Vraagje voor de Karakoram experts

• Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 31 January 2019 路 21:14
    Onlangs nam ik een setje Split30 Karakoram bindingen van @Pistenbulky.
    Afgelopen weekend probeerde ik deze te monteren, maar helaas zonder succes.
    Op mijn Jones bleken de twee montage platen te overlappen.
    Op men oosterse split staan ze te ver uit mekaar, hierdoor komt het palletje niet meer onder de lip als de hendel van de bindingen wordt dichtgeklapt.
    Met als gevolg dat het board niet echt solid in mekaar klikt.

Op de site van Karakoram staan instructies over hoe 2 montage platen afkorten, of ze een palletje langer laten maken in hun workshop.
    Maar dit zou betekenen dat ik de bindingen maar op 茅茅n split kan gebruiken.
    Ze van plaats wisselen is ook geen oplossing want er is wel degelijk een linker en een rechter setup.

Wie-o-wie heeft de oplossing? 馃槂

• robbert
    Advanced
    robbert op 31 January 2019 路 21:23
    Dat zier er gek uit, misschien dat @Erwin of @ieism je kan helpen
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 February 2019 路 06:28
    Volgens mij heeft Thomas hetzelfde gehad, ook met een Jones. In de lengte zijn ze niet verstelbaar, bij deze versie althans. Dus als de inserts niet exact dezelfde afstand hebben werkt het niet. Afvijlen kan, erbij maken voor de andere is vrijwel niet te doen. Op beide boards gebruiken gaat niet werken.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 February 2019 路 06:31
    Als je een tweede set platen kan vinden kan je misschien de stalen plaat opnieuw boren op de juiste plek en met een ring of spacer op maat precies monteren voor de Chinese swallow. Hoek verstellen gaat dan niet meer.
    splitfest.nl
  • Mars
    Tourist
    Mars op 1 February 2019 路 08:44
    Van die Jones boards zijn er een aantal waarvan de inserts verkeerd zijn geplaats. Ik ben er zelfs een tegengekomen waar ze achterste voren zaten.

Wat @ieism voorsteld is een mogelijkheid. De andere is zelf een aantal nieuwe inserts tussen de bestaande plaatsen.

Je moet niet de platen korter maken want dan passen de sluitpennen niet meer. Je moet dan ook de middelste sluiting aanpassen en dan ontstaat speling bij de haken aan de voorzijde. De binding zal willen verschuiven. Ik betwijfel of de sluitpennen en beugeltjes de krachten lang uithouden.

Persoonlijk ging ik voor extra inserts.
    *message edited by Mars op 1 Feb 2019 08:45
  • thomas
    Tourist
    thomas op 1 February 2019 路 09:14
    persoonlijk ben ik snel weer op Spark terug. Ik heb het niet zo op:
    "een schroefje hier, een klinknageltje daar, alu met verzinkte legering verbinden schroefjes zonder borg en een beetje vijlen hier en daar,".
    En serieus? inserts in een prima split boren omdat de binding een faalconstructie is?
    Snel verkopen die troep Willem! en terug naar Spark.
    *message edited by thomas op 1 Feb 2019 09:15
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 1 February 2019 路 13:37
    Volgens mij heeft Thomas hetzelfde gehad, ook met een Jones. In de lengte zijn ze niet verstelbaar, bij deze versie althans. Dus als de inserts niet exact dezelfde afstand hebben werkt het niet. Afvijlen kan, erbij maken voor de andere is vrijwel niet te doen. Op beide boards gebruiken gaat niet werken. ieism op 1 feb 2019 06:28

Ik ging er altijd vanuit dat de inserts bij elke splitboard gelijk waren. Voor ik ze aan @Dorylus verkocht hebben ze bij mij op een DIY board gestaan (geen probleem dus aangezien ik de inserts zelf gestoken had) en op twee Jones boards, telkens zonder problemen.
    Van de Storm Chaser Split heb ik nog een foto:

Heb ik dan gewoon elke keer geluk gehad en @Dorylus gewoon heel veel pech?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 1 February 2019 路 13:49
    Nee, het is weer een 2012 sollution met de blauwe topsheet. Die hadden een kwaliteitsprobleempje met de inserts. Verkeerde plaats of verkeerdom.
    Daar zijn al meer topics over, zoals deze die de inserts ook verkeerd om heeft. http://splitboard.com/talk/topic/jones-solution-issue/...
    Dat oosterse board zal uit die eigen import zijn? Hoe was de kwaliteitscontrole van die firma?

Hoe dan ook, het probleem zit in de bindingen, het board of beide. Probeer de bindingen maar eens op een jonge sollution of een ander board, dan weet je waar het aan ligt. Daarna kun je nog kiezen of je de fout herstelt of met pucks omzeilt.

• Mars
    Tourist
    Mars op 1 February 2019 路 13:51
    Van de Storm Chaser Split heb ik nog een foto:

]Pistenbulcky op 1 feb 2019 13:37[/post]

Exact. Zo horen ze.
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 1 February 2019 路 14:02
    Nee, het is weer een 2012 sollution met de blauwe topsheet. Die hadden een kwaliteitsprobleempje met de inserts. Verkeerde plaats of verkeerdom.
    Daar zijn al meer topics over, zoals deze die de inserts ook verkeerd om heeft. http://splitboard.com/talk/topic/jones-solution-issue/...
    Dat oosterse board zal uit die eigen import zijn? Hoe was de kwaliteitscontrole van die firma?

Hoe dan ook, het probleem zit in de bindingen, het board of beide. Probeer de bindingen maar eens op een jonge sollution of een ander board, dan weet je waar het aan ligt. Daarna kun je nog kiezen of je de fout herstelt of met pucks omzeilt.

Mars op 1 feb 2019 13:49

Mijn geluk komt dus voort uit het feit dat het vrij recente boards waren? Blijft vreemd, je zou toch echt verwachten dat (zeker de grote merken) een soort standaard volgen. Wel lastig voor @Dorylus die nu opgescheept zit met mijn oude bindingen...
  • thomas
    Tourist
    thomas op 1 February 2019 路 15:00
    Bij mij was het een 2010/2011 Solution waar de inserts een fractie te ver naar elkaar stonden.
    Maar dit is eigenlijk niet het probleem.
    Het systeem laat geen ruimte voor verstellen. En dat is het probleem. De afstanden tussen de inserts loopt namelijk nogal een beetje uiteen van producent tot producent. Karakoram weet dit donders goed, Maar laat de consument t lekker zelf oplossen.

Due to hole-spacing variations between splitboard manufacturers, you need to adjust your Ride Mode spacing. The industry standard spacing is 3.375 inches, plus or minus .0625 of an inch. If your hole-spacing is outside of this range, you will need to do some custom modifications to your Ride Modes.
    On boards that have inserts that are less than 3.3125 inches, a modification is required to the Ride Mode. With a grinding wheel, remove a small amount of metal off the tips of the metal tabs on the Ride Modes. You will then need to move the Adjustment Block of your Toe Attachment forward to properly engage the bindings. If the block does not move far enough forward, you will need a custom one that is slightly bigger.
    Standard ride mode insert spacing for Karakoram Bindings is 3.375鈥 +/- .0625鈥. If your ride mode insert spacing is larger, you will need to have custom Ride Modes made.
    **Shop machining rates apply

*message edited by thomas op 1 Feb 2019 15:02
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 1 February 2019 路 18:31
    Snel verkopen die troep Willem! en terug naar Spark.thomas op 1 feb 2019 09:14

Duidelijke mening. Zou het alleen iets vriendelijker kunnen. Danku!

Heb zo eigenlijk geen zin meer om tijd in een fatsoenlijke reactie te stoppen.
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 1 February 2019 路 19:20

Heb zo eigenlijk geen zin meer om tijd in een fatsoenlijke reactie te stoppen. Erwin op 1 feb 2019 18:31

T is toch niet persoonlijk? Bovendien help je de topic starter zo niet echt 馃槈
  • Mars
    Tourist
    Mars op 1 February 2019 路 19:29

Heb zo eigenlijk geen zin meer om tijd in een fatsoenlijke reactie te stoppen. Erwin op 1 feb 2019 18:31

+1 Het is wat kort door de bocht.
    Maar we willen ook helpen. Dus: de tolerantie is ongeveer 1,5 mm. Omdat de ene te groot en de ander te klein is lijkt het probleem dus dus dat beide boards niet aan de norm voldoen. Het gaat hier niet over een fractie verschil. Het is niet normaal dat een fabrikant, als ik de foto鈥檚 bekijk, zo鈥檔 3-4 maal de tolerantie overschrijd.

Bovendien kun je de platen en bindingen makkelijker aanpassen dan hier boven schreef. Ik was vergeten dat de bindingen stel mogelijkheden hebben. De gaten voor en achter zijn sleufgaten en de voorste voetplaat heeft dubbele boringen. Ik heb even wat onderdelen van zolder gehaald en foto's gemaakt.

• Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 2 February 2019 路 20:01
    @Pistenbulcky heeft de insert spacing van zijn Storm Chaser voor me gemeten, 85mm, dat is exact dat wat Karakoram aangeeft als 'standaard'.
    Bij men oude Jones is dit 82mm en bij oosterse board 89mm. Beide buiten tolerantie dus.

@Mars heeft een punt met de verstelbaarheid van de bindingen, ik had niet gezien dat op deze manier de hele baseplate verlengt of verkort kan worden. Dit gaat vermoedelijk het probleem wel oplossen. Thanks!
    Erik miste zijn oude bindingen al, en heeft ze momenteel mee voor een tripje. Als ze terug zijn ga ik dit zeker eens proberen.
    Alleen jammer dat dit veel afregelwerk vraagt om te switchen tussen boards.

Moest er iemand zijn oude Spark Blaze of Burner bindingen willen wisselen terug een setje Karakorams, dan hoor ik dat graag 馃榾

*message edited by Dorylus op 2 Feb 2019 20:02
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 3 February 2019 路 06:46
    @dorylus op de tweede foto in je eerste post zie je twee kleine kruiskopschroefjes.

Door die los te draaien kun je het kunststof plaatje dat eronder zit verschuiven. Op die manier kun je ook nog de baseplates aanpassen voor de grootte van de binding.

Verder dus ook wat @Mars zegt.

Ik zou eerst opmeten of dat voldoende zou zijn, alvorens je baseplates in te korten.

Wat betreft je board: superklote dat de insers te dicht bij elkaar staan. Heb je het nieuw gekocht? Indien ja, dan zou ik toch eens contact met Jones opnemen. Al weet ik niet wat ze doen aangezien het board al wel wat ouder is. Weet je toevallig of de staalkanten aan de binnenkant geslepen zijn? Als je die veel slijpt, dan komen de inserts ook dichter bij elkaar te zitten.

Groetjes
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 3 February 2019 路 21:36
    Het kunststofplaatje voorin had ik al los gezet, maar dat volstond niet om het toch te doen passen.

De Jones heb ik al eventjes. Denk dat ik de binnenkant nog maar 茅茅n keer geslepen heb, dus daar zal het niet aan liggen.
    Met de voile pucks was het gewoon nog nooit opgevallen dat de inserts wat te dicht bij mekaar stonden.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 4 February 2019 路 07:41
    Met de voile pucks was het gewoon nog nooit opgevallen dat de inserts wat te dicht bij mekaar stonden.Dorylus op 3 feb 2019 21:36

Een van de plaatjes heeft de sleuven in de breedterichting van het board zitten, dus het past zich aan. Dus het gaat je ook niet opvallen.

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro