Arrogant en voorbeeld !?

• KRovers
    Advanced
    KRovers op 14 January 2019 · 12:20
    @all
    Dit topic geeft voor mij precies aan waarom de factor MENS zo aanwezig is in welke reductiemethode dan ook.
    Ik denk dat het in die zin goed is dat deze emoties erbij naar boven komen.
    Ik deel zelf de visie van @Berber Ski & Smile , maar snap ook wel dat anderen er anders in staan.
    Er zijn een paar dingen die ik er zelf over zou willen zeggen.

De discussie lijkt zich op een paar dingen toe te spitsen.
    Hoe hard zijn de "regels" rond lawinegevaar en wat "mag" je bij welke stufe nog? (En is er een uitgebreidere schaal nodig?)
    En in hoeverre is iemand in staat om een goede inschatting te maken van het risico waarin hij niet zichzelf, maar ook anderen brengt?

Voor de "regels" heb ik zelf de aanpak dat het stevige richtlijnen zijn waarbij "de lawine weet niet dat je deskundig bent" geldt. Er kan bij stufe 1 iets gebeuren. Of niets bij stufe 5. Maar de kans op ellende neemt bij 3, 4 en 5 wel behoorlijk toe. Daarnaast is Triebschnee (en Gleitschnee) de grote mindfuck, aangezien dan alle berekeningen in het water vallen.
    Verder is stufe 3 al dermate tricky dat ik het nut van een uitgebreide schaal niet zie. Dat zou alleen maar verwarring kunnen geven voor de mensen die niet voldoende kennis hebben om zelf een inschatting van het risico te maken. Ieder gebied, iedere helling, iedere expositie, ieder weer is anders. Daar is nooit een standaard op los te laten. En dat maakt dat ik me zou kunnen voorstellen dat er een moment komt dat ik bij stufe 4 (waarop ik doorgaans ook bij de kachel zit of op die ene geopende piste in de pistepoeder) een schitterend stukje poeder ruim onder de 30 graden tegen ga komen waarop ik mij na alle reductieberekeningen en inschattingen nog wel eens zou durven begeven. En ik ben toch behoorlijk voorzichtig en angstig aangelegd als het om lawines gaat.

Op het moment dat mensen geconfronteerd worden met regels gebeurt er iets bijzonders. Dan hoor je vaak "dat maak ik zelf wel uit".
    Ze rijden 160 km/u in slecht weer, want ze zijn prima chauffeur, hebben een racelicentie, nieuwe winterbanden, abs, esp, een zelfsturende Tesla, verzin het. Als zo iemand mij op de snelweg inhaalt voel ik mij daar niet zo lekker bij.
    Als er in Amsterdam iemand tegen het verkeer in fietst schijn ik hem of haar daar niet op te mogen wijzen. Als ik tegen hem of haar aan bots lijk ik opeens de overtreder. Mensen hebben een zeer slecht reflectievermogen als ze een inschattingsfout hebben gemaakt. En sommigen hebben geen inschattingsvermogen.
    Ik heb ook een aantal maal op het forum gelezen dat mensen in lawines terecht waren gekomen die door anderen zijn losgetrapt. Daarbij ging het verhaal vooral over hoe ze er weer uit kwamen. Het ging er nooit over hoe een pistedienst met gillende sirenes de achtervolging op deze onverlaten inzette en hoe de mensen vervolgens met naam en toenaam in de krant kwamen met hun schijnbaar onverantwoorde gedrag.
    En dat lees ik zelf in de bijdrage van @Berber . Hoe moet je nu omgaan met mensen die kennelijk lak hebben aan anderen?
    Er zijn genoeg situaties waarbij ik het heel prettig had gevonden als een bepaalde groep skiers hun skipas had moeten inleveren en naar huis was gestuurd. Als er doden vallen kent het gerecht in alpenlanden doorgaans geen medelijden. Maar de tussenvorm lijkt nu te ontbreken omdat er onduidelijk is waar de grens tussen "eigen verantwoordelijkheid", "onverantwoord gedrag", "laakbaar gedrag" en "aantoonbaar verwijtbaar handelen" ligt.
    Ook in de samenleving is die discussie gaande op alle vlakken van het menselijk handelen. En ik constateer dat het erop lijkt dat mensen juist steeds minder willen weten om zich er later op te kunnen beroepen dat ze het niet hadden kunnen weten. Dat lijkt mij niet de juiste instelling.

Er zijn geen zekerheden in de bergen. Er kan geen sneeuw liggen, dan moet je wandelen. Het kan verschrikkelijk los gaan, zoals nu, dan kun je soms helemaal niets. Maar de gedachtegang die nu bij sommige wintersporters aanwezig lijkt te zijn is: "de lift draait, dan zal ik wel overal kunnen skiën".
    Hoe kunnen we deze spookrijders nu zo aanspreken dat ze zich tenminste nog aan een soort richtlijnen voor verantwoorde bergsport willen houden?
    Zodat wij, met al onze kennis, ervaring, gevolgde cursussen en veiligheidsmateriaal, alleen maar risico lopen op grond van onze eigen beslissingen en niet van de beslissingen van anderen.

Avalensemble!
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 14 January 2019 · 12:20

*message edited by KRovers op 14 Jan 2019 12:24 (100% bewerkt)
    Avalensemble!
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 14 January 2019 · 13:04
    @Berber

Laat ik nog even zeggen dat ik het voor verreweg het grootste deel met je eens ben!

Misschien is dat een beetje ondergesneeuwt in mijn reactie, die meer gaat over hoe je het brengt😉

WE´ve got the POWDER

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro