piste.

http://www.heute.at/news/welt/Mysterioeser-Tod-auf-Skipiste-Schulklass...

Later werd duidelijk dat het kwam door interne bloedingen van waarschijnlijk een eerdere val.

http://www.stern.de/panorama/weltgeschehen/norditalien--schuelerin-sti...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 09:02
    In Zwitserland een jongetje van 7 overleden

http://www.1815.ch/news/wallis/aktuell/toedlicher-skiunfall/...
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 17 February 2017 · 09:19
    Dit zijn natuurlijk nieuwsberichten die je niet wilt lezen, dodelijke ongevallen van kinderen, maar ook volwassenen die in een vechtpartij verwikkeld raken, alleen maar omdat er iemand geen gegevens wil uitwisselen terwijl die tegen een ander botst. Daar ben je toch gewoon voor verzekerd? En dat er zoveel gewonden op de pistes zijn zal ongetwijfeld met de slechte sneeuwcondities te maken hebben, je merkt dat wel vaker dat in de jaren dat er minder sneeuw valt er meer ongelukken op de piste en meer gipsvluchten zijn.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 09:19
    Poeh, als je met google aan de slag gaat vind je al snel meer.

Man (32) dodelijk verongelukt na botsing met bord in Turracherhöhe. http://kaernten.orf.at/news/stories/2822748/

In Golm raakt een man van 62 van de piste en overlijdt daarbij http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2822761/

Jongen van 18 verongelukt in freestyle park in de Pyreneeën http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2016/12/27/97001-20161227FILWWW00140...

In La Plagne sterft een 47 jarige man na botsing op de piste http://www.europe1.fr/faits-divers/mort-dun-skieur-dans-une-violente-c...

Sneeuwschoenwandelaar in de Aosta: https://www.letemps.ch/suisse/2017/01/01/deux-morts-accidents-ski-vala...

1 persoon overleden met slee: https://www.policevalais.ch/communiques-pour-les-medias/bellwald-accid...
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 17 February 2017 · 09:24
    het aantal skiërs op en off de piste is ook relevant tov aantal ongelukken natuurlijk......... lastig onderzoekje als je het mij vraagt. kan niet zomaar een aantal incidenten opsommen.
    Onequiver
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 17 February 2017 · 09:34
    Man in botsing met pistenbully: RIP.
    https://skiinformatie.nl/man-pistenbully-overreden
    It's all about the turns duuuuuude!
  • poling
    Beginner
    poling op 17 February 2017 · 09:39
    Ik snap de vergelijking maar wmb appels en peren. off piste is het zonder kennis gevaarlijk, terwijl on piste het vooral gaar om fatsoenlijk gedrag en vaardigheid van het skien/boarden.

Wat ik bedoel is dat wanneer er veel mensen zonder juiste kennis off piste gaan er meer ongelukken zullen voordoen en het als gevaarlijker ingeschaald zou worden dan als er alleen mensen met kennis off piste gaan. Is het daarmee echt gevaarlijker?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 09:58
    @poling @mark75 maak het niet te wetenschappelijk 😉
    Het is vooral bedoeld als een tegengeluid tegen de heersende opvatting dat off-piste levensgevaarlijk is en om mensen bewust te maken van de simpele gedachten die regelmatig geuit worden na een lawine.
    Maar om eerlijk te zijn ben ik wel geschrokken wat er aan piste ellende naar voren komt als je een paar minuten googled.

Een tijdje terug stond dit onder de post van het lawine ongeluk in Tignes. Zouden mensen dergelijke commentaren ook onder artikelen over ongelukken op de pistes zetten?

• Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 17 February 2017 · 10:13
    Het is vooral bedoeld als een tegengeluid tegen de heersende opvatting dat off-piste levensgevaarlijk is en om mensen bewust te maken van de simpele gedachten die regelmatig geuit worden na een lawine.
    Maar om eerlijk te zijn ben ik wel geschrokken wat er aan piste ellende naar voren komt als je een paar minuten googled.

Een tijdje terug stond dit onder de post van het lawine ongeluk in Tignes. Zouden mensen dergelijke commentaren ook onder artikelen over ongelukken op de pistes zetten?

Zeer beperkt, en dan meestal van het soort "Dit is dus precies waarom ik niet op wintersport ga". Ben benieuwd hoeveel van de mensen uit deze comments bijvoorbeeld 150km/u rijden waar je 120 mag "want het is toch rustig op de weg".

Meten met twee maten is binnen de mensheid meer de regel dan de uitzondering helaas.
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 17 February 2017 · 10:16
    Ik ben het wel met Morris eens. In Franrkijk roept men nu ook (alweer) dat off-piste verboden moet worden. En waarschijnijk wordt dat geroepen door mensen die zelf regelmatig off-piste skiën zonder het te weten (het is toch maar onder de lift).

Plus zouden mensen dit soort zaken (eiegn schuld/zoeken het gevaar op) ook roepen bij een auto ongeluk van iemand die 10 km te hard reed? Of die ondanks een code oranje (of hoe die codes ook heten) de weg op is gegaan?

En als feitje in Frankrijk komen er per jaar meer mensen om door jachtongelukken dan door lawines/off-piste in het algemeen. Maar daar hoor je niemand over. Die lobby is te sterk.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 17 February 2017 · 10:23
    Zouden er voor sommige resorts geen fraaie nummers beschikbaar zijn? Aantal verkochte liftpassen vs. (geschat) aantal handelingen van de EHBO/reddingspost?
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 17 February 2017 · 10:26
    Ik heb zelf het idee dat de pistes de afgelopen jaren gevaarlijker zijn geworden, althans in het gebied Davos-Klosters. Dat is enkel gebaseerd op mijn ervaring, dus neem het vooral met een korrel zout. Een aantal observaties:

-Als het een dag druk is dan is het ook gelijk goed raak (een zonnige zaterdag als de Zurichers gekomen zijn) met sommige pistes echt overvol.
    -Het aantal mensen dat actief om zich heen kijkt is zeer beperkt. Achterom kijken is al helemaal zeldzaam. Ik heb zelf steeds vaker near misses met mensen die ineens naar links of rechts schieten of die plotseling gaan stilstaan op een pad. Uiteraard is het wel mijn verantwoordelijkheid als inhalende.
    -Het is een free for all op alle pistes van blauw, rood naar zwart. Minder goede skiers zitten links, midden en rechts van de piste en betere skiërs slalommen er omheen. Er zit nul systeem in zoals bijvoorbeeld op een snelweg.
    -Mensen anticiperen naar mijn idee heel weinig of totaal niet. Of het nou een stuk ijs is of een versmallend stuk piste, iedereen geeft zichzelf voorrang.

Op een drukke dag 'vlucht' ik liever off piste om aan deze gevaren te ontkomen. Dat klinkt wat overdreven, maar daar ben ik grotendeels zelf verantwoordelijk. Mijn angst is dan ook eerder om aangeskied te worden op de piste.

Ik denk dat je deze problemen relatief makkelijk kunt voorkomen door als gebied de FIS regels beter te promoten (goo.gl/TGgCLI). Iemand moet die regels bij mensen bijbrengen, want de skischolen doen het niet in mijn ervaring en mensen gaan die regels niet zelf opzoeken voordat gaan skiën of snowboarden.

Tot slot nog wat statistieken uit Austrlie:
    A breakdown of the statistics is interesting, with skiers injuring themselves mainly on-piste (72%), to a lesser extent terrain parks (19%), whilst on a ski lift (6%), and skiing off-piste (3%). Snowboarders had a similar spread but with a higher incidence of terrain park injuries (25%), and less whilst on ski lifts (3%).

Most injuries (about 75%) for both skiers and snowboarders occur either by falling down or loss of control during a jump, with only between 3%-8% occurring by collision with other skiers or riders. This statistic I feel is the most important as it highlights the fact the skiers or riders themselves’ are at fault. Poor fitness, poor selection of terrain or conditions, poor judgement of one’s ability, or poor maintenance of equipment would be factors in many injuries I’m sure. The take home message is that many skiing and snowboarding injuries are preventable.

Bron: https://www.premax.co/au/blog/recent-statistics-on-skiing-and-snowboar...
    Rex Monte - Amor Nix
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 17 February 2017 · 10:41
    Dit is denk ik ook de nummer 1 reden dat het gebruik van helmen nu richting de 90-95% gaat (voor mijn gevoel). Als ik het moet uitleggen aan mijn muts-dragende mede-wintersporters dan zeg ik altijd: ik draag die helm niet omdat ik bang ben voor een rots of boom, ik draag het ter bescherming tegen die andere idioten op de piste.

Het wordt de laatste jaren steeds populairder en drukker (waardoor ik nog meer focus leg op vroeg op staan en 1e lift pakken) met de hierboven door @SneeuwHaas goed omschreven gevolgen. Ik maak er tegenwoordig een sport van om tijdens lift ritjes te zoeken naar de "out-of-control" types en deze aan te wijzen/uit te leggen aan minder ervaren wintersporters. Zeer leerzaam, ook nog steeds voor mezelf.
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 17 February 2017 · 11:09
    @meteomorris ; niet te wetenschappelijk maken is iets anders dan hetzelfde doen als de diegene die zomaar wat over off piste ongelukken schrijven. Ik vind het topic wel interessant zoals je merkt, maar even een statistiekje opzoeken om gefundeerd aan te geven hoeveel ongelukken er nu gebeuren is nu juist wat wij van andere vragen om ook genuanceerd naar off piste te kijken. verder ga ik het ook wel gebruiken richting mijn kennissen eigenlijk (zij weten toch ook niet hoeveel piste ongelukken er nu eigenlijk voorkomen, maar het aantal lawines weten ze me feilloos te vertellen)
    Onequiver
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 17 February 2017 · 11:18
    @Riesvw; Inderdaad. Ik snap die overige 5-10% echt niet meer. Je kop is zo onwijs kwetsbaar.. @SneeuwHaas; klein kanttekeningetje bij die statistieken is dan wel dat het geen associatiematen zijn die iets zeggen over het relatieve risico/gevaar op in vergelijking tot off piste, maar alleen de incidentie van letsel bij extreem verschillende grootte at risk populaties. Ondanks dat @meteomorris geen wetenschap in dit topic wil is dat toch worth mentioning 😉.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 February 2017 · 11:30
    [klein kanttekeningetje bij die statistieken is dan wel dat het geen associatiematen zijn die iets zeggen over het relatieve risico/gevaar op in vergelijking tot off piste, maar alleen de incidentie van letsel bij extreem verschillende grootte at risk populaties. Ondanks dat @meteomorris geen wetenschap in dit topic wil is dat toch worth mentioning 😉. Tim3 op 17 feb 2017 11:18 LOL.

@mark75 eens.. ik wil vooral een gevoel krijgen. Wij doen nu al een jaar of 10 passief en 5 actief een poging om een beeld te krijgen van de lawine statistieken in de Alpen. Daar slagen we nu best goed in en hebben een redelijk beeld van de ongelukken die er plaatsvinden. Hoewel er soms wel eens anders wordt beweerd... Nee, het gemiddeld totaal aantal dodelijke ongelukken is de afgelopen 10 jaar NIET gestegen.

Tegelijkertijd merken we dat de cijfers een eigen leven beginnen te leiden. Als ik dan aan iemand vraag of ze weet hebben van het aantal ((bijna) dodelijke) ongelukken op de pistes dan blijft het vaak stil. In dat licht verbaast het aantal van 1700 mensen die al met een gipsvlucht naar Nederland zijn gekomen terwijl de grote uittocht pas vandaag begint. Een getal dat ieder jaar verder stijgt.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 17 February 2017 · 12:10
    Volgens dit artikel raakten in het seizoen 2015-2016 42000 Duitsers op wintersport gewond, dat is 1% van de Duitse wintersporters.

https://www.merkur.de/bayern/dsv-statistik-mehr-kopfverletzungen-trotz...

Maar kwamen nu al 1700 gewonden met een gipsvlucht terug? 10 jaar geleden waren het er 1500 op een heel seizoen

Volgens Prof. DDr. Martin Burtscher van de universiteit van Innsbruck en ook het bovenstaande artikel vallen er steeds minder gewonden op de pistes.

90% van de gewonden zou het volgens de statistieken vanProf. DDr. Martin Burtscher zelf schuld zijn.
  • RichardvR
    Beginner
    RichardvR op 17 February 2017 · 18:54
    @meteomorris : Je eerste link verwijst naar een bericht uit 2003 en degene die gequoot wordt heet H. Dokter
    Ski good or eat wood
  • Timsen91
    Beginner
    Timsen91 op 17 February 2017 · 19:29

meteomorris op 17 feb 2017 09:58

Of het een slechte eigenschap van me is weet ik niet, maar van dit soort reacties kan ik ook totaal niet wakker van liggen. Laat die mensen lekker hun mening geven over het feit wat wel en niet goed is. Zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen vind ik het wel goed.

Zolang wij er van kunnen genieten in de vers gevallen sneeuw en eventueel een beetje 'gevaar' op zoeken is er toch niets aan de hand. De hele dagen achter de geraniums zitten en na buiten kijken is ook geen klap waard. Althans dat is mijn mening 😉
  • 49
    Advanced
    49 op 17 February 2017 · 21:26
    @meteomorris
    Dat waren toch alleen maar reacties van Belgen?

Maar serieus, laten we ons nu niet gek laten maken door onbeholpen onwetenden. Volgens mij is de enige juiste reactie om elke keer weer te herhalen dat het risico van verantwoord off-piste skiën statistisch binnen de marges valt van activiteiten die maatschappelijk volledig normaal worden gevonden. Om nu de veiligheid van off-piste aan te tonen met de onveiligheid van piste-skiën lijkt me hooguit averechts werken.

Ik begrijp de frustratie over zoveel ongeïnformeerde onzin overigens best wel hoor, zeker als je steeds weer wordt gevraagd om daarop te reageren. Er komt uiteindelijk een eind aan ieders incasseringsvermogen ...
    montagna bianca, ti amo
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 17 February 2017 · 22:34
    @Riesvw; Ik snap die overige 5-10% echt niet meer. Je kop is zo onwijs kwetsbaar..
    Dat je het weet @meteomorris 😃 😉 😃 😉
    And snow it is.....
  • -Laurent
    Beginner
    -Laurent op 17 February 2017 · 22:39
    Beter dat ze denken dat off-piste gevaarlijk is en er dus nooit naar uitwijken.
    Des te meer poeder voor ons. 😃
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 February 2017 · 11:38
    +1 Ik wil mensen met zulk soort deductie vermogen niet in lawineterrein hebben. Is inderdaad veel te gevaarlijk voor ze.

Ik sluit me dan ook van harte aan bij Timsen91 en 49: laten we ons niet gek (laten) maken door schofterige reacties. Dan geef je dat soort reacties veel meer gewicht dan ze verdienen. Voor jullie van Wepowder is dat natuurlijk moeilijk want bij elk ongeluk krijg je ze links en rechts om de oren maar we kunnen inderdaad alleen maar blijven herhalen hoe het zit met de risico inschatting van lawines en hoe men daar in deze community mee bezig is. Die boodschap komt over bij hen die willen luisteren.

Zij die niet willen luisteren moeten vooral veilig blijven reaguren op internet.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro