Lawine Lech

• mrk
    Tourist
    mrk op 17 January 2019 · 19:58
    Omdat ik zelf net een airbag heb gekocht, was ik dit topic met interesse aan het volgen. Een ge-reviewed artikel uit 2014 vind je op pubmed: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24909367
    Kennelijk wordt het risico op een fatale afloop 11% kleiner (van 22% naar 11), maar dan rekenen ze alleen de personen met getrokken airbag mee (het resultaat is minder gunstig als je ook de mensen met ongetrokken airbag zou meerekenen):

The adjusted absolute mortality reduction for inflated airbags is -11 percentage points (22% to 11%; 95% confidence interval: -4 to -18 percentage points) and adjusted risk ratio is 0.51 (95% confidence interval: 0.29 to 0.72). Overall non-inflation rate is 20%, 60% of which is attributed to deployment failure by the user.

Ik kan alleen bij het abstract, misschien was het artikel hier al eens besproken. Uiteindelijk verklein je het risico dus nog weer een klein beetje, maar verstandige inschattingen zullen een veel veel groter effect hebben in de statistieken (... maar 0 zullen ze nooit worden, maar ja dat is het risico tijdens de autorit naar de Alpen ook niet).
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 January 2019 · 20:36

Blijf toch nog wel benieuwd wie die experts zijn en waar ik die info kan vinden.
    Het is in dit soort situaties altijd erg lastig om feiten boven water te krijgen vanuit mensen die geen commercieel belang hebben. rutgerberge op 17 jan 2019 19:32

Stephan Harvey heeft een jaar of 6 geleden een SLF onderzoek gepubliceerd waar ze dummies met en zonder airbag in lawines hebben vergeleken.
    De andere onderzoeken zijn vooral gebaseerd op het tellen van airbag ongevallen en vergelijkingen met data zonder. Dat blijft natuurlijk lastig, omdat het niet dezelfde ongevallen zijn.
    Pascal Haegeli heeft ook een soortgelijk onderzoek gedaan.
    Bruce Temper dacht ook wel iets rond de 50% als reëel te kunnen aannemen.
    Dat zijn onafhankelijke gasten wat mij betreft.
    In de April 2012 editie van the Avalanche Review staat een artikel dat jij wel
    interessant zal vinden van Jonathan Shefftz
    . Dat kan je als pdf downloaden, en anders heb ik het voor je.
    Overigens prima om je vraagtekens te zetten bij de cijfers van ABS, dat bleek in het verleden ook echt nodig te zijn. Nu is er denk ik wel consensus dat een airbag geen slecht idee is.
    splitfest.nl
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 18 January 2019 · 08:33
    Hier het onderzoek van Stephan Harvey: https://www.researchgate.net/publication/328789335_HOW_EFFECTIVE_ARE_A...
    Zeker interessant om even na te lezen.

Overigens prima om je vraagtekens te zetten bij de cijfers van ABS, dat bleek in het verleden ook echt nodig te zijn.

Ik moest gelijk aan het filmpje van Aymar Navarro denken, een beetje een dubieuze commercial: https://wepowder.com/nl/forum/topic/184340
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Skyflip
    Advanced
    Skyflip op 18 January 2019 · 09:51
    @slim helemaal mee eens en precies wat ik bedoel. Met de kanttekening dat er natuurlijk heel veel mensen zijn waarvoor dat niet geldt. Genoeg UIAGM gidsen dragen immers ook airbags.

Voor wat betreft de discussie over wetenschappelijk bewijs; de percentages die circuleren vragen ieder om de nodige nuance. Wat ik schandalig vind is de misleidende 97% die in advertenties wordt misbruikt om mensen een ABS aan te smeren. Dat zegt wmb genoeg over de commerciële intenties van een fabrikant en verklaart de treffende media reacties als “bedolven ondanks airbags”. In een ander topic op het forum las ik eenzelfde reactie van een verbaasde forum deelnemer.

Die 50% van Bruce Temper klinkt ook erg aantrekkelijk, maar ook die vraagt om de nodige relativering.

https://www.adventure-journal.com/2013/03/the-truth-about-airbags-and-...

• rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 18 January 2019 · 21:52
    Goed stuk.
    Daar was ik naar op zoek 😃
    Ik zat zelf ook nog een beetje in die 97% kans met airbag en 90% zonder.
    Als je het zo bekijkt hebben we eigenlijk een hele veilige hobby 😜
  • BMT
    Advanced
    BMT op 22 January 2019 · 17:47
    Eerlijk gezegd ga ik ervan uit dat als ik in een lawine kom dat dit mijn laatste is. Dus kennis vind ik nog steeds belangrijker, in het kader van voorkomen is beter dan genezen.

Als ik het dan toch nog overleef dankzij mijn pieper, airbag en mijn poedermaatjes ben ik dan ook one happy camper 😉

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro