Het sneeuwt op dit moment volle bak ten zuiden van de Gotthard. Aan de voet van de gelijknamige tunnel sneeuwt het wat betekent dat de sneeuwgrens als gedaald is tot onder de 1000 meter. De zuidstau laat weer zien wat de kern competenties zijn: veel, diep, snel kouder wordend. Zoals gebruikelijk wordt het kleine skigebiedje van Airolo nu volgepompt met een dik pak sneeuw, maar zoals gebruikelijk is de toplift daarbij dan ook gesloten. Tijd voor wat lijntjes door het gekupierdes gelande skiers links van de Comascnè sleeplift.
Zuidstau betekent Ticino. Bijna nergens in de Alpen worden sneeuwfronten zo gefunneld als in Ticono. Via de meren worden ze richting het Val Bedretto gefunneld om daar leeg te sneeuwen. Daarbij valt er altijd meer en komt de sneeuwgrens altijd lager uit dan is voorspeld. Ticino is een beetje een vergeten regio. De skigebieden hanteren Zwitserse prijzen, ze zijn nogal klein en voor velen daarom een mijl te ver. Het famueze San Bernadino is al ter ziele gegaan en dus koester ik Ticino. Mijn favoriete bestemmingen zijn Bosco Gürin en Airolo. Bosco is ver rijden, heel ver maar hartje winter erg goed. Helaaas zitten we al in maart en de hellingen zijn veelal zuid. Vergeet daarom Bosco. Nu is het de tijd voor Airolo, overnacht bij de familie Lombardi, Peter Forni of in de zeer schone kamers van Garni Motta en geniet 2 tot 3 dagen van de zegeningen van een Zuidstau. Let wel, Airolo is een gebied dat je moet leren kennen. De offpiste ligt niet direct voor het oprapen en de navigatie soms wat lastig, maar met onze voorbeeldroutes kom je een heel eind.
Ben je nog geen wePowder Pro en kun je onze voorbeeldroutes niet zien? Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens mee! Dank!
En ga nu niet zeggen dat ik een geheim weg geef. Ik kom inmiddels al 20 jaar in dit gebied, het is er te vaak akelig rustig en het gebied en het dorp hebben het regelmatig moeilijk. Het heeft onze steun en liefde hard nodig. In Ticino vind je verder nog Cari en Nara-Leontica. Vergeet Cari in deze tijd van het jaar. Alles is er pal zuid, maar Nara kent een mix van zuid en noordexposities. Als je hiermee weet te spelen dan vind je er langer vers dan velen denken. Een roadtripje Ticino in combinatie met het zuiden en midden van Graubunden of de gebieden net ten noorden van de Gotthard? Zeker eens doen!
In de loop van de donderdagmiddag klaart het op in de Noordelijke Piemonte en Ticino en verplaatst het front zich richting het oosten. Vanwege het wegvallen van de stuwing aan de zuidkant loopt de luchttemperatuur wat op. Maar omdat het komende nacht helder weer is zal de sneeuw op vrijdagochtend nog van een goede kwaliteit zijn.
Donderdagmiddag en vrijdag is het aan in:
Een prima poederalertje wetende dat het weekend mild start.
Bovenstaand plaatje laat in het notedop het weer voor de komende 24 uur zien.
Maar wie beter naar mijn kaartje met de pijlen kijkt ziet dat er allereerst een warmtefront volgt en pas in de loop van de zondag een koufrront. De zaterdag start mild en het warmtefront brengt een sneeuwgrens voor zaterdag en zondagochtend die tussen de 1100 en 1600 meter zal schommelen volgens de huidige berekeningen. Het nulgradenniveau ligt dan rond 1600-2000 meter. Maar er is koude lucht onderweg.
In de loop van de zondag (laten we hopen zo snel mogelijk, liefst al in de nacht naar zondag) draait de stroming naar noordwest tot noord en zakt koude lucht af richting de Alpen. Omdat er nog veel vocht hangt van het warmtefront sneeuwt het dan lekker door in het noordwesten en noorden van de Alpen. Deze sneeuwval houdt aan tot en met maandag en is goed voor poederalert#16.
Onzekerheden:
Vanwege die onzekerheden is dit mijn advies voor PA#15 en PA#16
Donderdagmiddag, vrijdag en zaterdag:
Er is in deze gebieden sneeuw gevallen, het klaart vrijdag en zaterdag op zodat de sneeuw kan uitstralen en de zon is present zodat je ook wat zicht hebt.
Voor zondag geldt: wacht mijn advies af! Mogelijk kun je zaterdagavond al in de auto stappen richting het noordwesten, maar als het lange tijd mild blijft dan ben je in het zuiden waarschijnlijk beter af. Het advies voor zondag is dan ook onder voorbehoud.
Zondag en maandag:
In bovenstaande regio's gaat boven de 1800 meter 30-70 cm verse sneeuw vallen tot en met maandagochtend. De maandag klaart het op en dan ziet het er naar uit dat het een heerlijke dag wordt.
Volgens de laatste berekingen volgt er dinsdag dan weer een nieuwe storm (PA#17) met allereerst milde temperaturen en sneeuw vanuit het zuidwesten.
Ik hoop dat je voldoende idee hebt voor de komende dagen. Het hoogeseizoen loopt dit weekend af, er ligt een pak sneeuw en er volgt sneeuw. Tijd voor wat mooie roadtrips.
Stay stoked Morris
TIPS: