RTL Weer legt even uit hoe het nou precies zit met lawines

• evan
    Advanced
    evan op 12 March 2017 · 15:01
    Ik denk dat dossier- en kennisoverdracht op de meeste redacties redelijk tot goed geregeld is. Ik denk ook dat je er wel vanuit mag gaan dat de meeste Nederlandse journalisten professioneel genoeg zijn om niet alleen van hun eigen (basale) kennis uit te gaan maar ook experts raadplegen, zeker de journalisten die werkzaam zijn bij media die belang hechten aan dergelijke kennis. Naast het bijbrengen van de grondbeginselen van de lawinekunde om een ongeval in het juiste perspectief te kunnen plaatsen, zie ik het nut van een lawinecursus voor media vooral in het leggen van contacten tussen journalisten en mensen met kennis van zaken, om te voorkomen dat men weer aanklopt bij een fopexpert.
  • jety1976
    Tourist
    jety1976 op 12 March 2017 · 15:22
    @jety1976, de meeste verzekeringsmaatschappijen dekken lawine-ongevallen niet dus die zijn niet direct gebaat bij het financieel ondersteunen van preventieve maatregelen. De verzekering van NKBV dekt dergelijke ongevallen wel. De NKBV is echter al betrokken bij de Safety Academy en ik vermoed dat de meeste leden van de NKBV op zich op z'n minst bewust zijn van alpiene gevaren.
    Ik denk dat de meeste Oostenrijkse skischolen tegenwoordig redelijk verantwoord omgaan met lawinegevaar. Het is inderdaad wel anders geweest. Leraren werden in veel skischolen niet aangesproken op buiten de piste skiën mét kleding van de skischool maar zónder veiligheidsuitrusting. Ik heb zelfs meegemaakt dat de dochter van de skischoolleider (die vermoedelijk nu zelf de skischool bestiert) weigerde haar pieper uit te lenen aan een skileraar.
    evan op 12 mrt 2017 13:55

Thnx voor je reactie Evan! Ik bedoel meer het feit dat de skileraar met zijn groepje naast de piste gaat, naast de piste is al off piste, de skischool zal hier echt niets van zeggen. Jaren terug was een bevriend skileraar(zonder anwarter) met zijn groep ver buiten de piste, toen ik hem vertelde dat dit niet zo handig was, was zijn reactie dat het allemaal wel zou mee vallen, helaas word er nu nog steeds zo gedacht! Kans op een ongeluk is zeer klein, maar helaas zien we maar al te vaak dat de gevolgen bij ongelukken en derg. te groot zijn om zo even weg te kijken is mijn idee.
  • Lenny
    Beginner
    Lenny op 14 March 2017 · 18:58
    Zo het eerste berichtje op dit forum van mijn kant. Ik gebruik de site al enkele jaren, maar na wat te twijfelen de afgelopen dagen heb ik toch besloten om eens actief wat te gaan tikken. De reden daarvan is de berichtgeving de afgelopen tijd over lawines in de media met natuurlijk als aanleiding de lawine in Valfrejus, waar ik toevallig nog een aantal weken eerder bij Punta Bagna een heerlijke dag heb gehad. Ik denk namelijk dat ik er nog wel iets zinnigs over zou kunnen zeggen, aangezien ik zelf science communication studeer aan de TU Delft en dat heel erg te maken heeft met hoe je nieuwe innovatieve wetenschap nou werkelijk in de maatschappij kan inzetten. Vaak gaat het hier ook om een stukje awareness die gecreëerd moet worden onder de mensen en veel communicatie tussen relevante stakeholders. Daarnaast ben ik ook nog studentenassistent van de perswoordvoerder van de TU Delft dus heb ook wel een redelijk idee over hoe de pers werkt.

Tijdens me studie heb ik meerdere theorieën gehad die inspelen op dit probleem. Een daarvan in social learning van Wenger, wel . Deze geeft aan hoe mensen leren van elkaar met het begrip communities of practice. Een community of practice is een groep van mensen die allemaal dezelfde normen/ideeën ergens over hebben. In principe is dit hele forum dus 1 community of practice over verantwoord poeder rijden. De theorie legt verder uit wat je nodig hebt om de ene community of practice wat te leren van de andere. In principe zijn er heel veel effecten die daar een rol in spelen maar 3 termen daarin zijn erg belangrijk. Coordination, transparency en negotiability. Waarbij coordination ervoor staat om iets uit te leggen zodat het net in de interesse valt van die andere groep (moeilijk punt aangezien veel mensen dus denken een lawine overkomt mij toch niet want ik ben net naast de piste o.i.d.) Daarnaast zijn veel wintersporters maar 2 a 3 weken per jaar met wintersport überhaupt bezig de voorbereiding en de week zelf weg zijn. Transparency verteld wat over de waarde die de andere groep aan je verhaal hecht. Deze waarde moet duidelijk zijn voor de mensen erachter. Zij moeten beseffen dat kennis over lawines hun leven kan redden. De laatste negotiability, een hele belangrijke, verteld dat de andere groep mee kan praten over het idee zijn mening en zijn zienswijze erover kan delen. Met alleen maar one way communicatie kom je er dus niet.

Als je dus met een plan aan de slag gaat zijn dit soort dingen, volgens theorie uit de wetenschap, essentieel. Als jullie er voor open staan wil ik nog wel een keer iets schrijven om hier dieper op in te gaan ook met meerdere theorieën. Ik zit misschien zelfs wel te overwegen om te kijken of ik deze casus binnen me studie wel kan uitwerken met stages o.i.d. maar dat is allemaal nog voor later.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro