Wildfütterung bordjes in de backcountry, onzin of niet?

• ieism
    Tourist
    ieism op 4 March 2019 · 12:22
    Dit weekend kwamen we ergens een bordje met geen toegang wegens Wildfütterung tegen, en als we wel zouden betreden dan werden we bestraft volgens één of andere jagerswet artikel weet ik veel. Het was een gewoon een geprint a4tje, en er stond verder niks duidelijks bij van wie het afkomstig was. Op de kaart is het geen Wildschutz of Wildruhe.

50 meter verderop stond een fijne jagershut waar de beestjes dus gelokt werden met voer om vervolgens afgeschoten te worden. 😞

Ik gun ieder zijn hobby, maar ik ben er toch maar gewoon ingelopen en zag nergens voer en maar een enkel dierspoor.
    Wat is nou de consensus over dit soort zelf verzonnen wildgebieden? Gewoon negeren als het geen echte Wildschutz of Wildruhe is? Ik heb best wel respect voor de natuur, maar als het alleen maar bescherming van een jachtgebied is zie ik er het nut niet zo van in. Maar misschien zie ik dat verkeerd, dan hoor ik het graag hieronder.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 4 March 2019 · 12:38
    Ik denk dat je alle bordjes weg moet halen en er de volgende neer moet zetten....

Verder wat strijkers en rotjes meenemen en afsteken als die jagers het gebied intrekken...
    Of je verkleden als Hert en met scherp op jagers gaan schieten...
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 March 2019 · 12:49
    Ik heb ondertussen uitgevogeld dat dat ene tactisch-geplaatste bos waar ik op splitfest naar keek, ondanks alle plakaten/borden/boeteopmerkingen inderdaad slechts een 'empfolen' wildruhezone was. Een 'Wildtierökologisch sensibel' gebied aldus respektiere-deine-grenzen.ch. En dus geen 'wichtig' gebied of 'rechtskräftige' wildruhezone waarbij overtreding strafbaar is. Maar ik ken dat hoofdstuk van 't Zwitserse rechtboek niet helemaal uit m'n hoofd 😃
    Zo'n jagerswet-artikel zou online toch wel ergens terug te vinden moeten zijn zou je zeggen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 March 2019 · 12:53
    @meteomorris Dat lijkt me een perfecte oplossing! 😃

We hebben uiteindelijk een grote sneeuwpop gemaakt om de jagers af te leiden en zijn toch maar gaan powsurfen.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 March 2019 · 12:54
    @EmileHendrix Dat hele jagersartikel was ook verzonnen, of in ieder geval niet op internet te vinden.
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 March 2019 · 13:12
    https://www.admin.ch/opc/de/classified-compilation/19860156/index.html...
    Nou, wat ik (onder artikel 18) tegenkom:
    Mit Busse bis zu 20 000 Franken wird bestraft, wer vorsätzlich und ohne Berechtigung:
    - b. Jagdgebiete ohne ausreichenden Grund mit einer Schusswaffe betritt;
    - d. Hunde wildern lässt.
    - e. Massnahmen zum Schutze der Tiere vor Störung missachtet;
    - h. den Jagdbetrieb behindert.
    En: Die Kantone können Widerhandlungen gegen kantonales Recht als Übertretungen ahnden.
    Dus zolang je fikkie aan de lijn houdt, je gun thuis ligt en je niet dwars door een 'rechtskräftige Wildruhezone' jekkert, zie ik geen punt.
    Nou weet ik weinig meer over de wet dan de regel dat iedereen 'm per definitie moet kennen, maar ik zou wel eens een rechtzaak willen zien over een freerider die een jager lastig-valt over punt e.
    *message edited by EmileHendrix op 4 Mar 2019 13:13 (1% bewerkt)
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 4 March 2019 · 13:21
    @EmileHendrix, ik denk dat H niet zo'n punt is. Zolang jij als freerider jaagt op de jagers ben je aan het jagen lijkt me. Dus als je een jager ziet... jaag ze op! Als de jager dan op jou schiet, dan is hij strafbaar omdat hij jouw Jagdbetrieb behindert.. 😉

Als de rechter je dan vraagt waarom je op de jager jaagt dan kun je terugvallen op e. Je nam maatregelen om het storen van dieren door de Jager tegen te gaan.... 😉 😉
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 March 2019 · 13:29
    En omdat er een overschot aan jagers is, en het voor de natuurlijke balans beter is als wij op de jagers jagen natuurlijk.
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 March 2019 · 13:44
    @EmileHendrix ...Als de jager dan op jou schiet, dan is hij strafbaar omdat hij jouw Jagdbetrieb behindert.. 😉 meteomorris op 4 mrt 2019 13:21
    Nou verbaast Zwitserse logica mij weleens, maar dat wetboek heeft vast nog wel algemenere artikelen die dat strafbaar stellen 😀
  • Slim
    Beginner
    Slim op 4 March 2019 · 14:03
    In Zwitserland heb ik geen idee, maar ik weet wel dat er in Oostenrijk een paar jaar geleden een mtb’er een enorme boete kreeg voor het betreden van een (grind)weggetje, dat in jachtpacht was.

Wat is het verder voor terrein, privé eigendom of openbaar terrein?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 March 2019 · 14:15
    Openbaar, dit was ook in Oostenrijk. In Frankrijk zie je ook wel een dat soort borden maar dan staat het erbij als het priveterrein is. Ik zou wel gewoon willen weten wat de regels zijn en wat onzin is, dan kan ik die bordjes ook een beetje opruimen waar nodig.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 4 March 2019 · 14:28
    @EmileHendrix ...Als de jager dan op jou schiet, dan is hij strafbaar omdat hij jouw Jagdbetrieb behindert.. 😉 meteomorris op 4 mrt 2019 13:21
    Nou verbaast Zwitserse logica mij weleens, maar dat wetboek heeft vast nog wel algemenere artikelen die dat strafbaar stellen 😀EmileHendrix op 4 mrt 2019 13:44

LOL
  • Erwin
    Elite
  • Slim
    Beginner
    Slim op 4 March 2019 · 15:38
    Top @Erwin!
    Limit du’s geen onzin. (Althans, vanuit rechts oogpunt)

*message edited by Slim op 4 Mar 2019 15:51 (10% bewerkt)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 March 2019 · 16:06
    Op p.50 worden er ook eisen aan de te stellen bordjes genoemd (je kan dus niet zomaar een bord neerkwakken en iemand voor het gerecht slepen).
    Als ik het goed zie verschilt die afstand in Oostenrijk dus ook per bundesland: 400m in Kärnten en 200, twee pagina's verder, in Niederösterreich bijvoorbeeld. Maar misschien kan iemand met een juridische achtergrond/meer tijd eens kijken naar p.28. Ik kan de strafbare handelingen/artikelen die daar genoemd worden zo gauw niet terugvinden in de rest van het document.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 March 2019 · 16:19
    Het blijft wel vaag als er dus gewoon een a4tje hangt en geen bord zoals beschreven in de pdf. En we liepen erin via de normale wandelroute. Is het dan gewoon onzin of niet? Het zag er gewoon uit als een zelfgemaakt bordje, het zou handig zijn als officiële borden wel te herkennen zijn lijkt me.

Mijn vermoeden is dat er in het begin jachtseizoen gevoerd zal worden en dat het dan voor de jager prijsschieten is. Dat heb ik in andere landen ook regelmatig gezien. De jager zit dan in zijn verwarmde hutje te wachten tot er een hertje op het voer afkomt en BANG. Regels of geen regels, dit vind ik behoorlijk sick. Voor mij klopt de hele term Wildschutz al niet meer als in de zelfde zin Jager staat, maar dat zal wel aan mij liggen ofzo.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 March 2019 · 16:26
    De volgende keer lopen we er wel met een boog omheen en zoeken we een andere plek, als het maar 400 meter is maakt dat ook niet uit. Maar dat staat dus nergens aangegeven dus dat weet je dan ook niet.
    splitfest.nl
  • Slim
    Beginner
    Slim op 4 March 2019 · 17:06
    Bij ons in Minnesota, USA mag je, als jager, herten helemaal niet voeren ((“baiting = lokken)

*message edited by Slim op 4 Mar 2019 17:06 (1% bewerkt)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 4 March 2019 · 18:19
    😀
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 5 March 2019 · 10:52
    Top @Erwin!
    Slim op 4 mrt 2019 15:38

Zegt dit nou dat als er een ski-tour route loopt je er wél door mag? Dan wordt het een kwestie van vooraf wat creatief wat lijntjes zetten in whiterisk lijkt me? 😋
    *message edited by Willem2k op 5 Mar 2019 10:53
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 March 2019 · 20:47
    Nee, daar staat dat overal waar een pad/route het gesloten gebied binnen komt een bord moet staan.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 March 2019 · 20:51
    Maar mag je je skitour dan niet vervolgen, of mag je je niet buiten de normale route begeven?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 March 2019 · 21:28
    En wat als ik niet via het pad aankom en het hele bord dus niet kan zien?
    splitfest.nl
  • vasco
    Advanced
    vasco op 12 March 2019 · 22:32
    Hoe zit dat nou met empfolen gebieden in het Berner oberland? Bijvoorbeeld bij Adelboden zijn bijna alle bossen "empfolen" wildschutz. Op de oude wepowder gebiedsbeschrijving stond nog dat je daar lekker door bossen kunt skieen.

https://map.geo.admin.ch/?topic=wildruhezonen&layers=ch.bafu.wrz-j...

Bijvoorbeeld
    Wildruhezonen (Kantone [Bundesamt für Umwelt BAFU])
    Wildruhezone Adelboden Witi-Gilbachegge (Nr. 50.00)
    Schutzstatus empfohlen
    Bestimmungen Bitte nicht betreten, durchqueren nur auf eingezeichneter Route
    Schutzzeit Winter
    Grundlage Konzessionsauflage Sillerenbahn
    Beschlussjahr 1997
    Zusatzinformationen auch Kommunaler Landschaftsrichtplan, 1997
    Kanton BE
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 13 March 2019 · 08:52
    @vasco

Er geldt een verbod, maar die kan niet van rechtswege afgedwongen worden:

meer: https://www.respektiere-deine-grenzen.ch/wildruhezonen/...

kaart: https://www.respektiere-deine-grenzen.ch/karte-schneesport/...

Maar hier is het doel echt het dier en niet het genot van de jager en het genot van de eter van het opgejaagde.
    Daar zou ik me persoonlijk dan wel weer aan houden.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 March 2019 · 09:15
    Bovendien staat dit tenminste op een kaart en is het duidelijk wat het doel is. Dan kan je er rekening mee houden en er omheen gaan, dat zou ik ook doen in veel gevallen. Misschien als ik in mijn eentje een sneeuwschoen wandeling zou maken zou ik er wel stil doorheen lopen, met een groep freeriders denk ik niet. Hangt ook van de situatie af, soms loopt er een skipiste of sleepad dwars doorheen, dan kan je daar in de buurt wel een stukje bos pakken zonder wild te storen lijkt mij. Common sense.
    Dat met die random bordjes in Oostenrijk is gewoon niet echt heel handig gedaan, er moet wel een soort standaard zijn die voor de gebruiker te begrijpen is lijkt mij. Dat is in Zwitserland wel vrij helder denk ik.
    splitfest.nl
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 13 March 2019 · 20:26

Dat met die random bordjes in Oostenrijk is gewoon niet echt heel handig gedaan, er moet wel een soort standaard zijn die voor de gebruiker te begrijpen is lijkt mij. Dat is in Zwitserland wel vrij helder denk ik.
    ieism op 13 mrt 2019 09:15

De standaard (huidige bordjes) zal waarschijnlijk niet 1,2,3 veranderen. Vaak is het prive grond wat gepacht word. Is dan niet handig om tijdens jacht seizoen daar door heen te lopen 😉. Gewoon de regeltjes van het PDF-je volgen. De jagers die ik ken zijn nogal snel boos. Jij wilt toch ook niet dat een toerist door je tuin loopt als jij met een dubbelloops jachtgeweer je kip neer knalt 😋.

*message edited by Neorej op 13 Mar 2019 20:28 (10% bewerkt)
    KA KAAAAA
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 May 2019 · 20:22
    Ondertussen in CH..
    splitfest.nl

Reply

You need to be logged in to post a comment in this topic. Login or create an account.

Upgrade to wepowder Pro

• Extended 14 day forecast
  • Slope angle and exposition terrain layers
  • Inspirational freeride routes
wePowder Pro