Freelance skileraar

• Femke17
    Tourist
    Femke17 op 2 December 2017 · 12:31
    Hoi!
    Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring als of kennis over werken als zelfstandig skileraar.
    Ik ben zzper in Nederland, maar momenteel in Spanje, en ga dit seizoen in de Pyreneeën lesgeven met duale anwarter. Tot nu heb ik mijn seizoenswerk (als skileraar of andere baantjes) elke keer in loondienst gedaan omdat ik niet weet hoe het werkt om als zzper in het buitenland te werken (behalve gewoon een factuur sturen 😋)
    Wat ik voornamelijk graag wil weten:

Hoe zou ik zelf als skileraar goed verzekerd kunnen zijn én waar vind ik een geschikte aansprakelijkheidsverzekering? Zoek ik die verzekeringen in Nederland of in spanje of net zo goed ergens anders in Europa? Belasting draag ik lijkt me af in Nederland aangezien ik daar officieel woon?

bedankt!
  • evan
    Advanced
    evan op 2 December 2017 · 15:35
    Volgens mij kun je alleen met een staatlich of een vergelijkbaar diploma uit een ander Europees land als zelfstandig skileraar in de EU werken.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 December 2017 · 17:37
    @Femke17 ik heb een eigen bedrijf als zelfstandig snowboardleraar en -gids en werk voornamelijk in Oostenrijk. Ik heb echter geen idee hoe de regelgeving in Spanje is. Je hebt een Oostenrijkse opleiding gevolgd en in Oostenrijk moet je om zelfstandig te kunnen werken minimaal staatlich geprüfter Ski- of Snowboardlehrer zijn en je moet een aansprakelijkheidsverzekering hebben die tot een bepaald bedrag dekt. Daarnaast gelden er nog andere regels. Dus met Anwärter of Landes een eigen bedrijf runnen is niet toegestaan. Of je je aan dat soort regels houdt is eigenlijk helemaal aan jezelf. Doe je dit niet, dan kan dit leiden tot problemen én het is een slecht signaal naar de mensen toe die zich wel aan deze regels houden.

De Anwärter opleiding is eigenlijk ook de eerste stap binnen de opleiding tot ski- of snowboardleraar. Anwärter betekent zoiets als kandidaat. Dit zegt absoluut niets over jouw skills, maar wel over hetgeen jij geleerd hebt en wat je ermee mag doen binnen een skischool. Het is absoluut geen opleiding tot zelfstandig snowboard- of skileraar.

Nogmaals, ik heb geen idee wat de regels zijn in Spanje. Wel weet ik dat ze aangesloten zijn bij ISIA - http://www.isiaski.org/en/3/index.html. Ik gok dat je minimaal een ISIA kaart nodig hebt om er zelfstandig te kunnen werken. In Nederland geeft de organisatie SnowPros deze kaarten uit, check http://snowpros.nl/ Zij behartigen de belangen van veel Nederlandse ski- en snowboardleraren en hebben ook verzekeringspakketten. Daar zou je kunnen informeren wat de mogelijkheden zijn.

Ik hoop dat je hier iets wijzer van word. Sorry als het bot klinkt. Het goede nieuws is dat ik een jongen ken die een aantal jaar geleden zijn eerste NSL opleiding bij mij deed en afgelopen maand ook snowboardgids is geworden. Er is een heleboel mogelijk!
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 2 December 2017 · 18:07
    Niet bot maar superfijne info! Dank je, daar heb ik wat aan.
    Ik dacht er tot nog toe niet aan om dit zelfstandig te gaan doen, klinkt misschien stom maar ski-snowboardles geven heeft ook niet mijn grootste interesse, is meer iets erbij.
    het punt is dat ik een opleiding volg tot international Mountain Leader waarmee ik op den duur absoluut wel zelfstandig zal gaan werken, dat ik het toch graag eens wil uitzoeken. Ook omdat ik als IML over veel vergelijkbare thema's zal moeten nadenkn (verzekeringen....)
    Is spanje is het overigens heel normaal om als zelfstandige skileraar te werken, maar is de opleiding wel wat anders dan een anwarter. Ik las overigens ergens dat dat eigenlijk alleen in Oostenrijk niet toegestaan is?
    Andere vraag: als ik mijn anwarter internationaal zou willen 'convalideren', waar en hoe zou ik dat kunnen doen? Oostenrijk is niet aangesloten bij de isia toch?
    Heel erg bedankt voor de hulp!
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 2 December 2017 · 22:11
    Dit weet je waarschijnlijk wel, maar in spanje heb je minimaal de Técnico deportivo nivel 1 (vergelijkbaar met Landes 1 als je het mij vraagt) nodig om leraar te worden. Het is jiet mogelijk om met een Anwarter in Spanje les te geven, en internationaal "convalideren" gaat (in het geval van Spanje) met een Anwarter ook niet. Voor zover ik weet kan je met Anwarter alleen in Canada en Nederland les geven zo'n beetje, en kan je in Spanje behalve met een franse titel niet zo gek veel. In Andorra meen ik te weten dat het wel makkelijker is allemaal, tenminste voor Argentijnen.

Waar zit je? Succes alvast!
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 2 December 2017 · 22:11
    Dubbel post
    *message edited by Medicine op 2 Dec 2017 22:12 (97% bewerkt)
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 2 December 2017 · 22:34
    Mmm ik heb het bij heel veel skischolen gevraagd om er zeker van te zijn omdat ik het moeilijk inschatten vind wat dan het niveau is van een TD1, maar geen enkele skischool lijkt er problemen mee te hebben dat ik met een anwärter kom werken. Ook vindt de meerderheid het niet nodig om te convlideren en heeft AEPEDI me gezegd dat ik een homologacion kan doen via de normale weg voor niet-universitaire opleidingen. Dat vond.ik echter nogal gedoe met eerdere diploma's dus ik zou het graag op een andere manier doen door een internationaal pasje van het één of ander te hebben, weet niet wat voor associaties er daarvoor zijn op skigebied (zoiets als UIMLA voor IML of UIAGM voor gidsen).
    Maar goed, misschien hebben ze allemaal gewoon echt geen idee over wat de anwarter inhoudt..
    Waarop basseer je dat je met een anwarter niet kan werken in spabje en dat convalideren niet kan?
    Ik zit in benasque, omdat ik hier in februari en maart blokken doe voor TD2 Media Montana. Jij ook in spanje?
  • Berber
    Expert
    Berber op 3 December 2017 · 22:35
    Een anwärter is een praktikanten opleiding... je bent hiermee nog geen skileraar, maar aspirant skileraar. Met afgeronde Landes opleidingen (landes sb en landes 2 ski) zullen er meer mogelijkheden zijn en mag je je ook officieel sb en skileraar noemen. Nog even doorbijten dus .. succes iig en ga ervoor!
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 3 December 2017 · 23:08
    Ik snap dat een cursus van een week of twee weken niet zoveel waard is, maar ben wel heel benieuwd waarom je dan met anwarter wel skileraar genoemd wordt en, tenminste in Oostenrijk, 'zelfstandig' (individueel met groepen/individuen) kan werken.
    Uit nieuwsgierigheid dus: waar maak jij uit op dat een anwarter een aspirant skileraar is? Dat staat niet op mijn diploma 😋 en waarom ben je met landes wél skileraar dan?
    Nogmaals, ik stel deze vragen uit nieuwsgierigheid, niet omdat mijn ego gekrenkt is 😋 ik wil gewoon graag lezen waar de regels geschreven staan
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 3 December 2017 · 23:11
    Denk omdat @berber er een is. Er al heel lang werkt en haar beroep is. Dus ook precies weet hoe het zit.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • evan
    Advanced
    evan op 3 December 2017 · 23:17
    Ik snap dat een cursus van een week of twee weken niet zoveel waard is, maar ben wel heel benieuwd waarom je dan met anwarter wel skileraar genoemd wordt en, tenminste in Oostenrijk, 'zelfstandig' (individueel met groepen/individuen) kan werken.
    Uit nieuwsgierigheid dus: waar maak jij uit op dat een anwarter een aspirant skileraar is? Dat staat niet op mijn diploma 😋 en waarom ben je met landes wél skileraar dan?Femke17 op 3 dec 2017 23:08
    https://translate.google.nl/#de/nl/Anw%C3%A4rter
  • Ottoski
    Ottoski op 4 December 2017 · 01:36
    Beste Femke,

Zelfstandig lesgeven in het buitenland is niet eenvoudig. Ik onderschrijf het verhaal van Erwin. Ik probeer je wegwijs te maken omdat je vraagt naar regelgeving, maar dat maakt het wel complex.

Wat de regels zijn voor het zelfstandig lesgeven verschilt per land en in sommige landen zoals Oostenrijk zelfs per Bundesland. In de alpenlanden is het beroep van skileraar een gereguleerd beroep. Dit betekent dat er regels gelden voor de uitoefening van het beroep, zoals bijvoorbeeld in Salzburg het Salzburger schi und snowboardschulgesetz geldt.

Niet in ieder land is het beroep van skileraar gereguleerd. Volgens een rapport over de regulering van het beroep skileraar binnen de EU uit 2015 zijn er een aantal regio's in Spanje waar het beroep gereguleerd is. Je kan de actuele status navragen bij het 'single point of contact' van Spanje dat grensoverschrijdende diensten en vestiging faciliteert, te vinden op: http://www.eugo.es/ Wat minder objectieve informatie zal je kunnen verkrijgen bij AEPEDI. Is het beroep niet gereguleerd in de regio waar jij wil lesgeven dan heb je mazzel en kan je aan de slag. Wel is het alsnog wijs om lokaal navraag te doen welke andere wetgeving relevant is.

Blijkt dat er formele eisen gelden voor het geven van skiles in Spanje/ in jouw regio en je wilt met jouw diploma zelfstandig aan de slag, dan is de vraag of jouw diploma tezamen met jouw andere kwalificaties en ervaring voldoende is in de zin van de EU richtlijn erkenning beroepskwalificaties. Ga er maar vanuit dat dit met een anwärterdiploma niet het geval is.

Er is nog geen EU beroepskaart voor skileraren zoals die er voor berggidsen wel is. Er wordt wel gewerkt aan een systeem hiervoor genaamd de 'common training test'. Dit laat nog even op zich wachten en de toetsingcriteria zijn vergelijkbaar met de huidige 'euro-test'. Dat betekent: heel snel een reuzeslalom kunnen skiën. Snowpro's is dé organisatie waar je dit verder kan navragen. Voor de verzekering kan je hier ook terecht.

Spanje heeft samen met enkele andere landen en de Europese Commissie een Memorandum of Understandig afgesloten. Dat betekent dat als je heel hard de berg af kan skiën door een reuzeslalom (Euro-test) en vervolgens de euro-securite behaalt, je een MoU sticker krijgt. Daarmee mag je les geven in de verschillende landen.... mits je aan alle andere vereisten (zoals een taaleis) voldoet.

Spanje is lid van de ISIA en om die reden zullen zij ook volgens het ISIA systeem te werk gaan. Ga er maar vanuit dat als het beroep gereguleerd is, een ISIA Card vereist is voor het zelfstandig lesgeven. Dat vereist het hoogste nationale diploma dan wel het afleggen van een test technique (reuzeslalom). Een anwärter of landesschilehrerdiploma is dan onvoldoende.

Wat betreft het zelfstandig skiles geven met een anwärter-diploma in Oostenrijk. Dit is in geen enkel bundesland toegestaan. Dat staat genoteerd in de lokale wet (salzburger/tiroler/vorarlberger...schischulgesetz) tezamen met de boetebedragen voor het overtreden van de wet. In alle gevallen geldt er in Oostenrijk ook een aanmeldplicht waarbij je kwalificatie wordt gecontroleerd. De reden dat velen toch weg komen met het ondergekwalificeerd zelfstandig skiles geven is dat in Oostenrijk - anders dan in Frankrijk - de controles niet zo uitvoerig plaats vinden omdat niet de politie maar slechts 1 of 2 bijzondere inspecteurs per heel bundesland belast zijn met de opsporing.

M.b.t. anwärter zoals Evan hierboven reeds vermeldt betekent dit woord 'aspirant' de volledige titel van het eerste skileraardiploma is - in de wet vermeld - Landesschilehrer-anwärter.

Wil je meer achtergrondinformatie dan verwijs ik je naar mijn artikel over erkenning van beroepskwalificaties voor skileraren: http://www.kompasjuristen.nl/wp-content/uploads/2016/10/Erkenning-van-...

Succes!
    *message edited by Ottoski op 4 Dec 2017 01:59 (10% bewerkt)
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 4 December 2017 · 08:40
    Uit nieuwsgierigheid dus: waar maak jij uit op dat een anwarter een aspirant skileraar is? Dat staat niet op mijn diploma 😋 en waarom ben je met landes wél skileraar dan?Femke17 op 3 dec 2017 23:08
    https://translate.google.nl/#de/nl/Anw%C3%A4rterevan op 3 dec 2017 23:17
    haha eeeh ok.... (nu ga ik beschaamd in een hoekje zitten)
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 4 December 2017 · 09:47
    Beste Femke,

Zelfstandig lesgeven in het buitenland is niet eenvoudig. Ik onderschrijf het verhaal van Erwin. Ik probeer je wegwijs te maken omdat je vraagt naar regelgeving, maar dat maakt het wel complex.

Wat de regels zijn voor het zelfstandig lesgeven verschilt per land en in sommige landen zoals Oostenrijk zelfs per Bundesland. In de alpenlanden is het beroep van skileraar een gereguleerd beroep. Dit betekent dat er regels gelden voor de uitoefening van het beroep, zoals bijvoorbeeld in Salzburg het Salzburger schi und snowboardschulgesetz geldt.

Niet in ieder land is het beroep van skileraar gereguleerd. Volgens een rapport over de regulering van het beroep skileraar binnen de EU uit 2015 zijn er een aantal regio's in Spanje waar het beroep gereguleerd is. Je kan de actuele status navragen bij het 'single point of contact' van Spanje dat grensoverschrijdende diensten en vestiging faciliteert, te vinden op: http://www.eugo.es/ Wat minder objectieve informatie zal je kunnen verkrijgen bij AEPEDI. Is het beroep niet gereguleerd in de regio waar jij wil lesgeven dan heb je mazzel en kan je aan de slag. Wel is het alsnog wijs om lokaal navraag te doen welke andere wetgeving relevant is.

Blijkt dat er formele eisen gelden voor het geven van skiles in Spanje/ in jouw regio en je wilt met jouw diploma zelfstandig aan de slag, dan is de vraag of jouw diploma tezamen met jouw andere kwalificaties en ervaring voldoende is in de zin van de EU richtlijn erkenning beroepskwalificaties. Ga er maar vanuit dat dit met een anwärterdiploma niet het geval is.

Er is nog geen EU beroepskaart voor skileraren zoals die er voor berggidsen wel is. Er wordt wel gewerkt aan een systeem hiervoor genaamd de 'common training test'. Dit laat nog even op zich wachten en de toetsingcriteria zijn vergelijkbaar met de huidige 'euro-test'. Dat betekent: heel snel een reuzeslalom kunnen skiën. Snowpro's is dé organisatie waar je dit verder kan navragen. Voor de verzekering kan je hier ook terecht.

Spanje heeft samen met enkele andere landen en de Europese Commissie een Memorandum of Understandig afgesloten. Dat betekent dat als je heel hard de berg af kan skiën door een reuzeslalom (Euro-test) en vervolgens de euro-securite behaalt, je een MoU sticker krijgt. Daarmee mag je les geven in de verschillende landen.... mits je aan alle andere vereisten (zoals een taaleis) voldoet.

Spanje is lid van de ISIA en om die reden zullen zij ook volgens het ISIA systeem te werk gaan. Ga er maar vanuit dat als het beroep gereguleerd is, een ISIA Card vereist is voor het zelfstandig lesgeven. Dat vereist het hoogste nationale diploma dan wel het afleggen van een test technique (reuzeslalom). Een anwärter of landesschilehrerdiploma is dan onvoldoende.

Wat betreft het zelfstandig skiles geven met een anwärter-diploma in Oostenrijk. Dit is in geen enkel bundesland toegestaan. Dat staat genoteerd in de lokale wet (salzburger/tiroler/vorarlberger...schischulgesetz) tezamen met de boetebedragen voor het overtreden van de wet. In alle gevallen geldt er in Oostenrijk ook een aanmeldplicht waarbij je kwalificatie wordt gecontroleerd. De reden dat velen toch weg komen met het ondergekwalificeerd zelfstandig skiles geven is dat in Oostenrijk - anders dan in Frankrijk - de controles niet zo uitvoerig plaats vinden omdat niet de politie maar slechts 1 of 2 bijzondere inspecteurs per heel bundesland belast zijn met de opsporing.

M.b.t. anwärter zoals Evan hierboven reeds vermeldt betekent dit woord 'aspirant' de volledige titel van het eerste skileraardiploma is - in de wet vermeld - Landesschilehrer-anwärter.

Wil je meer achtergrondinformatie dan verwijs ik je naar mijn artikel over erkenning van beroepskwalificaties voor skileraren: http://www.kompasjuristen.nl/wp-content/uploads/2016/10/Erkenning-van-...

Succes!Ottoski op 4 dec 2017 01:36

Heel erg bedankt voor deze toelichting. Dit was inderdaad precies waar ik naar op zoek was.
    Gevolg van steeds een beetje meer begrijpen van hoe het zit: steeds meer twijfels over hier werken.
    Advies? De baas van de skischool waar ik ga werken (en ook andere skischolen) hebben mijn certificaat wel gezien maar begrijpen geen.Duits en nemen blijkbaar aan dat het wel.wat zal zijn, ook al ben ik vrij zeker dat het in Aragón, waar ik ben, gereguleerd zal zijn (maw TD1 vereist om les te geven). Ze bieden mij desondanks gewoon een contract aan.
    Teken ik dat en ga ik werken? Of is dat heel dom? Of is dit iets wat ik ga zeggen tegen de baas waarbij ik voor mijzelf roet in het eten gooi? Als ik een contract heb: is het dan nog mijn probleem of het probleem van de skischool dat ik misschien niet voldoe aan de wettelijke eisen?
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 4 December 2017 · 09:56
    Als je niet aan de eisen blijkt te voldoen, moet je het naar mijn mening ook niet willen. Als is het maar uit het oogpunt van verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid. Het is vermoedelijk niet voor niets dat het ook in Oostenrijk niet is toegestaan, met alleen Anwarter, zelfstandig les te geven.

Als je hier willens en wetens en aantoonbaar omheen werkt, is de ellende vermoedelijk niet te overzien, mocht er iets gebeuren met één van de leerlingen (met Anwarter vermoedelijk meest kinderen).
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 4 December 2017 · 10:00
    Mee eens. Ben alleen wel verbaasd over dat het met anwarter ook niet toegestaan maar wél zo algemeen gedaan wordt. Ik heb nooit geweten iets illegaals te doen.
    Als ik hier lesgeef aan beginners/kinderen heb ik niet het gevoel dat ik iets doe wat ik niet kan of wat onverantwoord is. Er ligt dus misschien wel een verschil in niet aan de praktische eisen voldoen en niet aan de wettelijke eisen voldoen. De vraag is hoe daar mee om te gaan
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 4 December 2017 · 10:06
    Wat met alle anwarters in Oostenrijk, moeten die ook niet willen lesgeven omdat ze niet voldoen aan de eisen?
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 4 December 2017 · 10:07
    Het zekere voor het onzekere nemen lijkt me. Gewoon lekker een volledige opleiding doen als je dat er voor over hebt of accepteren dat de mogelijkheden die je hebt met Anwarter zeer beperkt zijn. Oostenrijk zou nog het overwegen waard zijn, aangezien je er vanuit kunt gaan dat de skischool precies weet wat wel en niet toegestaan en acceptabel is. Als je twijfelt of de skischool de dekking van het papiertje wel begrijpt, of zelf uitleggen en dus het risico accepteren dat de baan aan je voorbij gaat, of het gewoon zelf laten gaan.

• Erwin
    Elite
    Erwin op 4 December 2017 · 10:19
    @Femke17 Worden er nu niet twee interpretaties van zelfstandig lesgeven door elkaar gehaald? Je hebt zelfstandig lesgeven en lesgeven als zelfstandige.
    *message edited by Erwin op 4 Dec 2017 10:24 (19% bewerkt)
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 4 December 2017 · 10:41
    (Even ter verheldering: ik heb het dus niet over als zzper werken, maar in dienst bij de skischool)
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 4 December 2017 · 10:42
    @Femke17 Worden er nu niet twee interpretaties van zelfstandig lesgeven door elkaar gehaald? Je hebt zelfstandig lesgeven en lesgeven als zelfstandige.Erwin op 4 dec 2017 10:19 net na het typen van mijn reactie hieronder, zie ik de jouwe. Dat dus.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 4 December 2017 · 10:54
    @Femke17 zeker mag je als Anwärter gewoon werken bij een Oostenrijkse skischool. Anders wordt het de (grote) skischolen wel heel moeilijk gemaakt. 😉 Sommige scholen eisen wel dat je opleiding gedaan hebt bij hun eigen Landesverband. In het Salzburger Schischulgesetz staat dat je met je Anwärter opleiding ingezet mag worden als leerkracht. Er staat zelfs in dat je ook zonder je Anwärter als leerkracht ingezet mag worden:

"Wenn keine unter Z 1 und 2 genannten Personen zur Verfügung stehen, können auch Personen, die in der Ausbildung zum Anwärter oder in einer dieser im Sinn des § 21a gleichwertigen Ausbildung stehen, die Prüfung aber noch nicht abgelegt haben, vorübergehend und in geringfügigem Ausmaß als Lehrkräfte eingesetzt werden."
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 4 December 2017 · 11:17
    Als Anwärter mag je ook alleen beginners lesgeven. Vaak sta je gewoon in het kinderland. En zeker als je helemaal geen diploma hebt. Wil je gevorderden lesgeven in carven of buckels oid, zul je je Landes moeten halen. Dus wil je serieus skileraar worden, haal je Landes. Dat wordt geloof ik in meerdere Europese landen erkend als diploma, met Anwärter kun je behalve in Oostenrijk alleen in Nederland terecht op de borstelbaan of skihal.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 4 December 2017 · 11:41
    @AvdL heb je een referentie waarin staat dat je alleen beginners les mag geven als Anwärter? Het wordt namelijk vaak gezegd, maar ik heb twijfels of dit wettelijk vastgelegd is.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 4 December 2017 · 12:08
    @Erwin Ik heb het skilehrerbuch van Snowsport Academy thuis liggen, daar staat het redelijk uit een gezet. Het boek dekt namelijk de opleiding tot en met Landes. http://www.snowsporttirol.at/de/ski/ -> gedeelte 'Grun' en 'Blau' mag je als Anwärter geven. Ik kan het op internet niet zo snel vinden...
    In de praktijk zal er wel flexibel mee om gegaan worden, de leiding heeft natuurlijk zo gezien of je een goede skier bent of niet.
  • Femke17
    Tourist
    Femke17 op 4 December 2017 · 13:40
    Het lijkt me dat dat richtlijnen zijn, maar dat dat niet wettelijk vastgelegd is. Er zijn toch zat mensen die met hun anwarter blijven werken, geen verdere opleiding doen, maar wel gevorderden lesgeven?
    In praktijk heb ik overigens heel anders gezien dan dat anwarters alleen in kinderland staan. Om daaruit te komen hoef je ook geen goeie skiër te zijn, haha.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 4 December 2017 · 14:15
    Tsja, wettelijk... Dat denk ik ook niet. Laat ik het zo zeggen: in de opleiding gaat het vooral over beginnersles. En de Landes opleiding gaat veel verder. En dan erbij: meer diploma's is meer verdienen.

Off-topic: @Erwin: goed stuk op je site over risico reductie!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 4 December 2017 · 15:18
    @AvdL tsja, in leerboeken staan nogal vaak gewoon richtlijnen. In een oud Tiroler Schischulgesetz heb ik gevonden dat je met een Anwärter opleiding alleen op de piste mag lesgeven. Ik denk dat het nogal moeilijk is om het begrip beginner goed en eenduidig te omschrijven.

Thanks btw! Als het goed is binnenkort ook op wePowder te lezen en over te discussierren.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro