koufront - 5 slachtoffers in Wallis

• JuraSki
    Beginner
    JuraSki op 1 May 2018 · 10:41
    koude rillingen

kaartje
    https://map.geo.admin.ch/index.html?topic=schneesport〈=de&bgLaye...]
    *message edited by JuraSki op 1 May 2018 10:42 (1% bewerkt)
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 May 2018 · 10:57
    😳
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 May 2018 · 11:13
    Verschrikkelijk... En dan blijken er bij de Mönch ook nog twee jonge alpinisten te zijn omgekomen 😳
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 May 2018 · 12:10
    Ongelofelijk, zo dichtbij de hut maar een moeilijk stukje om te navigeren zonder zicht. RIP.
    splitfest.nl
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 1 May 2018 · 18:51
    Heftig. Sterkte aan alle betrokkenen.

Een jaar of 25 geleden heb ik in die omgeving mijn eerste skitour gemaakt. Wij hadden toen ook een dag slecht weer en heel slecht zicht op weg naar de Dent Blanche hut. Aan het touw zagen we elkaar niet eens. Het in het niets verdwijnende touw vertelde ons waar de gids heen wilde. We hadden de mazzel dat er op weg naar Zermatt een wedstrijd skitour met stokken was uitgezet en onze gids Robert Steenmeijer koos voor de veiligheid van dit houvast om af te dalen. Het weer was te slecht om een veilige plek te vinden om onze vellen af te doen, zodat we krabbelend en schuivend op bijna oncontroleerbare ski's naar beneden moesten glijden, oppassend dat we elkaar niet aangelijnd omtrokken. Zo zijn we uiteindelijk nog veilig in de Schonbiel hut terecht gekomen, maar gepland en prettig was het allemaal niet.

Dat veilig bij elkaar blijven was niet iedereen gelukt die dag. Een Italiaan was verdwaald geraakt en het contact met zijn groep verloren. Hij had de mazzel dat hij de Schonbiel hut vond, maar zijn groep zat ondertussen in de Bertol hut...
    Avalensemble!
  • dick
    Advanced
    dick op 1 May 2018 · 22:28
    Bizar, ik heb exact de zelfde route van Cabane de Dix naar Cabane des Vignettes exact 18 jaar geleden gedaan in soortgelijke condities (-10 graden en 80km wind). Gelukkig toen op pad met gids die ook een andere groep op sleeptouw nam. We moesten toen ook nog van ski's naar stijgijzers wisselen en terug. Verkleumde handen. Een van m'n maatjes had frostbite in z'n gezicht. Achteraf was gids niet blij, verkeerde call. Ik denk dat het weer verraderlijk was, ineens was het slecht. We kwamen aan in de Vignettes en onze eerste Haute Route was over. De teleurstelling met bier, wijn en grappa weggedronken. Vergeet je nooit meer. Maar dit... ben er stil van.

RIPx7
    *message edited by dick op 1 May 2018 22:58
    --
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 2 May 2018 · 09:15
    Audio: Voormalige Reddingschef Bruno Jelk over de omstandigheden van het ongeluk.
    https://www.srf.ch/play/radio/regi-be-fr-vs/audio/interview-mit-dem-eh...

Video: Reddingswerker Simon Anthamatten over de reddingsoperatie.
    https://www.srf.ch/play/tv/redirect/detail/93b3e67f-af36-496e-8dad-827...

*message edited by MennoBoermans op 2 May 2018 09:17 (5% bewerkt)
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 2 May 2018 · 10:04
    Audio: Voormalige Reddingschef Bruno Jelk over de omstandigheden van het ongeluk.
    https://www.srf.ch/play/radio/regi-be-fr-vs/audio/interview-mit-dem-eh...

Video: Reddingswerker Simon Anthamatten over de reddingsoperatie.
    https://www.srf.ch/play/tv/redirect/detail/93b3e67f-af36-496e-8dad-827...
    MennoBoermans op 2 mei 2018 09:15

Berggids is verongelukt en de rest van de groep heeft zichzelf in de onverwacht slechte weersomstandigheden niet in veiligheid kunnen brengen als ik het goed begrijp. Extreem geval van botte pech is de conclusie van meneer Jelk.

Heftig.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 2 May 2018 · 20:08
    Inderdaad ongelofelijk veel pech. Nog een slachtoffer overleden inmiddels Zevende ski-alpinist overleden in ziekenhuis na overnachting in buitenlucht https://nu.nl/buitenland/5249108/zevende-ski-alpinist-overleden-in-zie... (via @NUnl)
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 2 May 2018 · 20:56
    Pech inderdaad...

Maar dat is altijd bij een ongeluk...

Lessons to be learned ;

1: Ook al ga je met een berggids, wees zelf altijd tiptop voorbereid op de tocht. Check het weer. Weet wat de route is. Heb kaarten bij je. Draag een EHBO- en Emergency-kit.

2: Realiseer dat je niet overal bereik hebt met je mobiel. Denk na over alternatieve communicatiemethoden.

3: Weet hoe te overleven in een storm. Bouw zo snel als mogelijk een bivak en maak voor "patienten" een hypo-wrap.

Op hetzelfde moment kwamen drie mensen in nood nabij de Parrotspitze. Zij maakten een bivak (gat in de sneeuw) en konden de volgende dag levend gered worden door Air Zermatt.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 3 May 2018 · 08:27
    Stomme vraag wellicht, maar wordt er bij dit soort (of heftiger) tochten niet voorzien in een alternatieve alarmeringsmethode (plb of satelliet). Er zijn natuurlijk best leuke (rugged) gsm toestellen te koop, maar om daar nu van afhankelijk te zijn...

Opmerkingen van Menno zijn natuurlijk 100% terecht en wellicht ontbrak er hier bij de deelnemers ook wel de vereiste voorkennis om de overlevingskansen zelf te vergroten.
  • Tjin
    Tjin op 3 May 2018 · 15:06
    Een PLB lost het probleem van zicht natuurlijk niet op. Dus weet niet of een PLB zinvol zou zijn.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 3 May 2018 · 19:14
    Een PLB lost het probleem van zicht natuurlijk niet op. Dus weet niet of een PLB zinvol zou zijn.Tjin op 3 mei 2018 15:06klopt, maar begreep dat gsm om welke reden dan ook niet bruikbaar was. Dan maak je met dit soort apparatuur the ch beduidend meer kans om ondersteuning te krijgen. Tenzij de omstandigheden zo beroerd zijn dat men je niet kan bereiken natuurlijk.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 3 May 2018 · 20:47
    ..en ik denk dat de omstandigheden op dat moment te beroerd waren. Wind was orkaankracht in de bergen, heb ik me laten vertellen. Ik weet niet of de huttenwaard nog iets had kunnen doen als ie had geweten dat ze zo dicht bij waren, maar zelfs dan... Ik zou zo'n storm in die omgeving op die hoogte niet onderschatten. Dat is de hel. Een koude hel.
    *message edited by Dutchess op 3 May 2018 20:48
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
  • JuraSki
    Beginner
    JuraSki op 6 May 2018 · 18:22
    inmiddels 7 slachtoffers en nu ook enige kritiek op de overleden gids over dat hij te weinig informatie gaf, geen GPS had, een te grote groep mee had (10, buiten de 4 Fransen die zich later aansloten) en niet gereserveerd had voor de hut, zodat de huttewaard ook niet kon weten dat ze in moeilijkheden waren, wel een satelliettelefoon (is dat een PLB?) had maar die werkte niet, en uiteindelijk de leiding opgaf.
    https://nzzas.nzz.ch/hintergrund/walliser-bergunglueck-einundzwanzig-s...
    overigens een heftig stuk - dit was echt de hel

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro