NOS: Wat maakt offpiste voor sommige skiërs zo onweerstaanbaar (met quotes Arjen)

• Havana
    Beginner
    Havana op 9 March 2017 · 08:36
    http://nos.nl/artikel/2162047-wat-maakt-offpiste-voor-sommige-skiers-z...

@Arjen

Goede quotes. Als ex-professioneel duiker moet ik je op één punt op de vingers tikken. Duikers duiken niet met luchtflessen, maar met gasflessen (meestal tanks genoemd en niet fles). Luchtflessen is wel beter dan zuurstofflessen (wat je ook nog wel eens hoort).

De vergelijking tussen duiken en off-piste skiën is overigens best een interessante. Er zijn toch een heleboel verschillen

- bijna niemand duikt zonder opleiding
    - materiaal huren zonder opleiding is bij duiken vrijwel onmogelijk (kopen kan wel)
    - duiken is een zeer veilige sport, zowel absoluut als relatief zelfs veiliger dan bijv. voetbal
    - gecertificeerde berggidsen zijn gemiddeld gezien beter dan duikgidsen

Overeenkomsten

- de perceptie heerst dat beide gevaarlijk zijn
    - bij een ongeval ben je afhankelijk van je buddy
    - als het mis gaat, gaat het meestal ook goed mis
    - in beide takken van sport vind je enorm veel prutsers (MUPPET in duiktermen, Most Useless Person PADI Ever Trained).
    - blijven werken aan je vaardigheden en kennis is belangrijk om veilig te blijven
    - de commercie speelt een belangrijke rol (PADI = Put Another Dollar In)
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 9 March 2017 · 08:48
    Mooi verhaal @havana. Toevallig vorige week een discussie met onze gids gevoerd over de parallellen tussen beide sporten. Blijken erg ver te gaan, zowel tijdens de beoefening van de sport als bij de opleidingen 😃
  • Ronald80
    Beginner
    Ronald80 op 9 March 2017 · 08:52
    Ik vind het volgende statement wel gevaarlijk:

"Binnen de officiële skigebieden wordt lawinegevaar met behulp van ontploffingen verkleind"

Het klopt natuurlijk wel maar sommige mensen zouden dit wel eens verkeerd op kunnen vatten. En denken dat off-piste gaan in een skigebied niet zo gevaarlijk zou zijn. Zoals wij weten is dat alleen in Amerika zo waar ze met boundaries werken.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 9 March 2017 · 09:00
    Deze gaat wel erg mank: De Hagenaar vindt dat de kosten geen argument zou mogen zijn. Hij verwijst naar zijn eerdere metafoor. "Het is hetzelfde als zeggen: diepzeeduiken is erg duur, dus ik koop de luchtflessen maar niet."

Iedere freerider kan door de 3-eenheid (evt uit overweging van kosten) weg te laten de risico's beduidend doen toenemen. Weglaten val "luchtflessen" resulteert in een situatie waarin je bijna niet meer in de problemen kunt komen. Weinig mensen die zonder fles dieper dan een meter of 10 komen. Zij die dit wel kunnen (freedivers, what's in a name 😃) hebben hier uitgebreid voor getraind en beoefenen een heel andere tak van sport dan "persluchtduiken" (dwz met een fles gevuld met een gasmengesel op de rug).
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 9 March 2017 · 09:09
    Persoonlijk vind ik de vergelijking tussen kitesport en off-piste ook zeer gelijkgaand.
    -Je kan het materiaal vrij aanschaffen zonder enige beperking.
    -niemand controleert je niveau als je toekomt op het strand of op de berg
    -En als je pech hebt, kan het zeer snel heel grondig mis gaan.

Als duiker kan inderdaad ook bevestigen, dat er ook in die sport een aantal idioten rondlopen die er toe doen dat de sport jammer genoeg in het slecht daglicht komt.

Maar de toegankelijkheid van het skien of snowboarden maakt het verdomd gemakkelijk om op die berg te geraken. Nimmer of nooit heeft er ooit iemand mij gevraagd of ik de sport wel machtig genoeg was om die of die helling af te gaan.
    Die vraag heb ik wel gehad met het duiken of kiten. Zover dat ik eerst zelfs bepaald proeven moest doen voor ik verder kon. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee, maar hoe je in godsnaam zoiets zou kunnen invoeren bij off-piste is mij een raadsel.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 9 March 2017 · 09:28
    Punt is dat je inderdaad zonder fles/BCD überhaupt niet kunt duiken (of je moet freediven), terwijl je met skiën gewoon op je huurski's met 60 mm ondervoet het terrein in kunt duiken.

Ik vind wel dat shops die off-piste materiaal verhuren meer hun verantwoordelijkheid zouden kunnen nemen. Mij is nog nooit gevraagd of ik wel de 3-eenheid had en de juiste kennis...
  • waingro
    Advanced
    waingro op 9 March 2017 · 10:33
    Een goede vergelijking maken is haast onmogelijk. Je moet het ook niet letterlijk nemen. Het is een maar veronderstelling. Je probeert simpelweg een situatie te creëren waarin een ander persoon zich iets bij voor kan stellen. Als je de vergelijking maakt tussen kiten/windsurfen en off piste skiën dan moet je vooropstellen dat het potentiele gevaar voor de meeste personen veel beter te herkennen is bij windsurfen dan bij off-piste skiën.

Voorbeeld: Als het windkracht 6 waait of hoger is dan halen de meeste beginnende windsurfers het wel uit hun hoofd om de zee of het water op te gaan. Na 3 seconden hebben ze meestal al geen controle meer over hun materiaal en houden ze het voor gezien. (Daarnaast heb je met een paar eenvoudiger hulpmiddelen zoals een impact/drijfvest al direct meer drijfvermogen). Iedere leek kan aan de golven zien en aan de omgeving zien dat het hard waait en je moet ook fysiek de elementen en het gevaar trotseren.

Natuurlijk zijn er ook onzichtbare gevaren in de zee zoals een mui. Het zijn precies de onzichtbare gevaren die je als leek niet kunt zien. De zee kan nagenoeg volkomen kalm zijn en toch kun je zo worden meegezogen. Het is precies hier waar parallel wel op gaat tussen de twee sporten.

Een leek ziet enkel diepe poeder sneeuw maar niet die zwakke laag die er onder verscholen zitten. Een leek ziet enkel die kalme zee maar niet die mui.

Ik ben het met Havana eens dat er vanuit de industrie best iets meer verantwoordelijkheid getoond kan worden. Maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • 49
    Advanced
    49 op 9 March 2017 · 12:25
    Ik denk dat het goed zou zijn om (in de media) te blijven benadrukken dat buiten de piste skiën zonder kennis net zo gevaarlijk is als Russische roulette en met bewust toegepaste kennis net zo veilig als fietsen door een grote stad.
    montagna bianca, ti amo
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 9 March 2017 · 12:32
    @waingro als je verantwoordelijkheid zegt, zeg je ook sancties voor wie niet in de pas loopt...

Als producent/ verkoper kan je moeilijk verantwoordelijk worden gesteld voor de manier waarop je producten gebruikt worden ? Anders kan direct beginnen met alle autoconstructeur aansprankelijk te stellen voor het feit dat er jaarlijks 100den mensen doodgereden worden met hun producten....door gebruikers de verkeerd omgaan met het product.

Dit is absoluut niet simpel als onderwerp...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 March 2017 · 13:11
    Patrick, waingro:
    Allerlei verschillende definities van 'verantwoordelijkheid' hier.
    1: "Iemand verantwoordelijk houden" (juridisch of andersoortig), eventueel gekoppeld aan bijbehorende sancties (die imho niet noodzakelijk zijn).
    2: "Verantwoordelijkheid nemen."

Hoe dit zich verhoudt tussen 'verantwoordelijk zijn' is al helemaal onduidelijk, zowel voor filosofen als juristen. Veel stoffig leesvoer te vinden voor de geinteresseerden. Maar 't komt er op neer dat als je je verantwoordelijkheid neemt, of verantwoordelijk gehouden wordt, dat niet automatisch hoeft te betekenen dat je ook verantwoordelijk 'bent', met eventuele consequenties.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 March 2017 · 13:12
    Met de verschillende bij-zonder droevige gebeurtenissen rond mensen die gewoon met een mooie dag bezig waren in de laatste dagen in m'n achterhoofd denk ik dat je een goed punt noemt @49. Het voelt misschien als vechten tegen de bierkaai, maar door minder goed gedrag keer op keer af te keuren, goed gedrag te belonen (en misschien door het goeie voorbeeld te geven) en door steeds met feiten komen (of ze nou landen of niet), heb ik de afgelopen jaren bij mensen om me heen wel wat kleine dingetjes zien gebeuren: Al is het er maar eentje, het is erg mooi om terug te krijgen dat iemand er wel wat van opgestoken heeft, het onthouden heeft of er zelf wat mee is gaan doen. Al doet de grote rest dat niet.

@Patrick1973 juridisch gedoe over aansprakelijkheid lijkt me op papier interessanter dan in de praktijk. Maar hoe zou je reageren op een autohandelaar die auto's verkoopt aan mensen zonder rijbewijs en de bijbehorende medische check (indien nodig)? Die zeldzame keer dat ik in een winkel iets nieuws koop heb ik er geen moeite mee om met een (geïnteresseerde/vakkundige) verkoper een interessant gesprek aan te knopen...

(En daarnaast ben ik blij om te zien dat @Arjen en @Opa rond dit recente maar ook eerdere ongelukken feiten helpen om hun moeilijke weg naar de media te vinden.)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 9 March 2017 · 13:37
    @patrick1973 Nee dat zeg ik niet.
    Ik zeg verantwoordelijkheid tonen, niet nemen.

Ik heb hier ook niet het antwoord op. Maar zeggen "dat het niet simpel is" en er dan maar genoegen mee nemen lijkt mij ook niet de bedoeling.

Het moet van alle kanten komen. Ik zit zomaar aan de volgende zaken te denken:

- Als producenten van materiaal nou eens beginnen met iets meer te benaderukken hoe gevaarlijk het kan zijn als je zonder de juiste kennis op pad gaat.

- Dat betekend dus ook in hun promo filmpjes en bij die typische "red bull" filmpjes iets meer nadruk gedaan kan worden gelegd op de gevaren. Nu denken veel mensen dat je wel eventjes uit een lawine skied. Daarnaast leeft er bij sommige mensen nog altijd de gedachte dat je moet spugen om zo te ontdekken wat boven of onder is en dan je zelf wel even uit de lawine graaft...

- Dat betekend dat je in iedere skiklas op de gevaren wordt gewezen. Je kunt hier het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen.

- Zorg dat er bij iedere set skies (nieuw of verhuur) een duidelijk flyer zit die in "Jip en Janneke" taal uitlegt wat de gevaren zijn en waar je meer kennis op kunt doen. (desnoods met een kortingsbon)

- Het zou mijn inzien best verboden mogen worden om off-piste te gaan zonder 3-eenheid.
    Net zoals je niet zonder gordel mag autorijden (uitzondering daargelaten) Een piste patrouille zou hier best op mogen controleren. Bij de boete krijg je een tegoedbon die je kunt gebruiken om een 3-eenheid aan te schaffen. (Dus stel je moet 50 euro aan boete betalen dan krijg je 50 euro korting op je 3-eenheid...)
    Dit moet natuurlijk wel breed worden ingevoerd anders krijg je een ongelijkheid tussen gebieden. Daarnaast besef ik mij weldegelijk dat dit voor kleine skigebieden misschien onmogelijk is.

Wij als community kunnen ook onder verantwoordelijkheid nemen. Ik spreek zo af en toe wel eens mensen aan die off-piste zijn. Soms zie je een groepje kiddo's of beginnende skiers die off-piste zijn gegaan. Ik vraag hen dan bijvoorbeeld of ze weten wat het huidige lawine gevaar is. Je hebt dan snel genoeg door dat ze nergens kaas van hebben gegeten. Door ze dan even uit te leggen dat het gevaarlijk kan zijn, kiezen ze vaak weer om direct de piste op te gaan. (Natuurlijk moet je niet de politie agent of betweter uit gaan hangen)
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 March 2017 · 14:19
    - Het zou mijn inzien best verboden mogen worden om off-piste te gaan zonder 3-eenheid.
    Ik vind je idee van de boete-met-korting super sympathiek, wellicht erbijgenomen dat zoiets opgelegd wordt door het skigebied en alleen van toepassing is op mensen die een liftpas gebruiken. "gebruik je onze liften, dan houd je je aan onze regels". Maar waar trek je dan een grens? Mag een skigebied ook iedereen beboeten die buiten de grenzen van de ERM skiet? Of zonder helm? Of de techniek niet heeft om hard tussen de bomen door te knallen? Lastig, lastig.... Voor mij een reden om zulke skigebieden te mijden.

Elke bemoeienis die verder gaat dan zelfregulering van 't skigebied (bv regionaal, juridisch, etc) is imho te gevoelig voor het hellend vlak en/of verkeerde implementatie en haalt al snel het 'free' uit freeride, ne pas a la montagne interdit!

Verder veel uitstekende ideeen!
  • Tjin
    Tjin op 9 March 2017 · 14:26
    @patrick1973

Net zoals je niet zonder gordel mag autorijden (uitzondering daargelaten) Een piste patrouille zou hier best op mogen controleren. Bij de boete krijg je een tegoedbon die je kunt gebruiken om een 3-eenheid aan te schaffen. (Dus stel je moet 50 euro aan boete betalen dan krijg je 50 euro korting op je 3-eenheid...)
    Dit moet natuurlijk wel breed worden ingevoerd anders krijg je een ongelijkheid tussen gebieden. Daarnaast besef ik mij weldegelijk dat dit voor kleine skigebieden misschien onmogelijk is.

Is dat niet zo in italie, dat zonder lawine uitrusting je een boete kan krijgen? Herrinder mij zo iets vaags.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 9 March 2017 · 14:32
    Thanks allen voor de reacties. Discussies hoe dit onderwerp bij een breder publiek op een begrijpelijke manier onder de aandacht te brengen zijn altijd nuttig. Iedere skiër of boarder waarbij er een groeiend besef van de risico's ontstaat is er eentje die potentieel niet in de problemen kan komen.

@evr66 De vergelijking is voor iemand die geen besef/kennis/verstand heeft van off-piste skiën juist zeer treffend. Dit is een van de manieren om aan te geven dat je ALTIJD je drie-eenheid bij je moet hebben als je off-piste gaat, alleen dan in een voor de leek begrijpelijke metafoor. Iedereen snapt immers dat wanneer je gaat duiken en geen zuurstof (of wat er dan ook precies in die tanks zit 😉 )bij je hebt het al snel een moeilijk verhaal wordt. De vergelijking van @Evan met rijbewijs en autogordel is ook treffend. De laagdrempelige toegankelijkheid en aanlokkelijkheid van off-piste terrein blijft natuurlijk wel een factor die niet bepaald remmend werkt.

@havana Na héél lang geleden m'n PADI eens een keer gehaald te hebben heb ik mijn duikambities op een bijzonder laag pitje gezet 😉

Voorlichting op dit gebied zal ongetwijfeld een kwestie van de lange adem zijn. En daar hebben we met z'n allen als wePowder community een rol in. Wij gaan er in ieder geval stug mee door.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 9 March 2017 · 21:25
    Mijn zoon van 20 ging een maand geleden met een hoop vrienden met een "organisatie" met een "autobus" een week skiën. Een bus vol twintigers dus. Op het einde van de rit ; een tijdje voor aankomst neemt de 'reisleider' de microfoon en geeft nog de laatste "praktische" info ; hoe laat dat ze op de kamer kunnen, skipas, waar zijn de feestjes enzovoort je kent dat wel. Over het huidige lawinegevaar ('t was 3 op 5) werd NIETS gezegd ; over wat je moet bijhebben als je off-piste gaat werd NIETS gezegd ; over de risico's off-piste werd NIETS gezegd ... En dat op een volle bus met twintigers waarvan je zeker mag zijn dat een groot deel buiten de piste gaat (voor de fun).
    Ok, dat is de taak niet van de reisleider ... maar qua sensibilisering en bewustwording bij dat publiek zou dat toch wel het juiste moment geweest zijn ... Er is nog een lange weg te gaan.
    sbs roelz
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 9 March 2017 · 22:25
    Ik ben juist terug van 1 week skivakantie met een organistie omwille van mijn zoontje, en ik kan jullie verzekeren dat getrakteerd ben geweest op onwaarschijnlijk gebrek aan kennis, verwonderlijk dat daar niet meer ongelukken gebeuren. En door 30-40y, eigenlijk brave ouders maar die echt handelen alsof het skigebied 'Disneyland' is. Vraag is dan natuurlijk wat zo'n ouder moet uitleggen aan zijn kinderen.
    Als ik hoor dat iemand van hun kennissen op de dalafdaling (zwarte piste) onderuit is gaan op een ijsplaat, verder geschoten onder vangenetten door om dan een paar meter lager lager te eindigen tussen de rotsen( schade enkel een paar gebroken vingers) was mijn antwoord: die piste is al 2 dagen gesloten, wat deden jullie daar ? Aan het dal station hangen borden van 2m op 3m waar de open pisten op staan, daar kijk je toch naartoe ? Op de piste is de doorgang ook aangeduid als gesloten, en toch nemen ze die piste....

Er is inderdaad nog een lange weg te gaan...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 March 2017 · 22:36
    En door 30-40y, eigenlijk brave ouders maar die echt handelen alsof het skigebied 'Disneyland' is. Vraag is dan natuurlijk wat zo'n ouder moet uitleggen aan zijn kinderen. Er is inderdaad nog een lange weg te gaan...
    Patrick1973 op 9 mrt 2017 22:25
    May the powder be with you.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro