Freelance skileraar

• Femke17
    Tourist
    Femke17 op 2 December 2017 · 12:31
    Hoi!
    Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring als of kennis over werken als zelfstandig skileraar.
    Ik ben zzper in Nederland, maar momenteel in Spanje, en ga dit seizoen in de Pyreneeën lesgeven met duale anwarter. Tot nu heb ik mijn seizoenswerk (als skileraar of andere baantjes) elke keer in loondienst gedaan omdat ik niet weet hoe het werkt om als zzper in het buitenland te werken (behalve gewoon een factuur sturen 😋)
    Wat ik voornamelijk graag wil weten:

Hoe zou ik zelf als skileraar goed verzekerd kunnen zijn én waar vind ik een geschikte aansprakelijkheidsverzekering? Zoek ik die verzekeringen in Nederland of in spanje of net zo goed ergens anders in Europa? Belasting draag ik lijkt me af in Nederland aangezien ik daar officieel woon?

bedankt!
  • evan
    Advanced
    evan op 2 December 2017 · 15:35
    Volgens mij kun je alleen met een staatlich of een vergelijkbaar diploma uit een ander Europees land als zelfstandig skileraar in de EU werken.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 December 2017 · 17:37
    @Femke17 ik heb een eigen bedrijf als zelfstandig snowboardleraar en -gids en werk voornamelijk in Oostenrijk. Ik heb echter geen idee hoe de regelgeving in Spanje is. Je hebt een Oostenrijkse opleiding gevolgd en in Oostenrijk moet je om zelfstandig te kunnen werken minimaal staatlich geprüfter Ski- of Snowboardlehrer zijn en je moet een aansprakelijkheidsverzekering hebben die tot een bepaald bedrag dekt. Daarnaast gelden er nog andere regels. Dus met Anwärter of Landes een eigen bedrijf runnen is niet toegestaan. Of je je aan dat soort regels houdt is eigenlijk helemaal aan jezelf. Doe je dit niet, dan kan dit leiden tot problemen én het is een slecht signaal naar de mensen toe die zich wel aan deze regels houden.