Test: Ortovox 3L Guardian pak

• Daaf
    Beginner
    Daaf op 11 February 2019 · 12:43
    Arjen vroeg mij om het nieuwe pak van Ortovox te testen.
    Hij vond dat het hoog tijd was om mij de laatste stand van skikleding te laten voelen.
    Nou ben ik uitermate content met mn huidige outfit, maar dat is ook al een jaar of 6 oud en inmiddels beginnen de gaten erin te vallen, dus leek het me een goed idee om eens te testen wat Ortovox in het productgamma heeft.

Ik test dus het Guardian 3L pak met bijbehorende SWISSWOOL Piz Boval midlayer
    Arjen heeft maat L in de kleur blauw voor mij klaarliggen. Ik weeg 79 kilo bij 1.86m en zit meestal tussen M en L in.
    Maat L van Ortovox zit mij ieder geval prima. Het pak heeft een beetje een baggy en nochalante look. Dat komt ook mooi uit voor mij, want de backprotector die ik meestal draag, past er ook prima onder. Ook de midlayer gaat precies over mn backprotector heen.
    Mn vriendin is meteen gecharmeerd door de looks van het pak. De rock print op de voorkant van de jas vindt zij erg mooi.
    Wat me meteen opvalt is het gewicht van de jas. Stukken lichter dan mn oude jas! Scheelt weer kilo's de berg opsleuren tijdens een hike of tour. Overal zitten handige zakken en ook een zakje voor je skipas ontbreekt niet. Als je het warm krijgt zitten er ritsen onder de armen. Wat ik persoonlijk erg handig vind is dat de armritsen twee kanten op kunnen ritsen. Er zit dus een dubbele rits in. Dat maakt het regelen en het open en dicht ritsen een stuk makkelijker.

De afwerking is perfect. De ritsen zijn mooi en stevig, naden netjes getapete en erg plat. De sneeuwvanger is verstelbaar en uitneembaar. De capuchon heeft een goede pasvorm, is verstelbaar en sluit lekker hoog mét helm en zonder.
    De broek is een hoogsluitend model welke met klittenband goed te verstellen is om je middel. De broek is 200 gram lichter dan mn huidige broek. Dat is weer mooi meegenomen! Ook hier genoeg zakken om van alles in op te bergen. In totaal 4. De ventilatie openingen aan de zijkant van de broek hadden voor mij wel wat langer gemogen en ik zie geen "sneeuwvangnetjes".

Het zit er dus allemaal mooi en verzorgd uit, maar "the proof of the pudding is in the eating". Op naar de sneeuw!
    Al tijdens de eerste meters merk ik op dat dit pak uitermate soepel is. Waar ik in mn oude pak in volledige lawine Gear (pieper, rugzak) nog wel eens moest zoeken naar meer comfort, heb ik dat met het Ortovox pak niet. In 1x goed!
    De Merino lining die in het pak zit, is voor mij qua warmte niet merkbaar in de jas. In de broek daarentegen wel! Lekker warm. Dit kwam vooral van pas tijdens mn tripje naar Finland waar ik bij -26 in de lift zat met een lekker tegenwindje. Waar ik normaal met vernikkelde benen boven kwam, had ik daar nu compleet geen last van. Knap hoor , dat Ortovox in zo'n lichte shell toch nog best goede isolatie kan stoppen.

Ik heb het pak ook nog aangehad tijdens een nachtelijk noorderlicht avontuur. Waar het me bij mn oude pak opviel dat het stijver werd als de temperatuur echt laag werd, heb ik daar bij het Ortovox pak niks van gemerkt. Zelfs bij -35 bleef het lekker soepel aanvoelen. De midlayer zorgde tijdens die koude nacht voor de warmte. Lekker warm die Merino wol! Ik heb toch wel een paar uur buiten gestaan om fotos te maken, maar echt koud heb ik het niet gehad.

Met de waterdichtheid zit het ook wel goed. Vette sprays, (mislukte) jumps en regen.... geen druppeltje! De sneeuwstopper in de broek en jas hielden alle poeder adequaat buiten de deur.
    Qua ademendheid ben ik ook zeer tevreden. Bij mn oude jas wilde ik tijdens een hike nog wel eens overmatig gaan zweten, met de Ortovox jas was dit niet het geval. Waarschijnlijk komt dit door de Merino tussenlaag. Volgens Ortovox is het de bedoeling dat deze snel vocht opneemt (tijdens een korte hike bijvoorbeeld) en dit langzaam weer afgeeft door het Dermizax membraan. Bij mij werkte het in ieder geval erg goed!

De SWISSWOOL Piz Boval midlayer is een lekker warme midlayer die aan twee kanten is te dragen. De ritsen zitten dan aan elke kant op een andere plek. Persoonlijk ben ik wat meer gecharmeerd van de grijze kant dan de zijde met het rood/blauwe patroon. Maar dat is persoonlijke voorkeur. De voering van de midlayer is een wol/PLA mengsel. Omdat PLA bijdraagt aan de plastic soep, (tijdens het wassen komen piepkleine plasticdeeeltjes van de PLA in het water) had ik het mooier gevonden als dit er niet in had gezeten. Aan de andere kant is de productie van Dermizax wel weer een stuk milieuvriendelijker dan bijvoorbeeld Goretex.

Om samen te vatten: wat een lekker pak! Op alle gebieden overklast dit pak mn oude kloffie ruimschoots. Zeer netjes afgewerkt, comfortabel, licht en warm. Ik vermoed dat het tijd is voor verandering....afscheid nemen van mn oude pak en op naar de winkel!

*message edited by Daaf op 11 Feb 2019 12:44
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 11 February 2019 · 17:28
    Krijg ik dit uitzicht er gegarandeerd bij als ik zoveel geld voor zo'n pak neertel? 😃 Gekkigheid. Goed review en prachtige foto's!!
  • Daaf
    Beginner
    Daaf op 11 February 2019 · 18:50
    Noorderlicht is altijd geluk hebben en is helemaal gratis😋

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro