Freeride snowboard binding

• lenaerts_jan
    Advanced
    lenaerts_jan op 24 November 2018 · 20:41
    Ik wil graag nieuwe bindingen aanschaffen maar zie de bomen door het bos niet meer.
    Heeft er iemand tips en/of suggesties waar ik best op let voor een nieuwe binding op mijn powfinder.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 25 November 2018 · 09:07
    Heb je al gevraagd wat de mannen zelf voor bindingen gebruiken?
  • waingro
    Advanced
    waingro op 25 November 2018 · 12:26
    Een typische freeride binding kenmert zich door het feit dat deze iets stijver en daardoor meer responsive is. Responsive betekend meer controle over je board in lastige en steile passages, maar het betekend meestal ook dat indien je niet over de juiste techniek beschikt je fouten eerder worden afgestraft. Iedere beweging in je lichaam wordt namelijk vrijwel direct vertaald naar een beweging in je board. Let op dit zal geen enkel probleem zijn voor de ervaren snowborder, maar beginners kunnen dit als onaangenaam ervaren.

Ga je ook hiken met je board voor een beter aproch dan kan gewicht een rol gaan spelen, maar de meeste stijvere bindingen hebben carbon highbacks dus die zijn sowieso al lichter.

Anders aspecten waarmee je rekening kunt houden is de mate van verstel/aanpasbaarheid van de bindingen en de schokabsorptie.

Kies sowieso een binding die van een courant merk is zodat reserve onderdelen goed verkrijgbaar zijn ook als je op reis bent.

Misschien kun je een top 3 geven van bindingen die je in gedachte hebt.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • florisvisser
    Advanced
    florisvisser op 25 November 2018 · 12:42
    Ik heb zelf Cartel bindingen en die vind ik super fijn. Gewoon beetje stijf maar niet te. Ze vallen volgens mij wel in het duurdere segment.
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 25 November 2018 · 12:59
    Ik heb Nitro Phantom's, deze vallen in de overbuilt en stijvere categorie.
    Voordelen zijn, de straps hebben een ijzeren kabel die er door loopt, dus als ze breken, werken ze nog altijd. Onderdelen kan je bijna overal vinden. Ook goed aan te passen, alles kan je verzetten en de ratchets hebben dubbel zoveel standen als een gewone en comfortabel onder voet dmv luchtkussens.

Nadelen, gewicht, prijs eventueel.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 25 November 2018 · 17:00
    Ik zit met hetzelfde 'probleem'. Nu heb ik op mijn ander boardje Flow nx2 staan, en ben daar eigenlijk wel blij mij.
    Flow heeft nu een nieuwe, nx2-cx, uitgebracht die nog lichter en directer moeten zijn maar heb eerlijk gezegd mijn twijfels hierbij of dit op het terrein voelbaar zal zijn...die paar grammen verschil gaan echt niet het verschil maken als de persoon wel 2-3kg zou mogen afvallen...en uiteraard water in plaats van bier drinken s'avonds na de sessie...

Als je een beetje zoekt vind je beide bindingen terug op internet met een verschil van 100€....is die duurdere dan 100€ meer waard ?

Ik denk het niet...
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 25 November 2018 · 18:29
    Die NX2-CX zou een highback van koolstofvezel moeten hebben. Die 'normale' NX2 heeft een glasvezel highback. Koolstof is lichter en stijver bij dezelfde dikte (ik veronderstel dat het uit dezelfde mal komt, dus even dik). Dat verschil zou je moeten merken, maar het is niet hemel en aarde.

Je hebt ook nog in hetzelfde straatje als de Phantom en de Cartel en de NX2 de Now Drive-bindingen (heb me er toevallig laatst ook over (laten) informeren).
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 26 November 2018 · 06:40
    Ik heb de Powfinder zelf met mijn Jones Apollo binding getest. Die binding is sinds dit jaar op de markt. Voorheen had Jones altijd zijn “eigen” NOW binding, nu heeft hij twee eigen merk modellen die bij NOW gemaakt worden, waarvan de Apollo de stijfste is.

Het systeem van die NOW binding is uniek en met geen andere te vergelijken. Helaas was er geen poeder om te testen, maar wel veel harde piste en hard en steil terrein. De combinatie was helemaal prima. Kon er alles instoppen wat ik wilde, carven als een malle, veel controle in technisch terrein en fijne demping in de bindingen.

Let er bij het aanschaffen van bindingen vooral op dat je snowboardboot goed in de binding past en die twee samen goed op je board.

Om eerlijk te zijn moest ik zelf wel wennen de eerste keer dat ik op zo’n binding reed, maar ik en m’n broertje rijden nu al jaren niets anders meer (behalve splitboardbindingen). Kom anders eens naar een testavond, dan kun je vaak ook allemaal bindingen testen. Flow en NOW staan tegenwoordig in dezelfde tent. 😃
  • koenta
    Beginner
    koenta op 26 November 2018 · 09:39
    Ik ben erg tevreden over de Burton Cartel bindingen.
    Ook heb ik wat oudere Burton CO2 bindingen en dat vind ik een hele stijve binding.
    Tijdens een poederdag kies ik de Cartel en als 't alleen maar heerlijk carven is, dan verkies ik de CO2.
    Ps. Ik rijd momenteel een Jones Flagship 168XL.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 26 November 2018 · 11:15
    Ik heb op mijn Jones Flagship 164 de Now Drive gemonteerd, bevallen erg goed!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 26 November 2018 · 11:46
    Voor op mijn Powfinder heb ik onlangs de Jones Mercury gekocht. Voordeel van die binding is dat je de straps kan omwisselen zodat je een freeride modus hebt en een surf modus. Ik heb hem al in de freeride modus gereden in Snowworld en dat beviel goed. Veel controle en respons. In de poeder en slush wil ik de bindingen naar de surf modus zetten.
    https://www.snowcountry.nl/jones-mercury.html
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • JoostD
    Advanced
    JoostD op 26 November 2018 · 13:51
    Sinds vorig jaar rijd ik op een set Rome D.O.D. (Do or Die). Daarvoor o.a. Burton en Ride een tijdje gehad. De D.O.D. is niet de allerstijfste binding van Rome, maar met een flex 7 genoeg voor mij om alles te doen. Van carven tot bakken poeder rijden. Waar ze voor mij echt het verschil maken, is het comfort. Kan er echt eindeloos op staan. Dit komt o.a. door het design van de highback die extra demping geeft. De Rome Targa is overigens nog een tikkeltje stijver.
    Als je de kans krijgt om deze testen, zou ik het zeker eens doen.
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 26 November 2018 · 14:48
    Union Force, de meerprijs voor de andere bindingen hierboven kun je beter aan iets anders besteden😉
    WE´ve got the POWDER
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 26 November 2018 · 15:55
    Ik heb sinds dit jaar de Rome Targa (Stale Sandbech edition) op mijn powfinder en arbor staan. Wat @JoostD hierboven aangeeft klopt als een bus. Heel stijf en daardoor directe respons en geen centje pijn heel de dag. Overigens gekocht met korting bij MK Skiservice want @koeienlap heeft ook een goed punt... Zonder korting was ik vanwege de prijs voor iets anders gegaan. Maar goed, ik hkeb wel erg fijne bindingen nu! Vrienden van mij zweren dan weer bij Burton Mission bindingen.
  • Robert1968
    Beginner
    Robert1968 op 26 November 2018 · 19:39
    Ik heb sinds een jaar ride El hefe bindingen. Aluminium base met een carbon high back die goed zitten en een snelle overdracht hebben. Ze zijn duur maar de kwaliteit van de bindingen is gewoon goed, heb ook flow nxt2 gehad maar vond niet lekker zitten en ik had pijn in de kuiten en had ook moeite met het aan doen in de diepe sneeuw.
    Snowboarder
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 28 November 2018 · 12:56
    Mocht iemand bindingen willen testen, wij staan morgenavond 29 november in Rucphen en hebben NOW en Flow bindingen bij ons:
    https://www.mountwebshop.nl/smartblog/18_Testavond-Skidome-Rucphen.htm...

• Teekidiezie
    Beginner
    Teekidiezie op 28 November 2018 · 15:39
    Ik heb op mijn powfinder Burton cartel s staan , werkt prima . Gisteren de powfinder eens in Ruchpen gaan testen , zalig board voor op de piste . ( en nu aftellen naar de eerste poeder bocht)
  • BASC
    Advanced
    BASC op 28 November 2018 · 22:00
    Ik board al jaren op de Rome Katana's. Heerlijke bindingen met veel mogelijkheden om te verstellen.
    http://www.romesnowboards.com/bindings/katana/
    www.firsttours.nl
  • lenaerts_jan
    Advanced
    lenaerts_jan op 19 January 2019 · 14:02
    Heeft er ook iemand ervaring met de Union Expedition FC.
    Die kan je volgens mij ook op een solid board plaatsen.
    https://www.unionbindingcompany.com/snowboard-bindings/mens/union-expe...
  • JoostD
    Advanced
    JoostD op 25 January 2019 · 16:25
    Heeft er ook iemand ervaring met de Union Expedition FC.
    Die kan je volgens mij ook op een solid board plaatsen.
    https://www.unionbindingcompany.com/snowboard-bindings/mens/union-expe...lenaerts_jan op 19 jan 2019 14:02

@lenaerts_jan Ik heb vorig jaar de Union Expeditions overwogen maar kwam op verschillende fora een hoop kritiek tegen. Waarvan het grootste punt van kritiek de speling die de bindingen hebben:

Voor mij daardoor geen optie. Overigens geen idee of ze ook op solid boards kunnen.
  • lenaerts_jan
    Advanced
    lenaerts_jan op 25 January 2019 · 22:17
    @joostD Dat ziet er inderdaad niet zo best uit.
    Thanks

• Brambo
    Beginner
    Brambo op 11 February 2019 · 10:57
    Ok ik zou de Re:Flex versie van de Burton Cartels echt afraden. De baseplate loopt niet door aan de hiel-zijde en de scherpe punten die daar zitten prikken deukjes in je topsheet. Niet zo'n beetje ook bij mijn boards, op mijn Powfinder zijn ze er achter bijna doorheen gegaan. Na max een paar dagen rijden! Zelfde verhaal op mijn Jones MT, daar stonden ze langer op en zijn ze door de topsheet heen. Echt heel zuur. Heb gezocht naar verhalen van andere gebruikers met hetzelfde probleem maar is moeilijk te vinden. Komt waarschijnlijk omdat het gros van de mensen hun bindingen altijd op het board laat staan. Uiteindelijk een post op snowboardingforum.com gevonden van een ervaren rijder met bevestiging en uitleg:
    https://www.snowboardingforum.com/bindings/258259-cartel-bindings-dent...
    Echt heel kut. Dus ben benieuwd naar andere mensen hier met Cartels of andere Re:Flex bindingen, snel even je bindingen er af schroeven en kijken misschien? Schijnt vooral voor te komen bij hard carven op setback/tapered/wijdere boards... Powfinder anyone?

Ik baal vooral omdat ik de Cartels qua flex en comfort erg lekker vind en bovendien geen zin heb om weer geld aan bindingen uit te moeten geven.. Misschien dat de puntjes eraf vijlen nog een optie is?

• meteomorris
    Expert
    meteomorris op 11 February 2019 · 11:38
    @Brambo er zijn wereldwijd veel klachten over deze binding. Van veel ambachtelijke onderhoudsshops heb ik het al vernomen. Burton heeft echt verkeerd bezuinigd door de eva/rubber laag die ze voorheen aanbrachten ter demping weg te laten. Gaat om echt heel weinig geld per binding.

Een shopje in Revelstoke raad het gebruik van deze bindingen inmiddels zelfs af en doet dit actief bij klanten die bij hen binnenkomen. Is niet zomaar een shopje, maar een shop die echt goed onderhoud doen.

Ik gebruik zelf de Salomon Quantum. Echt een hele fijne binding. Ik maak heel veel poederuren per jaar, maar ze zijn nog steeds erg goed. Ook ziet mijn Powfinder er na al die uren nog als nieuw uit.

@Brambo, ik zou proberen de puntjes eraf te vijlen en wat padding op de hoekjes van je board zetten. De beschadigingen op je board even wegwerken met epoxy. Dat kan @Tukker ook voor je doen.
    May the powder be with you.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 11 February 2019 · 13:49

Op deze Custom met EST zat ook een Cartel Re:Flex binding, heel herkenbaar.
    Tukker(ik)
  • Mars
    Tourist
    Mars op 11 February 2019 · 23:06
    Fixen zoals Morris al zegt.
    Eens even mijn Cartel Re:Flex binding er afgeschroeft. Geen enkele schade te zien en een andere constructie. Dus het zal het de ene voor de andere jaargang Cartel Re:Flex binding zijn.

Maar het ligt voor een groot deel ook aan slijtvastheid de topsheet. Hieronder een oude EST Cartel op een Custom board na een half jaartje park ervaring. Dezelfde binding is ook als UnInc uitgebracht. Die rij ik al járen op een Uninc board en nu pas vergelijkbare schade.

Deze gewone Cartel laat een profiel achter op de Powfinder. Op de foto zie je het niet zo goed, als je er met de hand over wrijft voel je het profiel goed. Hebben andere dat ook? Het lijkt wel of de topsheet wat zachter is en de heel en toe van de bindingen zich in het board drukken?

*message edited by Mars op 11 Feb 2019 23:28 (1% bewerkt)
  • Brambo
    Beginner
    Brambo op 12 February 2019 · 12:42
    Ik ga inderdaad maar even met de vijl aan de slag en kijken of ik wat extra eva padding kan aanbrengen, en de topsheets laten fixen.
    Hopen dat het helpt en anders ga ik toch maar naar andere bindingen.
    Vwb de hardheid vd topsheet's: mijn Cartels hebben deuken gemaakt in een Jones Mountain Twin, een Salomon Derby en de Powfinder. De diepste in de Jones maar daar hebben ze ook het meeste op gestaan. Ik heb verder een lichte afdruk van de 4x4 disk op de Powfinder, ook op de Derby. Beiden echt cosmetisch en niet te vergelijken met de bijna-gaten van de scherpe punten van de heel.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro