Arrogant en voorbeeld !?

• Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 10 January 2019 · 15:55
    https://www.google.at/amp/s/www.sn.at/salzburg/chronik/skitourengeher-...
    De betreffende persoon is de bezitter van de ‘grote Skischool’ in Kaprun.. de discussie mag zijn eigen loop nemen wat mij betreft! Welke vragen stellen jullie je bij de keuzes van deze profi!? Kan dit zonder consequenties blijven? Mening!?
    ‘It’s about the memories we create’ www.skiandsmile.com
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 January 2019 · 16:12
    Ik begrijp het geloof ik niet helemaal. Degene die onder de lawine lag is de skischool eigenaar, maak ik uit jouw post op? Is er misschien een groot achtergrondverhaal hier dat wij niet kennen?

Welke consequenties wil je eraan verbinden? Hij heeft ongelooflijk veel geluk gehad. In een wat meer “normale” lawinesituatie had hij helemaal niet kunnen bellen en was hij na een kwartier gestikt, einde verhaal.

Ik denk dat alleen degenen die daar naar boven zijn gestapt om hem te gaan redden een mening hierover kunnen geven. En ik denk, reddingswerkers kennende, dat ze voor wie dan ook naar boven zouden zijn gestapt. En ik denk ook dat als het echt te heikel wordt, ze de operatie ook afbreken. Ik laat die beslissing aan hen.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • costijn
    Expert
    costijn op 11 January 2019 · 01:25
    heeft ie nou gewoon liggen bellen?
  • tsc72149
    Tourist
    tsc72149 op 11 January 2019 · 06:05
    Wow,zelf kunnen bellen en dan nog zelf skistokken door de sneeuw omhoog kunnen steken!
    Vind het raar dat hij zichzelf niet heeft kunnen uitgraven...
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 11 January 2019 · 08:18
    Wow,zelf kunnen bellen en dan nog zelf skistokken door de sneeuw omhoog kunnen steken!
    Vind het raar dat hij zichzelf niet heeft kunnen uitgraven...tsc72149 op 11 jan 2019 06:05

ik heb het vorige week geprobeerd (zonder ski's on de poeder springen) . Geen schijn van kans dat je je zelf uit kan graven.....
    KA KAAAAA
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 11 January 2019 · 10:32
    ik ken die beste man ook, sterker ooit was hij mijn "baas".
    ik stel geen vragen. Deze beste man denkt dat regels voor hem niet gelden. Hij staat boven alle wetten en is groter dan god. Amen
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Skimama
    Beginner
    Skimama op 11 January 2019 · 15:05
    De titel dekt de lading.
    Ben benieuwd of en hoe, dit een vervolg gaat krijgen.
    In the end you won’t remember the time you spent working in the office or mowing your lawn. So climb the goddamn mountain.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 11 January 2019 · 16:00
    heeft ie nou gewoon liggen bellen? costijn op 11 jan 2019 01:25

zooo 2018. Ik whatsapp/snapchat altijd als ik onder een lawine lig. Nadat ik een selfie op instagram heb gepost natuurlijk.

Maar wat is je punt precies Berber: Profi's mogen niet in een lawine komen? Ik ken je niet, maar ben jij ook niet een 'profi'? Weet jij zeker dat je nooit eens een keer een inschattingsfoutje zal maken?
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 11 January 2019 · 16:08
    Denk dat hij eerder doelt op het feit dat hij alleen onderweg was, in op zen minst gezegd challenging condities. lijkt ook dat hij geen safetygear bijhad, maar mijn duits is niet goed genoeg om dat goed te begrijpen, maar het lijkt dat ze hem enkel konden vinden door zijn skistokken die eruit staken.
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 11 January 2019 · 19:58
    heeft ie nou gewoon liggen bellen? costijn op 11 jan 2019 01:25

zooo 2018. Ik whatsapp/snapchat altijd als ik onder een lawine lig. Nadat ik een selfie op instagram heb gepost natuurlijk.

Maar wat is je punt precies Berber: Profi's mogen niet in een lawine komen? Ik ken je niet, maar ben jij ook niet een 'profi'? Weet jij zeker dat je nooit eens een keer een inschattingsfoutje zal maken? bertjebertje op 11 jan 2019 16:00
    dit heeft niks meer met inschattings foutjes te maken. Maar gewoon scheisse auf alles was gibt's
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 11 January 2019 · 20:16
    Verhaal welt eerder de indruk van roekeloos dan van een inschattingsfout. Bovendien: de forumleden die hier een duidelijke mening geven zijn ook geen types die dit doen om iemand af te branden, ken ze toevallig beiden 😉
  • Mars
    Tourist
    Mars op 11 January 2019 · 20:58

@martijnuiterwijk Als dat zo is zal zijn karma wel een keer sneller zijn als zijn beschermengel.
    Laten we ons op positieve zaken focussen. Heb je al mooie watervalletjes ontdekt? Een keer samen klimmen?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 January 2019 · 08:28
    Er werd heel snel geroepen dat hij zonder lawine-uitrusting op pad was en dit verhaal heeft zich dan ook snel verspreid.

Echter, volgens het artikel had hij een lawinepieper om en ingeschakeld.
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 12 January 2019 · 11:46

@martijnuiterwijk Als dat zo is zal zijn karma wel een keer sneller zijn als zijn beschermengel.
    Laten we ons op positieve zaken focussen. Heb je al mooie watervalletjes ontdekt? Een keer samen klimmen?Mars op 11 jan 2019 20:58
    ohja hier is genoeg leuks om te beklimmen. Wanneer ben je in de Buurt?
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 12 January 2019 · 11:51
    Er werd heel snel geroepen dat hij zonder lawine-uitrusting op pad was en dit verhaal heeft zich dan ook snel verspreid.

Echter, volgens het artikel had hij een lawinepieper om en ingeschakeld. Erwin op 12 jan 2019 08:28

klopt hij was met pieper onderweg. De discussie hier in Pinzgau is niet zozeer de uitrusting. Maar zijn "voorbeeldfunctie". En er zijn hier genoeg mensen die hem liever zien gaan dan komen.

wat @evr66 zegt. Ik wens niemand zo iets toe. die beste man heeft ook een vrouw en kinderen. Ik zeg alleen dat deze actie bij hem past. En een aantal forumleden weten dat ik vroeger ook wel eens een fuckup gemaakt heb. mede door ontwetendheid.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 12 January 2019 · 13:42
    dit heeft niks meer met inschattings foutjes te maken. Maar gewoon scheisse auf alles was gibt'smartijnuiterwijk op 11 jan 2019 19:58

Whatever. Als jij het zegt.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 January 2019 · 14:15
    Wat mij betreft mag iedereen gewoon doen wat hij wil in zijn vrije tijd. Of de man aardig is of niet doet er niet echt toe, als hij maar geen anderen in gevaar brengt. Het verkeerde voorbeeld geven kan ook leerzaam zijn, gelukkig voor hem loopt het goed af.
    splitfest.nl
  • evan
    Advanced
    evan op 12 January 2019 · 18:15
    Wat ik heb opgestoken uit het bovenstaande:
    1. een zekere man is eigenaar van een skischool;
    2. de betreffende man is bedolven geraakt onder een lawine;
    3. de man is bevrijd door reddingswerkers;
    4. veel mensen hebben een hekel aan deze man.
    Ik ben er echter nog niet zeker van hoe ik mijn risicoanalyse kan verbeteren met deze kennis.
  • SneeuwHaas™
    Advanced
    SneeuwHaas™ op 12 January 2019 · 18:47
    Wat ik heb opgestoken uit het bovenstaande:
    1. een zekere man is eigenaar van een skischool;
    2. de betreffende man is bedolven geraakt onder een lawine;
    3. de man is bevrijd door reddingswerkers;
    4. veel mensen hebben een hekel aan deze man.
    Ik ben er echter nog niet zeker van hoe ik mijn risicoanalyse kan verbeteren met deze kennis.evan op 12 jan 2019 18:15

Dit.
    Rex Monte - Amor Nix
  • mitely
    Expert
    mitely op 13 January 2019 · 11:19
    Naja, Een ervarende Skitourer (schrijven ze) dan kann je een paar vragen stellen:
    - Sinds een week heerst Lawine stufe 4 , In plus bereik.
    -Bergwacht waarschuwt ook voor omvallende bomen.
    - Is alleen . ook zeer verstandig, onder deze omstanden, Lawine, Zicht, Weer....
    - Had geen Pieps gedragen (? wordt niet geschreven..)

Moet man dan een skitour maken ?
    waarom alleen ?
    waarom geen pieps?

Door zijne domheid brengt hij ook nog andere mensen in gevaar.

Ook nu weer een paar Duitser in Arlberg begraven onder een lawine....?
    ( sorry maar voor zulke mensen , daar kan ik alleen nog maar mijn kop schudden.....)
    Mitely
  • Rutger
    Advanced
    Rutger op 13 January 2019 · 11:42
    in arlberg met een ingeschakelde airbag heb ik begrepen
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 January 2019 · 12:10
    Naja, Een ervarende Skitourer (schrijven ze) dan kann je een paar vragen stellen:
    - Sinds een week heerst Lawine stufe 4 , In plus bereik.
    -Bergwacht waarschuwt ook voor omvallende bomen.
    - Is alleen . ook zeer verstandig, onder deze omstanden, Lawine, Zicht, Weer....
    - Had geen Pieps gedragen (? wordt niet geschreven..)

Moet man dan een skitour maken ?
    waarom alleen ?
    waarom geen pieps?
    Door zijne domheid brengt hij ook nog andere mensen in gevaar.

Dir begint op een analyse te lijken 👌

Ervaren - zeer ervaren !! Een profi, in alle richtingen hoogst opgeleid en een halve eeuw ervaring ..skischool licenties zijn in Oostenrijk persoonlijk en alleen met alle opleidingen te krijgen!! Een skischoolleider is nooit meer helemaal privé op pad, ons beroep is een Risiko beroep en daardoor heel streng gereglementeerd ! Er geldt het juiste voorbeeld te zijn. Hij is verantwoordelijk voor 100 leraren, die vrolijk in de offpiste aan het skiën waren, zonder rugzakken met skilerarenkleding aan , videootjes posten..
    zijn keuze in de heersende omstandigheden een skitour te ondernemen is bewust geweest , bewust zijn familie, de redders en zijn vrienden in een vreselijke situatie gebracht! Bewust zijn (gedeeltelijk onwetende) leraren niet begeleiden.. daarmee evt zijn skischool klanten in gevaar brengen!

Hij droeg weldegelijk een pieper , om de uitrusting gaat het alleen over het niet kunnen lokaliseren middels GPS omdat de profi deze uitgeschakeld had! Hij heeft de redding niet gebeld maar zijn vrienden .. tijdens de redding heeft hij weerstand geleverd , wilde niet behandeld worden of door de redders getransporteerd worden (na een zo lange tijd onder een lawine is het risico na de redding te sterven niet gering!) hiermee heeft hij de redders in een nog extra onmogelijke situatie gebracht ..

Bij zulk gedrag horen de licenties afgenomen te worden!!

Dit soort mensen mogen niet op ons onwetende publiek, onwetende skilerareen of de welwillende redders losgelaten worden !

Ja het is een feit dat hij al heel veel acties heeft doorgetrokken die mensen in de afgrond hebben gebracht .. hij bescheisst klant en medewerker en is een rijke boer die iedereen die in de weg staat wegpoetst .. maar dit spant de boog en voor een man in zijn positie met zijn weten en zijn ervaring niet te tolereren ! Ik ben benieuwd of het een staartje krijgt en ga verontwaardigt zijn (niet verbaasd!) als er niets gebeurd

• Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 January 2019 · 12:19
    De 4 mannen in Lech droegen inderdaad alle safety gear mogelijk . De airbags hebben ze ook getrokken (zover berichtgeving) de 3 gevonden lichamen hadden meerdere verschillende verwondingen en de schlachtoffers zijn gestikt. Bij de koude sneeuw en deze hoeveelheden ga ik uit van een staubschnee lawine, gestikt door het inademen van sneeuw, longen bevriezen acuut.. een grote, vanwege de verwondingen. Einzugsgebiet niet in de gaten gehouden , vervalste zekerheid door de keuze van de skiroute? Heel naar dit
    De telegraaf schrijft al dat de airbags de personen op de lawine hadden moeten houden .. 🤦‍♀️💆‍♀️
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 January 2019 · 12:26

Maar wat is je punt precies Berber: Profi's mogen niet in een lawine komen? Ik ken je niet, maar ben jij ook niet een 'profi'? Weet jij zeker dat je nooit eens een keer een inschattingsfoutje zal maken? bertjebertje op 11 jan 2019 16:00[/quote].

Rare reactie dit Bertjebertje ! Nee dit is geen inschattingsfoutJE of heb jij nog nooit een cursus gedaan?! dan willen we je (je schijnt geïnteresseerd te zijn) graag meer opleiden! Alle info bij snowsafety.nl of de wepowder Academy !
    Ik zal nooit een fout maken bij LWS 4 omdat ik dan lekker voor de openhaard blijf zitten 😉
    *message edited by Berber Ski & Smile op 13 Jan 2019 12:27
  • mitely
    Expert
    mitely op 13 January 2019 · 12:59
    Hallo Berber, op jouw reactie, zo zie ik het ok !

Ok..de Telegraaf schijnt ook te weten hoe een ABS rugzak funktinoneerd ? ''had moeten houden''. beetje verkeerde woord keuze.
    Dit is ook maar weer een ''teken'' dat de Media veel mensen op het verkeerde been zetten kan met zulke
    uitspraken !!
    Heb ook bericht Arlberg gelesen , kan en wil verder niet veel daar over zeggen.

Mijn mening; bij lawine stufe 3 overleg ik zeer lang waar en of ik überhaupt een skitour maken will.
    Ach, maar als die zo ''unbedingt ''moeten, ...you can pay a high price, ... !!

Mitely
  • mitely
    Expert
    mitely op 13 January 2019 · 13:04

bij LWS 4 omdat ik dan lekker voor de openhaard blijf zitten 😉 Berber Ski & Smile op 13 jan 2019 12:26[/quote]

dito !
    Mitely
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 January 2019 · 13:14
    De werkelijk boodschap uit ieder ongeluk moet iedereen voor zichzelf ontcijferen! Met beste intenties en goed voorbereid op pad gaan is 1 , het begrijpen van de natuur en de enorme consequenties is 2 .. voor mij geldt: voor skiërs is de toegang tot de offpiste, t/m lws 3 mogelijk , bij lws 4-5 is het zich offpiste bewegen een No-Go. Sommigen vinden dat onzin en zeggen ook bij een 4 nog zeker te kunnen rijden, gewoon niet te steil .. in het geval van zoveel sneeuw kom je dan helaas vast te zitten 🤦‍♀️🤦‍♀️ De reddingsdiensten hebben voor zulke onbenulligheid echt geen tijd !! Helaas leven veel mensen met veel ongeduld, diep verankerd, in zich .. de vandaag-de-dag ziekte .. en kunnen het gewoon niet laten.. gopro op en stoer doen .. ‘is toch niets gebeurd.. daar is het echt wel veilig hoor’ ‘ Berber, waarom was je niet op de berg???😳🤔’
    *message edited by Berber Ski & Smile op 13 Jan 2019 13:23 (63% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 January 2019 · 15:17
    Dat het heel dom is lijkt me duidelijk, maar ik heb wel het idee dat veel mensen hun mening vooral klaar hebben omdat ze een beetje een hekel aan de man hebben.. 😃

Met offpiste skiën überhaupt kan je mensen in gevaar brengen, redders, andere backcountry gebruikers enzovoort. Ook met stufe 3. Wat deze man wel en niet moet doen ga ik 'm niet vertellen, en als hij zich niet aan bepaalde regels houdt dan komen de consequenties vanzelf.

Het is zo onnodig om nu te gaan touren, maar misschien wilde hij even nieuwe schoenen inlopen ofzo. Misschien een beetje levensmoe. Weten wij veel...
    splitfest.nl
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 13 January 2019 · 17:13
    ach ja was de wereld maar zo simpel als 1,2,3,4

Berber, het is je goed recht om bij lawinegevaar 4 voor de open haard te gaan zitten, daar gaat het me niet om. Wat me wel stoort is dat je jouw keuze als universele regel wilt prediken, en vervolgens (samen met andere 'experts') van achter het haardvuur lekker commentaar levert op mensen die een andere risico acceptatie hebben. En dan ook nog eens grotendeels ingegeven door de emoties die deze persoon blijkbaar bij je losmaakt.
    Het gaat me er niet om zijn acties goed te praten, dat moge duidelijk zijn. Ik ken die kerel niet, en de situatie niet. Maar dat achteraf veroordelen van ongelukken irriteert mij een beetje. Achteraf weten we allemaal wel dat het fout was. En als deze persoon zo veel bij jou losmaakt (en bij jou martijn), moeten jullie misschien eens met hem praten, inplaats van m suggestief op het internet afzeiken. Hoe zou je het vinden als ze over jou zo schreven?

• Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 January 2019 · 18:21
    Persoonlijke hekel niet (persoonlijk nooit met hem te maken gehad!) - vanuit professioneel opzicht grote afgunst ja!
    Ja een universele regel predig ik - klopt (de lws scala is niet alleen voor wintersporters opgesteld!!) ik voel me niet aangesproken met het ‘afzeiken’ gedeelte van achter de haard .. 🤣 vooraf was deze fout namelijk al duidelijk te herkennen !! Daar hoeft hier niemand om heen te praten, de kritische situatie die dag, heeft niemand kunnen overhoren.. de vraag en mijn interesse gaat uit naar jullie visie op dit ongeluk waar een welwetende profi met een enorme voorbeeldfunctie schuld aan is? Naar welke consequenties aan deze foute keuze zouden moeten hangen, of niet !? Er bestaat een uitgesproken mening hierover in de betreffende omgeving .. hoe zit dat zit dat bij mensen die zich op afstand met de thematiek bezighouden? In hoeverre is er eigenlijk nog begrip en respect voor ons beroep, de waarschuwingen en de natuur ? bij sommige uitingen hier merk ik dat er gedeeltelijk nooit begrip is geweest maar goed.. respect schijnt sowieso verloren te zijn gegaan de laatste paar jaren en dank dit soort ondernemingen van een profi, wordt het onnodig om straks nog een guide te huren.. zoals het ook vandaag de dag, onnodig schijnt te zijn om een skileraar te boeken (Ook door zulke grote skischolen in de hand gespeeld, goedkope leraren - bar laag niveau - de klant skied na korte tijd beter of vanaf het begin aan al beter- ja dan denkt de klant hij is al te geweldig voor de Skischool!) een ongeluk als deze moet in zijn geheel bekeken worden aangezien deze meneer ervoor opgeleid is ! En niet vanwege een sowieso niet aanwezig persoonlijk probleem met hem 💆‍♀️ (Beetje makkelijk ..)

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro