Kwaliteitsprobleem ABS?

• djmj
    Advanced
    djmj op 18 October 2018 · 10:08
    Kwam dit tegen in mn Facebook-feed:
    http://www.mkskiservice.nl/ABS.pdf

Al bekend hier?
  • kjiratsiekoedel
    kjiratsiekoedel op 18 October 2018 · 11:12
    Wat is de datum van dit artikel? Ik heb 2 ABS tassen.

Ik was van plan ze binnenkort te gaan trekken & MK zit vlakbij. Dus gat 't nog wel even navragen daar.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 18 October 2018 · 11:32
    Het bericht hebben ze gisteren op hun FB-pagina geplaatst
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 18 October 2018 · 12:03
    Had m gezien gisteren. Beetje vreemd om als dealer/verkoper de klanten door te verwijzen naar importeur/fabrikant. Zo werkt het (formeel)niet natuurlijk. Als het product niet deugdelijk is dient de verkoper dit (technisch of financieel) recht te zetten t.o.v. de gebruiker. Hoe dit verder met de fabrikant of importeur afgehandeld wordt is voor de gebruiker niet van belang. Een beetje rechtsbijstandverzekering maakt met dit soort dingen korte metten vermoedelijk 😃
  • nero
    Expert
    nero op 18 October 2018 · 14:07
    Antwoord vanuit ABS:

"Ondanks dat de winter nog ver weg lijkt is er al een groep die zich voorbereid op een sneeuwrijke winter. Vaak zijn dit de ‘freeriders' die gebruik maken van veiligheidsmateriaal zoals de ABS Airbag. Omtrent de ABS Airbag schrijven we jullie deze belangrijke update.

Gisteren, 17-10-2018, is er door MK Skiservice via een nieuwsbrief een bericht naar buiten gebracht, waarin twijfel over de veiligheid van een ABS Airbag, de ABS Vario Base Unit, wordt uitgesproken. Voordat dit bericht naar buiten is gebracht heeft MK Skiservice ons en ABS op de hoogte gebracht. Het bericht is verdeeld via diverse nieuwsbrieven en social media. Een aantal van jullie hebben dit bericht reeds gelezen en andere zullen dit de komende dagen tegenkomen. Om iedereen op de hoogte te brengen sturen we jullie deze pro-actieve update.

In de verschenen nieuwsbrief trekt MK Skiservice de veiligheid van een ABS Vario Base Unit ter twijfel. In het bericht wordt dan ook verwezen naar een aantal gevallen, waar een airbag bij het activeren na een lange rust periode, één van de airbags niet volledig wordt opgeblazen.
    Tijdens een test activatie kan het incidenteel voorkomen dat een airbag zich dan voor ca 75% vult, terwijl de andere airbag voor een volle 100% gevuld is. Bij alle naar voren gekomen gevallen, is gebleken dat na een tweede test activatie de airbags volledig correct functioneerden.

Deze gevallen zijn in een tijdsbestek van circa 5 jaar naar voren gekomen en zijn allen bij ABS bekend. ABS heeft met deze tassen, die problemen gaven, reeds veel onderzoek gedaan naar het systeem. Uit deze onderzoeken komen geen problemen naar voren van het systeem.
    Aangezien het gaat om een veiligheidsproduct ten behoeve van wintersporters, neemt ook ABS hierin geen risico. Ze hebben het onderzoek dan ook doorgezet naar het Duitse TÜV, dat veiligheid certificaten uitgeeft voor onder andere dit soort veiligheidsproducten. Zodat de consument een veilig product heeft. Ook TÜV heeft geen enkel probleem gevonden in het ABS systeem, wat toegepast is in de ABS Vario Base Unit, ABS Powder Unit of oudere ABS TwinBag systemen. De TÜV geeft aan dat het goedgekeurde ABS Systeem nog volledig functioneert volgens de gestelde normen.

Al sinds de ABS twin bag systeem op de markt is, adviseert ABS de consument en retailers, dat een ABS systeem getest dient te worden met een test activatie voor het seizoen start. Dit is terug te vinden op de ABS website. https://abs-airbag.com.
    Dit advies geld dan ook nog steeds en we willen jullie vragen dit advies ook door te zetten naar jullie klanten. Vaak genoeg spreken we consumenten die de tas nauwelijks of nooit testen terwijl ze wel risico's nemen terwijl ze off-piste gaan. Als de klant voor het seizoen start de tas visueel controleert, volgens het stappenplan dat ABS adviseert en een test activatie doet, weet de klant of zijn systeem goed functioneert. Dit stappenplan vind je hier:
    https://abs-airbag.com/en/maintenance.html "
  • Bros
    Advanced
    Bros op 18 October 2018 · 20:01
    Dat ze in eerste instantie met deze reactie kwamen (zie tekst MK):
    “Helaas is na een test in Annecy niets gevonden en dacht men in eerste instantie aan het verschil in luchtdruk, door het verschil in hoogte tussen Nederland en de Alpen.”...

Bizar... Dus ook ongeschikt voor gebruik in Noorwegen😤😖
    Bros
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 October 2018 · 20:58
    Ik ben geen expert, maar dat lijkt mij totale bullshit. Als je een zak chips mee de gondel in neemt zal deze inderdaad boven meer opgeblazen lijken, maar we hebben het over op zeeniveau opblazen en niet over boven opblazen en dan mee naar beneden nemen.

Een natuurwet is een natuurwet. Hoe verklaar je dan dat de andere kant van de abs wel opgeblazen is, en andere abs airbags dit probleem niet hebben. Atmosferische druk is in al die gevallen min of meer gelijk. Het gaat puur om de hoeveelheid lucht/gas die (niet) in de airbag zit.
    splitfest.nl
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 19 October 2018 · 08:56
    Categorie, wat ik niet kan vatten, beschouw ik als gelul. Zoals @ieism zegt dus 😃
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 October 2018 · 10:42
    Het kan aan mij liggen, maar dit komt meer over als een dingetje tussen MK en ABS dan dat er écht een probleem is met die tassen.

- Er is blijkbaar een incidenteel issue met ABS tassen die langere tijd niet opgeblazen geweest zijn, maar dat niet betrouwbaar te reproduceren is.
    - MK geeft zelf ook aan dat het bij de 2e keer opblazen altijd goed gaat.
    - Leverancier geeft aan dat de richtlijn altijd al geweest is om de airbag voor het seizoen een keer te testen, waarmee het issue niet meer voor zou mogen komen (en dat lijkt vooralsnog ook zo te zijn) óf opgelost zou moeten zijn mocht het zich wél voordoen. (De rugzak is immers weer opgeblazen geweest.)

Maargoed, ik plof mn (snowpulse) tas zelf ook niet ieder jaar. Dus sowieso niet verkeerd dat dit puntje weer even onder de aandacht gebracht wordt.
    *message edited by Willem2k op 19 Oct 2018 10:46
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 October 2018 · 11:15
    Het kan aan mij liggen, maar dit komt meer over als een dingetje tussen MK en ABS dan dat er écht een probleem is met die tassen.
    Willem2k op 19 okt 2018 10:42

Ik kan me herinneren dat ik bij een officiële demo met mensen van ABS erbij ook wel eens een grap over een slappe zak heb gemaakt.
    Wat heeft Menno er voor belang bij om onnodig heisa te maken als het geen groot probleem zou zijn. Het is voor MK ook een heel gedoe lijkt me. Je kan als fabrikant wel je kop in het zand steken en de verantwoordelijkheid bij de klant of winkel leggen, maar als een product niet deugd en gevaarlijk is verwacht ik iets meer actie.
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 October 2018 · 12:01
    Ik weet niet wat voor belangen er zouden kunnen spelen, dat maakt me verder ook niet uit. Dit is echter de indruk die het bericht van MK mij geeft en nogmaals: Dat kan aan mij liggen.

Als er een probleem is zal ABS uiteraard actie moeten ondernemen, dat lijkt me duidelijk. In eerdere gevallen hebben ze dat voor zo ver ik weet ook gedaan. (Volgens mij zijn er meerdere recalls geweest die ze gewoon netjes afgehandeld hebben?)

Ze geven aan de meldingen onderzocht te hebben, maar dat ze geen probleem geconstateerd hebben. TUV lijkt tot een zelfde conclusie te komen... Wat zouden ze nu dan nog moeten doen om te bewijzen dat die tassen wél veilig zijn?

[Edit] Ok, lees nu pas dat er blijkbaar een nieuwe eigenaar is bij ABS. Credits voor de afhandeling van eerdere incidenten zijn in dat geval dus niet meer geldig.

*message edited by Willem2k op 19 Oct 2018 12:11 (11% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro